Äter mollyS yngel?

#1 - 11 februari 2005 19:01
Hej!
Jag var i zoo affären i dag och köpte tre mollys till min lillebrors akvarium ( en segelfens silver molly och två dalmatin mollys) I zoo affären sa dom att mollys inte äter upp sina yngel. Det gör ju guppy och svärdbärare.
Är det sant? Ibland kan man inte lita på allt dom säger i zoo affären...
Jag har en liten räka i akvariet också en cardinal japonka (kan inte stava namnet) men den kommer väll inte äta upp ynglerna?
Mvh/ Sarah
#2 - 11 februari 2005 19:07
dom är som guppy äter sina yngel
#3 - 11 februari 2005 19:13
räkan äter inte upp ynglen, men mollyn kommer äta upp alla den får tag på.
#4 - 12 februari 2005 10:51
Synd, jag som hopades att det stämde.. Varför kan inte zoo handlare vara seriösa? (jag menar inte alla, det finns seriösa också;) )
Jag tar nog fram födelsekasen sen och hoppas att mollysarna föder ynglerna i den.
Men när ser man att mollys är gravida? Det är lättare att se på guppys. När är det lagom att sätta fisken i födelsekasten?
#5 - 12 februari 2005 14:01
tja.. de blir tjocka... men vad är det för typ av mollys?
#6 - 14 februari 2005 09:05
[QUOTE=Triana]tja.. de blir tjocka... men vad är det för typ av mollys?[/QUOTE]

Honorna är dalmatin mollys och hanen är en silver molly, han är en segelmolly med jättefin ryggfena:)
#7 - 14 februari 2005 14:52
Inte någon expert alls, men jag har ett kar med dalmatinmollys i.
Den enda boven jag vet som "äter" ynglena, är min pump.

Jag har i och för sig inte så många vuxna mollys, endast 3 st i ett 69 liters kar.
Kanske det är därför de inte äter ynglena, alltså för att det finns utrymme?

Bara en lite teori..
#8 - 16 februari 2005 13:33
Jag vet många som har haft ett kar med mollys som nästan har låtit sina yngel vara ifred, de har kanske ätit ett par stycken men många yngel överlevde iallafall.
#9 - 21 februari 2005 19:34
Japp de äter sina yngel och andras också för den delen =( Min hona åt upp mitt nyfödda svärdbäraryngel.

Annons