Återuppstart räkbytta

#1 - 13 januari 2010 21:36
Började för ett antal månader sedan att börja bygga lite på ett räkkar.
Tog hem panel och reglar från jobbet och skickade vidare det till Bongs jobb för kapning och lack. Allt blev kanon, förutom att panelen va skev och bara vred sig när jag skulle spika dit det. Där av stannade projektet av. Men idag fick jag för mig att dra igång byggget igen.

Vilket resulterade i att jag nästa blev klar till och med, Bong fick inte med sig alla delar hem från jobbet bara så nu väntar jag på det så jag kan fortsätta med "mössan".

Här följer lite bilder från dagens jobb:
#2 - 13 januari 2010 21:51
Allt blev kanon, förutom att panelen va skev och bara vred sig när jag skulle spika dit det.

Jo tack, det där känner man ju igen... :(

Skit snyggt blev det iaf ! Vad heter panelen ? kommer den svart lackad eller gjort det själv ?
Bilagor:
#3 - 13 januari 2010 22:19
Strikah skrev:
Jo tack, det där känner man ju igen... :(

Skit snyggt blev det iaf ! Vad heter panelen ? kommer den svart lackad eller gjort det själv ?

Men med skruv blev det bra tillslut iallafall=)

Som sagt så tog jag hem panelan från jobbet, eller rättare sagt där jag jobbade innan jag blev arbetslös. Jobbade vid en hyvel på ett sågverk så jag vet tyvärr inte vad denna panel heter ute i hendel, vet bara några tillverknings nummer på den men det hjälper nog tyvärr inte dig så mycket.

Bong tog med den till sitt jobb sedan och kapade till den och lackade den svart.
#4 - 13 januari 2010 22:21
Här kommer lite bilder på Led belysningen som är tänkt att skina upp det hela
#5 - 13 januari 2010 23:14
Men med skruv blev det bra tillslut iallafall=)

Som sagt så tog jag hem panelan från jobbet, eller rättare sagt där jag jobbade innan jag blev arbetslös. Jobbade vid en hyvel på ett sågverk så jag vet tyvärr inte vad denna panel heter ute i hendel, vet bara några tillverknings nummer på den men det hjälper nog tyvärr inte dig så mycket.

Bong tog med den till sitt jobb sedan och kapade till den och lackade den svart.

Aha, där ser man. riktigt seriöst då med lackat på insidan också ;) Därför jag börja fundera på om den var svart "från början".
#6 - 13 januari 2010 23:44
ser ju bra ut, står det direkt på regelställningen eller har du nån skiva under akvariumet? :P
#7 - 14 januari 2010 10:17
Ser bra ut!

Vilka räkor tänkte du ha? Om du har hyfsat mjuk vatten och 7 eller lägre i ph rekomenderar jag redbee.se för mycket matnyttig info plus att ett par st säljer bra mycket snyggare räkor som de kan skicka i bra skick (jämfört med alla akvariebutiker jag sett)(crystalräkor)

Annars har du ju körsbärsräkor i olika färger som tål högre ph, röda/blå/gula/vita
#8 - 14 januari 2010 11:27
Fredrik1 skrev:
ser ju bra ut, står det direkt på regelställningen eller har du nån skiva under akvariumet? :P

Det kommer att bli en 16mm skiva under byttan
#9 - 14 januari 2010 11:32
Broddan skrev:
Ser bra ut!

Vilka räkor tänkte du ha? Om du har hyfsat mjuk vatten och 7 eller lägre i ph rekomenderar jag redbee.se för mycket matnyttig info plus att ett par st säljer bra mycket snyggare räkor som de kan skicka i bra skick (jämfört med alla akvariebutiker jag sett)(crystalräkor)

Annars har du ju körsbärsräkor i olika färger som tål högre ph, röda/blå/gula/vita

Ja då jag är medlem på redbee redan.
Kommer dock inte köpa några räkor pga att jag odlar både red och black crystal, och röda och gula körsbärs räkor själv.

Har dock inte bestämmt mig för viket av det de blir än, med antingen Crystal black eller gula körsbär blir det iallafall.
#10 - 14 januari 2010 11:44
CB och Gula räkor hade fungerat otroligt bra i karet, iofs skulle det nog vara snyggt att köra högt graderade CR och White pearl eller nått sånt också :)

Roligt att du fick för dig att avsluta projektet! Resultatet blev riktigt snyggt med en profesionell touch!
#11 - 14 januari 2010 12:28
Sultanen skrev:
CB och Gula räkor hade fungerat otroligt bra i karet, iofs skulle det nog vara snyggt att köra högt graderade CR och White pearl eller nått sånt också :)

Roligt att du fick för dig att avsluta projektet! Resultatet blev riktigt snyggt med en profesionell touch!

Blir inga hög graderade räkor än på ett tag kanske. Då jag är extremt nöjd med våra gula räkor vi odlar själva. Blir nog att köra på just dom gula räkorna. Men man vet aldrig, kan ju alltid tillkomma nått i efterhand=)
#12 - 14 januari 2010 13:18
snygg möbel
#13 - 14 januari 2010 13:25
Snyggt!
Blir spännande att se med räkor i också.
#14 - 14 januari 2010 13:28
Jenny_E skrev:
Snyggt!

Blir spännande att se med räkor i också.

Ja förhoppningsvis så ska det väl inte dröjja så många dagar tills dess.
Har ju allt hemma förutom några träbitar som jag får hem senare idag=)
#15 - 14 januari 2010 16:59
Ser riktigt soft ut!:)
Ledbelysningen, är det blått?? Vart köpte du det någonstans?
#16 - 14 januari 2010 17:12
Nubi skrev:
Ser riktigt soft ut!:)

Ledbelysningen, är det blått?? Vart köpte du det någonstans?

Nej den är vit. Är köpt på [COLOR=#0000ff][URL="http://www.molectric.com"]www.molectric[/COLOR].com[/URL]
#17 - 14 januari 2010 19:37
Nej den är vit. Är köpt på [COLOR=#0000ff]www.molectric[/COLOR].com

ahaa....Ja vill ha blått :(
#18 - 14 januari 2010 19:42
Det finns garanterat blåa "LED lister" att få tag på eller vill du ha små starka Power-LED?
#19 - 14 januari 2010 20:01
Det finns z-power leds också med blått ljus, 470nm eller något. Jag funderar själv på att pilla med det, 6st vita med 100lumens, 4 blåa och två varmvita eller gröna eller något.

men jag är lite nojjig över att koppla sånt :P kanske man får beställa allt som behövs och sen skicka ner till dig malawi så får du koppla ihop det åt mig hehe
#20 - 14 januari 2010 20:10
Nubi skrev:
ahaa....Ja vill ha blått :(

det finns på Clas Ohlson, jag skall köpa sånna i slutet av månaden hade jag tänkt.
#21 - 14 januari 2010 20:13
Jag gillar de gula räkorna. Själv har jag blå och tjejen körsbär. Ser ut att bli en snygg och gedigen konstruktion.
#22 - 14 januari 2010 20:40
Marnat skrev:
Det finns z-power leds också med blått ljus, 470nm eller något. Jag funderar själv på att pilla med det, 6st vita med 100lumens, 4 blåa och två varmvita eller gröna eller något.

men jag är lite nojjig över att koppla sånt :P kanske man får beställa allt som behövs och sen skicka ner till dig malawi så får du koppla ihop det åt mig hehe

Det löser du själv, skapa en tråd så får du guidning, bara att fota och dokoumentera väl så kommer det gå lätt som en plätt :) Finns ju dessutom färdiga små drivdon som bara är att löda på.
#23 - 14 januari 2010 20:58
Marnat skrev:

hehe skicka det till mig så jag får koppla, de va nog ingen "lysande":D idé.
Har ildrig gjort att själv nämligen men det ska nog inte vara så svårt, bara att koppla så de ryker:D
#24 - 14 januari 2010 21:02
Broddan skrev:
Jag gillar de gula räkorna. Själv har jag blå och tjejen körsbär. Ser ut att bli en snygg och gedigen konstruktion.

Har letat lite själv efter blå räkor, men hittar faktiskt inga som är fint blå färgade. Har ni era till sammans i samma kar? Körsbären och dom blå alltså? Rätt mig om jag inte har fel, men är inte det samma släkte? Tänkte på kosningsrisken bara.
#25 - 14 januari 2010 21:03
Sultanen skrev:
Det löser du själv, skapa en tråd så får du guidning, bara att fota och dokoumentera väl så kommer det gå lätt som en plätt :) Finns ju dessutom färdiga små drivdon som bara är att löda på.

Håller med till 100%. Finns alltid folk som vet hur det funkar och är duktiga på att förklara så du lyckas.
#26 - 14 januari 2010 21:10
Lite har det hänt här idag också.

Fått hem resterande matrial, en 16mm skiva som byttan står på och 4st 9cm långa panel bitar som går ner framför byttan i överkant. tyvärr olackat. Men rollern fick åka fram sen va det också svart=)
#27 - 14 januari 2010 21:10
hehe skicka det till mig så jag får koppla, de va nog ingen "lysande":D idé.

Har ildrig gjort att själv nämligen men det ska nog inte vara så svårt, bara att koppla så de ryker:D

Friskt kopplat, hälften brunnet!

Live and learn, roligt att prova på själv även om det inte alltid blir helt 100%, sålänge det inte kan bli farligt men det är som sagt var ingen större fara om du fotar mycket och låter oss bedömma lite :)
#28 - 14 januari 2010 21:11
Snyggt! Det var riktigt stiligt! :D
#29 - 14 januari 2010 21:17
Sultanen skrev:
Snyggt! Det var riktigt stiligt! :D

Tyvärr är min kamera så jävla dålig bara (eller skit bakom rattarna).
Måsta bara köpa mer skruv imorgon så jag kan få på "mössan" som även belysningen ska sitta i. Ska se om man även lyckas löda ihop belysningen imorgon, står ju iallafall LITE hur man ska göra. Men om man inte försöker så kan man aldrig lyckas.
#30 - 14 januari 2010 21:29
Mina blå skulle kunna vara blåare:)
Kanske en tredjedel är riktigt shyssta, tänkte plocka bort dåligt färgade allt eftersom. Har dock lite problem i det karet då algbollar jag har delat och inrett med börjat sprida sig överallt försöker rensa men blir alltid kvar som fortsätter växa:mad:
Kanske blir tvunget med omstart men det är en hel del smått däri...:confused:
Tjejen har en egen räkvas till körsbären.
#31 - 14 januari 2010 21:33
Tyvärr är min kamera så jävla dålig bara (eller skit bakom rattarna).

Måsta bara köpa mer skruv imorgon så jag kan få på "mössan" som även belysningen ska sitta i. Ska se om man även lyckas löda ihop belysningen imorgon, står ju iallafall LITE hur man ska göra. Men om man inte försöker så kan man aldrig lyckas.

Det kan säkert vara en kombination;)

Ser fram emot nästa uppdatering, försök följa instruktionerna så skall du se att det går bra, koppla in en LED är ändå en av de enklare sakerna du kan ge dig på när du lär dig :D
#32 - 14 januari 2010 23:01
Sultanen skrev:
Det kan säkert vara en kombination;)

Ser fram emot nästa uppdatering, försök följa instruktionerna så skall du se att det går bra, koppla in en LED är ändå en av de enklare sakerna du kan ge dig på när du lär dig :D

Ja det verkar ju faktiskt vara bus enkelt så de ska nog inte vara några problem. Nej nu är det dax för snarklådan. Upp tidigt imorgon o fiska upp massa fisk från odlingen o ta med in till stan... Jobbigt.. Natti
#33 - 14 januari 2010 23:36
grymt nice blir de ! nästan så man blir sugen att bygga nått liknande, men tror det får vänta då jag prisis byggt färdigt i mitt akvarie rum ;)
#34 - 15 januari 2010 20:12
Strikah skrev:
grymt nice blir de ! nästan så man blir sugen att bygga nått liknande, men tror det får vänta då jag prisis byggt färdigt i mitt akvarie rum ;)

Jaså är du klar med allt i akvarie rummet nu?

Vi får ta en dag när du startat dina kar, när bong startat sin 1600L balja o när jag startat mitt rätkar, att åka o hälsa på varandra o kolla lite, hade varit kul faktiskt.
#35 - 17 januari 2010 12:26
här har det tyvärr inte blivit mycket gjort. Ska se om jag hinner löda led belysningen senare idag. Skruv får jag vänta med tills imorgon att köpa då allt är stängt här på söndagar. Kommer uppdatering så fort belysningen är fixad
#36 - 17 januari 2010 22:02
Jaså är du klar med allt i akvarie rummet nu?

Vi får ta en dag när du startat dina kar, när bong startat sin 1600L balja o när jag startat mitt rätkar, att åka o hälsa på varandra o kolla lite, hade varit kul faktiskt.

Såpass klar att jag kan börja inreda akvariena iaf ;)

Jo, det skulle ju va kul med ett besök nån dag framöver och se era skapelser med.
#37 - 17 januari 2010 22:23
Strikah skrev:
Såpass klar att jag kan börja inreda akvariena iaf ;)

Jo, det skulle ju va kul med ett besök nån dag framöver och se era skapelser med.

Ja vi får se i din tråd när du har kört igång dina kar, men det lär väl bli rätt snart, allt annat har ju gått väldigt fort för dig.
#38 - 21 januari 2010 21:05
Jahopp idag har det då hänt lite saker.

Bong har varit här och lödit led belysning, och jag har snickrat färdigt resten.
Så med andra ord är själva bygget nu klart:D förutom att det fattas lister.

Lite bilder:
#39 - 21 januari 2010 21:16
Snyggt. Vad är det för bakgrund du har?

Du vill inte komma hit och bygga när du är klar? :p
#40 - 21 januari 2010 21:19
vidioklipp så man verkligen ser hur det ser ut med led-belysning.

Kan ju garantera att jag är helnöjd:d

" target="_blank">
#41 - 21 januari 2010 21:22
Jenny_E skrev:
Snyggt. Vad är det för bakgrund du har?

Du vill inte komma hit och bygga när du är klar? :p

Tackar, är helnöjd=)

Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad het är för bakgrund. Köpte den splitter ny på tradera 150*50 för 300kr.

Jag kan ju bygga ett här hemma till dig så får du hämta det när det är klart:D
#42 - 21 januari 2010 22:30
Det blev ju riktigt bra :) att 1.2 watt kan lysa så starkt är otroligt...
#43 - 21 januari 2010 22:39
bong skrev:
Det blev ju riktigt bra :) att 1.2 watt kan lysa så starkt är otroligt...

Om du undrar imorgon varför det fattas räkor nere på odlingen så vet du vart dom befinner sig:D
Ja det är helt otroligt vilket sken det lilla watt antalet kan ge alltså.
#44 - 22 januari 2010 04:24
Om du undrar imorgon varför det fattas räkor nere på odlingen så vet du vart dom befinner sig:D

Det gör ju inte så mycket när jag ser alla extra $ i kassan :D;)
#45 - 22 januari 2010 11:01
bong skrev:
Det gör ju inte så mycket när jag ser alla extra $ i kassan :D;)

haha det är väl där problemet ligger, det kommer inte finnar några extra cash i kassan...
#46 - 22 januari 2010 21:32
De är tur det är löning på måndag, börjar bli riktigt tomt i börsen nu.
#47 - 23 januari 2010 00:16
Lite växter planterade om räkor på plats
#48 - 23 januari 2010 00:21
Läckert ! Man börjar bli väldigt sugen på ett räk kar nu ...

Men hur mycket belysning har du haft på den hornsäven !!? grymmt tät vuxen är den juh, mina blir bara så fina när dom ligger på ytan annars skjuter den ut flera centimeter mellan bladen när den växer på höjden.
#49 - 23 januari 2010 00:33
Strikah skrev:
Läckert ! Man börjar bli väldigt sugen på ett räk kar nu ...

Men hur mycket belysning har du haft på den hornsäven !!? grymmt tät vuxen är den juh, mina blir bara så fina när dom ligger på ytan annars skjuter den ut flera centimeter mellan bladen när den växer på höjden.

Det är just det som är hemligheten, den har legat på ytan och växt till sig:D

Vad vi har för lyse över dom karen där nere vet jag inte, några gamla 36W e de iallafall.

Bygget ser inte så jätte kul ut än bara, ska dit med lister rund allt, och det har jag ju sätt en som är duktig på som kan hjälpa mig med:D
#50 - 23 januari 2010 00:49
Det är just det som är hemligheten, den har legat på ytan och växt till sig:D

Vad vi har för lyse över dom karen där nere vet jag inte, några gamla 36W e de iallafall.

Bygget ser inte så jätte kul ut än bara, ska dit med lister rund allt, och det har jag ju sätt en som är duktig på som kan hjälpa mig med:D

Aha ja, då blir dom nog som mina 100cm+ långa snören snart då ;)

Ytterhörnlist finns i flera olika storlekar juh, måste va nån som passar bra till ditt bygge och panel. Vet inte hur mycket lister du kan få tag på, men annars har Woody i nybro ett bra sortiment på lister. Har handlat allt mitt material där, förutom de jag snodde hos farsan såklart ;)
Men visst kan jag hjälpa dig med att sätta dit de om du vill, bara att säga till :)
#51 - 23 januari 2010 00:57
Strikah skrev:
Aha ja, då blir dom nog som mina 100cm+ långa snören snart då ;)

Ytterhörnlist finns i flera olika storlekar juh, måste va nån som passar bra till ditt bygge och panel. Vet inte hur mycket lister du kan få tag på, men annars har Woody i nybro ett bra sortiment på lister. Har handlat allt mitt material där, förutom de jag snodde hos farsan såklart ;)

Men visst kan jag hjälpa dig med att sätta dit de om du vill, bara att säga till :)

Spika dit listerna är väl inte det värsta, det är när man kommer till att såga alla vinklar man kommer till det svåra. Det där med att snickra o såga är väl inte riktigt min grej. Jag föredrar att hålla i svetsen eller skiftnycklen istället.
#52 - 23 januari 2010 01:03
Spika dit listerna är väl inte det värsta, det är när man kommer till att såga alla vinklar man kommer till det svåra. Det där med att snickra o såga är väl inte riktigt min grej. Jag föredrar att hålla i svetsen eller skiftnycklen istället.

Jag såga några av dom första jag gjorde fel i vinklarna innan järnan koppla hur man skulle göra. Skugglist en gammal svensk favorit som sitter uppe vid taket i mitt akvarierum och som även jag satte dit för att matcha var nog det värsta jag varit med om. Den är ju vinklad på sjuttielva håll och man blev itne riktigt klok på den. Men det löste ju sig till slut :)
Bilagor:
#53 - 1 mars 2010 21:38
Vad har hänt med räkburken, går det bra?

Nicke
#54 - 1 mars 2010 22:47
Det har inte hänt någonting faktiskt. Den är ju klar förutom att det skall dit lite lister runt om. Men har faktisk inte bara brytt mig om att fixa det. Har fullt upp med mitt terrarie projekt nu för tiden=)

Annons