Äter Koi/guldfiskar vattensalamandrar ??

#1 - 8 maj 2008 17:12
hejsan

har en liten naturdamm som det är vattensalamandrar i både den större och den mindre sorten, har funderingar på att köpa några Koi eller kankse Guldfiskar till dammen men vill inte att dom skall äta upp dom underbara salamandrarna.
#2 - 8 maj 2008 17:35
Det kan jag aldrig tänka mig,det är nog ingen fara ett litet tips är att du kanske kan fånga upp dem och sälja/byta dem i en affär det är väldigt eftersökt efter Salamandrar i affärer för tillfälligt.Om det är är OK att göra så det vet jag inte efter som dem är fridlysta,men för att återgå till din fråga så kan jag aldrig tänka mig att dem skadar dina Salmandrar i dammen.
#3 - 8 maj 2008 17:41
hej

tror inte jag vill fånga mina fina salamandrar som simmar i min damm, dom är ju som sagt fridlysta.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 maj 2008 17:42
Vuxna salamandrar rör de inte men "ungar" kan säkert ligga i farozonen.
Du skall absolut inte plocka upp dom ur dammen och flytta dom eller sälja dom - de är fridlysta.
#5 - 8 maj 2008 17:50
Ruben77 skrev:
hej

tror inte jag vill fånga mina fina salamandrar som simmar i min damm, dom är ju som sagt fridlysta.
Ja då kan man kanske inte röra dem då:)då får man väl respektera det som du säger:)
#6 - 8 maj 2008 18:07
Ett större problem är att salamandrar undviker vatten där det finns fisk. Dvs nästa år kommer de inte att lägga ägg i den dammen om där finns guldfisk.
#7 - 8 maj 2008 18:35
då får man väll låta bli att släppa i fiskar i dammen, vill absolut inte förstöra för fridlysta djur som vattensalamandern.

tackar för snabba o bra svar.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 8 maj 2008 19:07
Azur skrev:
Ett större problem är att salamandrar undviker vatten där det finns fisk. Dvs nästa år kommer de inte att lägga ägg i den dammen om där finns guldfisk.

Verkar ju lite underligt - vi har ju byggt en artificiell damm i trädgården och redan från dag 1 så hade vi guldfisk i dammen.
Dit har bl.a. flyttat salamandrar och de har funnits där i rätt många år nu (åtminstone 5-6). Jag har svårt att tänka mig att vår damm ligger i ett salamanderstråk efterom det nog garanterat är åtminstone 75 meter till närmaste "större" vattensamling.
#9 - 8 maj 2008 19:33
De kanske inte har något val, eller är på genomresa, eller du kanske har en del av dammen där fisken inte går (ett vattenfall kanske). Det kan också vara nya salamandrar varje år.

Svenska salamandrar undviker annars vatten som innehåller fisk; man hittar inga salamandrar i sjöar, men man kan hitta dem i små avsnörda gölar vid strandkanten. Enligt en artikel på nätet tycker salamandrar mest illa om rovfisk, medan de inte skall bry sig om ruda (och då sannolikt inte heller rudans nära släkting guldfisk), men det stämmer inte med mina egna erfarenheter: jag känner till tre sjöar som endast innehåller ruda, och där förekommer mängder med grodor, men inga salamandrar alls, trots att de finns i gölar runt om.

Pffff... Jag vet inte. De kanske i nödfall kan acceptera ruda/guldfisk, om det inte finns andra lekvatten?
#10 - 8 maj 2008 19:46
Utan fiskarna i dammen kanske det vore fler än 5-6 salamandrar bara. Ynglen är nog i riskzonen för snacks åt fiskarna. Sen är inte liten salamander så värst stor så undrar om inte en sån slinker ner med lite större fiskar i dammen heller. Dom traskar ju upp på land efter leken så 75m är nog inget jätteproblem även om många faror på vägen dit
Ruben77: Trevligt och bra att du skippar fiskarna för salamandrarnas skull
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 maj 2008 20:44
eriahl skrev:
Dom traskar ju upp på land efter leken så 75m är nog inget jätteproblem även om många faror på vägen dit

Som t.ex. en motorväg;)
#12 - 8 maj 2008 20:50
En väldigt stor fara är vägar och inte minst motorvägar. Men det finns knepiga typer, har jag hört, som krypkör och flyttar allt möjligt från vägar. Frugan eller undertecknad kan vid sas heta ställen turas om att gå framför och krypa hit&dit. Motorväg är lite svårt men annars så.
En sak som är lurig är att på regniga vägar kan man se många maskar, tror man. Har en del platser där det oftare är salamandrar som försöker passera, oftast små som ser maskaktiga ut på håll i vätan.
#13 - 8 maj 2008 21:23
eriahl skrev:
Utan fiskarna i dammen kanske det vore fler än 5-6 salamandrar bara. Ynglen är nog i riskzonen för snacks åt fiskarna. Sen är inte liten salamander så värst stor så undrar om inte en sån slinker ner med lite större fiskar i dammen heller. Dom traskar ju upp på land efter leken så 75m är nog inget jätteproblem även om många faror på vägen dit

Ruben77: Trevligt och bra att du skippar fiskarna för salamandrarnas skull

hej

tror han menar att salamandrarna har funnits där i 5-6 år inte att det finns 5-6 salamandrar.....

självklart skall salamander ha företräde :)

men det hade varit trevligt om dom kunde samsas i dammen
men går det inte så gör det inte men går det så hade det varit bra.

får höra mig för lite angående detta om dom verkligen flyttar eller inte.

vet en annan damm där salamandrar och Elritslor (orrekulor) lever tillsammans o det är flera tusen fiskar där och flera hundra salamandrar och dom har levt så i många år nu, iofs väldigt små fiskar men dom kan säkerligen äta larverna från salamandrarna.
#14 - 9 maj 2008 00:50
Kan stämma bra med att det är 5-6år som han menar. Jag får läsa bättre men kunde varit rätt om det varit rätt. Flyttar eller inte men dom lägger simkläderna på hyllan till nästa vår och traskar upp på land. Hur långt kan man ju undra. Paddor tex som är på väg till lekplatsen på våren är ju vanligt att se ofta med en hane på ryggen när dom vandrar till sin lekplats. Tror nog det gäller för andra amfibier oxå. Att dom sprider ut sig efter leken och sen vandrar tillbax till "deras" lekområde på våren menade jag
#15 - 9 maj 2008 13:57
har en natur damm på tomten där vi har både rudor och salamandrar.. dom har levt ihop i ca 40 år nu.. så de verkar inte vara några problem med rudor iaf och dom är ju rätt lika
#16 - 9 maj 2008 19:21
johannes89 skrev:
har en natur damm på tomten där vi har både rudor och salamandrar.. dom har levt ihop i ca 40 år nu.. så de verkar inte vara några problem med rudor iaf och dom är ju rätt lika

rudor blir ju inte särskillt stora i en damm utan gäddor!!! dessutom finns det dammrudor som är små som f-n och de kan ju knappast få in en ödla i munnen

alla som har fiskat ruda vet att de inte är särskilt aggresiva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#17 - 9 maj 2008 20:01
Som jag har förståt det så går den mindre vattensalamandern kraftigt tillbaka om det finns ruda, men den större har på längre sikt inte en chans. Den mindre går det väl rätt bra för i Sverige och världen men för den större ser det värre ut. Jag har tex hört att de har t ex en gen som gör att alla som får den i dubbel uppsättning dör. Detta gör att de har en av varje och när de parar sig så dör hälften av avkomman (gäller hela släktet tydligen så det kanske inte har så mycket med frågan att göra). Enligt mig, och jag tror att jag har lagen på min sida, så ska du definitivt inte sätta in fisk om du har den större vattensalamandern.
#18 - 9 maj 2008 20:08
classekoi skrev:

alla som har fiskat ruda vet att de inte är särskilt aggresiva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

...och alla som har ägt rudans nära släkting guldfisk vet att de kan trycka i sig rätt stora byten!!!!11one1!

Definitivt kan de äta salamanderyngel. Och grejen är alltså att salamandrarna undviker att leka i dammar om där finns fisk.

Och som Ola påpekar är alltså Stor Salamander fridlyst "på riktigt", för att arten är sällsynt och minskar snabbt i antal, inte bara för att den är ett groddjur.
#19 - 9 maj 2008 20:54
Men salamander yngel brukar ju hålla till på väldigt knappa djup och bland massa växter, faktiskt sådana växter som bildar täta bestånd och som ser ut som grästuvor.

Jag undrar verkligen om guldfisken kan ta sig in där.

I de natur dammar jag sett så har barnen kunnat håva unga salamandrar där vattendjupet är knappt 3-5cm djupt och massa löv och växter.
#20 - 10 maj 2008 21:42
hej

jag kommer inte att släppa i några fiskar i salamander dammen, kommer att gräva mig en egen damm med naturlig tillförsel med vatten från ett dike och ha fisk där istället.

mvh Ruben
#21 - 11 maj 2008 06:12
Ruben77- det kan ju funka, så länge du inte har utlopp som går ner i ett annat dike som angränsar till det du tar vatten från.

Visst skulle det vara intressant att se hur den fiskare som fiskade får en guldfisk eller koikarp på korken ser ut i ansiktet men men.
Avråder med utlopp.

En lite fråga bara, det pratas om små och stora vattensalamandrar.
Vad skiljer dem åt, någon som har bilder???
Bara tänkte jämnföra med de salamandrar barnen hittar.
#22 - 11 maj 2008 07:08
här är lite info om den större:
http://www.e.lst.se/e/amnen/naturvard/djurvaxter/Hotade+arter/Storre_vattensalamander.htm

här är den mindre:
http://www.teorekol.lu.se/~rana/grodokral/vulg.html

storleken är det som skiljer mest den lilla är ca 8 cm den större ca 18 cm

sedan har den större ett hack i ryggkammen där svansen börjar.
#23 - 11 maj 2008 07:12
[quote=ciklidcollector;1140434]Ruben77- det kan ju funka, så länge du inte har utlopp som går ner i ett annat dike som angränsar till det du tar vatten från.

om man har ett typ filtrerat utlopp med tex finmaskigt galler kan det fungera ??

avrinngen filtrerar ju bort fisk och där jag har planerat dammen så blir avrinningen ner i ett dike som är så grunt och igenväxt att inga fiskar skulle överleva där. inte en elritslor kommer fram där.
#24 - 11 maj 2008 09:18
om fisken leker och släpper en massa rom som kan åka med ut i naturen så är det inte så bra med utlänska fiskarter!!!
#25 - 11 maj 2008 11:07
På en del av fotona i mitt fotogalleri tex syns skillnader.
Vatten från en damm med tex koi får inte ha kontakt med naturligt vatten på något sätt. Nu gäller det inte alla såklart. Vid Gävle buss och tågstation tex så kan man undra var vattnet kommer ifrån och vart det rinner ut speciellt.....
#26 - 13 maj 2008 13:25
I Västernorrland har man gjort en inventering av Salamandrar och av 150 utvalda vattendrag hittades de i 32 varav i 4 fanns den större.
Merparten fanns i vattendrag vid kusten men även hittats i inlandet på 300-400 meters höjd vilket ansågs som förvånande.
Bakgrunden till inventeringen är att det speciella åtgärdsprogram som tagits fram för att försöka klara miljömålet att antalet hotade arter ska minska med 30% fram till 2015.
#27 - 13 maj 2008 14:32
Okej, då är det mindre vattensalamnadrar grabben fångade idag då.
#28 - 13 maj 2008 19:15
Ruben77 skrev:
hej

jag kommer inte att släppa i några fiskar i salamander dammen, kommer att gräva mig en egen damm med naturlig tillförsel med vatten från ett dike och ha fisk där istället.

mvh Ruben

Jag har inte kollat, men jag är ganska säker på att det är förbjudet att sätta ut fisk i en damm som har kontakt med ett rinnande vattendrag (eller för all del med en sjö). Förutom juridiken är det olämpligt därför att även så kan man göra stor skada.
#29 - 14 maj 2008 05:21
För att inte tala om de parasiter man kan få in via ett vattendrag.

Som jag skrev tidigare, avråder från att anlägga damm med in och utlopp via dike eller annat vatten drag.
Oberoende av storlek på detta.
#30 - 14 maj 2008 07:44
Man får inte sätta ut fisk som har kontakt med naturligt vatten. Det är för vanlige Sven Svensson. Dammen vid tågstationen här är kommunens och då är det visst ingen fara menade jag i mitt förra inlägg
#31 - 14 maj 2008 13:42
eriahl- kommunen har nog godkänt det på någe sätt och biologerna har nog varit med i spelet:D

Men för vanlig svensson så får man inte nyttja vattendrag utan tillstånd.
Och framför allt om man gör det bör det finnas samma fisk i vattendraget där det mynnar som i dammen.
#32 - 14 maj 2008 13:53
eriahl skrev:
Dammen vid tågstationen här är kommunens och då är det visst ingen fara menade jag i mitt förra inlägg

De kan som sagts ha tillstånd, men det är inte direkt ovanligt att kommuner bryter mot lagar och förordningar, oftast av oförstånd.
#33 - 14 maj 2008 15:49
Håller med fullständigt.
Verkar som att undantags fall i demokratin finns.
#34 - 14 maj 2008 23:57
Tillstånd för koidammen har dom säkerligen. Den är ju inte liten och diskret precis. Men känns lite fel att ev smittrisk inte är någon fara när det gäller kommunen. Att inte få sätta fisk hur som helst annars är väl bra. Även om dammen är ett trevligt sätt för folk att få se koi så känns det fel ändå.
#35 - 19 maj 2008 11:01
Vattensalamandrar i Västernorrland http://allehanda.se/avdelning/kramfors/26605
#36 - 19 maj 2008 17:43
Kramfors skrev:
Vattensalamandrar i Västernorrland http://allehanda.se/avdelning/kramfors/26605

Undrar var det där fotot är taget. Det skulle förvåna mig om det där är en svensk Större Vattensalamander, det ser väldigt mycket ut som en av de sydöstliga raserna.

Annons