Att bygga en ljusramp till akvariet...

#1 - 27 juli 2007 22:05
Sitter med ett nyinköpt akvarium (570L) och funderar över en sak. Det medföljde många bra saker från den tidigare ägaren men en sak fattas. En ganska viktig del faktisk. Ljusrampen! Då akvariet är ett "hemmabygge" inser jag att det kan vara svårt att köpa något fördigt som passar som handsken. Min fråga till alla er kunniga akvarister i detta forum blir därmed:

- Finns det någon här som byggt en ljusramp, eller, finns det rent av dokumenterat i detta forum utan att jag funnit det!

Om det finns någon med förslag på lämpligt tillvägagångssätt så tar jag tacksamt emot alla former av tips eller handledningar/beskrivningar
Guest
#2 - 27 juli 2007 22:44
Jag gjorde en sökning på: Bygga ljusramp o fick 51 träffar.

Mitt råd är att bygga en heltäckande ramp i nåt snyggt träslag, med 4 rör/alt,dioder samt månljus på samma gång.
#3 - 27 juli 2007 23:02
Jodo! Efter att jag gjort mitt inlägg gjorde jag själv en sökning via google. Fick in en del träffar. Någon enstaka med vettigt innehåll men desto fler gamla länkar som inte längre fanns! Inser dock att det är ganska mycket att tänka på vid ett bygge..framför allt detta med elsäkerhet. Får nog funderar ett varv till hur jag skall göra. Hade tänkt mig kunna använda mig av "gamla" lysrörsramper som går att få tag på billigt och sedan konvertera dem för mitt ändamål. Som sagt. Skall fundera massor mera innan jag sätter igång. Har i o f s massor att stå i innan akvariet är redo för en lysramp. Skall bland annat sätta igång med en maffig bakgrund i frigolit!
#4 - 27 juli 2007 23:06
Det låter som ett kul projekt att följa!
Jag föreslår att du startar en ny tråd under "projekt" så vi kan följa både ditt bakgrundsbygge och ramphistorien samt givetvis en massa kul bilder under arbetets gång.

Har byggt ett par ramper själv när man inte riktigt hittat vad man vill ha, och jag säger bara en sak, tålamod!
Det är lätt att förhasta sig och skynda på bygget för man vill ha det färdigt, men det får man lida av när det är "färdigt".
#5 - 29 juli 2007 00:14
Jodo..jag har funderat lite till på detta med lysrampen och har en liten ide om hur jag skall gå till väga. Men, jag bygger bakgrunden först, sedan kastar jag mig på detta med ramp. Som tur är så finns det elektriker i familjen som kan besiktiga jobbet innan man slår på strömmen...

Jag har som sagt dragit igång med bakgrunden och man kan följa med, om man vill, på min blogg jag startat upp. Dottern har ju oxo drabbats av detta med akvarium så nu bloggas det vilt! Kul kul:)

http://fiskenivattnet.blogg.se/
Guest
#6 - 29 juli 2007 13:26
Ja och skulle det inte bli bra så har du ju kvar alternativet: Falukorv! :D
#7 - 29 juli 2007 13:44
Anettejt skrev:
Ja och skulle det inte bli bra så har du ju kvar alternativet: Falukorv! :D

Lite dåligt ljus bara eller har du provat;)?
Guest
#8 - 29 juli 2007 13:51
ansjo skrev:
Lite dåligt ljus bara eller har du provat;)?

He he.. Läs hans blogg så fattar du!!

Skön läsning, BTW!
#9 - 29 juli 2007 13:57
Anettejt skrev:
He he.. Läs hans blogg så fattar du!!

Skön läsning, BTW!

:p:DFår jag säga...
#10 - 30 juli 2007 21:39
Jahaja! Det rullar på med bakgrunden. Märkligt att man skriver om detta under en tråd som handlar om ljusramp! Detta får jag fixa till...

När det gäller rampen så kommer jag som sagt att redovisa vad jag gör den dagen jag gör det..

Annons