återsläpp av yngel

#1 - 2 april 2008 13:27
mina malawie fiskar ynglar titt som tätt, och har plockat upp hona efter hona i satt i yngelkassar och när dom spottat ut yngeln har dom åkt tillbaka i karet. sen har yngeln stannat kvar tills jag tyckt dom varit stora nog, eller tills jag varit tvungen till att göra plats för en ny hona.

saken är den att när jag släpper tillbaka dom så blir dom färre o färre efter ett par dagar, alltså måste dom fortfarande vara för små??

men jag vill inte ha hur många yngelkassar som helst i karet då de inte är så snyggt. så jag tänkte jag skulle starta upp ett litet ca 30 L åttakantigt kar och låta yngeln få växa till sej där.

nu kommer frågan: kommer dom vuxna fiskarna flyga på yngeln när jag släpper i dom igen när dom varit borta så länge?

och hur stora bör mina mal yngel vara innan jag släpper tillbaka dom?
#2 - 2 april 2008 16:04
man ska inte ha några malawiyngel i kassar, då de blir missväxta då! (har folk sagt till mig) utan om du ska spara dem så ska du ha ett yngelkar! kanske att 30L är lite väl litet, men de beror på hur mågna de är!

du kan mata de andra fiskarna när du släpper ner dem så de hinner undan! sen kommer säkert någon stryka med! de bör vara 3cm kanske! beror väl lite på vilka fiskar du har!
#3 - 2 april 2008 16:44
Tänkte dela med mig av en liten intressant historia i ämnet.

Hade en hemmagjord frigolitbakgrund i mitt 180l malawi bakom vilken yngel kunde söka skydd. Hade då ett litet litet demasoni yngel där bakom som varje gång vid lunchtid tog sig fram och snappade åt sig lite mat. Växte gjorde han, men endast till ca 1-2cm. Fullt uppätbar för mina ca 10cm stora malawi. Vad som sedan händer har fått mig att ändra uppfattning om malawiciklider. Det lilla ynglet flyttar ut utanför bakgrunden och lever fredligt med de andra stora cikliderna trots att de enkelt skulle kunna sluka det.

Har nu två golden yngel med de stora. Det ena 2,5cm, det andra 1cm. De får vara ifred. Största fisken är kanske 12cm stor.

Mitt tips: Låt ynglen växa till sig kanske till runt 3cm. Släpp i ett gäng på kvällen då de andra fiskarna blivit mindre aktiva. Se till att ha mycket små grottor där ynglen kan gömma sig så skall det nog funka fint!

Lycka till:D!!

MVH Simon B:)!
#4 - 4 april 2008 15:54
Simon B skrev:
Tänkte dela med mig av en liten intressant historia i ämnet.

Hade en hemmagjord frigolitbakgrund i mitt 180l malawi bakom vilken yngel kunde söka skydd. Hade då ett litet litet demasoni yngel där bakom som varje gång vid lunchtid tog sig fram och snappade åt sig lite mat. Växte gjorde han, men endast till ca 1-2cm. Fullt uppätbar för mina ca 10cm stora malawi. Vad som sedan händer har fått mig att ändra uppfattning om malawiciklider. Det lilla ynglet flyttar ut utanför bakgrunden och lever fredligt med de andra stora cikliderna trots att de enkelt skulle kunna sluka det.

Har nu två golden yngel med de stora. Det ena 2,5cm, det andra 1cm. De får vara ifred. Största fisken är kanske 12cm stor.

Mitt tips: Låt ynglen växa till sig kanske till runt 3cm. Släpp i ett gäng på kvällen då de andra fiskarna blivit mindre aktiva. Se till att ha mycket små grottor där ynglen kan gömma sig så skall det nog funka fint!

Lycka till:D!!

MVH Simon B:)!

de med att ditt lilla yngel kan simma fritt bland dom andra har jag med upplevt/upplever bland mina malawie. har tre fyra st som skulle kunna bli mat när som men av någon anledning kan få simma ostört runt i karet. två av dom är skyddade kan man säga av en dominant hane som kör bort alla från sitt klippblock, men låter dom två små yngeln simma runt där som dom vill haha
#5 - 4 april 2008 15:56
nike83 skrev:
man ska inte ha några malawiyngel i kassar, då de blir missväxta då! (har folk sagt till mig) utan om du ska spara dem så ska du ha ett yngelkar! kanske att 30L är lite väl litet, men de beror på hur mågna de är!

du kan mata de andra fiskarna när du släpper ner dem så de hinner undan! sen kommer säkert någon stryka med! de bör vara 3cm kanske! beror väl lite på vilka fiskar du har!

har startat upp ett 60 l nu som dom ska få simma i.

men nu undrar jag om jag kan ha en siamesisk algätare och en praktbotia i där uten att dom ger sej på yngeln?
#6 - 5 april 2008 20:13
jag kan ju berätta att jag har släppt i yngel av orkänd art med mina malawi, de är mellan 0.7-2.5 cm och ingen har blivigt uppäten.
Iställer för att flytta honor helatiden kan du ju bygga ett "yngel hem" i ditt stora kar.
^
Dvs att du bygger några små grottor som är såppas små att inga stora fiskar kan komma in men yngel kan, då kommer du få några överlevande kan dock inte lova att alla överlever men du slipper ju flyttandet och jagandet av tuggande honor iafall:)

Tror inte siamesen kommer ta något yngel, praktbotian vet jag inte.
60L kommer ju funka bra som uppväxt för några yngel:)
Mvh Axel

Annons