äter uarus mindre fiskar eller inte ?

#1 - 14 oktober 2014 09:33
Någon gång i framtiden ska jag bara testa att ha uarus, vet att de är extrema växtätare men äter de inte även mindre fiskar ibland ?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 oktober 2014 12:38
Alla stora fiskar (möjligen med undantag för L-malar) kan äta små fiskar om de ges möjlighet
#3 - 15 oktober 2014 12:06
Uaru är helt underbara smarta firrar med stor personlighet. Jag hade länge sex st drygt 30 cm stora som jag blev tvungen att sälja pga flytt till ett mindre hus. De hade kardinaltetror som sällskap och det fungerade bra, men det kan ha berott på att de växte upp tillsammans.

Jag lyckades också få det att fungera med en rejäl "stock" Anubias genom att ge dem mycket grönt, ärtor, brysselkål m.m. Alla andra växter klippte de på nolltid.
Enda nackdelen med Uaru, och den delar de med diskus, är att de har en tendens till mobbning. I mitt fall blev de minsta i gruppen utsatta och tynade bort tills det till slut var sex stycken någorlunda jämnstarka kvar.

Jag kan inte lova dig att det går bra att släppa ned kardinaltetra till fullvuxna Uarus men växer de upp tillsammans kan man få det att fungera, Uarun är inte på något sätt så aggressiv som många andra ciklider. De är mer som kossor :-)

Annons