Äter inte

#1 - 28 december 2006 10:50
Jag har köpt 2 st Blå / Turkosa diskus, jag köpte dom igår...
Dom hade en resa på ca 1tim innan dom kom ner i akvariet, men dom har inte ätit något varken igår kväll eller i dag... Dom fick röda mygglarver..
Är dom sjuk??? eller vad ?
#2 - 28 december 2006 10:57
Ge de lite tid att vänja sig vid sin nya miljö. Ta bort allt som inte äts upp så inte vattnet blir dåligt.
Hoppas du får längre/bättre svar av någon diskus expert här :)
#3 - 28 december 2006 11:36
solbacka skrev:
Ge de lite tid att vänja sig vid sin nya miljö. Ta bort allt som inte äts upp så inte vattnet blir dåligt.

Hoppas du får längre/bättre svar av någon diskus expert här :)

oki... tack för svaret!!!!
#4 - 28 december 2006 12:15
Ja, ge dom lite tid att bekanta sig med det nya hemmet.
Köp levande mygglarver om det är svårt att få igång dem.
Som solbacka säger är det viktigt att det inte ligger mat och skräpar i vattnet, ge dem inte mer än de äter upp. Variera maten ofta och ge gärna mat 3 ggr/dag med olika foder.
#5 - 28 december 2006 20:14
Ja, ge dom lite tid att bekanta sig med det nya hemmet.

Köp levande mygglarver om det är svårt att få igång dem.

Som solbacka säger är det viktigt att det inte ligger mat och skräpar i vattnet, ge dem inte mer än de äter upp. Variera maten ofta och ge gärna mat 3 ggr/dag med olika foder.

Jag har mygglarver och foder, gav mygglarver i morse och dom åt inte.. sen fick dom foder på kvällen. men har fortfarande inte ätit... får se imorgon...Dom står och bara trycker i ett hörn... Lite orolig... Men dom behöver kanske bara tid!!!
Tack för svaret!!!
#6 - 28 december 2006 20:20
Det kan ta upp till ett par veckor innan de känner sig hemma, särskilt om det är dina första diskusar.
Har du diskus innan, så brukar de komma fram och gå med i gänget lite snabbare. Jag köpte en ny i förrgår, men den har knappt visat sig ännu, men det kommer.
#7 - 28 december 2006 20:21
Första dagen/dagarna så kan diskus stå i hörnet och trycka. Mina som jag hade gjorde precis samma sak men efter någon dag så var dom glatt framme och simmade. Vet du vilket foder dom är vana vid att få? Jag körde med räkmix till mina och dom fick även lite pellets. Pelletsen vägrade dom äta i början men dom smakade och efter några provsmak så svalde dom någon enstaka men efter ett tag så kalasade dom glatt på detta:)
#8 - 29 december 2006 00:15
Mina Diskus är som tokiga i fryst artemia samt D-50 Plus:)

Annons