äter scalarer tetror?

#1 - 2 december 2009 20:01
Ja, har då hört att scalarer äter tetror men på alla bilder som finns på zoopet så verkar det som att alla har tetror och scalarer tsm. Äter inte scalarer tetror eller? ;s
#2 - 2 december 2009 20:31
Jo om det klarar att svälja dem. De försöker så gott de kan, men om de inte klarar det lägger de ned det. En del säger att låter man de växa upp tillsammans blir det inga problem.
#3 - 2 december 2009 20:38
Man brukar säga att det en fisk får plats i munnen äter den, visserligen ska man ta det med en nypa salt men att låta Scalarer växa upp med neontetror kan minska chansen eller inte spela någon roll. Bortser man från detta så ja, som Nilsrof sa, om dom kan får plats med det i munnen kommer dom nog försöka.
#4 - 2 december 2009 20:58
okey :)
#5 - 2 december 2009 20:59
Jag hade två halvvuxna Hemichromis lifalili som åt fullvuxna Rödmunstetror :D Så scalarer får nog lätt in tetror i gapet.

//C
#6 - 2 december 2009 21:12
Jag hade 2 scalarer för länge sen som växte upp med mina neontetror som de inte åt upp (dock var de ganska stora), men när jag köpte nya så sluka de alla...
#7 - 2 december 2009 23:50
Köp lite större tetror, som kejsar tetra.
#8 - 2 december 2009 23:53
Mitt scalarepar satte i sig 20 kardinaler på en natt. En del av dessa hade de gått med utan problem innan, men sen köpte jag till några som var aningen mindre och då försvann dom...
#9 - 3 december 2009 07:12
Det är nog ingen slump att väldigt många tetror från Sydamerika är högryggade.

De går liksom inte in i munnen på många fiskar som nog skulle vilja smaka på dem:p
#10 - 8 december 2009 12:55
Scalarerna tar tetrorna när lyset just tänts, då ligger tetrorna "uppdukade" på botten och scalarerna har bara att hugga in. Men detta gäller bara stora scalar-individer, eftersom det bara är de som har mun stor nog för att få in t.ex. en neontetra.
#11 - 8 december 2009 12:59
tummen skrev:
Scalarerna tar tetrorna när lyset just tänts, då ligger tetrorna "uppdukade" på botten och scalarerna har bara att hugga in. Men detta gäller bara stora scalar-individer, eftersom det bara är de som har mun stor nog för att få in t.ex. en neontetra.

Min gamle altum tog de alltid på natten, man hörde hur det smackade i ytan. Har sällan sett tetror stimma så bra som när altumen var ute på simfärd btw. :D
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 8 december 2009 13:11
I naturen äter skalarer småfiskar så småtetror är en ganska naturlig föda för dom. Jag har försökt några gånger med altum och kardinaler men det har alltid slutat med att tetrorna blir uppätna (även om de växt upp ihop - vilket minskar risken något).
Sen finns det ju massor med olika tetra-arter (flera blir större än skalarer) och det är ju bara de mindre som ligger i farozonen
#13 - 8 december 2009 13:20

Sen finns det ju massor med olika tetra-arter (flera blir större än skalaler)
:confused::confused::confused:WHAT!??
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 8 december 2009 13:25
NIC skrev:
:confused::confused::confused:WHAT!??

Använd sökfunktionen för artbeskrivningarna så får du ut en lång lista med stora arter
#15 - 8 december 2009 13:35
Ja, listan var bra lång men bara typ 4 tetror som var stora.
Finns kanske fler som inte står på listan, trodde bara tetror var småttingar. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 8 december 2009 14:12
NIC skrev:
Ja, listan var bra lång men bara typ 4 tetror som var stora.

Finns kanske fler som inte står på listan, trodde bara tetror var småttingar. :)

???????????????

Bara bland artbeskrivningarna finns det
13 st tetror som är 30-100 cm
8 st tetror som är 20-30 cm
17 st tetror som är 10-20 cm
sedan finns det självklart många fler som inte är med bland artbeskrivningarna
#17 - 8 december 2009 15:06
Jaså, jag skrev tetra i sökfältet men hittade inga ca 40 st..:confused:
#18 - 8 december 2009 15:09
Ja, det är inte den sidan som länken visar, jag skrev tetra i sökfältet.
#19 - 8 december 2009 15:12
Fiskar / Sökresultat

Resultat (87 träffar)
[RIGHT]Visa resultat som bilder[/RIGHT]

Latinskt namn Handelsnamn Alestopetersius caudalis Gul kongotetra, gulfenad tetra Apareiodon hasemani Brasiliansk darter tetra
Aphyocharax anisitsi Blodfenstetra Aphyocharax paraguayensis Soltetra, vitfläckstetra. Aphyocharax rathbuni Rödfenstetra, Rathbun´s blodfenstetra. Arnoldichthys spilopterus Arnold´s tetra, Arnold´s kongotetra.
Astyanax jordani Blind grottetra Auchenipterichthys longimanus Prickig trämal Auriglobus modestus Modest kulfisk
Bathyaethiops caudomaculatus Afrikansk måntetra
Boehlkea fredcochui Moskitotetra Boulengerella lateristriga Randig gäddtetra
Boulengerella maculata Prickig gäddtetra Brycinus longipinnis Långfenstetra Carinotetraodon travancoricus Malabar kulfisk, Malabar blåsfisk, dvärgkulfisk Charax gibbosus Puckelryggig bottentittare, Glastetra Colomesus asellus Amazonas kulfisk, brasiliansk sötvattenskulfisk Copella arnoldi Stänktetra
Copella nattereri Prickig tetra Crenuchus spilurus Segelfenstetra Erythrinus sp. ”peru” Peruansk rovtetra, peruansk erythrinus Exodon paradoxus Storfläckstetra
Gymnocorymbus ternetzi Sorgmanteltetra
Hasemania nana Koppartetra, silvertippstetra
Hemigrammus bleheri Rödmunstetra, rödhuvudstetra
Hemigrammus erythrozonus Glödbandstetra Hemigrammus hyanuary Costellotetra
Hemigrammus ocellifer Lykttetra Hemigrammus pulcher Kilfläckstetra
Hemigrammus rodwayi Guldtetra Hemigrammus ulreyi Trebandstetra Hyphessobrycon amandae Kolglödstetra, gnisttetra, amandatetra
Hyphessobrycon anisitsi Buenos Aires-tetra, Norsk Flaggtetra
Hyphessobrycon columbianus Colombiatetra, opaltetra
Hyphessobrycon eques Minortetra, blodtetra, serpaetetra.
Hyphessobrycon erythrostigma Dolkstickstetra, blödande hjärta tetra
Hyphessobrycon flammeus Riotetra Hyphessobrycon griemi Griemitetra Hyphessobrycon haraldschultzi Schultz´s tetra
Hyphessobrycon herbertaxelrodi Svart neontetra Hyphessobrycon heterorhabdus Flaggtetra, trebandstetra Hyphessobrycon loretoensis Loretotetra
Hyphessobrycon megalopterus Svart fantomtetra Hyphessobrycon metae Meta tetra, purpurtetra
Hyphessobrycon pulchripinnis Citrontetra
Hyphessobrycon pyrrhonotus Rödryggstetra
Hyphessobrycon rosaceus Rosentetra
Hyphessobrycon socolofi Prickfenstetra, falsk dolkstickstetra.
Hyphessobrycon sweglesi Röd fantomtetra
Inpaichthys kerri Kerritetra
Leporinus fasciatus Tigerleporinus, tigertetra
Metynnis argenteus Silverdollar, skivtetra Metynnis hypsauchen Silverdollar, Schreitmullers skivtetra
Moenkhausia pittieri Diamanttetra, briljanttetra
Moenkhausia sanctaefilomenae Nättetra Myleus schomburgkii Svartbandad myleus, skivtetra, schomburgkis skivte
Nandopsis tetracanthus Kuba-ciklid Nannaethiops unitaeniatus Niltetra Nannostomus marginatus Smycketetra Nannostomus mortenthaleri Röd smycketetra, korallröd smycketetra Nannostomus trifasciatus Stor smycketetra, trebandad smycketetra, trebandad Nematobrycon lacortei Regnbågstetra
Nematobrycon palmeri Kejsartetra Neolamprologus tetracanthus, Kalambo Pärlbandad lamprologus Neolamprologus tetracanthus, Kipili Pärlbandad lamprologus
Neolebias ansorgii Gröntetra Neolebias trewavasae Trewavasae-tetra Opsodoras stuebelii “Feather barbels”-mal
Paracheirodon axelrodi Kardinaltetra
Paracheirodon innesi Neontetra
Paracheirodon simulans Grön neontetra, falsk neontetra
Petitella georgiae Purpurhuvudstetra, falsk rödhuvudstetra.
Phenacogrammus interruptus Kongotetra Poecilocharax weitzmani Weitzmans rovtetra, svart dartertetra
Prionobrama filigera Glastetra, glasblodfena, blodfenstetra Pseudocorynopoma doriae Stor drakfenstetra Puntius partipentazona Siambarb, delbandad barb
Puntius tetrazona Tigerbarb
Puntius tetrazona Albino tigerbarb Pyrrhulina brevis Kortbandad pyrrhulina, kortbandad tetra Tetraodon biocellatus Ögonfläcks kulfisk, palembang kulfisk Tetraodon mbu Jättekulfisk Tetraodon miurus Kongokulfisk
Tetraodon nigroviridis Prickig grön kulfisk, burmesisk kulfisk, leopard kulfisk
Thayeria boehlkei Vinkeltetra Thayeria obliqua Pingvintetra
Trigonostigma hengeli Glödljusrasbora, Hengels rasbora, Glödljustetra
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 8 december 2009 16:15
NIC skrev:
Jaså, jag skrev tetra i sökfältet men hittade inga ca 40 st..:confused:

varför skriver du tetra i sökfältet :confused: - det finns ju tetror som inte har namnet tetra i handelnamnet och icke tetror som har tetror i handelsnamnet.
Vad listan ovanför har med detta att göra vet jag inte.

Använd sökguiden och markera fiskens längd och markera rätt fiskkategori så får du en lista
#21 - 8 december 2009 19:15
Har 2 scalarer och 27 kardinaltetror ihop just nu. Scalarerna låter dom vara. Min teori är att dom har växt upp ihop och att mina kardinaler är näst intill fullvuxna, m.a.o 2-3cm stora.
#22 - 8 december 2009 19:22
Jag har en stor scalare o den äter stora Kardinaler.
#23 - 8 december 2009 19:42
Grottbert skrev:
Har 2 scalarer och 27 kardinaltetror ihop just nu. Scalarerna låter dom vara. Min teori är att dom har växt upp ihop och att mina kardinaler är näst intill fullvuxna, m.a.o 2-3cm stora.

Nja, snarare halv vuxna om det inte är bara hanar du har!

Tyvärr har jag bara en eller två kvar numera, åldern har tagit resten av stimmet.

Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 8 december 2009 20:31
Grottbert skrev:

Den dagen kommer även om kardinalerna blir fullvuxna
#25 - 9 december 2009 11:10
Den dagen kommer även om kardinalerna blir fullvuxna

Ajdå. Får hoppas på det bästa ändå för har precis delat på 4 scalarer som bråkar hela tiden. Finns ingen mer plats. Dock visar scalarerna noll intresse för kardinalerna + att kardinalerna har gott om håligheter att gömma sig i som inte scalarerna kommer i närheten av.
Som sagt, får hoppas på det bästa.

MvH
Mikael
#26 - 9 december 2009 12:37
Grottbert skrev:
Dock visar scalarerna noll intresse för kardinalerna + att kardinalerna har gott om håligheter att gömma sig i som inte scalarerna kommer i närheten av.

Som sagt, får hoppas på det bästa.

MvH

Mikael

Ja finns det reträttplatser så har kardinalerna betydligt bättre chanser, men räkna med att någon i alla fall kommer gå åt....;)

Annons