Äter palettciklider Kulii-ålar??

#1 - 18 december 2010 16:21
Köpte några khulii-ålar precis och släppte i men paletterna jagar dom väldans och verkar vilja försöka äta dom!

Kan dom äta små khulii tro eller borde det gå bra?
#2 - 18 december 2010 16:31
Om det vill sig illa så kan de nog klippa dom. Är ålarna väldigt små och paletterna i lektagen är risken stor. Men har du gott om gömställen till ålarna och ett hyffsat stort akvarium så bör det inte vara några problem.
Vi har haft paletter och ålar ihop utan problem men det var i ett 450L med modellen större Kuhlii :)
#3 - 18 december 2010 16:33
Har 240l och ålarna är väldiga små och paletterna leker för fullt :S
#4 - 18 december 2010 16:35
Hmm.. Akvariets storlek är inga problem men det andra kan bli [:o]
Se till att ålarna har MÅNGA gömställen och ha gärna mycket växter på botten. Javaormbunke och/eller cryptocoryne är bra och täta växter ;)
#5 - 18 december 2010 16:45
Finns kanske inte så jättebra gömställen, lägger ut lite bilder så kan du säga vad du tror :)
#6 - 18 december 2010 16:59
Kanske inte de mest optimala men det kan gå. Du har ju några gömställen utspridda iaf.
Sen föredrar kuhlii sand som bottensubstrat eftersom de gärna "gräver ner sig" i sanden men det är kanske lite sent att komma på nu ;)
Du kan ju inget mer göra än att vänta och se. Går det så går det.
Har du möjlighet så försök att få tag i lite fler täta växter och plantera så långt ifrån paletternas bo som möjligt. Sätt sen ner rötter eller annat bland växterna så blir det nog bra =)
#7 - 18 december 2010 17:01
Jag köpte lite finare grus i ena hörnet men inte sand eg, kunde kanske köpa lite och lägga ovanpå så de får ett hörne iaf med sand som de kan gräva ner sig i :P
Bilagor:
#8 - 18 december 2010 17:07
Att lägga sand uppepå funkar dåligt då sanden sjunker till botten men om du puttar bort stenarna och gör en egen hörna med bara sand och inreder det "ålvänligt" så skulle de nog tycka det var kanon :p
#9 - 18 december 2010 17:18
Ah, ok men då får jag ta och ta bort allt i hörnet där vid filtret och hälla på en massa sand bara då :P
Pansarmalarna vill väl också ha sand så det kan bli deras lilla hörna då :P

Ska det planteras något där med då eller?
#10 - 18 december 2010 17:32
Hmm, är det paletterna på bilden som är paret? Ser ut som två honor...
#11 - 18 december 2010 17:38
icehacker skrev:
Ah, ok men då får jag ta och ta bort allt i hörnet där vid filtret och hälla på en massa sand bara då :P

Pansarmalarna vill väl också ha sand så det kan bli deras lilla hörna då :P

Ska det planteras något där med då eller?

Plantera på halva sandplätten så gynnar du båda två ;)
#12 - 18 december 2010 18:02
Är det två honor tror du??

Det får jag verkligen inte hoppas :S

Kolla denna videon så ser man lite bättre hur dom ser ut:
" target="_blank">
#13 - 18 december 2010 18:34
Tror nog du får åka till butiken och skaffa en stor hane till dina honor.. haha :D
Skaffa ingen som är mindre än honorna bara får då kommer han inte bli accepterad ;)
Det bästa vore nog om du kunde byta in en av dina honor till en hane...
Bilagor:
#14 - 18 december 2010 18:39
Seriöst, är det två honor??? :S
Den ena är ju mycket tjockare och röadre än den andra :S
#15 - 18 december 2010 18:41
icehacker skrev:
Seriöst, är det två honor??? :S

Den ena är ju mycket tjockare och röadre än den andra :S

Det är 2 honor
#16 - 18 december 2010 18:43
Det är definitivt två honor. Hanar är oftast blekare i färgen än honorna med undantag från de som har röd buk men honor har mer lilafärgad buk och lite gult på "hakan".
Hanar har även mer utdragna ryggfenor och ringar på stjärtfenan. Googla och se så får du se skillnaden ;)
#17 - 18 december 2010 18:45
Meen, dom lekar ju på filmen, gör dom det fast det är kärringar bägge två?
#18 - 18 december 2010 18:52
Jag tycker det mest ser ut som de simmar rundor. När paletter leker håller de till i sin grotta. De turas om att simma in och håller på så en längre tid. Sen turas de om att vakta grottan.
Ett annat tips. De verkar gilla cocosnöten eller vad det är? Flytta den till vänstra delen av akvariet. Annars kommer de ockupera hela akvariet under sin lek. Paletter vaktar rejält när de har yngel och det lär du bli varse ;) Om du ni skaffar en hane.. Haha :D
#19 - 18 december 2010 18:59
Hmm, okej! Tur att det finns zoopet så man kan få lite hjälp! :P
Ska genast kolla efer en hane, men då duger det inte med en mindre alltså?
Borde jag skaffa två eller en?
#20 - 18 december 2010 19:05
Ja, vad vore man utan zoopet :p De flesta har vi börjat här :)
Honor kan vara lite bitska mot hanar som är mindre. Tycker inte du ska ha mer än ett par i det karet med tanke på de övriga fiskarna så det bästa hade varit om du byter in ena honan mot en större hane.
Paletter är parbildande men det är inte alltid som de gillar vår matchmaking så förhoppningsvis accepterar hon honom åtminstone efter ett tag. Var inte orolig om det tar ett tag bara.
#21 - 18 december 2010 19:07
Ok, då ska ja kolla runt lite! Tack för hjälpen! :P
#22 - 18 december 2010 19:10
Så lite så ;)
#23 - 18 december 2010 19:30
*morr* hörrö du du! Vad sa vi om fiskeinköpsförbuD!
Jag menade då ÅLAR med. aj aj ajjj

Kul att micke kunde se att det var 2 honor. Fråga om du får byta ut en hane mot en hona i din fiskaffär :)

psst. fiskeinköpsförbuD!förbuD!förbuD!förbuD!
#24 - 18 december 2010 19:34
Hanar och honor är ganska lätta att se skillnad på, en vuxen hane är ungefär dubbelt så stor som en vuxen hona, med betydligt större och spetsigare fenor, även stjärtfenan är spetsig. Det med ögonfläckarna i stjärtfenan är inget säkert tecken, då inte alla hanar har det, och det finns honor som har en eller två fläckar. Här några bilder på mitt par, som tydligt visar skillnaderna, just den här hanen har ovanligt många fläckar i stjärtfenan.
#25 - 18 december 2010 19:38
Micke_A skrev:
Hanar och honor är ganska lätta att se skillnad på, en vuxen hane är ungefär dubbelt så stor som en vuxen hona, med betydligt större och spetsigare fenor, även stjärtfenan är spetsig. Det med ögonfläckarna i stjärtfenan är inget säkert tecken, då inte alla hanar har det, och det finns honor som har en eller två fläckar. Här några bilder på mitt par, som tydligt visar skillnaderna, just den här hanen har ovanligt många fläckar i stjärtfenan.

Snygga paletter! :)
#26 - 18 december 2010 20:08
Nubi skrev:
Snygga paletter! :)

Tack :) Framförallt är de biffiga. Och bra föräldrar, har fött upp några kullar i ett sällskapsakvarium.
#27 - 18 december 2010 20:09
Micke_A skrev:
Tack :) Framförallt är de biffiga. Och bra föräldrar, har fött upp några kullar i ett sällskapsakvarium.

Vad jag har hört är de inte svåra att få de till lek när de väl sätter igång :)
#28 - 18 december 2010 20:19
Nubi skrev:

Värre att få stopp på dom :p
#29 - 18 december 2010 20:23
Nubi skrev:

Hehe, nej, det är de ju inte :)
#30 - 20 december 2010 11:53
Nubi skrev:
*morr* hörrö du du! Vad sa vi om fiskeinköpsförbuD!

Jag menade då ÅLAR med. aj aj ajjj

Kul att micke kunde se att det var 2 honor. Fråga om du får byta ut en hane mot en hona i din fiskaffär :)

psst. fiskeinköpsförbuD!förbuD!förbuD!förbuD!

*host* Gällde det små små söta ålar också?? :P:P
Kunde inte motstå dem *viskar* samt några andra */viskar*

Men åter till palettproblemet.

Det är ju en av _honorna_ som är betydligt större än den andra, jag har ringt runt och kollat med olika djuraffärer i närheten och ingen kan ta hem några vuxna firrar :S

Dock kunde jag få byta in en hona mot en "liten" hane, så då är ju frågan om jag skall göra det och hoppas att det går bra?

I så fall ska jag byta in det stora eller lilla? Idag är det den stora som är chefen och jagar den mindre.
#31 - 20 december 2010 12:44
Eller är det kanske bäst att byta in båda två mot två små istället?
Eller kanske köpa två små hanar och evt ha ngra i mitt 60l?
#32 - 20 december 2010 12:50
Nej nej nej, sluta nu:p
Var glad att ngn i affären är villig att ta emot fiskar :) här hemma är det nästan omöjligt, förutom på LGZ.
Ta hem en liten hane och ha den lilla honan kvar. Gör inget att en liten hane dimper ner i ditt kar, honor är ju trotts alls sugna på -you-know-what.
#33 - 20 december 2010 12:52
icehacker skrev:
*host* Gällde det små små söta ålar också?? :P:P

Kunde inte motstå dem *viskar* samt några andra */viskar*

INGET som har puls och lever under vattnet :p
Nu får du allt hålla igen. trist om du skulle få nitrittopp. :(
#34 - 20 december 2010 12:52
Nubi skrev:
Nej nej nej, sluta nu:p

Var glad att ngn i affären är villig att ta emot fiskar :) här hemma är det nästan omöjligt, förutom på LGZ.

Ta hem en liten hane och ha den lilla honan kvar. Gör inget att en liten hane dimper ner i ditt kar, honor är ju trotts alls sugna på -you-know-what.

hehe, jo det är ju klart :P
Men den stora ser ju så tjock och fin ut samt försökte ju leka med den andra så är ju eg mest sugen på att ha kvar henne :P
#35 - 20 december 2010 12:53
icehacker skrev:
hehe, jo det är ju klart :P

Men den stora ser ju så tjock och fin ut samt försökte ju leka med den andra så är ju eg mest sugen på att ha kvar henne :P

Jag tänkte mer på att hon är mer mogen och får du hem en hane från affären brukar de inte vara i mogen ålder. kanske så att hon stressar ihjäl hanen med sina lustar. Därför föreslog jag att tvärtom.

OM de i affären kan se skillnad på hane och hona (vilket ofta inte händer) så köp dig den STÖRSTA hanen :)
och kolla efter de där långa spetsiga ryggfenor som hanen har.
#36 - 20 december 2010 12:54
Nubi skrev:
INGET som har puls och lever under vattnet :p

Nu får du allt hålla igen. trist om du skulle få nitrittopp. :(

Jo jag vet [:o]
Kollar värdena varje dag iaf, so far so good :P
Men så råkade de ju ha specialpris på komplett 60l kar om man handlade för över 500kr i uddevalla så jag råkade även få med mig ett sådant. Skaffade några kilfläcksboror till som får gå där.
Fyllde upp det med vatten från det gamla och sen vred ur filtret framför filtret i det nya med så får dom "gå in" mitt yngelkar tänkte jag :P
#37 - 20 december 2010 12:55
Om hanen är mindre än honan kan hon i början köra med honom, och ha svårt att acceptera honom, men så småningom kommer han ju att växa om henne, och då duger han nog :p

Saken med paletter är att beroende på pH så blir det en viss könsfördelning i kullarna, ofta blir det nästan bara honor, eller nästan bara hanar. Jag misstänker att affären där du köpt dem bara fått in honor, men för att bli av med dem, så säger de att det är både hanar och honor, istället för att försöka ta in hanar nå´n annanstans ifrån. Men det är min misstanke det. Har själv sett en tjej i en butik ljuga en kund i ansiktet, och påstå att de platy med förlängda stjärtfensstrålar de hade var hanar, och de utan var honor. Grejen var att de det till 90% var hanar i karet om jag minns rätt, så hon sa förmodligen så för att bli av med dem... Både platy och paletter är ju lätta att se könsskillnad på.
#38 - 20 december 2010 12:56
icehacker skrev:
Jo jag vet [:o]

Kollar värdena varje dag iaf, so far so good :P

Men så råkade de ju ha specialpris på komplett 60l kar om man handlade för över 500kr i uddevalla så jag råkade även få med mig ett sådant. Skaffade några kilfläcksboror till som får gå där.

Fyllde upp det med vatten från det gamla och sen vred ur filtret framför filtret i det nya med så får dom "gå in" mitt yngelkar tänkte jag :P

Smart!! :) med vatten filtret, du börjar lära dig. tat lugnt nu bara....låter som en tjatig kärring ;)
#39 - 20 december 2010 12:59
Nubi skrev:
Jag tänkte mer på att hon är mer mogen och får du hem en hane från affären brukar de inte vara i mogen ålder. kanske så att hon stressar ihjäl hanen med sina lustar. Därför föreslog jag att tvärtom.

OM de i affären kan se skillnad på hane och hona (vilket ofta inte händer) så köp dig den STÖRSTA hanen :)

och kolla efter de där långa spetsiga ryggfenor som hanen har.

Jo det låter väl vettigast, vill ju ha yngel senast igår bara :P
Men tror nog det är det vettigaste att göra, dom kunde iaf byta fiskar i affären där jag köpte akvariet.
Dock var dom inte gamla deras paletter, har en annan butik jag kan kolla med också.

Där såg inte hon som jobbade där skillnad på könen dock och ägaren hade semester så får väl hoppas att jag klarar det då ;)
#40 - 20 december 2010 13:05
Micke_A skrev:
Om hanen är mindre än honan kan hon i början köra med honom, och ha svårt att acceptera honom, men så småningom kommer han ju att växa om henne, och då duger han nog :p

Saken med paletter är att beroende på pH så blir det en viss könsfördelning i kullarna, ofta blir det nästan bara honor, eller nästan bara hanar. Jag misstänker att affären där du köpt dem bara fått in honor, men för att bli av med dem, så säger de att det är både hanar och honor, istället för att försöka ta in hanar nå´n annanstans ifrån. Men det är min misstanke det...

Dom två jag har nu köpte jag begagnat tillsammans med gibbismalen och han som hade dom sa att det var hane och hona. Därför jag gått otåligt och väntat och så blev jag jätteglad när dom började leka, tills du kom och meddelande att det var honor! :P
#41 - 20 december 2010 13:39
:) Håller tummarna att du får hem en hane :)
#42 - 22 december 2010 10:54
Den stora honan håller fortfarande på att simma "lekuppmuntrande" och sitter mycket i boet medans den mindre inte uppvisar detta beteende.
Där jag kunde byta in den ena sa dom att dom iaf var könsmogna men frågan är om jag inte borde behålla den lekande honan då istället för den lite mindre?

Den stora är iofs den som är dominant idag av de två så hon kanske mobbas mer än den lilla om det kmr en mindre hane, dock så verkar hon ju väldigt redo och klar :P

Vilken ska jag byta in tro?
#43 - 22 december 2010 11:49
Den stora ;)

Risken är som sagt väldigt stor att ledarhonan stressar den nya hanen. Tänk på att om den stora honan nu är mer redo så kommer det ändå ta ett litet tag innan den nya hanen hittat sitt revir och bonat in sig. Då är det bättre med en lugnare hona till honom. När du plockar bort ledarhonan kommer du rubba ordningen i karet vilket är bra för både den nya hanen och den lilla honan. Då börjar de om lite från början båda två.
Detta är mina spekulationer iaf. Sen får du göra som du vill :)
Och när du ändå rubbar... Ta och flytta favoritgrottan till hörnet ;)
#44 - 22 december 2010 11:59
Nina82 skrev:
Den stora ;)

Risken är som sagt väldigt stor att ledarhonan stressar den nya hanen. Tänk på att om den stora honan nu är mer redo så kommer det ändå ta ett litet tag innan den nya hanen hittat sitt revir och bonat in sig. Då är det bättre med en lugnare hona till honom. När du plockar bort ledarhonan kommer du rubba ordningen i karet vilket är bra för både den nya hanen och den lilla honan. Då börjar de om lite från början båda två.

Detta är mina spekulationer iaf. Sen får du göra som du vill :)

Och när du ändå rubbar... Ta och flytta favoritgrottan till hörnet ;)

Mmm, det låter ju faktiskt vettigt! Då gör vi så =)
Ska även köpa en ny rot och flytta grottan till hörnet också! :P
#45 - 22 december 2010 15:21
(kom ihåg INGA fler fiskar när du kommer hem från fiskaffären :P )
#46 - 22 december 2010 15:32
icehacker skrev:
Mmm, det låter ju faktiskt vettigt! Då gör vi så =)

Ska även köpa en ny rot och flytta grottan till hörnet också! :P

Bra.. En rot kommer ålarna att uppskatta ;) Om inte paletterna bestämmer sig för att ha den [:-13]
#47 - 23 december 2010 07:21
Då kommer de finnas två rötter, ska ordna ett sandhörn till ålarna med =)

Men satt och tittade på dom små sötisarna igår och vet inte om jag kan med att byta bort henne :(
Kanske flyttar ett par till det mindre karet istället och skaffar två :P
Bilagor:
#48 - 23 december 2010 08:31
Tänk bara på att i ett mindre kar kan du inte ha så mycket tillsammans med dom [:o]
I vårt 450L (150cm) hade lekparet ett revir på ca. 1m och passerade man den gränsen fick man skylla sig själv.
Men har du redan fiskar i det mindre karet tycker jag hellre att du flyttar över henne dit utan att köpa en partner till henne.
#49 - 23 december 2010 08:52
Hade bara tänkt att ha ett par i det lilla i så fall och ett i det stora, då hade dom kunnat gå själva i det lilla. Kanske med ngra green laser som jag funderar på också.

Men kunde ju kanske även ha henne själv också, men de vill väl vara i par?
#50 - 23 december 2010 12:06
Vill och vill... Du kan ha en ensam palettciklid utan att den blir ledsen. De är inte beroende av andra av samma art så som tetror och pansarmalar tex.
Så länge de har sällskap av någon annan fisk kan de gå utan partner. Helt själv utan någon annan rörelse är däremot väldigt stressande.
Så antingen ett par i det lilla och inget annat eller sällskapskar med en palett och några andra inte allt för små/mesiga fiskar..
#51 - 23 december 2010 12:22
Oj, mest det ja tänkte på.
Då får ja ta en ordentlig funderare på om ja kan skiljas ifrån den lilla raringen :P
#52 - 23 december 2010 12:58
Hmm Nina, ett revir på en meter? :p Mitt stora palettpar, som jag la upp bilder på tidigare i tråden, går i ett 240-liters, och har fött upp en (och en halv) kull i det karet, tillsammans med en salig blandning av fiskar, utan större problem. Har en stor rot som går upp till ytan i ena änden, de lekte i en hålighet i den, rätt högt upp. Se´n höll de sig mest i den delen av karet. Det blev lite smågruff när de stötte på nyckelhålsfamiljen, men annars gick det ganska smärtfritt.

Men jag skulle nog ändå bytt in den större honan, den lilla kommer ju att bli i lektagen hon också, när det kommer en hane :)
Bilagor:
#53 - 23 december 2010 18:42
Lika förvånad även denna gång Micke ;)
De paletter vi hade var som jag förstått extremt rovgiriga med tanke på vad som kommenterats här i forumet genom åren. Hade svårt att förstå i början varför dessa ciklider rekommenderades till nybörjare. Hos oss var det dom som styrde och ställde med alla och var inte nådiga med sina revir.
Nu har jag förstått att dessa var ett undantag men vill ändå upplysa om hur det KAN gå om man får tag i ett lite aggressivare par =S
#54 - 24 december 2010 17:21
Jag bytte in den stora honan och tog den största hanen. Det verkar faktsikt gå jättebra, hon började nafsa efter honom cirekt men han nafsade tillbaka så nu simmar de runt tillsammans och verkar gå bra. Bara att hålla tummarna nu då :P
#55 - 24 december 2010 21:49
Härligt!
#56 - 25 december 2010 12:00
Han e bra kaxig, jagar redan bort alla fiskar från boet. Tom pansarmalarna som honorna brukade strunta i.
#57 - 25 december 2010 13:12
Vänta bara.. Haha ;)
#58 - 25 december 2010 15:20
Jag har bara kilfläcksboror i det lilla 60l nu och märker att algerna frodas rätt så bra så tog över en sten till det stora. Tog c a 5 min innan den va blankputsad :P
Paletterna glufsade i sig massa alger dom med, samt jagade iväg de andra :P

" target="_blank">
#59 - 27 december 2010 14:57
Kanske borde slæppa ner ngra pansarmalar eller så i det lilla med?
#60 - 27 december 2010 15:33
Är det algerna du vill ha väck så kommer pansarmalarna göra dig besviken [:o]
Bilagor:
#61 - 27 december 2010 15:35
Nina82 skrev:
Är det algerna du vill ha väck så kommer pansarmalarna göra dig besviken [:o]

Stenen på videon där va helt "hårig" men när jag la den i det stora karet så kom alla glada fiskar genast dit och städade den. Bara bororna som inte tyckte den va så intressant :S
#62 - 27 december 2010 15:58
Har aldrig varit med om pansarmalar som äter alger. Att levandefödare och ciklider gör det kan jag förstå men pansarmalar är ju "köttätare" =S

Annons