Äter upp ynglen?

#1 - 18 september 2004 12:03
<font color="navy"><font face="Comic Sans MS"> Mina två palettciklider, Pelle & Ballerina, har börjat leka. Jag såg ungefär 15-30 små yngel simma runt i akvariet, alltid med någon av föräldrarna vid sidan om, vakandes. När pappan, Pelle var borta & jagade bort andra fiskar, var mamma Ballerina kvar & höll ett öga på ynglen. Då började hon ÄTA UPP några av de! Paletter är ju inte munruvande, men sägs ju vara bra föräldrar, så varför äter hon upp de? De har en fin grotta som de ofta är i, men vad är det som är fel? </font id="Comic Sans MS"></font id="navy">
#2 - 18 september 2004 12:12
Palettciklider brukar fånga in yngel som simmat iväg från stimmet med munnen och "spotta" tillbaka dem igen.
#3 - 18 september 2004 12:13
HEJ BA!!
jo dom gör så, dom är ju rovfiskar trots allt. dom blir duktigare med tiden, och du ska väll ändå inte ha alla kvar!!
#4 - 18 september 2004 12:13
Dom kan flytta yngel med munnen. Är du säker på att de är uppätna?
Om det är första gången kanske de inte riktigt fått klämm på yngelvården. Det brukar funka bättre och bättre ju fler kullar de fått. Det kan vara så att de blivit väldigt störda och ätit upp yngel också. Jag är absolut ingen palettexpert, det var väldigt många år sen jag hade paletter men dom fick mycket ungar, det fick dom. Men dom gjorde precis som du sett. Hanen vaktade yttre delen av reviret medan honan var närmare ynglen.
#5 - 25 september 2004 20:07
<font face="Comic Sans MS"><font color="navy">Nu är det ännu värre! Föräldrarna har nästintill jagat ihjäl alla fiskarna utom Otocinclusen & Kuhliiålen. En Guldbarb hoppade ut ur akvariet, en Svärdbärare blev ihjälstressad, hon var ihopklämd i ett hörn i akvariet hela tiden, en Neontetra har blivit dödad, & en annan neontetra har fått fenorna söndertuggade. Och det är bara ca 15-25 yngel kvar, det var runt 50 från början.</font id="navy"></font id="Comic Sans MS">
#6 - 26 september 2004 13:55
Hur stort akvarie har du? Kanske är det för litet... Är deras revir (grotta m.m.) i mitten av akvariet eller i nåt hörn? Om det är i mitten så kan det bli problem för då ser dom över hela akvariet och deras revir blir bara större och större.. Hur gamla är ynglen? Mina yngel var från början ca 30, nu är det bara 4 kvar (frisimmande i 11 dagar). De har växt till sig bra och förhoppningsvis klarar sig någon..
Visst äter de upp ynglen (åtminstone förstföderskor).. Oftast klarar sig några i alla fall.
#7 - 26 september 2004 15:00
minst 150L i fall man skall ha paletter med
en del andra sälskaps firrar , annars kan
man räkna med problem.

/Baggen
#8 - 27 september 2004 18:44
njae.. 150 liter känns väl som att det är att ta i lite.. jag hade mina i ett 70L innan.... gick bra. det beror lite på hur många andra firrar som går i karet.

Annons