hejsan
har en liten naturdamm som det är vattensalamandrar i både den större och den mindre sorten, har funderingar på att köpa några Koi eller kankse Guldfiskar till dammen men vill inte att dom skall äta upp dom underbara salamandrarna.
Ja då kan man kanske inte röra dem då:)då får man väl respektera det som du säger:)Ruben77 skrev:hej
tror inte jag vill fånga mina fina salamandrar som simmar i min damm, dom är ju som sagt fridlysta.
Azur skrev:Ett större problem är att salamandrar undviker vatten där det finns fisk. Dvs nästa år kommer de inte att lägga ägg i den dammen om där finns guldfisk.
eriahl skrev:Dom traskar ju upp på land efter leken så 75m är nog inget jätteproblem även om många faror på vägen dit
eriahl skrev:Utan fiskarna i dammen kanske det vore fler än 5-6 salamandrar bara. Ynglen är nog i riskzonen för snacks åt fiskarna. Sen är inte liten salamander så värst stor så undrar om inte en sån slinker ner med lite större fiskar i dammen heller. Dom traskar ju upp på land efter leken så 75m är nog inget jätteproblem även om många faror på vägen dit
Ruben77: Trevligt och bra att du skippar fiskarna för salamandrarnas skull
johannes89 skrev:har en natur damm på tomten där vi har både rudor och salamandrar.. dom har levt ihop i ca 40 år nu.. så de verkar inte vara några problem med rudor iaf och dom är ju rätt lika
classekoi skrev:
alla som har fiskat ruda vet att de inte är särskilt aggresiva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ruben77 skrev:hej
jag kommer inte att släppa i några fiskar i salamander dammen, kommer att gräva mig en egen damm med naturlig tillförsel med vatten från ett dike och ha fisk där istället.
mvh Ruben
Kramfors skrev:Vattensalamandrar i Västernorrland http://allehanda.se/avdelning/kramfors/26605