Återigen en blodig guldfirre :( hjälp!

#1 - 6 november 2007 19:40
Jag skulle nyss rengöra karet så ser jag en guldfisk ha en konstig färg där fram och jag plockade upp den och kollade och ser att den blöder lite där fram..Vad kan ha hänt tro? Jag hade tidigare en guldfisk som dog av en mask infektion och en massa blodiga sår över hela kroppen men det var för 2 månader sen!

Varför blöder min firre där fram någon som vet ?

//Aircut64
#2 - 6 november 2007 19:43
Är dom andra på bettet eller;)

Kan ju va att nån annan fisk har slagit den.
#3 - 6 november 2007 20:44
Kan vara dåligt vatten, bakterier tex men väldigt svårt att säga utan att se live sas. Kan ha lite salt åtminstone pga alla såren eller nacka den helt enkelt.
I mitt fotogalleri är en bild på guldbarber med dåligt vatten som grund. Påminner den om dom så skulle jag ta bort den. Var en barb förut som blev ok med medicin och vattenbyten men sen slarvades det för mycket igen tyvärr. Inte mina fiskar.
#4 - 7 november 2007 14:38
hmm ok ska byta ut allt vatten i karet idag !
#5 - 7 november 2007 15:39
Att byta allt vatten samtidigt låter drastiskt. Då försvinner bakterierna som bryter ner nitrit och karet blir väldigt känsligt. Ett delvattenbyte är bättre gissar jag. Men jag har inte så stor erfarenhet av att bota sjuka fiskar.
#6 - 7 november 2007 15:42
Salt hjälper fisken, och kan hjälpa till att förhindra svamp- och bakterieinfektion. Om fisken får vitt ludd kring såren, eller ifall såren inte läker med saltet är det något sådant på gång.
Ett par delvattenbyten lär också vara bra.
#7 - 7 november 2007 16:20
Blöder den vid mun?
#8 - 9 november 2007 22:58
eriahl skrev:
Kan vara dåligt vatten, bakterier tex men väldigt svårt att säga utan att se live sas. Kan ha lite salt åtminstone pga alla såren eller nacka den helt enkelt.

I mitt fotogalleri är en bild på guldbarber med dåligt vatten som grund. Påminner den om dom så skulle jag ta bort den. Var en barb förut som blev ok med medicin och vattenbyten men sen slarvades det för mycket igen tyvärr. Inte mina fiskar.

[COLOR=blue]Oj då, den såg inte så bra ut. Överlevde den?[/COLOR]
#9 - 10 november 2007 02:07
Kramfors skrev:
Blöder den vid mun?

Japp den blöder id munnen, vad kan det vara ?
#10 - 10 november 2007 02:08
matte159 skrev:

Den som fick det tidigare dog ju :( den hade en stor infektion ush :(:(
#11 - 10 november 2007 15:07
Jahapp, någon bakterieinfektion, då. Använd något av de antibakteriella medlen som finns och ha firren i en väl genomluftad hink under behandlingen.
#12 - 10 november 2007 17:40
Goda nyheter :)

Jag följde era tips och gjorde dagliga vattenbyten, jag bytte vatten nyligen och såg nyss att han blivigt frisk :D skadan var över :D

Tack ennu en gång Zoopet! ^^
#13 - 10 november 2007 21:49
Vad bra. :D
#14 - 11 november 2007 00:21
:)
#15 - 12 november 2007 10:33
matte159 skrev:

Förra gången var det en men bara på sidan och den klarade sig. Jag tipsade om att åtminstone en var dålig och vad dom borde göra. Nu hade dom slarvat rejält igen så t o m jag skulle nackat dom. Förmodligen har dom dött. Inte varit dit sen jag fotade.

Skönt att guldisen blev ok igen.
#16 - 17 november 2007 23:23
Vet inte om intressant. Var förbi igår och färre fiskar + att en dom som var kvar börjat likna tidigt stadium igen.

Annons