Köpte några khulii-ålar precis och släppte i men paletterna jagar dom väldans och verkar vilja försöka äta dom!
Kan dom äta små khulii tro eller borde det gå bra?
icehacker skrev:Ah, ok men då får jag ta och ta bort allt i hörnet där vid filtret och hälla på en massa sand bara då :P
Pansarmalarna vill väl också ha sand så det kan bli deras lilla hörna då :P
Ska det planteras något där med då eller?
Micke_A skrev:Hanar och honor är ganska lätta att se skillnad på, en vuxen hane är ungefär dubbelt så stor som en vuxen hona, med betydligt större och spetsigare fenor, även stjärtfenan är spetsig. Det med ögonfläckarna i stjärtfenan är inget säkert tecken, då inte alla hanar har det, och det finns honor som har en eller två fläckar. Här några bilder på mitt par, som tydligt visar skillnaderna, just den här hanen har ovanligt många fläckar i stjärtfenan.
Nubi skrev:*morr* hörrö du du! Vad sa vi om fiskeinköpsförbuD!
Jag menade då ÅLAR med. aj aj ajjj
Kul att micke kunde se att det var 2 honor. Fråga om du får byta ut en hane mot en hona i din fiskaffär :)
psst. fiskeinköpsförbuD!förbuD!förbuD!förbuD!
Nubi skrev:Nej nej nej, sluta nu:p
Var glad att ngn i affären är villig att ta emot fiskar :) här hemma är det nästan omöjligt, förutom på LGZ.
Ta hem en liten hane och ha den lilla honan kvar. Gör inget att en liten hane dimper ner i ditt kar, honor är ju trotts alls sugna på -you-know-what.
icehacker skrev:hehe, jo det är ju klart :P
Men den stora ser ju så tjock och fin ut samt försökte ju leka med den andra så är ju eg mest sugen på att ha kvar henne :P
Nubi skrev:INGET som har puls och lever under vattnet :p
Nu får du allt hålla igen. trist om du skulle få nitrittopp. :(
icehacker skrev:Jo jag vet [:o]
Kollar värdena varje dag iaf, so far so good :P
Men så råkade de ju ha specialpris på komplett 60l kar om man handlade för över 500kr i uddevalla så jag råkade även få med mig ett sådant. Skaffade några kilfläcksboror till som får gå där.
Fyllde upp det med vatten från det gamla och sen vred ur filtret framför filtret i det nya med så får dom "gå in" mitt yngelkar tänkte jag :P
Nubi skrev:Jag tänkte mer på att hon är mer mogen och får du hem en hane från affären brukar de inte vara i mogen ålder. kanske så att hon stressar ihjäl hanen med sina lustar. Därför föreslog jag att tvärtom.
OM de i affären kan se skillnad på hane och hona (vilket ofta inte händer) så köp dig den STÖRSTA hanen :)
och kolla efter de där långa spetsiga ryggfenor som hanen har.
Micke_A skrev:Om hanen är mindre än honan kan hon i början köra med honom, och ha svårt att acceptera honom, men så småningom kommer han ju att växa om henne, och då duger han nog :p
Saken med paletter är att beroende på pH så blir det en viss könsfördelning i kullarna, ofta blir det nästan bara honor, eller nästan bara hanar. Jag misstänker att affären där du köpt dem bara fått in honor, men för att bli av med dem, så säger de att det är både hanar och honor, istället för att försöka ta in hanar nå´n annanstans ifrån. Men det är min misstanke det...
Nina82 skrev:Den stora ;)
Risken är som sagt väldigt stor att ledarhonan stressar den nya hanen. Tänk på att om den stora honan nu är mer redo så kommer det ändå ta ett litet tag innan den nya hanen hittat sitt revir och bonat in sig. Då är det bättre med en lugnare hona till honom. När du plockar bort ledarhonan kommer du rubba ordningen i karet vilket är bra för både den nya hanen och den lilla honan. Då börjar de om lite från början båda två.
Detta är mina spekulationer iaf. Sen får du göra som du vill :)
Och när du ändå rubbar... Ta och flytta favoritgrottan till hörnet ;)
Nina82 skrev:Är det algerna du vill ha väck så kommer pansarmalarna göra dig besviken [:o]