Återinföra Dödsstraffet !!

#1 - 25 augusti 2009 09:18
när man läser detta så är första ingivelsen:

IN MED DÖDSSTRAFFET !!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5689712.ab

Sedan sansar man sig och tycker det borde räcka med 20-25 år
i isoleringscell med tvångsjacka.....

.
#2 - 25 augusti 2009 09:36
Sverige behöver verkligen strama till när det gäller straff vid djurplågeri.
Varför inte omhänderta djuren innan de far illa ist. för att vänta, vänta och vänta tills det är för sent [:(!]
Sen så borde de som en gång straffats för djurplågeri få djurförbud för all framtid.
Har man inte den respekten för ett djur så kommer man aldrig heller få det.
I dagens samhälle kan man inte skylla på okunskap eftersom det finns så mycket information att hämta, antingen på internet, bibliotek eller hos folk runt omkring.

Nej, Sverige! Skärp oss !! :mad:
#3 - 25 augusti 2009 09:40
Håller helt med, man blir helt deprimerad av att läsa detta....men för den sakens skull så slutar jag ju inte mata mina djur....
Suck, löjliga ursäkter och dum lag!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 augusti 2009 10:13
Tror nog inte att straffet i sig betyder så mycket för antalet brott - utan snarare borde kanske mer resurser lägger ner på att utreda denna typ av brott och sedan följa upp det hela. Väldigt få får djurförbud och även de som får det kan sedan ganska lätt bryta mot förbudet. Många av de som återkommande vanvårdar djur är psykiskt sjuka och borde ha medicinsk hjälp.
#5 - 25 augusti 2009 10:26
Vi skulle verkligen behöva en djurpolis à la engelsk/amerikanskt modell.

//C
#6 - 25 augusti 2009 11:25

//C

Håller med, men om jag fattat saken rätt så drivs de oftast med hjälp av donationer och det blir svårt att i Sverige få ihop sådana summor som krävs. Jag har lite svårt att tro att staten skulle plocka fram extra pengar till sådant när det finns alldeles för lite pengar för den vanliga polisen.
#7 - 25 augusti 2009 11:40
Håller fullständigt med dig! Varför kan vi inte ha som RSPCA poliser?

//C
#8 - 25 augusti 2009 11:50
Jag har ett drömjobb!, jag har det inte nu, men jag DRÖMMER om ett sådant jobb.

Jag ska jobba med just djurhanteringsfrågor samt anmälningar om djurplågeri. bla i jobbet: att åka ut till alla anmälningar som görs. Görs inspektion på djurhållningen och djurkundskap av ägaren.
Beroende på vad det är för grad av djurmisshandel (det ska inte förekomma något men man måste kunna gå efter en skala) :
De människor som fälls för djurplågeri skall antingen: bet. böter, sitta av sitt straff (samhällstjänstgöring t.ex. återvinningstation) samt undervisning i djurhållning.

De som blivit polisanmälda för djurmisshandel måste gå någon form av kurs där handläggare på t.ex. jordbruksverket eller djurskyddet håller i hur deras djur skall hållas och sen följer man upp de. Man gör spontana "kund"besök, när de minst anar.
Kan de inte följa dessa blir det djurförbud och har de djur efter några månader blir det hårdare följder som t.ex. fängelse.

Allt handlar om ett förebyggande undervisning i djurhållning :) DET skulle jag vilja göra :)
#9 - 25 augusti 2009 11:56
Regelbundna inspektioner av bondgårdar typ besiktningar är väl en lösning.
Licens system med krav på en viss kunskapsnivå osv..

Sånt här får ju inte hända!
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 25 augusti 2009 13:07
Licens system med krav på en viss kunskapsnivå osv..

Nja det skulle nog döda hela husdjusrhobbyn - hur många skulle gå en utbildning för att få ha ett akvarium.
Och att man går en kurs är nog inte heller någon garanti för att de inte blir djurplågare.
#11 - 25 augusti 2009 13:57
Nja det skulle nog döda hela husdjusrhobbyn - hur många skulle gå en utbildning för att få ha ett akvarium.

Och att man går en kurs är nog inte heller någon garanti för att de inte blir djurplågare.

Tänkte mer på lantbruk och professionella uppfödare inte hobby...
#12 - 25 augusti 2009 14:16
Kensa skrev:

IN MED DÖDSSTRAFFET !!

Sedan sansar man sig och tycker det borde räcka med 20-25 år

i isoleringscell med tvångsjacka.....

.

Det första jag tänker på är inte dödsstraff utan det blir en axelryckning. Jasså, AB´s reportrar är i farten igen:mad:
#13 - 25 augusti 2009 14:31
Djurpolis - absolut! Och som Nina82 säger - varför omhändertar man inte djuren på ett tidigare stadium?? Men å andra sidan - ibland behandlas även barn lika illa så myndigheterna är i alla fall konsekventa... [:-5] [:-20]
Guest
#14 - 25 augusti 2009 14:34
Ja, om jag vetat vilka som snodde delar från min moppe hade jag avrättat dom på en gång.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 25 augusti 2009 14:55
Narii skrev:
Ja, om jag vetat vilka som snodde delar från min moppe hade jag avrättat dom på en gång.

Skärp till dig och bete dig inte som en femåring:(

Överhuvudtaget att "skrika" om dödsstraff osv hör inte hemma i ett seriöst forum.

Vill man diskutera vad man skall göra åt problemet med djurplågeri gör det på ett seriöst sätt.
#16 - 25 augusti 2009 16:25
Det är super trist att det finns djurplågeri i ett land där man följer lagar nästan! slavisk.
När det gäller uppfödning eller typ bondgårdar där man livnärar sig på djuren borde det finnas mer inspektioner.
Hobby är lite annorlunda. Men kolla bara på hur många lagar och strikta regler som bryts inom uppfödning av t.ex. hundar samt katter. Trist men sånt förekommer juh och varför inte försöka förebygga sånt.

ÄR "guldfiskskålar" (de runda skålar) förbjudna eller ej??

Tycker att alla djuraffärer borde oxå ha en form av inspektion! För ibland blir man förvånad hur deras djurhållning är.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 25 augusti 2009 17:18
Nubi skrev:
ÄR "guldfiskskålar" (de runda skålar) förbjudna eller ej??

Nej inte om vissa specifika regler följs, t.ex. skall ena sidan vara insynsskyddad - fast egentligen gällder identiskt lika regler också för vanliga akvarier.

Tycker att alla djuraffärer borde oxå ha en form av inspektion! För ibland blir man förvånad hur deras djurhållning är.

Så är faktiskt redan fallet fast djurskyddsinspektörerna är dels underbemannade och dels okunniga om akvaristik (bara några få timmars utbildning). Dessutom så har denna kontroll nyligen flyttats från kommunen till länstyrelsen (tror jag det var) - vilket innebär att all kontroll ligger helt nere under ca 1 år.
#18 - 25 augusti 2009 17:44
Nu tycker jag att denna debatt går lite väl hårt åt våra Svenska Lantbrukare,man måste ändå komma ihåg att det är endast en lite promille som vanvårdar sina djur så här och inte alla.Sen tycker jag att dem kollas(Lantbrukare) rätt så bra gentimot vad andra gör som bedriver uppfödning av alla dess slag.
#19 - 25 augusti 2009 18:37
Jag tycker absolut inte vi skall ha fler polismyndigheter.. Se till att dom myndigheter som finns gör sitt jobb istället. Sedan tycker jag generellt att alla former av dödstraff är under all värdighet i ett modernt och humanistiskt land som Sverige.
#20 - 25 augusti 2009 19:03
GöranE skrev:
Jag tycker absolut inte vi skall ha fler polismyndigheter.. Se till att dom myndigheter som finns gör sitt jobb istället. Sedan tycker jag generellt att alla former av dödstraff är under all värdighet i ett modernt och humanistiskt land som Sverige.

riktigt bra skrivet!
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 25 augusti 2009 19:25
GöranE skrev:

Kanske inte fler myndighetspersoner utan snarare istället i än grad högre kunnande (läs utbildning) hos den kontrollerande myndigheten.
Håller i övrigt helt med.
#22 - 25 augusti 2009 20:28
Det är absurt att skrika om dödsstraff, många ev dem som vanvårdar djur på detta sätt är ju psykiskt sjuka, det är väl ett ytterligt litet fåtal som gör det av ren ondska.
Behövs en lagskärpning så är det ju för att ge inspektörer och poliser större befogenheter att ingripa på ett tidigare stadium och att förbjuda vissa att ha djur alls.
#23 - 26 augusti 2009 05:48
Nu tror inte ja att skarpare lagar hjälper på psykiskt sjuka personer.
Skulle polisen få mer resurser så skulle dom lägga det på outredda våldsbrott människor emellan. Jag tror att djurmisshandel kommer att vara lågprioriterat lång lång tid frammåt.

Det enda som skulle kunna göra någon som helst skillnad vore att bli aktiv i någon djurrättsorganisation o därigenom öka lobbyverksamheten mot våra politiker.

Men me den psykvårdpolitik vi har i Sverige så kommer djurplågare att gå relativt fria.
#24 - 26 augusti 2009 06:57
vill bara påpeka att i mitt första inlägg, dvs skapandet av tråden,
så klargör jag att jag egentligen inte vill införa dödsstraff för den
här sortens beteende, utan vid närmare eftertanke så anger jag klart
att jag tycker det räcker med väldigt lång tid bakom lås och bom.

.
#25 - 26 augusti 2009 13:08
Kensa skrev:

IN MED DÖDSSTRAFFET !!

[COLOR=red]Sedan sansar man sig och tycker det borde räcka med 20-25 år [/COLOR]

[COLOR=red]i isoleringscell med tvångsjacka.....[/COLOR]

.

Kensa skrev:
vill bara påpeka att i mitt första inlägg, dvs skapandet av tråden,

så klargör jag att jag egentligen inte vill införa dödsstraff för den

här sortens beteende, utan vid närmare eftertanke så anger jag klart

att jag tycker det räcker med väldigt lång tid bakom lås och bom.

.

Så du tycker att det är ett lämpligt straff med isoleringscell och tvångstjacka ?
Då hade i alla fall jag föredragit döden.
#26 - 26 augusti 2009 14:20
Kanske inte fler myndighetspersoner utan snarare istället i än grad högre kunnande (läs utbildning) hos den kontrollerande myndigheten.

Håller i övrigt helt med.

Kunde inte ha sagt det bätrre själv!!
#27 - 27 augusti 2009 10:21
Håller med dig till viss del Kjell. Tror dock att det i grund och botten handlar om vilka prioriteringar man gör på myndigheterna. Kunskapen finns nog (inbillar jag mig i alla fall)
#28 - 27 augusti 2009 18:22
Känns som om antipiratbyrån och ifpi hade kunnat lära Djurskyddsmyndigheten ett och annat i hur man jobbar flitigt.;)
Tänk om samma mängd tid och pengar hade lagts på djur och människor som far illa. Vad bra vi i Sverige hade haft det.

Ville även påpeka att skattepengarna är konstigt fördelade i detta landet...:confused:
#29 - 26 september 2009 13:56
Hade den artikeln handlat om människor i stället för hästar mm så hade det minsan inte vart böter det handlade om, det hade blivit livstids fängelse för att tortera så många människor. Har djuren mindre värde än oss bara för att de inte sitter högst i näringskedjan? Fy! Kräks på folk som misshandlar djur.
De kan inte försvara sig själva på samma sätt som vi, de har inte bett om att bli en bondes boskap eller en persons husdjur. De ska respekteras och deras behov tillgodoses om man vill ha dem! Annars ska man inte ha djur!
Djurpolis hade vart bra här i Sverige så som andra här har påpekat.
#30 - 29 september 2009 21:10
LN skrev:
Nu tror inte ja att skarpare lagar hjälper på psykiskt sjuka personer.

Skulle polisen få mer resurser så skulle dom lägga det på outredda våldsbrott människor emellan. Jag tror att djurmisshandel kommer att vara lågprioriterat lång lång tid frammåt.

Det enda som skulle kunna göra någon som helst skillnad vore att bli aktiv i någon djurrättsorganisation o därigenom öka lobbyverksamheten mot våra politiker.

Men me den psykvårdpolitik vi har i Sverige så kommer djurplågare att gå relativt fria.

Ja, herregud.. Dessa människor är inte friska. Det hjälper inte med utbildning om man är sjuk!!!
Om vi inte ens kan låsa in gubbar som gruppvåldtar småflickor längre än några år :mad: varför skulle då djurplågare få något som helst straff???
Det tar nog lång tid innan makthavarna börjar att bry sig det minsta om de som är svagare, REVOLUTION!!! :D
#31 - 29 september 2009 21:52
Man blir väldigt arg när man läser detta, vet inte vart man vill rikta sin ilska, (tankar far runt i huvudet, AAh önskar jag var där och fick ge dem stryk för allt de har gjord mot dessa djur!) Dödstraffet är en mild domm i detta fall, tortyr i 25 år är bättre, utsätt dem för samma skada de orsakat.

Annons