att byta vatten ..

#1 - 5 maj 2016 11:27
Senaste tiden har jag märkt att många har vattenproblem här å där.Alla vill kunna hjälpa till och ge rätt råd. Men vad är rätt råd ?

I ett kar med väldigt lite växtlighet mycket sand och sten, är ju stora byten nästan ett måste typ 50% , typ rovkar och vissa ciklider.

Men i ett kar med mycket växter av långsamväxande och snabbväxande kan ju så stort byte orsaka obalanser på sikt.där är det ju mer lämpligt med kanske max 30 % men hellre kanske 20%

då borde ett kar mitt imellan ha som mål mellan mycket då kanske nästgan 50 .. hellre 40% byte.

Denna typen av information är ju ganska viktig för att veta vilket som borde bli rätt.

Samt hur man får mindre alger om man förser karet med snabbväxande plantor blandat med långsamma.

kanske är folk ovilliga att lära sig hur växter och dess samverkan med fisken och handhavande av det gödsel som fisken avger. För när det är balans bryts ju bajset ner på 24 timmar och så blir det inget liggandes.De goda bakterierna bryter ned det i microdelar till växterna.


eller är jag helt ute å seglar i det blå....
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 maj 2016 12:41
Som du skriver så handlar ju mycket om samverkan i akvariet eller med ett finare ord - biologisk balans. Tyvärr finns det ju ingen mall som säger gör du så här så kommer allt att fungera perfekt. Visst i dagens snuttifierade Facebookvärld där "ingen" längre kan använda sitt eget huvud och själv dra slutsatser efter vad man observerar i sitt akvarie så efterlyses ett konkret svar som dessutom skall vara väldigt kort. Så fungerar inte akvarierna - som tur är kan jag tycka. Man kan starta upp 2 identiska akvarier med exakt samma pump, belysning och vattenbyte. Med samma sorts fiskar och växter och där man matar identiskt. I det ena akvariet blir det massvis med alger, i det andra inga alger alls.

Sedan finns det ju som du skriver många saker som påverkar hur mycket vatten och hur ofta man skall byta i ett akvarium såsom - storlek på akvariet, belysning, vattenvärdena, antalet växter och vilka växter man har, antalet fiskar och vilka fiskar man har och hur stora de är, vilket foder man använder och hur mycket man matar, vilket filter man har och framförallt vilket filtermaterial man har, om man använder växtnäring (speciellt macroämnen) etc. etc.

Som exempel kan nämnas mitt utomhusakvarie (isolerat på vintern) på 450 liter där jag har matat hela vintern men inte har bytt vatten sedan september förra året. Jag klädde nu av akvariet (tog bort isoleringen) för några dagar sedan och akvariet och fiskarna verkar ha klarat sig utan några som helst problem.

Tycker att du på ett bra sätt beskriver denna fråga och att det viktiga är att dels själv observera och sedan ha kontinuitet i sin skötsel.

#3 - 5 maj 2016 13:59
va bra att jag fattat något iaf =d för mig funkar det bäst med mycket planter som sköter om saker åt mig, så som tar upp mycket av gödslen, och jag får bara tråd alger när jag belyser mycket lång tid, typ ca 12 timmar om dagen i en vecka.Annars verkar jag inte få några alger att tala om.
Men jag fick ju problem för jag inte sköljde sanden, men då såg jag du hade rekomenderat att sätta vadd i filtret. Så jag tog mitt mindre filter och satte i det med , fast med bara vadd i. Det fungerar utmärkt =D
Jag funderar nu på att ha vadd i över delen av mitt fluval 3+ som jag har i det karet, för att på så vis ha den funktionen under en längre tid och med mindre fart som det blir med bara en pump =)

Men överlag ser jag folk å fä har näst intill hysteriska ideer om hur man byter och varför .. och mycket hänger ihop med hur man har fått lära sig från början hur man skall göra.
Folk verkar dessutom läsa på dåligt innan dom startar upp. Men visst får man frågor kring hur man bör sköta det hela i början även om man läst på. INGEN fråga är ju dock dum att ställa, men måste ju fråga för att lära sig =)
#4 - 5 maj 2016 20:54
Det är ju en oerhört intressant fråga du väcker, och precis som du själv räknat ut så ligger svaret i vad för sorts akvarium du har!
När jag körde ett växtkar med CO2 och kontrollerad gödningsregim blev det 90% vattenbyte varje vecka. I ciklidburken blir det kanske max 30% i veckan, men oftast mer sällan, och där har jag ändå cupidociklider som enl. uppgift inte gillar hög nitrathalt, och jo, jag matar...
#5 - 6 maj 2016 10:41
Syftet med vattenbyten varierar också, det får vi inte glömma. I ungens nano byter jag aldrig vatten, i mitt Tanganyika byter jag var tredje vecka, i mitt växtkar byter jag 90% varje vecka.

I nanot behövs det inte, i tangat måste jag plocka bort ämnen som byggs upp och i mitt växtakvarium vill jag "nollställa" näringsnivåerna varje vecka.

En bra regel är: matar du mycket så byter du mycket vatten. Gör man på det sättet minskar man problemen avsevärt vill jag påstå.
#6 - 6 maj 2016 11:01
Det var väldigt intressant hur stora vetten byten det behövdes i växtkar, jag gissar det är för man vill ha kontroll på siffrorna själv. Det är intressant hur man gör vattenbyten kontra vad man har i karen, vilken typ av fisk, växtlighet inredning överlag. Det finns liksom ingen standard metod längre.
50% vattenbyten kan vara förödande i vissa kar,medans det är en nödvändighet i andra.
Jag skulle föreslå 30% byten kanske 2 ggr vecka ist för 50 rakt av... för att se om det hjälper som råd... just för jag tror att dessa 50 kan vara rent skadliga för vissa kar.. men andra inte...
Det viktiga är ju att fisken i karen mår bra , men detta är oerhört intressant ämne hur och varför.
#7 - 6 maj 2016 12:02
Matar man mycket tror jag att under 50% kan vara förödande. Mycket mer ofta än vad vi tror.
Om du har mycket ammonium och byter lite vatten --> så riskerar det att slå över till ammoniak. Då dör fisken.

Jag har sett det många gånger. Det dumma är att folk tror att det är nitrit när det är något annat.
#8 - 6 maj 2016 13:52
[QUOTE=Mathias Nilsson;n2355599]Matar man mycket tror jag att under 50% kan vara förödande. Mycket mer ofta än vad vi tror.
Om du har mycket ammonium och byter lite vatten --> så riskerar det att slå över till ammoniak. Då dör fisken.

Jag har sett det många gånger. Det dumma är att folk tror att det är nitrit när det är något annat.[/QUOTE]

Fast nu tror jag ju inte att nitrathalten blir för hög med mina 30% i veckan. Jordätarnas ständiga försök att leka säger mig det, och ammonium lär väl ganska snabbt ombildas till nitrit och nitrat med ett fungerande filter?
#9 - 6 maj 2016 14:25
ja det är viktigt veta vad det är innan man börjar labba ibland... det är lite därför jag hellre kör mindre byten men kanske lite tätare... men det kan hända det funkar fint hos mig men inte hos andra som sagt =)
#10 - 6 maj 2016 15:44
[QUOTE=Mathias Nilsson;2355599]Matar man mycket tror jag att under 50% kan vara förödande. Mycket mer ofta än vad vi tror.
Om du har mycket ammonium och byter lite vatten --> så riskerar det att slå över till ammoniak. Då dör fisken.

Jag har sett det många gånger. Det dumma är att folk tror att det är nitrit när det är något annat.[/QUOTE]
Gäller dock bara över pH 7. Ingen ammoniak i surt vatten
#11 - 6 maj 2016 15:58
får man mycket ammonium... av matandet ? borde det då inte promotas mer för sådana test ?
#12 - 6 maj 2016 16:11
[QUOTE=Faltaren;n2355606]
Gäller dock bara över pH 7. Ingen ammoniak i surt vatten [/QUOTE]

I hur många kommuner levereras det ett kranvatten under ph7?
#13 - 6 maj 2016 16:13
[QUOTE=Mr Woods;n2355602]

Fast nu tror jag ju inte att nitrathalten blir för hög med mina 30% i veckan. Jordätarnas ständiga försök att leka säger mig det, och ammonium lär väl ganska snabbt ombildas till nitrit och nitrat med ett fungerande filter?[/QUOTE]

30% i veckan är riskfritt. Förutsatt att man byter vatten regelbundet. Drar man ut på sin skötsel så ska man passa sig för små byten..
#14 - 6 maj 2016 16:13
[QUOTE=tanteva;n2355607]får man mycket ammonium... av matandet ? borde det då inte promotas mer för sådana test ?
[/QUOTE]

Google --> kvävets kretslopp. :)

http://www.akvariehobby.se/document/bakteriekultur.pdf

Edit: kass länk men nu är du i rätt härad. Det är maten som är grejen. :)
#15 - 7 maj 2016 07:01
[QUOTE=Mathias Nilsson;2355608]

I hur många kommuner levereras det ett kranvatten under ph7?[/QUOTE]
Nä men det är ju pht i akvariet som betyder något. Har du pH 6 och bytar med pH 7 kan det sluta på 6,5 efter bytet?
#16 - 7 maj 2016 12:23
är det därför man kör ph tester framför ammonium...
#17 - 7 maj 2016 16:25
Det här med ammoniak då... Ammoniak och ammonium är utbytbara och i vilken proportion de finns styrs av pH. Under 8 är det mest ammonium som inte är nyttigt men inte katastrofalt. Över 8 blir det allt mer ammoniak och det är allvarligt, ammoniak är giftigt. Så, har man ett akvarium med mycket ammonium och höjer pH så kan det gå över till ammoniak och så är det godnatt.

Det där kan hända vid vattenbyten. Kommunalt vatten ligger ofta väl över 8 och har alltså en potential att ställa till det. Exakt när är svårt att förutsäga utan att göra analyser, man ska inte tro att om man blandar 6 och 8 så blir det 7. Till att börja med så är inte skillnaden mellan 6 och 8 när det gäller pH typ 2, där är hundra. 6 är hundra gånger så surt som 8. Men det är inte bara det, vattenledningsvattnet är väl buffrat så det är trögt att ändra pH på det, Blandar man 6 och 8 kan alltså resultatet mycket väl bli 7.9.

Praktiskt då, vad gör man? Har man en stabil vattenbytesregim och följer den så är det här knappast ett problem. Vilket man sen byter 10 % om dagen eller 30 % varannan vecka eller vad som, det kvittar. Bara det blir gjort någorlunda regelbundet. Är det däremot ett sunkigt akvarium som det inte varit gjort nåt åt på länge, då får man tänka till. Risken då är ett stort men inte jättestort vattenbyte. Då höjer man pH men det kan finnas nog mycket ammonium kvar för att ge elände från det obytta vattnet.

Antingen kan man göra flera små byten, Säg 10 % eller nåt sånt. Det är inte tillräckligt för att höja pH på ett farligt sätt, lite ammoniak kanske det blir men det kan vädras ut innan man tar nästa byte förslagsvis nästa dag. Det tar ju ett tag att förbättre vattenkvaliten på det sättet men det är det mindre riskabla sättet.

Alternativet är att man klipper till rejält, typ 90 %. Då höjer man visserligen pH ordentligt men det är inte så mycket ammonium kvar i resterande vatten att det blir farligt. Däremot finns det ju en viss risk att fiskarna far illa av en så radikal och plötslig förändring.

Så. är man av nån anledning rätt för att få ammoniak så gör antingen flera små byten eller ett radikalt stort. Det är de däremellan som kan ställa till det. Genomluftning kan också vara bra för att undvika ammoniakproblem, då driver man ut ammoniaken.



#18 - 7 maj 2016 17:15
det är ju nästan så man blir lite skakig när man läser det där =P , vattenkemi är inte å leka med. Det gäller ha tungan rätt i mun för vad som passar ens kar bäst.
Med andra ord kan 50% byten vara direkt farliga, medans 30% mer lätt att hålla stabilt. Om man nu inte vill byta ordentligt stort på 90% , men då måste man noga vaka över sina fiskar och kan ev räkna med fiskdöd, om man har otur.

Så får jag det till i mitt lilla huve =) när jag försöker summera..

men ändå så kan det vara 50% som just en del behöver... krångligt värre. Det måste komma lite an på växter rötter och vilken typ av sand/grus man har.
Grövre grus (5mm-1cm) behöver kanske ha andra byten än fin sand på 0.1-0.5mm. Hur mycket spelar det roll vad man har i karet i övrigt ?
#19 - 9 maj 2016 12:57
Mja... Halvstort vattenbyte KAN vara lurigt. Men det är inte så att det per definition är farligt. Om man redan har relativt högt pH i karet, t ex om man använt bikarbonat till Malawi, då blir det ju ingen plötslig höjning av pH om man byter med vatten med högt pH, inga problem alltså. Och har man ett välfungerande akvarium och gör regelbundna vattenbyten med 50 %, då är det inte heller ett problem så länge de inte blir orimligt långt isär. Fungerar akvariet och man byter hälften regelbundet, då får man inte ammonium i mängder som kan ställa till nåt.

Däremot, om det är ett akvarium som ingen brytt sig om på länge och så får man för sig att nu är det dags att byta vatten. Eller om det är ett akvarium där nåt gått galet, ett nystartat där kvävecykeln inte kommit igång och det kanske finns nåt i inredningen som håller ner pH - då kan det gå riktigt galet. Man kan ju testa om man är tveksam. Har man lågt pH i akvariet och högt i bytesvattnet och också får utslag på ammoniumtest, då är det läge att se upp. Om man inte har de tre faktorerna så är det liten risk med halvstort vattenbyte.

Och om man nu inte har tillgång till tester - gör inte ett halvstort vattenbyte om nåt känns tveksamt. Problem i akvariet, eftersatt skötsel, nåt som känns tveksamt. Då kan det vara bättre att ta många små byten eller ett radikalt.

Men om det nu känns bra att regelbundet byta 50 % så gör då det för all del, var dag, varannan vecka - kör på bara, blir det gjort bara så fungerar det utmärkt.

Det kan ju också sägas att det här problemet blir väl så allvarligt om man höjer pH på annat sätt än med vattenbyten. Byter man 50 % av vattnet så har man ju faktiskt också gjort sig av med hälften av ammonium som skulle kunna ställa till det. Om man däremot får för sig att höja pH med bikarbonat, nåt jox man köpt eller om man klipper till och höjer ordentligt med dubbelbuffert, då är ju all ammonium kvar och man blaskar inte heller om som när man byter vatten så det blir inte samma utvädring av eventuell ammoniak. Ta det vackert med pH-höjning alltså, inte för snabbt och lufta gärna ordentligt så eventuell ammoniak vädras ut.
#20 - 10 maj 2016 10:46
Känns som ett problem man hade förr i tiden med sällan genomförda vattenbyten och vattnet gärna skulle vara lite cognac-färgat :-). Läser man gammal akvarielitteratur så nämns problemet ofta, vad jag minns. Med regelbundna delvattenbyten var 14-dag eller en gång i månaden (beroende på fisklast) så borde detta med ammoniak aldrig vara ett problem.
#21 - 22 oktober 2016 11:13
Ni som kör co2 och byter mer än 50% vatten , är de inte risk att pH värdet svänger för mycket då? Skadligt för fiskarna? Kör själv co2, men dock inte regelbundet, om en flaska tar slut så kanske jag inte har råd att skaffa en ny direkt. Hur skadligt är det? Dock så byter jag cirka 40% i veckan oavsett om jag kör co2 eller inte, göder också med PMDD (vid varje vattenbyte) och EasyCarbo (dagligen)

När jag kör co2 så brukar jag ha ett kH på 4 och pH på cirka 6-6,5. Mitt kranvatten har jag också testat å det ligger på 8-8,5 ungefär.
#22 - 22 oktober 2016 11:29
[QUOTE=kardinaltetran;n2361808]Ni som kör co2 och byter mer än 50% vatten , är de inte risk att pH värdet svänger för mycket då? Skadligt för fiskarna? Kör själv co2, men dock inte regelbundet, om en flaska tar slut så kanske jag inte har råd att skaffa en ny direkt. Hur skadligt är det? Dock så byter jag cirka 40% i veckan oavsett om jag kör co2 eller inte, göder också med PMDD (vid varje vattenbyte) och EasyCarbo (dagligen)

När jag kör co2 så brukar jag ha ett kH på 4 och pH på cirka 6-6,5. Mitt kranvatten har jag också testat å det ligger på 8-8,5 ungefär.[/QUOTE]

Den korta variationen på pH som blir när man gör vattenbyten har jag aldrig sett påverka fiskarna. För växterna är nog tidvis brist på CO2 inte optimal. Saknar man CO2 under en period kanske man skall dra ner på ljuset och ev. övrig näring något.
#23 - 22 oktober 2016 11:44
Tack för snabbt svar. Jag har ett "vanligt" sällskapsakvarium och inget regelrätt växtkar på såvis, men tycker ändå att co2 kan inte skada. Som jag skrev så kör jag ju easycarbo dagligen så det ger ju växterna lite Kol äevn om co2 inte körs jämt.

Har ju 7st regnbågar, och enligt artbeskrivning så skall ju dom ha ganska högt pH, därför är jag också lite tveksam till co2, men kan inte hjälpa det när man ser att växterna mår så bra av det :)











Annons