att avla fram guppys

#1 - 26 juni 2008 08:48
hej!
undrar hur ni gör när ni avlar fram olika färgkombinationer på guppys.. hur många kar? antal liter? medvetenheten om vilka egenskaper som vill fås fram eller om det bara är ren darwinism?

skulle gärna vilja få hjälp med att komma igång och är då intresserad av hur ni gör!

tips och trix..

mvh/carlos
#2 - 26 juni 2008 08:51
Ibanez skrev:
hej!

undrar hur ni gör när ni avlar fram olika färgkombinationer på guppys.. hur många kar? antal liter? medvetenheten om vilka egenskaper som vill fås fram eller om det bara är ren darwinism?

skulle gärna vilja få hjälp med att komma igång och är då intresserad av hur ni gör!

tips och trix..

mvh/carlos

Avlade fiskar blir ofta svagare...
#3 - 26 juni 2008 08:54
3 guppy skrev:

jo men jag vet ändå folk som gör detta och jag är väldigt inne på odling nu ock känner att jag vill utveckla detta..

ngn som har lite svar på min fråga i början av tråden?
#4 - 26 juni 2008 09:37
3 guppy skrev:

Inavel ja.
#5 - 26 juni 2008 09:42
beerzon skrev:
Inavel ja.

givetvis skall jag försöka undvika inavel genom att leta och hitta andra praktexemplar men frågan var hur ni bär er år, utrustning osv..
#6 - 26 juni 2008 09:58
3 guppy skrev:

Det beror delvis vad man avlar på för egenskaper, om man avlar på härdighet ska de inte bli svagare. :)
#7 - 26 juni 2008 10:26
Erik... skrev:
Det beror delvis vad man avlar på för egenskaper, om man avlar på härdighet ska de inte bli svagare. :)

det är just det som är grejen.. kan ingenting om guppyodling och behöver goda råd.. tips på sidor osv.. och hur odlar man på härdighet? :)
#8 - 26 juni 2008 10:46
Har du kollat svenska Guppysällskapets hemsida? Där finns en del.

Själv har jag tänkt använda minst två akvarier till min lilla odling :D. Tänker såklart skilja på honor och hanar och ha ett litet avelskar (reservkar, sängkammare, produktionskammare eller vad man nu vill kalla det :p) där jag släpper ihop de två som jag vill avla på.
Hela tiden kommer jag endast behålla de som jag vill avla på och resten säljer/skänker jag bort.

Detta är min lilla tanke som kanske inte alls funkar i praktiken men funkar i mitt lilla huvud iaf :D
#9 - 26 juni 2008 11:04
Nina82 skrev:
Har du kollat svenska Guppysällskapets hemsida? Där finns en del.

Själv har jag tänkt använda minst två akvarier till min lilla odling :D. Tänker såklart skilja på honor och hanar och ha ett litet avelskar (reservkar, sängkammare, produktionskammare eller vad man nu vill kalla det :p) där jag släpper ihop de två som jag vill avla på.

Hela tiden kommer jag endast behålla de som jag vill avla på och resten säljer/skänker jag bort.

Detta är min lilla tanke som kanske inte alls funkar i praktiken men funkar i mitt lilla huvud iaf :D

lite i samma banor som ja tänker då.. fast tänkte ha 2 småkar typ 25L med vardera hannar och honor.. ett tredje kar med de ja vill avla och "restprodukterna" hamnar i 160 L karet och blir antingen mat eller inavelsfisk :) va har guppysälskapet för sida??
#10 - 26 juni 2008 11:16
#11 - 26 juni 2008 11:37
Ibanez skrev:
lite i samma banor som ja tänker då.. fast tänkte ha 2 småkar typ 25L med vardera hannar och honor.. ett tredje kar med de ja vill avla och "restprodukterna" hamnar i 160 L karet och blir antingen mat eller inavelsfisk :) va har guppysälskapet för sida??

hmm.. de verkar inte så dunderaktiva.. hehe.. men tack för sidan!! mycket att lära sig.. har du fått några fina resultat då?? :)
#12 - 26 juni 2008 15:13
Ibanez skrev:
hmm.. de verkar inte så dunderaktiva.. hehe.. men tack för sidan!! mycket att lära sig.. har du fått några fina resultat då?? :)

Har endast två hemmaodlade snakeskinhanar och en Endlershona. Men den äldste hanen är jag inte riktigt nöjd med. Lite ojämn i färgerna på stjärtfenan så han ska säljas/skänkas bort. Har större förhoppningar med hans lillebror som inte riktigt färgat ut än. Han verkar ha mycket jämnare färger.

Endlershonan är lite av ett misstag eftersom hon råkade stanna kvar när vi gav bort alla våra endlers. Hon börjar bli könsmogen nu och jag tänkte vara lite busig och korsa henne med den lille snakeskinhanen [:o].

Sen har jag tre vanliga hanar (svart/vit, orange och gul som jag inte hittat någon hona till än. Hade en men hon dog, tyvärr..

Själv då?
#13 - 26 juni 2008 17:02
Ett tips som jag har hört på omvägar:
Kobolttillsats (ex. Kobaltosan, av Tropical) skall vara bra för både guppys och andra levandefödare. Har dock ingen egen erfarenhet.
#14 - 26 juni 2008 17:32
Jens A. skrev:
Ett tips som jag har hört på omvägar:

Kobolttillsats (ex. Kobaltosan, av Tropical) skall vara bra för både guppys och andra levandefödare. Har dock ingen egen erfarenhet.

Nu får du allt utveckla dig lite :).

Vad är det och vad skulle det vara bra för [:o]..
#15 - 26 juni 2008 21:33
Nina82 skrev:
Har endast två hemmaodlade snakeskinhanar och en Endlershona. Men den äldste hanen är jag inte riktigt nöjd med. Lite ojämn i färgerna på stjärtfenan så han ska säljas/skänkas bort. Har större förhoppningar med hans lillebror som inte riktigt färgat ut än. Han verkar ha mycket jämnare färger.

Endlershonan är lite av ett misstag eftersom hon råkade stanna kvar när vi gav bort alla våra endlers. Hon börjar bli könsmogen nu och jag tänkte vara lite busig och korsa henne med den lille snakeskinhanen [:o].

Sen har jag tre vanliga hanar (svart/vit, orange och gul som jag inte hittat någon hona till än. Hade en men hon dog, tyvärr..

Själv då?

ja e som sagt helt grön på området men håller på att lära mig.. innom snar framtid så skall ja lägga upp en bild på en otrolig fin hane som ja har.. tror att det e en snakeskin med stor sjärtfena svartprickig med vacker gul grundfärg..

du får bedömma av bilden ja skall lägga upp :)
#16 - 26 juni 2008 21:34
sen har ja 3 honor varav en har redan börjat yngla :D och ytterligare en hane som är rätt o slätt gul utan specefika drag..
#17 - 27 juni 2008 08:49
Nina82 skrev:
Nu får du allt utveckla dig lite :).

Vad är det och vad skulle det vara bra för [:o]..

Kobolt har någon tillväxtstimulerande verkan. Det används av kroppen i näringsomsättningen. Problemen många har med att guppys får krokiga ryggar, kan bero på vitaminbrist, vilken i sin tur kan bero på dåligt näringsupptag....och där spelar kobolt uppenbarligen någon roll.

Mera än så vet jag tyvärr inte, tänkte bara vidareförmedla informationen. :)
#18 - 27 juni 2008 11:52
Jens A. skrev:
Kobolt har någon tillväxtstimulerande verkan. Det används av kroppen i näringsomsättningen. Problemen många har med att guppys får krokiga ryggar, kan bero på vitaminbrist, vilken i sin tur kan bero på dåligt näringsupptag....och där spelar kobolt uppenbarligen någon roll.

Tack för den informationen :)
#19 - 27 juni 2008 20:48
Jens A. skrev:

Det är antagligen lättare att variera kosten istället för att mixtra med kemikalier, överdosering är överhängande om man inte vet vad man håller på med.:)
Guppysällskapets hemsida är inte så aktiv, men det går ju alltid att ringa någon av medlemmarna för att få mer info....:)
#20 - 27 juni 2008 20:52
Ibanez skrev:
hej!

tips och trix..

mvh/carlos

Detta är ett ämne som man kan säga mycket om, men lättare är nog att du säger vad du vill uppnå?:confused:
För varje avelslinje krävs minst tre akvarier, gärna fler, och man bör kanske hålla minst två eller tre paralella linjer om man inte samarbetar med någon annan guppyiot/odlare......eller så sätter man ihop ett föräldrapar i ett akvarium och sållar bort oönskade produkter kontinuerligt generation för generation tills man uppnått "rätt" resultat....:)
#21 - 28 juni 2008 13:14
nä jag vill helst veta hur jag kan få fram info och så att jag seriöst kan sätta igång att lära mig avla guppys.. samtidigt så är jag intresserad av hur ni gör.. kanske se bilder osv..

konkret fråga: hur stora bör varje balja vara??

tackar för tipsen än så länge!! ovärderliga!
#22 - 28 juni 2008 18:23
Ibanez skrev:
nä jag vill helst veta hur jag kan få fram info och så att jag seriöst kan sätta igång att lära mig avla guppys.. samtidigt så är jag intresserad av hur ni gör.. kanske se bilder osv..

konkret fråga: hur stora bör varje balja vara??

tackar för tipsen än så länge!! ovärderliga!

Jag personligen tycker att 35-40L är minimum för långvarig fiskhållning. Självklart är det bättre ju större ett akvarium är.
#23 - 29 juni 2008 09:17
Nina82 skrev:
Jag personligen tycker att 35-40L är minimum för långvarig fiskhållning. Självklart är det bättre ju större ett akvarium är.

hmm.. kan tänka mig detta.. de föder säkerligen större kullar då?? har nu 4-5 ungel.. more to come..

har stora planer på att bygga en ställning med ca 4 akvarier på ca 40L st. frågan e var tusan ja skall ställa dem :)

har ett 54L som ja sen tidigare vet att det blir mass produktion av yngel som ja funderar på att lägga i dem i..
#24 - 29 juni 2008 09:23
Ibanez skrev:
hmm.. kan tänka mig detta.. de föder säkerligen större kullar då?? har nu 4-5 ungel.. more to come..

har stora planer på att bygga en ställning med ca 4 akvarier på ca 40L st. frågan e var tusan ja skall ställa dem :)

har ett 54L som ja sen tidigare vet att det blir mass produktion av yngel som ja funderar på att lägga i dem i..

Tänker i första hand på välmåendet hos fiskarna inte på storleken på kullen ;). Tycker att vi ändå har ett ansvar för att våra fiskar ska må så bra som möjligt. Ang storlek på kull så tycker jag 5-10st är alldeles lagom och fler är för mycket :D. Är glad om ett par st. överlever och håller tummarna för att så många som möjligt blir hanar :p..
#25 - 29 juni 2008 09:24
Nina82 skrev:
Tänker i första hand på välmåendet hos fiskarna inte på storleken på kullen ;). Tycker att vi ändå har ett ansvar för att våra fiskar ska må så bra som möjligt. Ang storlek på kull så tycker jag 5-10st är alldeles lagom och fler är för mycket :D. Är glad om ett par st. överlever och håller tummarna för att så många som möjligt blir hanar :p..

instämmer helt och hållet.. förivrigade mig lite där.. sorry :) men de värkar må fint i min 25liarate men sen anpassar ju sig dessa fantastiskt lätt.. (för lätt)
#26 - 29 juni 2008 10:00
Ibanez skrev:

Det KAN bli större kullar, men det man helst vill uppnå är är ett lättskött akvarium, småakvarier har en tendens att INTE vara lättskötta. Satsa på KVALITET i odlingen istället för kvantitet, det lönar sig i längden.

Mitt bästa tips är att du, när du ändå bygger, klämmer in 6 akvarier i hyllan, du kan ha 4 mindre akvarier (c:a 40-50 liter) och två större (c:a 70 liter) om du har plats alltså. Vill man spara väggyta kan man ställa dem med kortsidan utåt......beroende på var man bor kan man uppnå dessa literantal med specialbyggda akvarier som ändå "passar i hyllan" , det kostar inte mer för det om man vänder sig till rätt akvarieaffär. Akvarielagret t.ex. levererar akvarier i de storlekar du vill ha och tar betalt för volym/glastjocklek, inte att det är någon speciell form, inom "rimliga gränser" alltså.
Billigare blir det om man t.ex köper nya på Hornbach eller begagnat på blocket och använder standardakvarier, men då kanske det inte går att bygga hyllan som man vill ha den. Man kan också vända sig till sin lokala glasmästare och fråga om man kan få köpa begagnat 6 mm glas (gamla skyltfönster) som man sedan limmar ihop akvarier av själv. Bäst blir det nog om du i så fall ger en ritning till glasmästaren och får köpa glasen tillskurna, slipa kanterna kan du göra själv med ett vanligt bryne.
Själva silikonlimningen är ett kladdigt jobb, men inte omöjligt, man kan öva på ett litet akvarium först så man lär sig tekniken. En sådan här odlingshylla som man själv byggt akvarierna till BÖR stå i ett utrymme med golvbrunn om det skulle uppstå läckage......det är inte alltid försäkringsbolagen ersätter vattenskador som kommer från hemmabyggen av det här slaget.

Man kan också dela av ett befintligt standardakvarium med en glasskiva på mitten.

Ett förslag till hylla kan se ut så här:
Ikea hylla IVAR, 2 stegar 179 höga, 50 djupa 1 stege med måtten 124 höjd och 50 djup, 8 hyllplan 83*50 cm, två krysstag + vinkeljärn att fästa hyllan i väggen med (alternativt kraftig skruv genom stegarna upptill rakt in i väggen)

Du placerar hyllan med dublla hyllplan på varje hylla, utrymmet mellan hyllorna bör vara akvariets höjd plus 25-30 cm. Börja nedifrån, det större nedre akvariet bör hamna på 50 cm höjd räknat nedifrån (akvariets botten)
(Den låga stegen skall naturligtvis vara i mitten)

Om det nedre akvariet är 40 cm högt hamnar alltså de övre akvariernas botten på c:a 110-120 cm höjd. I en sådan hylla skulle du kunna ha två akvarier med måtten (längd*bredd*höjd) 75*50*40=150 liter.
På den övre hyllan skulle du kunna ha fyra akvarier med måtten 35*50*30= c:a 52 liter. Dessa akvarier skall naturligtvis stå med kortsidan ut. Vill man ha större "småakvarier" kan man öka höjden på dem till 45 cm, då blir volymen istället c:a 78 liter. man kan också satsa på ett stort akvarium med mellanruta, välj då gärna samma mått som det akvariet nere hade. Ibland kan man frestas att ha akvarier på en hylla upptill också, men då får man tänka på att det blir himla jobbigt att sköta om de hamnar över c:a 160-170 höjd.....risk för slarv med vattenbyten och skötsel om det blir jobbigt.

Istället för IVAR-hyllan kan man satsa på IKEA´s serie GORM och anpassa akvarierna efter den istället.....den serien är tillräckligt kraftig för att klara tyngden utan att ha dubbla hyllplan.

[COLOR=Blue] OBS!!!![/COLOR] SE TILL ATT ALLA HYLLORNA ÄR [COLOR=Red]VÅGRÄTA[/COLOR] innan du fyller akvarierna. Annars kan man få glaskross istället för guppyodling.
#27 - 30 juni 2008 17:12
underbart svar!! många fina insprirationer! kommer, pga platsbrist, nog bara ha 4 40-50 ca kar och bygga en kraftig ställning av ordentligt stadigt trä som kommer fästas mot väggen.. har ingen brunn i lägenheten så satsa på hornbach.. har innhanlat flera kar där innan och tycker dom e kanon.. får bli som 2+2 st på varandra..skall försöka göra det så dekorativt som möjligt med så att det smälter fint in i restan av lägenheten..

håller helt med om att kvalitet går framför kvantitet.. trodde att om fler yngel kom så var det ett tecken på sundhet hos honan..
#28 - 5 juli 2008 17:42
Jens A. skrev:
Problemen många har med att guppys får krokiga ryggar, kan bero på vitaminbrist, vilken i sin tur kan bero på dåligt näringsupptag....

Woho! När jag hade guppys fick jag ca 4 kulalr av 3 olika honor. varje fick ca 40 st små i sina kullar, alla ryggar lyckades hålla sig raka! :D

kul att veta att man har lyckats! :D
#29 - 5 juli 2008 19:29
Jag passar på att smita in här med en fråga om vildtyper av guppys och så, blir det mindre kullar men mer livsstarka individer generellt sett?
#30 - 5 juli 2008 20:23
Mobster skrev:
Jag passar på att smita in här med en fråga om vildtyper av guppys och så, blir det mindre kullar men mer livsstarka individer generellt sett?

Det sägs att de får mindre kullar men jag har inte den erfarenheten utan hos oss var det tvärtom.

Att de är mer livskraftiga beror nog på att de inte är avlade så hårt som "vanliga" Guppy.
#31 - 6 juli 2008 00:01
mjo, det jag hade för mig :)
iom att de är livskraftigare behövs ju inte lika många så känns logiskt :)

Funderade på att testa lite Black Endlers Pond (hette de visst) :P
#32 - 6 juli 2008 09:07
Mobster skrev:
mjo, det jag hade för mig :)

iom att de är livskraftigare behövs ju inte lika många så känns logiskt :)

Funderade på att testa lite Black Pond Endlers

tycker ja låter strålande :D har du några bilder på dessa då ja inte sett denna sort förut..
#33 - 6 juli 2008 09:45
Nej jag har tyvärr inte det, men kan nog försöka skaffa...de var lite speciella då hanarna ser i princip likadana ut :)
#34 - 6 juli 2008 09:46
Mobster skrev:
Nej jag har tyvärr inte det, men kan nog försöka skaffa...de var lite speciella då hanarna ser i princip likadana ut :)

det e ju lite kul/tråkigt på ett sätt men men.. hehe.. skicka gärna upp lite bilder när du kan.. :)
Bilagor:
#35 - 6 juli 2008 18:52
Jag var inne där idag (Södermalms Akvarieaffär) men min mobils kamera var helt uppenbart alldeles för dålig för att få tag på en bra Black Endler Pond bild, dock så berättade han att han fått in ännu en sort som hette "Laguna de los Patos, VAP 04" och även kallas "top green sword" :)
den hittade jag en bild på (om än suddig och jäklig)
#36 - 6 juli 2008 19:58
Köpte ett par av Poecilia wingei "black endler pond, VAP04" I dag :)
Fina är dom i alla fall blev tvungen att köpa dem direkt :P
#37 - 6 juli 2008 20:17
Ah, då var det kanske du som var där när jag kom in då för då var det någon som köpte ett par :)

Och nu har jag bara nämnt de 2 nyaste han har, han hade ett par andra sorters också. :)

Annons