"Återbruk" av dåligt ytterfilter

#1 - 5 januari 2006 14:44
Jag fick med ett gammalt Fluval 403 när jag köpte ett 500 l kar. Pumpen var sliten och väsnades helt oacceptabelt. Sedan ett halvår går det nu tyst och fint. Jag satte ett powerhead med drygt samma kapacitet i akvariet, kopplat till utblåset från filtret och det är det som driver filtret nu. För att förenkla slangdragningen sitter powerheadpumpen upp och ner och går lika bra så. Vid vattenbyte hamnar pumpen över vattenytan och måste stängas av, men då startar jag den bullrande originalpumpen, alltså den som sitter på Fluval-burken, så håller den cirkulationen igång tills karet är fyllt igen.
Kostnaden för powerheaden är en bråkdel av vad ett nytt helt filter skulle kosta och funktionen är minst lika bra. Genom att man själv avgör hur kraftigt powerhead man kopplar på, styr man också genomströmningskapaciteten.
#2 - 5 januari 2006 14:51
:D alla sätt är bra utom dem dåliga!!!:D
#3 - 5 januari 2006 16:14
En annan lösning är att helt enkelt köpa en ny impeller till fluvalpumpen, så slutar den antagligen skramla...
B!
#4 - 6 januari 2006 00:01
alternativt ny motoraxel om det går.
#5 - 6 januari 2006 01:32
Fluval, det brukar kosta lika mycket med ny axel, som komplett impeller. Antagligen tar handlaren hem komplett impeller settup, plockar loss axeln och säljer till dig, och kastar resten...

Cynisk? Aaa....
B!

Annons