Återskapa äng?

#1 - 18 maj 2008 10:44
Har köpt sommarstuga, och till den hör 2600m2 av vad som en gång måste ha varit hagmark med en åkerlott, men som när vi köpte var ett hav av sly med en plätt av 1.5m hög tuvtåtel och älggräs.

Har nån några bra länkar till hur man återskapar hagmark? Utan tillgång till betande djur?

Vad jag redan gjort är att jag röjt slyet men lämnat större träd och hagmarks-typiska buskar (hassel, en), tidigt i våras räfsat åkerlotten för att få bort filten av dött gräs, och sen, när älggräset var cirka 30cm högt, slog jag den - enligt uppgift från länsstyrelsen skall det räcka för att döda älggräs. Jag försökte skona de rester av ängsvegetation jag såg, i stort sett ett fåtal gullvivor.
Jag kommer också att tunna ut träden.

Men sen då?

Att jag inte skall gödsla och att jag skall slå i juli-augusti och lämna höet att torka på ängen vet jag, men bör jag t.ex. kalka för att bli av med näringsöverskottet? Bör jag plantera hagmarksväxter, eller kommer de tillbaks själva? Jag har ett stenigt område som är svårt att slå - bör jag bränna av gräset? Jag har svårt att bli av med allt hö (har redan två fulla komposter och en stor hö-hög!), kan jag lämna klippet på ängen om jag kör med rotorgräsklippare istället för lie?

Tips om råd & dåd för att återskapa biologisk diversitet mottages tacksamt.
#2 - 18 maj 2008 11:02
- Men herregud! Du har många saker på gång du:)
#3 - 18 maj 2008 12:39
Nej, kalka inte och ta bort allt som du klipper. Hela grejen med ängen är att den skall vara så pass fattig på näringsämnen så att mindre konkurrenstarka och snabbväxande arter skall få en chans.
När du hugger ner sly och träd, gör det gradvis - börja i kanterna där du ser att gräs-svålen börjar försvinna. Hugg ner det som skuggar, och låt sedan gräset växa till sig utåt. Nästa år gör du likadant osv.
Har lite grässvål med hagmarksväxter kvar, så kommer de att sprida sig. Har du inte det, så kan du plantera ut eller sprida frön.
Vilka du skall ha beror dock på vilken typ av äng det är. Naturvårdsverket har en bra bok om detta: "Om hävden upphör" av Ekstam, U. och Forshed, N. ISBN 91-620-1117-0.
Det finns också en handbok om praktisk ängskötsel, men den har jag tyvärr lånat ut. :(
#4 - 18 maj 2008 13:02
Min mor gjorde en stor insats på vår skärgårdsö som var igenvuxen sedan länge. Det hade gått betesdjur där innan ön styckades på trettiotalet.
Detta är ett projekt som kommer att ta tid, men har det varit hag/ängsmark så kommer du få den tillbaka.

Som du redan vet så är det viktigaste att få bort näringen ur marken.

Slå när de växter du vill ha är mogna och låt som sagt höet ligga ett par dar. Du kan också hjälpa de viktiga växterna på traven genom att samla in frökapslarna och torka dem för sådd nästa vår.Detta ärsärskilt bra när örterna har lika mognadstid.
Särskilt gullvivor går alldeles utmärkt att göra så med. De behöver inte vara alldeles mörkbruna för att samlas in utan kan vara lite brungröna. Lägg på en bricka i ett soligt fönster så öppnar de sig.

Faga på våren, dvs räfsa hårt ner i gräset, plocka nerfallet från träden, elda inte om ytan är för liten utan för bort till kompost.

Grässvålen får inte bli för tät eftersom örterna du vill ha då får svårare att gro. Den luckrar man med hård räfsning på våren.
Det finns en stor fröreserv kvar i jorden, du kommer förmodligen att bli förvånad över vad som kommer upp om ett par år.

Har du älggräs på den här ytan har du förmodligen ganska ganska näringstätt, så det gäller att ha tålamod. Du kan behöva slå flera gånger per säsong de första åren.
Min mor använde en grästrimmer, men vartefter du får örter så blir inte det så bra eftersom den mer sliter av stjälkarna med fransigt resultat.Mindre bra för tillväxten.
Men går det inte att använda lie så är den förstås bättre än inget. Dock ska du kanske vara rädd om dig själv och köpa en bensindriven, det är ett jobb som sliter rätt hårt på axlar och nacke.

Som väl framgått nu så kan du inte lämna höet kvar, antingen köper du en kompostkvarn, eller säljer det som smådjurshö. Mors äng var ungefär som din i storlek och den försörjde min kanin rätt bra, finns det ingen unge hemma på gatan som har marsvin eller så?
Torrt hö går utmärkt att ha i plastsäck, bara man öppnar den så det luftsar. Annars finns pappersäckar på Lantmännen, de går att använda flera gånger.

Det handlar helt enkelt om att efterlikna det betestryck som en gång varit. Skillnaden på äng och hage kan du förstås, annars är en hage betad och därmed också gödslad, en äng slogs till vinterfoder och därefter släpptes betesdjuren på för att beta resten av växtsäsongen.
"Äng är åkers moder", dvs näring överfördes från ängen till åkern via djurgödseln. (Nu kom visst föreläsaren fram i mig...) Men det är därför ängen är så näringsfattig, vilket gynnar konkurrenssvaga växter.

Jag tycker inte att du ska kalka din mark, för pH du har passar den fröreserv som finns i marken. Det finns vildfröblandningar att köpa, men det som väl är mest intressant är att återskapa den flora som en gång funnits.

Om du vill så har jag fortfarande ett par kilo gullvivsfrön från Roslagens skärgård,vilket låter som en motsättning mot det jag skrivit ovan, men ligger inte din sommarstuga för långt bort så kan det vara okej.

På åttitalet drev Naturskyddsföreningen ängs och hagmarksprojekt, kolla om det kan finnas länkar där. På Gotland är fagning ofta levande i ängena så där kan nog finnas information via länsstyrelsen, likaså i Småland.

Någonstans i boktravarna har jag en bok om just detta, utgiven av Ängs- och hagmarksprojektet, ska leta och se och återkommer i så fall.
#5 - 18 maj 2008 13:03
OLIKA mognadstid ska det förstås vara...
#6 - 19 maj 2008 17:53
Den här informationen är precis vad jag behövde.

Stort tack!

Det är väldigt kul att jobba med det här, och det skall bli väldigt roligt att se om det går att få ordning på tomten.
#7 - 19 maj 2008 19:10
Men varför inte "hyra/låna in/ut" betande djur är min fråga.
Det är ju ändå den mest naturliga lösningen.
Mindre jobbigt verkar det ju också...
#8 - 19 maj 2008 20:47
Då måste jag sätta upp elstängsel. De blir ganska mycket stängsel & rätt dyrt.
#9 - 19 maj 2008 21:02
Det finns färdiga fröblandningar att köpa, jag har samma projekt på gång på mitt land men inte en stor äng utan små öar på tomten för att minska på gräsklippningen.. :D

Den största förpackningen jag har hittat har varit till 200 kvm och kostade 70 kr, jag tyckte inte alls att den räckte till så mycket men det måste gå att kontakta tillverkaren och få köpa ännu större förpackningar, alt att affären tar hem det...

Sen överlever de som har rätt miljö, på en solig plats försvinner de sorter som behöver skugga och tvärt om...
Kul projekt.. Tyvärr gillar sorken också att man låter gräset växa.. Allium ska ju bota det men det fungerar ju inte på en jättestor äng, men där behöver man ju inte ha så slät mark heller, där kan ju sorken t om höra hemma.. [:-174]
#10 - 19 maj 2008 22:51
Det är skillnad på att skapa en äng (eller flera) iträdgården och att återskapa något som en gång funnits.
Vill man göra en insats för naturvården ska man absolut inte köpa fröblandningar, eftersom det finns en fröreserv i jorden som bara väntar på sin chans. Då får man exakt den artblandning som passar på den aktuella platsen.
Dessutom är det fullständigt meningslöst att så en sådan blandning nu, efterso de troligen inte kommer att ens gro, än mindre överleva.

Grässvålen måste luckras upp så att örterna får en chans annars kvävs de bara.
tuvtåtel och älgört är mycket konkurrenskraftiga, till skillnad från de flesta ängsväxter.
Medan marken röjs kommer allt fler gamla växter att komma fram.
Det är otroligt spännande att följa.

Azur, kan du inte bjuda in hågade på en riktig röjarfest*hihi*??????
#11 - 19 maj 2008 23:01
Man kan inte komma ihåg allt i ett enda inlägg......

Du skulle kunna leta i Lantmäteriverkets arkiv över gamla kartor, där brukar markerna noggrannt anges efter sitt användningsområde. Hembygdsföreningar kan också ha ett bra material att titta i.
Likaså kan kvartärgeologiska kartor ge ett hum om markens beskaffenhet.

Du kommer aldrig att få en rikblommande torräng på två meter djup lerjord....
En är ju en karaktärsväxt för hävdad mark, men hassel är ju rätt näringskrävande. dessutom skuggar den. Om traditionen i området är sådan kan du ju alltid hamla den, inte mycket växer under en stor hassel, när vårblommningen är över och hasseln har löv.

Rackarns vad det börjar rassla i gamla vindlingar nu, kommer säkert på mer.

Några bilder kanske?
#12 - 19 maj 2008 23:40
Azur skrev:

Inte speciellt dyrt med 200 meter elband(100:-) och runt 100 isolatorer/plaststolpar, det som kostar knappt en tusenlapp är elaggregatet, sen tar du ett gammalt badkar för vattnet plus en saltsten och ställer ut.
#13 - 20 maj 2008 00:11
Azur skrev:

Inte speciellt dyrt med 200 meter elband (100:-) och runt 100 isolatorer/plaststolpar, det som kostar knappt en tusenlapp är elaggregatet, sen tar du ett 12 volts bilbatteri, gammalt badkar för vattnet plus en saltsten och ställer ut.

Det mesta finns på www.nordpost.se via granngården.

Grattis till ängen,,
#14 - 20 maj 2008 13:06
Trevlig tråd det här! :)
När jag flyttade in i mitt nuvarande hus för sex år sedan, bestämde jag mig för att göra om den gamla och mindre välskötta gräsmattan ovanför huset till äng. Prästkragar, blåklockor, johannesört, svinrot mm hade redan kommit in, och jag bättrade på genom att gräva upp några såytor där jag lade såjord och sådde olika ängsfröblandningar. Varje år har jag slagit ängen med lie i början av augusti, men har nu hört att det är bättre att vänta till mitten-slutet av september om man vill gynna ett rikt insektsliv. En riktigt fin blomsterprakt har det i alla fall blivit, och en hel del fjärilar inklusive den rödlistade sexfläckiga bastardsvärmaren. Här är ett bra ställe att beställa ängsfrö och läsa om hur man gör: http://www.pratensis.se/

Olle
#15 - 29 maj 2008 09:15
Är det inte så att ängen har slagits och har örter som klarar näringsfattig mark. Hagmark är betad och därmed naturgödslad och därmed har en helt annan flora...?
#16 - 29 maj 2008 10:07
Är det inte så att ängen har slagits och har örter som klarar näringsfattig mark. Hagmark är betad och därmed naturgödslad och därmed har en helt annan flora...?

Jo, så är det vad jag förstår - och bägge delarna finns på tomten. Dels stenig & sluttande f.d. hagmark med buskar och träd, dels öppen, plan, f.d. åker/äng.

"Restaureringen" av ängs-delen går hyfsat, vinterns och vårens aktiviteter verkar ha saktat ned älggräset och tuvtåteln, och det har kommit en hel del lågvuxnare örter, t.ex. humleblomster och daggkåpa. Å andra sidan har åkertistel och maskros hittat de kala fläckarna där älggräset stod som tätast.
Men på ett par år kan det nog se hyfsat ut, särskilt som jag tänker fräsa upp och stödså växter på de kala partierna.

Hag-delen får vänta, dels pga att min röjsåg är trasig, dels pga en gigantisk gran skall bort, men mest pga att jag upptäckt allvarliga fel på huset som måste åtgärdas först.
#17 - 29 maj 2008 10:31
Två tjudrade får? Bara flytta "pinnen" då de betat klart ett ställe...
#18 - 29 maj 2008 18:19
Mumin skrev:

Vill man göra en insats för naturvården ska man absolut inte köpa fröblandningar, eftersom det finns en fröreserv i jorden som bara väntar på sin chans. Då får man exakt den artblandning som passar på den aktuella platsen.

Azur, kan du inte bjuda in hågade på en riktig röjarfest*hihi*??????

De arter som passar på den aktuella platsen är de som överlever/konkurrerar ut de andra så naturen fixar det där jättebra. När man köper en fröblandning så skyndar man bara på det hela. Nedanstående inlägg från Lars-Olof låter som ett jättebra alternativ om man inte orkar röja en hel äng!!!

Trevlig tråd det här! :)

När jag flyttade in i mitt nuvarande hus för sex år sedan, bestämde jag mig för att göra om den gamla och mindre välskötta gräsmattan ovanför huset till äng. Prästkragar, blåklockor, johannesört, svinrot mm hade redan kommit in, och jag bättrade på genom att gräva upp några såytor där jag lade såjord och sådde olika ängsfröblandningar. Varje år har jag slagit ängen med lie i början av augusti, men har nu hört att det är bättre att vänta till mitten-slutet av september om man vill gynna ett rikt insektsliv. En riktigt fin blomsterprakt har det i alla fall blivit, och en hel del fjärilar inklusive den rödlistade sexfläckiga bastardsvärmaren. Här är ett bra ställe att beställa ängsfrö och läsa om hur man gör: http://www.pratensis.se/

Olle

Mycket bra förslag.. Smart.. Tycker jag.. Man behöver ju inte slita ut sig i onödan!! ;)
#19 - 29 maj 2008 22:21
Katharina skrev:
De arter som passar på den aktuella platsen är de som överlever/konkurrerar ut de andra så naturen fixar det där jättebra. När man köper en fröblandning så skyndar man bara på det hela.

Så enkelt är det tyvärr inte riktigt. Det finns bland växter något som kallas provininens, dvs växter från olika populationer av samma art har lite olika egenskaper. Du kan t. ex. inte särskilt framgångsrikt ta björkfrön från södra Sverige och så t. ex. längs fjällkedjan, även om det är samma art det handlar om. De sydliga björkarna behöver ett varmare klimat för de har inte de köldtåliga egenskaper som krävs av en björk i fjällen, för att ta ett exempel.

Därför kan du, om du sår in en sk vildblandning på en gammal ängsmark få växter som är betydligt bättre rustade att tåla konkurrensen på den platsen än vad den ursprungliga provininensen gjorde. Och då kan den nya proviniensen du sår in slå ut växter som annars hade klarat sig.
Dessutom är det så att bara för att en växt kan klara sig på en plats, är det inte alls säkert att den funnits där.
Dessutom är det så att sk vildblandning, som bäst innehåller kanske tjugo.trettio arter, medan en riktig äng kan ha hundratals.

Det handlar om vilket perspektiv man ser det hela från, naturvårdens eller trädgårdsägaren.
Vill man göra en insats för naturvården och återskapa en biotop som funnits så är det enda raka att utnyttja den fröreserv som finns i marken.
Bland det värsta som finns ur naturvårdssynpunkt är de mer eller oftast mindre professionella botanister som traskar runt med olika frön i fickorna och skvätter iväg dem, där de själva tycker att de borde finnas.
Det ställer till ett elände för eventuella konkurrenssvaga växter.

Det som helt klart är Azurs problem är att marken är på tok för näringsrik just nu, för att bli en äng. Ängen utarmades vartefter tiden gick på sina näringsämnen, och det gynnar väldigt konkurrenssvaga arter.

Maskros som har kommit in är en typisk ruderatväxt, dvs en kolonisatör av uppbruten mark, de kommer alltså först på en bar markplätt. De flesta andra ruderatväxter är inte särskilt konkurrenskraftiga, maskrosen är där undantaget som bekräftar regeln. Bar mark bukar vara omblandad och därför frigörs näringsämnen som passar ruderatväxterna.

I det riktigt gamla bondesamhället hade man sina djur på de sk. utägorna, dvs i skogen. Tänk på vallpigor och getpojkar, typisk uppgift för de lite äldre barnen, som klarade en dag i skogen på egen hand, innan de blev stora nog att hjälpa till med de tyngre sysslorna på gården.(Och innan de kom i puberteten!)
Djuren stallades på nätterna och släpptes på bet varje morgon. På så sätt kunde man ta till vara den värdefulla gödseln.

Inägorna utgjordes av åker och äng, och de var inhägnade så att djuren inte kom åt dem. Arealen på åkern begränsades av den mängd gödsel man hade tillgång till. Den mark som inte kunde odlas, användes till ängsmark, dvs den slogs till vinterfoder åt djuren. Inte förrän växtsäsongen var i stort sett slut, släpptes djuren in dit för att beta det allra sista.Därför
blev ängen allt mer näringsfattig, ett förhållande som avspeglas i uttrycket "Äng är åkers moder", återigen alltså; så mycket gödsel du fick från djuren som åt ängens hö, så mycket åker kunde du gödsla.

När skiftesreformerna kom i slutet av 1700talet och början av 1800-talet, hade inte alla längre lika tillgång till de olika marktyperna och de allmänningar som skogen utgjorde. Gårdarna fick olika marker, även om man ansträngde sig att ge alla ekonomiskt jämförbara villkor som förut.
Dessutom förbättrades redskapen i jordbruket, och då kunde man odla på de tunga lerjordar som man förut inte klarat av att plöja. Där behövdes inte lika mycket gödsel för att få skördar. Dessutom behövdes skogen till virke och ved i det framväxande industrisamhället, och djuren påverkade återväxten i skogen. Konstgödseln började också användas.

Det är då hagen kommer, det är alltså bara runt tvåhundra år som vi har haft djuren inhägnade. Betestrycket i kombination med gödslingen skapade en helt annan naturtyp än ängen. Hagen är betydligt artfattigare än ängen, som i sin tur är bland de artrikaste biotoper vi har. Det är egentligen bara de nordligaste fjällen som kan jämföras med en riktig äng.

En riktig äng klarar absolut inte betestryck och inte heller klövtrampet från kor. Möjligen får i slutet av säsongen.
Dagens kossor är som dinosaurier jämfört med de nätta raser som fanns i det gamla bondesamhället, de trampar sönder marken totalt.

Så tyvärr är det inte så att man kan så en köpeblandning och tro att det naturliga urvalet sköter resten, då bedrar man sig grundligt.

Så vad Azur behöver göra är att bestämma sig för vad han vill med sin mark, utifrån ekonomi, ork,och inte minst de förutsättningar som marken har.
Men det är alltid bra att veta vad man gör och varför, och hur man ska nå dit man vill.
#20 - 30 maj 2008 07:05
Ja, min ambition är inte kulturhistorisk, utan floristisk/faunistisk: jag gillar diversitet, och min målsättning är att ordna så goda förutsättningar för vilda djur och växter som möjligt.

För mig är det en bra kompromiss att försöka återskapa äng och hage eftersom det är artrika samhällen, och eftersom det är vad som en gång funnits där så jag kan få en del rest-diversitet. Och det är snyggt.

Samtidigt är det inte vildmark, utan kulturmark, och jag tänker använda en del kulturväxter, framförallt då äldre sorter som uppskattas av insekter och fåglar, t.ex. fingerborgsblomma, äpple, och syrén.

Eftersom det finns kala fläckar där älggräset stod kommer jag att försöka stödså växter jag tycker är intressanta och som jag föreställer mig tidigare har funnits där. I första hand tänker jag samla fröer och plantor i närområdet, men jag är frestad att också köpa fröblandningar från Pratensis. Flera Pratensis-växter kan jag knappast längre hitta lokalt, t.ex. slåttergubbe och höskallra.
#21 - 30 maj 2008 08:39
Åhh.. Vad ni kan...

Men är det meningen att vi ska bevara det gamla då??? Är det inte vad jorden är, en levande planet under ständig förändring.. Människan har så lätt för att vara konservativ.. Tänker jag... Arter dör ut och nya kommer istället...

Du måste berätta hur det går sen Azur.. Jag tycker att det är jobbigt med nässlor och tistlar som gärna tar över om man låter bli att klippa gräs.. De finns ju även på ängar men inte bara sådana!!! :D Sen blir det gärna det där grova gräset (kvickrot?)som man kan vissla med.. :D Det minns jag att man hittade på ängen också när man satt där och gömde sig när man var liten... :D Åhh vad jag älskar sommar!!! [:-174]
Har ni några tips på hur man slipper ovanstående markerade typer på tomten på landet.. Mitt mål är att skapa en tomt som känns "torpig"..
#22 - 30 maj 2008 09:29
Jo, det är klart att jorden utvecklas, men just nu så har vi en landskapsomvandling som inte tillför ett enda dugg, i form av nya arter, utan det som pågår är en enorm utarmning. Om vi vill att vissa arter, både djur och växter ska finnas kvar, så måste man ha riktade åtgärder.
Inte att förglömma att det ständigt pågår en diskussion bland biologer om huruvida vissa arter ändå skulle försvinna för att de ligger i utkanten av sina utbredningsområden.
Men då är man inne på det riktigta finliret.
Att bevara naturtyper som ängar, skogsbryn, urskog, brandskog (Tyresta) är däremot både möjligt och önskvärt.
Det finns idag ingen som helst "äkta" vildark i Sverige utan allt är format och påverkat av människan. Så det som är naturhistoriskt är också kulturhistoriskt.

Jag är inte så jättehaj på kulturväxter, men det finns både trädgårdsföreningar och ganska mycket litteratur om gamla trädgårdsmiljöer. Idén är jättebra.
spontant tänker jag på pioner, bondsyren, schersmin, narcisser av den gamla, doftande sorten (du kan få lökar av mig i höst), humle, aster, men det finns de som kan detta bättre än jag.
#23 - 30 maj 2008 22:38
I föreningen Fobo som min mor är en av eldsjälarna i, finns det nog en hel del människor som har gamla kulturväxter. Jag vet inte om det kan ge något, men jag såg att det fanns en lokalförening i Stockholm iaf. Kolla www.fobo.se så kanske du hittar något.

Sedan apropå djur, brukar det inte vara den som hyr bete som sätter ut stängsel?
#24 - 31 maj 2008 06:57
- Inte sjuttons har jag en äng eller åker - men intressant tråd att läsa. Detta gillar jag. Mumin. Du är lysande med dina inlägg. Lär mig massor :)
#25 - 31 maj 2008 12:30
Det slår mig när jag läser Katharinas sista inlägg att just nässlan också kan räknas till en gammal trädgårdsväxt. Man hade nättelgårdar, bl. a. för att kunna ta tillvara de späda skotten på våren, de var mycket viktiga eftersom nässlan är en av de första växterna som kommer på våren. Många, många torparungar har klarat livhanken just i april, maj när vinterförråden var i stort sett slut och näringsinnehållet i de rotfrukter som fanns kvar hade minskat, genom nässlor. Järn och vitaminrika, om jag minns rätt så innehåller de rätt mycket C-vitamin, vilket ju är alldeles utmärkt till den höga järnhalten.
Vitaminhalten sjunker ju i lagrade rotsaker.
Dessutom repade man nässlor och gav åt hönsen, så kom de igång fortare med värpningen. Typisk uppgift för småbarnen- fyra,femåringarna sådär- att repa nässlor,
men då har vi lämnat nättelgården, för där odlade man nässlor som spånadsväxt. Nässlan bereddes som lin, och nättelduk var en mycket högt ansedd vävnad.

Så en liten plätt nässlor är en mycket torpaktig sak. Det finns suveräna planteringskorgar i duk som man kan sätta sådana växter i för att de inte ska sprida sig okontrollerat. Passar förstås till andra växter som har en tendens att ta över rabatterna, man behöver inte odla nässlor.......

Att du har nässlor och tistlar betyder att du har en näringsrik mark, så jag skulle i ditt ställe dra ner på gödslingen och se vad det får för effekt. Överhuvudtaget behöver man inte gödsla i lika hög grad som förr i världen, eftersom vi får en automatisk kvävegödslingen genom kvävenedfallet (kära växthuseffekt!!).
Ofta är det ju kvävet som är begränsande.
Den som har tänkt på att vitsippor idag är mycket, mycket vanligare än för femton, tjugo år sedan har sett effekterna av kvävenedfallet.

Kvävenedfallet är alltså det kväve som tvättas ur luften vid nederbörd och som kommer från mänskliga aktiviteter.

Tistlar och nässlor är så kallade ruderatväxter och kommer dels där jorden blottas, det blir enkelt för fröna att gro, dels där det är gott om näring.
Grovt, tuvigt gräs låter inte direkt som kvickrot,utan mer som tuvtåtel eller något liknande. Det är bara att fortsätta att slå/klippa gräset, det finns inte många andra lika enkla sätt. Vad har du för jord, kanske är den lite för tung, och behöver lite sandinblandning, men det är bara en gissning.
Vad som ofta inte är bra, varken mot tistlar eller kvickrot är att gräva och rota runt i marken. Minsta lilla rotbit ge upphov till nya plantor, vilket var och en som försökt bli av med kirskål vet av sorglig insikt.

Den som nu förleds att tro att jag har en prunkande, välskött trädgård, belägges omedelbart med besöksförbud i densamma[:-13][:-13][:-13].

Tack Olof för de vänliga orden!
#26 - 31 maj 2008 21:38
Jag gick runt och snabbinventerade idag. Veronika och brudbröd blommar annars har det inte hänt så mycket på ängen, förutom att älggräset börjar göra come-back (riktigt döda var de inte, fast de är betydligt mindre nu). Jag debatterade med mig själv om jag skulle slå den delen av ängen nu, istället för att vänta till Augusti, men till slut kompromissade jag och gick runt och manuellt knäckte alla älggräs-blomskott jag såg.

Hag-delen har jag inte tidigare undersökt så noga, men trots att den ser rätt hemsk ut med meterhögt torrt gräs (nej, jag har fortfarande inte fått igång röjsågen) så hittade jag vid en snabb genomgång flera intressanta växter. Gladast var jag att hitta en av mina absoluta favoritväxter, Nattviol, men där fanns också ett antal växter jag inte kände igen. Jag får ta med mig floran ut och göra en något mer seriös "inventering", hagdelen förefaller till skillnad från ängsdelen ha ganska hög diversitet.
#27 - 23 juni 2008 19:58
För den som liksom jag gett sig på att försöka restaurera hagmark eller äng, tänkte jag tipsa om denna länk:
http://www.mmm.fi/sv/index/Publikationer/oppaat/Vardbiotoper.html

Kan annars berätta att "ängen" var mycket vacker nu i midsommar, hela ängen var vit av Hundkäx (ja, jag vet att de tyder på övergödning och egentligen är ett problem) med plättar av Midsommarblomster. Det här fotot togs för nån vecka sen, blomningen är mycket kraftigare nu.
Det är långt kvar till en "riktig" äng. Jag fick ta fram lien och slå en plätt om kanske 5x5 meter där älggräset gjort storslagen comeback. Det finns kvar spridda plantor av älggräs, men det tycker jag är OK.
#28 - 24 juni 2008 01:12
Vill du bli av med ev. hö kan du alltid sälja det till tex marsvinsuppfödare som finns här på zoopet (mig!!!) ;)

Annons