[quote=goldennugget][quote=amazonfarmen]Vi upplevde att L-177 var mycket skyggare när det gick Discus i samma kar, men när de blev själva så kom de fram och åt alla tider på dygnet:D
Hur länge var dom i med diskusarna? Brukar kunna ta lång tid, framför allt med vuxna malar att "komma igång".
Fick malarna vara kvar i samma kar??? Annars beror det antagligen på att man inte kan hålla den kraftiga vattencirkulation som krävs för en golden nugget att trivas riktigt bra i ett diskusakvarium.
En av de vanligaste orsakerna till skygga L-malar är just bristen på vattencirkulation. Jag löste det så här i ett kar där jag behövde "lugn" en gång: Jag placerade ett PowerHead ca 10-15 cm från en rot och riktade utblåset rakt mot roten. Då fick malarna ett stark ström att sitta och "surfa" i (de älskade det!) men roten stoppade ändå vattenstrålen från att ge kraftigt drag i hela akvariet.[/quote]
L-177 gick under någon månad ihop med Discus, men de var inte alls på hugget, direkt efter att vi tog bort Discusen så var de framme hela dagarna och kollade efter mat:)
Vi har inte mycket cirkulation i våra malkar, har upplevet att där vi har satt dit extra pumpar har malarna blivit mindre aktiva, de gömmer sig mer.
Vi har dock väldigt mycket ytrörelse genom flera luftfilter i varje kar.
Vi använde Dr. Bassleer´s till Discus och malar innan, men upplever att det sväller för mycket för att Discus ska må bra av det och löser upp sig för mycket för att det ska vara lämpligt till malar + att det möglar väldigt snabbt.
Vi matar våra malar nästan bara Wafers och ibland lite granulat av hög kvalité.:D
//Calle