Åtgärd för cyanoalger!

#1 - 23 december 2005 19:34
hejsan! Jag fick problem med cyanoalger, det började i framkanten på mitt akvarium och gick ganska kvickt över till mina växter också. Fick ett GRYMT bra tips av en person, du vet vem jag menar :) , o det va att totalt MÖRKLÄGGA karet i 3dygn. då menar jag inte att släcka lampan ovanför karet utan totalt kålsvart ska det va i karet. Det sättet som jag använde mig av var att ta svart sopsäck, av dem tjockare modellen. Och tejpa den runt karet, och använde även svart eltejp vid skarvarna på säckarna och skarven som blev högstupp mellan sopsäcken och rampen, där drog jag en lång bit så att man inte kunde öppna luckan på karet ens.

min situation såg ut så här:
375 liters kar i mitt sovrum där jag även hade datorn, som jag sitter vid ett par H om dagen.
Jag använde mig av 4st sopsäckar, 1 till vardera kortsida och 2st på mitten.
Jag lät även bli att tända i taket under dessa 3 dagar. Datorskärmen lyste upp tillräckligt.

Så, för er som har problem med cyanon, testa detta om ni inte har gjort det. Mitt resultat var chockartat, gruset var vitt/ljust igen, jag trodde aldrig att det skulle funka till 100%, men var nyfiken o testade, o jag kunde inte hitta det minsta lilla spåret av någon sorts cyano. Där emot så var mina växter lite konsiga, dem pekade alla uppåt, kan det vara av ljusbrist som får dem att vilja sträcka sig uppåt?
jaja, här har ni iaf en bra åtgärd på problemet. och under de 3 dagar ni har eran mörkläggning, kan ni ju passa på att ta reda på VARFÖR ni fick cyanon och varför den fick fäste i erat kar!

ha det bra!
Och tack deffen för ditt tips :P
#2 - 26 december 2005 19:24
*pustar*

Har just täckt in hela akvariet med en svart sopsäck. Nu är det bara att vänta och se. Hoppas det funkar!

Tack för tipset!
#3 - 26 december 2005 19:36
^^ ingen fara, därför jag skrev just det inlägget. För att få en så bra och tillräckligt detaljerat HUR man ska bära sig åt för att bli av med just den algen. Fler sånna här inlägg/artiklar tycker jag ska finnas på zoopet.com
#4 - 26 december 2005 20:04
Det svåra är inte att bli av med dem, det svåra är att undvika att få tillbaka dem tyvärr...
#5 - 26 december 2005 22:20
just därför jag skrev att undertiden man mörklägger har man 3dygn på sig att ta reda på hur man fick dem... alltså med andra ord, hur du fick dem till att föröka sig ist för att försvinna.
#6 - 27 december 2005 01:48
cyano får man när man har kvävebrist.
tryck i kno3 så kommer inte cyanon alls.

annan metod man kan köra i etablerade kar är att sluta med vattenbytens
#7 - 27 december 2005 02:27
för dem som varken använder gödning eller co2?
#8 - 27 december 2005 02:44
cyano kommer pga för rent vatten och för rent akvarie.
#9 - 27 december 2005 11:34
så du menar att ett kar som bra grymt med äckligt på rutorna är för rent?
#10 - 27 december 2005 12:19
[QUOTE=MoZZe]så du menar att ett kar som bra grymt med äckligt på rutorna är för rent?[/QUOTE]

jag fick cyano för att jag städade och slamsög för mycket Mao så var kväve nivåerna alltför låga..

Så ja cyano kommer när man har för kliniskt rent i akavriet
#11 - 27 december 2005 13:21
ja, när man inte kör med Co2 eller PMDD.
nu är denna tråden för dem som inte vet hur man blir av med Cyano, inte en sk. diskussions tråd.
#12 - 27 december 2005 13:57
för dem som varken använder gödning eller co2?
...får väldigt lätt cyanoalger eftersom kvävenivån blir usel - speciellt om man gör regelbundna vattenbyten.
Som oveb säger är den stora poängen att slippa få alger. Se till att kväve- och fosfatnivåerna är någorlunda bra så uppkommer endast lite gröna prickalger som närmast är ett hälsotecken i ett akvarium.
Tricket med mörkläggning är annars bra om man någon gång ändå ramlar dit.
nu är denna tråden för dem som inte vet hur man blir av med Cyano, inte en sk. diskussions tråd.
Va? Ingen diskussionstråd i ett forum?
Du kanske ville ha in din info. som en artikel istället?
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=section&id=4&Itemid=196
#13 - 27 december 2005 14:35
[QUOTE=MoZZe]ja, när man inte kör med Co2 eller PMDD.
nu är denna tråden för dem som inte vet hur man blir av med Cyano, inte en sk. diskussions tråd.[/QUOTE]

ahaa.. då rekomenderar jag denna tråd för folk som vill vet hur man blir av med eländet på andra sätt åxå

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=62105&page=1&pp=20
#14 - 27 december 2005 19:23
är ju smått onödigt att bara diskutea hur man blir av med det när det är relativt enkelt att slippa de från början och då är det minst lika bra att ta upp det också.
#15 - 28 december 2005 17:09
ajo, det har du rätt i raven!
SÅ, VARFÖR får man cyano över huvudtaget? det sprids via luften, inte vattnet.. Så varför sprids den ist för att försvinna när man får ner den i sitt kar? några bra svar?
#16 - 28 december 2005 17:32
Ja den sprids via luften, finns typ överallt. Ge den rätt förhållanden genom att rota runt i bottnen för att få en liten ammoniumspik, och kör i övrigt mycket växter utan KNO3 för att få det kvävefattigt och en hel del organiskt nedbrytbart material (fiskskit, mulm osv) så kommer du få en Cyanoodling förr - inte senare 8)
#17 - 28 december 2005 23:27
Men i mitt fall, så använder jag co2 o pmdd. Hade tillräckligt med KNO3, men för mycket KH2PO4. Det var därför jag fick min Cyano.
Sen i ett kar som jag varken kör det ena eller andra, så fick jag det pg av renligheten :o. Precis tillräkligt med mat, inget som blev över o många o stora vattenbyten. (fick i mitt odlingskar på 60l nyligen, har börjat övermata lite, o ska låta bli att byta vetten på 2v. med förhoppning om att det ska försvinna)

Så, tips på för folk som köra BÅDE med OCH utan co2 o pmdd hade varit kanon o få med i denna tråd.
#18 - 29 december 2005 11:22
Du menar att det är vissa som inte kan läsa mellan raderna? Fan ta dom ;)

Med eller utan CO2 spelar ingen roll, däremot brukar Cyano gilla låga nitratnivåer RELATIVT alla andra näringsnivåer.

I ditt fall hade du låga nitratnivåer relativt fosfatnivåerna.

Ett enkelt sätt, med eller utan CO2, att fixa låga nitratnivåer relativt alla andra näringsämnen är att skaffa Tropica Mastergrow och ha så mycket ogräs i akvariet att fiskarna har svårt att simma och mata på ordentligt. Med hjälp av TMG:n så kommer snabbväxarna att strippa akvariet snabbt på kväve varpå dom tvärnitar och det blir ammoniuminstabilitet. All fiskskit, döda växtdelar och annat nedbrytbart organiskt material nitratnivåer runt 0 blir rena rama Cyanokuvösen.

Detta är ett scenario som de flesta som vill börja sniffa på växtakvarium hamnar i om dom aldrig hört talas om PMDD.
#19 - 29 december 2005 12:26
Men nu förutser du att man har växtkar, jag har börjat få lite cyano på en växt som igentligen ska växa från gruset, men som jag har som flytväxt. Den har jag i ett kar med 2st palettciklider med 20talet yngel. PLUS 2st svädrplantor. Så det är ju inget kar som jag skulle köpa TMG till! jag har även 3st andra kar som jag har till odling, inga växtkar vill säga. minimalt med växter med andra ord.

Så för min del då? Hur ska jag bete mig? räcker det inte med att låta bli att byta vatten på 2-3v och mata lite extramycket?
#20 - 29 december 2005 12:48
[QUOTE=MoZZe]PLUS 2st svädrplantor. Så det är ju inget kar som jag skulle köpa TMG till![/QUOTE]

varför inte ?
#21 - 29 december 2005 13:44
För att jag vill inte stoppa massa skit i dem karen jag odlar... jag hade mitt 375l kar utan någon som helst alg i innan jag började med gödning o sånt, så det ska fungera utmärkt utan att stoppa i en massa, just därför jag undrar vad jag ska göra.
#22 - 29 december 2005 18:29

Men nu förutser du att man har växtkar, jag har börjat få lite cyano på en växt som igentligen ska växa från gruset, men som jag har som flytväxt. Den har jag i ett kar med 2st palettciklider med 20talet yngel. PLUS 2st svädrplantor.

Om Cyanon inte har någon som helst konkurrens kommer den inte försvinna även om du rätar upp kväve:fosforförhållandena och göder perfekt.

Det blir en mörkläggning och sedan se till att du inte får någon ammoniumspik och se till att du inte får för lite kväve, vilket du sannolikt inte får om du bara har ett par svärdsplantor. Har du däremot en massa flytväxter lär kvävenivåerna dyka snabbt och får du då en ammoniumspik så kommer eventuella Cyanosporer att sätta igång igen.

KNO3 är en bra grej om du har något som strippar kväve.
#23 - 30 december 2005 02:06
så om jag inte göder i karet. o slänger i 1 el 2 tsk:ar o karet så hjälper det?
#24 - 30 december 2005 09:59
Joo, om inte annat så byter du väl Cyano mot någon annan alg.. :)
#25 - 2 januari 2006 14:05
Jag slängde i 1/3 tsk kno3 i mitt kar, o det verkade som att cyanon sa adjöss. den slutade växa o jag tog väck den växt som var angripen, så det är bara till att hålla tummarna på att den håller sig borta nu.
#26 - 11 januari 2006 14:39
Nahe, nu har den jävlen kommit tillbaks!!!!
Jag har grymt mycket växter i karet nu, har slutat slamsuga botten och har inte bytt vatten på 2v. o fyfanken vad det har växt alger nu... speciellt CYANON!!

Snälla, mer tips!!

Jag kör inte med någon som helst gödning.. o har en växter i karet, bytar vatten ungefär varje vecka.[V]
#27 - 11 januari 2006 14:50
Mörkläggning och sedan ökar du KNO3/PMDD-doseringarna igen.

Försök ta bort så mycket som möjligt innan mörkläggning. Jag har kommit på ett väldigt effektivt sätt som verkar väldigt framgångsrikt änsålänge.

Först sänker du vattennivån till mindre än hälften av akvariehöjden och när du sedan börjar fylla på så ser du till att ha ganska högt tryck på vattnet och håller för med ett finger så du med ganska stort våld kan blåsa bort slemmet.

Jag brukar använda två slangar (en in, en ut) så att jag kan dusha väldigt länge. Ibland bör du även sätta ner hela handen med utblåsslangen så att du virvlar bort/blåser bort all mulm som lägger sig i växtbuskage. Har du häverslangen på en sida av akvariet kan du då hela tiden blåsa mot den så att alla lösa blad och Cyanoslem sugs upp.

Jag fick idén när jag såg hur blågrönt badkaret blev när jag med högt tryck dushade av växter. Duschmunstycke på återmatningsslangen kanske vore nått hmm 8)

Anledningen att det här fungerar (tillsammans med en förebyggande ökning av KNO3) gissar jag att Cyanon gillar DOC som det blir väldigt lite av efter en såndär avblåsning.
#28 - 11 januari 2006 19:29
som SAGT(!)... jag kör INTE (!) med någon som helst gödning i det karet. Tyvärr har jag inte tillgång till en till slang, så jag kan tyvärr inte gör på ditt sätt :(

så hur ska jag bära mig åt då? Jag börjar bli lagom trött på skiten. (ursäkta språket)
#29 - 11 januari 2006 20:04
Mörkläggning och sedan KNO3 i förebyggande syfte.

Vänta nu, det har jag ju redan sagt. Ahwell. =)
#30 - 18 januari 2006 14:14
Suck... även jag har karet fullt i dessa skitalger nu!
Har ingen PMDD alls hemma och massor med yngel i karet så att skippa matning i 2-3 dygn går ju inte.

Och för rent är det då INTE! *irriterad*
#31 - 18 januari 2006 14:16
Mycket DOC (fiskskit, dödaväxtdelar osv) och ingen konkurrens tippar jag.
#32 - 18 januari 2006 14:40
[QUOTE=MoZZe]Det sättet som jag använde mig av var att ta svart sopsäck, av dem tjockare modellen. Och tejpa den runt karet, och använde även svart eltejp vid skarvarna på säckarna och skarven som blev högstupp mellan sopsäcken och rampen, där drog jag en lång bit så att man inte kunde öppna luckan på karet ens.[/QUOTE]

Plast släpper inte heller in nån luft. Är det inte risk att fiskarna för syrebrist?
#33 - 18 januari 2006 21:56
Det tror jag knappast. det kommer då alltid in liiite ifrån något litet hål mellan skarvarna på pastpåsarna. jag har inte varit så grymt noga med mörkläggningen, bara gefan i att ha det tänt i det rummet karet står i o lägga över påsarna så att det inte kommer in något ljus från ovan, underifrån struntar jag i. Jag låter mina påsar hänga från karet... säter inte fast dem nertill.
#34 - 18 januari 2006 21:58
[quote=defdac]Mörkläggning och sedan KNO3 i förebyggande syfte.

Vänta nu, det har jag ju redan sagt. Ahwell. =)[/quote]

Om jag inte har mätt fel så ska jag ha ca 1krm KNO3 i mitt ca 50l kar.
Men frågan är nu, kommer det inte någon annan alg ist?
#35 - 18 januari 2006 22:38
Hej!

[QUOTE=qenzo]Suck... även jag har karet fullt i dessa skitalger nu!
Har ingen PMDD alls hemma och massor med yngel i karet så att skippa matning i 2-3 dygn går ju inte.

Och för rent är det då INTE! *irriterad*[/QUOTE]

För er som inte vill hålla på med pmdd och växter utan bara vill mota bort cyano kan jag rekomendera salpeter som man köper i en vanlig affär.
Häll i 1 KRYDDMÅTT per 100 liter akvarievolym vid varje 50%vattenbyte. Det ger 10 ppm extra nitrat i karet.

Urban
#36 - 19 januari 2006 00:35
Hmm, ni har fått det om bakfoten! Cyano är ju grymt snyggt på stenar! :)

http://green.colorize.net/algae3.jpg
#37 - 19 januari 2006 00:51
Makasu: sure! Om det höll sig på endast stenarna så visst!!
Men hela karet fullt är inte snyggt.
Nu har jag iaf beställt PMDD.
#38 - 19 januari 2006 01:36
[QUOTE=MoZZe]Jag låter mina påsar hänga från karet... säter inte fast dem nertill.[/QUOTE]

Ah ok :)
#39 - 19 januari 2006 01:40
[QUOTE=Makasu]Hmm, ni har fått det om bakfoten! Cyano är ju grymt snyggt på stenar! :)

http://green.colorize.net/algae3.jpg[/QUOTE]

Men det där såg inte ut som cyano tyckte jag...
#40 - 19 januari 2006 04:18
[quote=batski]Men det där såg inte ut som cyano tyckte jag...[/quote]

mer som grönalger.
cyano sitter inte fast som dessa algerna ser ut å göra.
#41 - 19 januari 2006 08:47
[quote=Makasu]Hmm, ni har fått det om bakfoten! Cyano är ju grymt snyggt på stenar! :)

http://green.colorize.net/algae3.jpg[/quote]

Nu vet jag inte vad det är för alg, men det är verkligen inte cyano. Cyano ser ut som en den där äckliga ytan som blir på gammal mjölk o sånt, fast grön. Du kan ta väck det med fingrarna... snuskigt äcklig alg faktiskt.
#42 - 19 januari 2006 10:34
Ah ok, då tar jag tillbaks allt jag sagt! :)
#43 - 31 januari 2006 10:04
Måste bara fråga... är cyano och blågröna alger samma sak? Är det ngn som har en bild på eländet?

/P
#44 - 31 januari 2006 10:06
Japp det är samma sak, brukar förkortas BGA (Blue Green Algae):
http://www.geocities.com/erviservy/moss3a.JPG
#45 - 31 januari 2006 10:09
(lägg märke till den bleka kvävebegränsade L. sessilifloran 8)
#46 - 31 januari 2006 10:12
OK, tack! Då är det cyano jag också vill bli av med... Och ja, jag har precis börjat med pmdd så...

Följdfråga då... är lite förvirrad efter alla tips ovan... karet har gått utan co2 och i princip utan gödning under ett drygt halvår med en hel del cyano som resultat. Nu har jag satt dit co2 och börjat med pmdd. Hur ska jag göra med vattenbyten närmaste tiden? Ska jag byta mina 50% varje vecka eller ska jag låta bli tills cyanon ger sig? Ngt annat?

/P
#47 - 31 januari 2006 20:38
DEFDAC!!!!
Jag har lusläst detta forum om PMDD och alger nu men jag får INTE bukt med dom!
Jag har gjort allt jag bara kan komma på, bytt vatten mkt och ofta, skippade vattenbytena och solade bort algerna som du sa, dubblerade doseringen av PMDD mm mm.... *gråter* De försvinner INTE!!
Det är bara i detta kar det här har hänt!
Jag har inte ngn möjlighet för ev torrdosering av PMDD utan de är i flaskor som beskrivet på hemsidan.
*Hjälp*
#48 - 31 januari 2006 20:41
vilka alger är det du har mer specifikt ?

vissa alger kommer du aldrig bli av med som grönalger men trådalger cyano och dylikt går å få bort.
trådalger går att få bort mekaniskt, kommer gärna om det är för mycket järn i vattnet.

hur mycket ljus och vad föär ljus har du.
hur stort är akvariet ?
vattenbyten hur mycket och hur ofta ?
co2 gödning ?
pmdd ?
#49 - 31 januari 2006 21:02
Jag har enligt de som sett det en mix av cyano och blågrön... som jag fattat det "samma" typ av skit.
Karet står mellan 2 fönster där det mesta ljuset utestängs av gardinerna.
Det är på 200 l.
Gjorde förr vattenbyte 1 gång/vecka, ca 30%. Nu har jag gjort 2 stora byten i hopp om att skiten försvinner samt dubblat dosen PMDD.
Använder inget annat än PMDD, har dock Nitrivec och AquaSafe (namn?) hemma.

Edit: stavfel.
#50 - 31 januari 2006 21:03
Lysrören satt i då jag köpte det sprillans nytt...vad de heter vet jag inte men kan kolla på det är nödvändigt.
#51 - 31 januari 2006 21:30
cyano/blågröna kommer vid kvävebrist.
nästa gång du gör vattenbyte så försöker du "vifta loss" så mycke du kan och suga ut med slangen smatidigt och sen göda extra med kno3.

typ dubbel dos.

cyano kommer i akvarier som är för rena så kanske läge att sluta slamsuga botten också och endast ta det ytiga
#52 - 1 februari 2006 07:35
[quote=peber]karet har gått utan co2 och i princip utan gödning under ett drygt halvår med en hel del cyano som resultat.
[/quote]
Det betyder iofs att du gör något rätt med växterna så dom trivs (bra med ljus) då Cyano ofta kommer när man har kvävebrist, alternativt är väldigt duktig med vattenbyten och matar sparsamt.

Nu har jag satt dit co2 och börjat med pmdd. Hur ska jag göra med vattenbyten närmaste tiden? Ska jag byta mina 50% varje vecka eller ska jag låta bli tills cyanon ger sig?

Du kan ta dubbelt så mycket av KNO3-flaskan och hälften/inget alls av KH2PO4-flaskan varje vecka och var mycket kritisk när du bedömer den gröna färgen på växterna, dom får inte vara bleka. Var även noga med att virvla upp och suga bort allt brunt slam i buskage/gömda hörn. Kanske även se till att det inte ligger alltför mycket slam i filtret (slam är bra men det får inte bli för mycket när det gäller Cyanobakterier som använder det som kolkälla). Samt naturligtvis försöka suga bort så mycket Cyano innan varje vattenbyte om du inte har hela akvariet fullt med växter som kan konkurrera ut dom. Har Cyanon fri tillgång till ljus blir det svårt att bli av med dom, isåfall måste du nog nuka dom med 3 dagars total mörkläggning (du ska inte kunna se om akvariet är tänt eller släckt när det är mörkt i rummet, isåfall är övertäckningen för dålig.).

Jag har gjort allt jag bara kan komma på, bytt vatten mkt och ofta, skippade vattenbytena och solade bort algerna som du sa, dubblerade doseringen av PMDD

Byta vatten ofta hoppas jag att jag inte sagt att du ska göra =) Skippar du vattenbyten för att få högre kvävehalter så var noga med att du inte får för mycket brunt jox/slam/mulm i gömda hörn/buskage/filtret.

Har Cyanon fri tillgång till ljus (som på bilden jag länkade till ovan) så kommer den inte ge sig, så det kanske är läge för en total mörkläggning. När du täckt över ska du inte kunna avgöra om akvariet är tänt eller släckt när du har mörkt i rummet. Ser du någon ljusstrimma någonstans måste du täcka bättre. Sedan släcker du och väntar 3 dagar.
#53 - 1 februari 2006 07:42
Såhär får inte L. sessiliflora se ut (gul-lik-blek på äldre blad) men jag antar att bilderna togs innan du började med PMDD. Ser dom fortfarande ut sådär så har PMDD:n inte hunnit verka ännu.
http://www.zoonen.se/res/user/338939/galleri/513912/2005-06-16073_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.se/res/user/338939/galleri/513907/2005-06-16061_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.se/res/user/338939/galleri/513906/2005-06-16042_orig_SE.jpg
#54 - 1 februari 2006 07:45
Tack för svaret, defdac! Jag har cirka 0,4W/L (netto) i belysning men har varit - hyfsat - noga med vattenbyten och alltid matat snålt... Jag ska testa dina råd och återkommer med resultatet.

/P
#55 - 1 februari 2006 17:10
En fråga till när vi ändå pratar gödning och alger... Jag har fått veta att jag - eftersom jag hade kvar en del - kan ersätta NutriSI i PMDD med TMG. Då undrar jag om jag vinner eller förlorar något på bytet? M a o, vad skiljer dessa åt? Eller kvittar det lika? Bör jag under rådande omständigheter köra med NutriSI eller TMG eller spelar det ingen roll?

/P
#56 - 1 februari 2006 17:57
[quote=defdac]Såhär får inte L. sessiliflora se ut (gul-lik-blek på äldre blad) men jag antar att bilderna togs innan du började med PMDD. Ser dom fortfarande ut sådär så har PMDD:n inte hunnit verka ännu.
http://www.zoonen.se/res/user/338939/galleri/513912/2005-06-16073_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.se/res/user/338939/galleri/513907/2005-06-16061_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.se/res/user/338939/galleri/513906/2005-06-16042_orig_SE.jpg[/quote]

Ja de bilderna togs innan PMDD dagarna. Nu håvar jag yngel för fullt så att jag kan mörklägga och skippa matning i dagarna 3.
Var fundersam över om jag skulle ta ur växterna och skölja dom rena, men kör sugning rätt å slätt.

Raven:
Jag har inte slamsugit botten på säkert en månad och när jag väl gör det tar jag det som ligger på ytan, typ multnande blad, kack osv.
Jag rör inte om i gruset... kanske jag borde göra?

Iaf...nu ska jag prova mörkläggning och dubbel dos KNO3.
#57 - 1 februari 2006 19:17

Då undrar jag om jag vinner eller förlorar något på bytet? M a o, vad skiljer dessa åt? Eller kvittar det lika? Bör jag under rådande omständigheter köra med NutriSI eller TMG eller spelar det ingen roll?

Många av de "bästa" växtakvaristerna föredrar TMG och om många använder samma så är det enklare att dra slutsatser om tillväxt osv när man får problem.

Bra men väldigt dyrt. NutriSi är väldigt billigt men det verkar vara ganska dålig punch i NutriSi så man måste använda mer (tycker jag personligen, se annan tråd om pH och chelatering).
#58 - 1 februari 2006 19:35
[quote=qenzo] Nu håvar jag yngel för fullt så att jag kan mörklägga och skippa matning i dagarna 3.[/quote]

Håva ner dom i en påse och ta med dom imorrn då. Så slipper dom stressen att bli håvad ytterligare en gång.

Har du cyano i båda nu??
#59 - 1 februari 2006 19:52
[ATTACH]1917[/ATTACH]
Så där... mörkt och dubbel dos KNO3.

Edit: Nej bara i 200 l Gladys.
#60 - 1 februari 2006 19:53
svart sopsäck släpper igenom en hel del ljus
#61 - 2 februari 2006 01:09
[quote=Raven]svart sopsäck släpper igenom en hel del ljus[/quote]

inte mina! Det finns fortfarande olika sorters sopsäckar. dem tunna o dem tjocka. Det är bara att testa, tänd en lampa sätt sopsäcken framför o se om du kan se den minsta lilla konturen av lampan. Jag kunde då inte det med mina sopsäckar. (jag har dem tjocka)

Pus att det funkade perfekt till mitt kar. Gjorde likadant som på bilden ovan, fast med aluramp.
#62 - 2 februari 2006 01:18
dom sopsäckar jag har som är extratjocka lyser igenom och dom finns inte ens i affär å få tag på :/
#63 - 2 februari 2006 03:31
Det är inte bara en sopsäck, det är först en grå längst in sedan 2 svarta utanpå det....och det är möööörkt.
#64 - 2 februari 2006 10:52
[quote=Raven]dom sopsäckar jag har som är extratjocka lyser igenom och dom finns inte ens i affär å få tag på :/[/quote]

Home made? :D
#65 - 2 februari 2006 12:36
nope.
används kommersiellt i soptunnor och papperskorgar och dylikt.
extratjocka är de enda som funkar och med tanke på att de ibland kan va 70 liter hundskit när det töms så sk de till ordentliga påsar.

Annons