återanvända akvarievatten??

#1 - 22 mars 2004 11:30
Jag ska måla om i min dotters rum och har där ett litet (ca 20 l)akvarie som jag förmodar att jag måste flytta på under ommålningen.jag undrar då:kan jag tömma akvariet och fylla på med samma vatten i ett annat större akvarie (45 l)som jag ska starta i ett annat rum-för att sedan lägga i fiskarna där???Går detta?Om jag återanvänder det mindre akvariets vatten o häller i lite aquasafe borde det väl vara OK?Vill inte att fiskarna ska dö - men jag vet inte vart jag ska göra av akvarierna.Har som sagt begränsad yta att ställa dom på samtidigt som jag faktiskt måste flytta på grejer när jag ska måla om....Lite orolig att det inte ska funka o att dom blir dåliga av ett häftigt miljöombyte med allt vad det innebär...
#2 - 22 mars 2004 11:34
Jodå, visst kan du använda det igen. Gör ett vattenbyta samtidigt så det blir lite gammalt och lite nytt vatten.
#3 - 22 mars 2004 11:41
Tack för svaret!Jag får lita på dig att det går då..[8D]jag är bara lite nervös ang flytten för jag har gjort en liknande sak en gång förut med flytt av yngel och utgången var inte så lysande.[:-118]Men det kommer bli ett rätt häftigt vatten byte med nytt grus o mer än 50% nytt vatten.Tänkte bara att det kunde sluta lite illa.Men som sagt - jag måste flytta på saker nu- har inte så många fria ytor att ställa akvarier på.
#4 - 22 mars 2004 11:48
Kör i Aquasafe och nitrivec så är du på säkra sidan. Låt filtret gå i det begagnade vattnet om du har möjlighet till det.
#5 - 22 mars 2004 11:51
Om man måste fylla på med mycket nytt vatten så kan man göra det under en längre tid... Fyll... vänta några timmar och fyll lite till... låt det ta ett dygn i alla fall... Men 50% är inte så jättemycket i vanliga fall... däremot kan det bli en extra stressfaktor för fiskarna när det händer mycket annat samtidigt...
#6 - 22 mars 2004 12:55
Men varför ska man låta det ta ett dygn att fylla på akvariet?? Jag trodde det bara gällde stora kar?eller kanske inte??Hmm..Då får jag låsa in katterna för just nu är firrarna i en hink med sitt gamla vatten o syresten.Vill inte att dom ska bli uppfiskade![;)]Ska hela processen verkligen ta ett dygn?Isf har jag ett problem!Har både två klåfingriga katter och en dito två-åring...
#7 - 22 mars 2004 13:19
Jag menade att du kunde låta det ta så länge om du var rädd att de inte klarade att du fyllde upp det direkt...
#8 - 22 mars 2004 13:29
50% vattenbyten är det många gör normalt i veckan. Så det skall inte vara något problem. Vad som KAN vara problem är bakteriefloran och balansen mellan Nitrit/Nitrat. Dvs om du lägger i rent grus, nytt filter och sedan fylle 50% gammalt/nytt vatten, så blir det NÄSTAN som satt starta akvariumet på nytt.
Men om du kan förbereda, så kör det filter som du skall använda i det nya akvariumet ett tag i ett gammalt. Då får du igång bakteriefloran i det nya filtret, och som följer med till det nya akvariumet. När du fyller på grus i det nya, använd lite gammalt, ej tvättat grus för att få lite bekterieflora i gruset. Samt använd Nitravec eller liknande för att få igång bakteriekulturen lite snabbare. (Du får med bakterier med växterna med).
Sedan matar du försiktigt i början (som med nystartade akvarium), så skall det nog gå bra. Håll lite mer kontroll på akvariumet de första veckorna bara, och gör vattenbyten (10-20%) om fiskarna ser lite hängiga ut.
Ett "trick" kan även vara att göra lite större vattenbyten veckan INNAN flytt. Då är fiskarna mer vana med nytt färskt vatten.

Annons