Återanvända slimline

#1 - 5 september 2010 20:25
Tjo allesammans!

Har ett begagnat 310 liters akvarium som jag tänkte rusta upp inför jag ska starta igång det.
En del i detta är att klä in bakgrund i slimline, samt göra filterfack.

Akvariet jag har är ganska repigt tyvärr och därför undrar jag om det är möjligt att ta loss slimlinen i framtiden när det blir dags att uppgradera till ett nyare kar.

Det rör sig alltså om ett alu-kar och det är där jag ser problemet. Svårt att komma ner med verktyg under alu-kanten och bakom slimlinen.

Har ni några funderingar? Erfarenheter?
#2 - 5 september 2010 20:48
Lite pill men det går om man vill. Jag fick ur mina slimline från mitt efter lite trixande. :p
#3 - 5 september 2010 21:08
DjTommy skrev:
Lite pill men det går om man vill. Jag fick ur mina slimline från mitt efter lite trixande. :p

Ja okej vad bra :) Kanske gäller att inte silikona alltför mycket då?

Bara längt kanterna. Eller är där flytkraft i slimelinen?
#4 - 6 september 2010 06:10
Jag skulle nog hellre sätta en rejäl kladd mer i mitten, så du kommer åt med tex en spunnen fiskelina och såga/skära av silikonet när det är så dags.
#5 - 6 september 2010 06:17
ansjo skrev:
Jag skulle nog hellre sätta en rejäl kladd mer i mitten, så du kommer åt med tex en spunnen fiskelina och såga/skära av silikonet när det är så dags.

Nä det var förvisso inte så dumt tänkt!

Men ingen riska att sidorna sticker ut en bit då från bakrutan?
#6 - 6 september 2010 06:36
Det ska det inte vara, det som du kan göra är att du silikonar fast skarven mellan plattorna så inte det putar ut där.
#7 - 6 september 2010 07:11
Ja jo precis. Hade tänkt ha 100 cm centrerat i mitten i mitt 125 cm långa kar. På de två sidorna ska filterhörnorna vara.

Så att silikona sidor + mitten + skarvarna borde räcka. På så sätt får jag lätt ner fiskelina uppe och behöver inte kämpa där nere heller.

Alltså:
[COLOR=lime]Grönt = silikon[/COLOR]
[COLOR=red]Rött = utan silikon[/COLOR]
[COLOR=red]________________[/COLOR]
[COLOR=lime]| [COLOR=white]______________ [/COLOR]|[/COLOR]
[COLOR=lime]| [COLOR=white]___ __[/COLOR]|||| [/COLOR][COLOR=white]____ _ [/COLOR][COLOR=lime]|[/COLOR]
[COLOR=lime]|[COLOR=white]____________ __ [/COLOR]|[/COLOR]
[COLOR=lime]|[/COLOR][COLOR=red]_______________[/COLOR][COLOR=lime]|[/COLOR]
Bilagor:
#8 - 6 september 2010 07:19
Då är det inga alls problem att få bort Slimlinen senare, du kommer lätt in med linan om bakgrunden inte sitter hela vägen ut i sidokanterna:).
#9 - 6 september 2010 07:31
Amen vad bra :D då blir de slimline då :)

Kan man förresten fråga om någon vet vad frakten för 3 slimline-skivor á50 cm blir från pwss? [:o]
#10 - 6 september 2010 08:28
Skulle tippa på runt 150:-.
Jag skickade efter 4 skivor och en tub silikon genom min lokala affär från grossisten Imazo för ett par veckor sedan, och frakten gick då på ca 200:-.
#11 - 6 september 2010 08:37
ansjo skrev:
Skulle tippa på runt 150:-.

Jag skickade efter 4 skivor och en tub silikon genom min lokala affär från grossisten Imazo för ett par veckor sedan, och frakten gick då på ca 200:-.

Okej tack :) Hamlar på dryga 1000 lappen då :)

Vilken färg valde du ansjo? Tycker det är skitsvårt att välja haha. Har hela tiden sagt vit faxe men på vissa bilder jag sett är den verkligen jättevit och då jag ska ha malawi tror jag de färgar sämre mot så vit bakgrund. Har fastnat för den nya basalt men aldrig sett den "live" :/

Annons