Äter Helenan Malaysiska sandsnäckor?

#1 - 11 december 2009 14:54
En akvariehandlare som jag har stort förtroende för säger att Helena (snäckätande snäcka) inte äter Malaysiska sandsnäckor. Då jag även har Posthornssnäckor säger han att Helenan skulle ta dem först.

Det är ju antal Malaysier som jag skulle vilja hålla nere :(

Stämmer det han säger? Ponera att jag inte skulle ha Posthornssnäckor. Skulle Helenorna svälta med bara Malaysier i karet? Nu vet jag inte om jag ska köpa Helenor eller inte.
#2 - 11 december 2009 15:47
Mina Helenor käkade i alla fall en hel del malaysiska sandsnäckor. Ironiskt nog blev Helenorna sen uppätna av mina praktbotior (tog dem 1 månad att fatta att man kunde äta Helenorna).
Bilagor:
#3 - 11 december 2009 15:49
Mina Helenor käkade i alla fall en hel del malaysiska sandsnäckor. Ironiskt nog blev Helenorna sen uppätna av mina praktbotior (tog dem 1 månad att fatta att man kunde äta Helenorna).

Jag som redan har helena, kan jag skaffa sandsnäckor?
#4 - 11 december 2009 15:52
Mina helenor äter tyvärr inte mina malayer.

//C
Bilagor:
#5 - 11 december 2009 16:20
...och mina gör inget annat;)....
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 11 december 2009 16:30
ansjo skrev:
...och mina gör inget annat;)....

Samma här
#7 - 11 december 2009 16:35
Har knappt sett mina helenor äta annat än malaysiska sandsnäckor ;) :D
Även om jag hittar skal av mindre snäckor oxå, men malayser är nog favoriten :p
#8 - 11 december 2009 17:13
Mina AH äter de små sandsnäckorna men rör inte de större (vad jag har sett iaf)
#9 - 11 december 2009 17:16
Hur många sandsnäckor skulle man behöva skaffa för att helenorna inte ska hinna käka upp dom innan det blir tillökning?
#10 - 11 december 2009 17:25
rödtoppen skrev:
Mina AH äter de små sandsnäckorna men rör inte de större (vad jag har sett iaf)

Mina kan ligga flera dagar och suga i sig de allra största :d
#11 - 11 december 2009 17:26
Saturnus80 skrev:
Hur många sandsnäckor skulle man behöva skaffa för att helenorna inte ska hinna käka upp dom innan det blir tillökning?

En handfull ungefär... Men det skulle säkert räcka med två eftersom de förökar sig värre än nåt annat ;)[:o]
#12 - 11 december 2009 18:36
OK. Då ska jag nog prova några Helenor ändå. Jag har nog några hundra Malaysier :)
#13 - 11 december 2009 18:49
Tänk då på alla du inte ser;)....
#14 - 11 december 2009 20:18
River sandsnäckorna upp växter?
#15 - 11 december 2009 20:18
Saturnus80 skrev:
River sandsnäckorna upp växter?

Nix.
#16 - 11 december 2009 21:41
Mina helenor äter malaysiska sandsnäckor, men bara om det inte finns andra snäckor för dem att knapra på.
#17 - 12 december 2009 00:04
Mina käkade alla snäckor. Tomma skal samlades alltid i ett hörn i mitt 540, där var blandad kompott ;) Mest malaysier dock.
#18 - 12 december 2009 08:54
Lite sido fråga, vad heter "Helenan" egentligen? Antar att det bara är ett smeknamn.
#19 - 12 december 2009 09:01
Andrém skrev:
Lite sido fråga, vad heter "Helenan" egentligen? Antar att det bara är ett smeknamn.

Anatome helena
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 12 december 2009 10:26
Nina82 skrev:
Anatome helena

Finns nog "flera" stavningar. Ovanstående är en. Anetome helena är nog lite vanligare, men korrekt är nog bara Anentome helena
#21 - 12 december 2009 10:29
Finns nog "flera" stavningar. Ovanstående är en. Anetome helena är nog lite vanligare, men korrekt är nog bara Anentome helena

Har för mig jag blev tillrättavisad i någon tråd av någon när jag skrev anetome helena men då återgår jag till det igen då ;):p
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 12 december 2009 10:31
Nina82 skrev:
Har för mig jag blev tillrättavisad i någon tråd av någon när jag skrev anetome helena men då återgår jag till det igen då ;):p

Nej inte till Anetome utan till Anentome;)
#23 - 12 december 2009 10:43
Nej inte till Anetome utan till Anentome;)

Haha.. Tur jag är flexibel :D
Har raderat allt utom Anentome ur minnet [:-5] ;):p
#24 - 12 december 2009 11:06
Ah, då finns den bara inte med i zoopets artregister :) det var därför jag undrade ifall helenan bara var ett smeknamn.
#25 - 13 december 2009 15:54
Synd man inte kan få lite arts info i Zoopets Artsregister :( Svårt o hitta nåt vettigt om dem på nättet. Nån som har en bra länk om Anatome Helena snäckor?
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 13 december 2009 15:58
Totmes skrev:
Synd man inte kan få lite arts info i Zoopets Artsregister :( Svårt o hitta nåt vettigt om dem på nättet. Nån som har en bra länk om Anatome Helena snäckor?

Googla på korrekt artnamn (inte det du har skrivit) så hittar du mycket info.
Har också skrivits rätt mycket om dom här i forumet - fast då oftast under det felaktiga namnet Anetome helena
#27 - 13 december 2009 16:08
Googla på korrekt artnamn (inte det du har skrivit) så hittar du mycket info.

Har också skrivits rätt mycket om dom här i forumet - fast då oftast under det felaktiga namnet Anetome helena

Varför finns det ingen artbeskrivning på dem :confused:
De är ju bland de vanligaste snäckorna idag [:o]
Och de är ju inget mysterium precis och bilder finns i massor...
#28 - 13 december 2009 16:10
Totmes skrev:

http://www.akvarielexikonet.se/artregister/sotdjur/11475-snigelatande_snigel-anentome_helena.html
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 13 december 2009 18:34
Nina82 skrev:
Varför finns det ingen artbeskrivning på dem :confused:

De är ju bland de vanligaste snäckorna idag [:o]

Och de är ju inget mysterium precis och bilder finns i massor...

Kan det ha ett samband med att vi inte har några artbeskrivningar alls på snäckor;)
#30 - 13 december 2009 19:06
Kan det ha ett samband med att vi inte har några artbeskrivningar alls på snäckor;)

Men huvudrubriken finns ju. "Skaldjur/Amfibier-artbeskrivning"
Kanske dags att lägga in lite snäckor då ;)[:o]

Finns ju en hel del som kan vara intressant för den som tänkt skaffa dessa med menar jag.
#31 - 13 december 2009 19:32
Jag håller med Nina, det är ju trots allt vanligt att snäckor säljs i djuraffärerna och där får man ingen hjälp.
Snäckor som jag vill se på zoopet är:
Äppelsnäckor
Zebrasnäckor
Posthornsnäckor
Malaysiska sandsnäckor
Helenasäckor
Physiasnäckor
Elefantsnäckor
Det finns säkert många fler ;)
#32 - 13 december 2009 19:34
Saturnus80 skrev:
Jag håller med Nina, det är ju trots allt vanligt att snäckor säljs i djuraffärerna och där får man ingen hjälp.

Snäckor som jag vill se på zoopet är:

Äppelsnäckor

Zebrasnäckor

Posthornsnäckor

Malaysiska sandsnäckor

Helenasäckor

Physiasnäckor

Elefantsnäckor

Det finns säkert många fler ;)

Då är det bara att börja skriva...
#33 - 13 december 2009 19:53
Hade jag bara legat inne med informationen så hade det inte varit några problem. ;)
#34 - 13 december 2009 20:30
Å mina lever på maltableter och gunk för de har rensat ut varenda liten tillstymmelse till andra snäckor.
#35 - 13 december 2009 20:41
Har tre helenor som lagt hundratals små ägg på roten, men hittills har jag bara sett att ett har kläckts. Hur lång tid tar det innan de kläcks? Och hur många kan tänkas överleva av så många ägg? Jag frågade i en annan tråd men har inte fått nåt svar, och det är första gången jag har snäckor så jag är helt rudis.
#36 - 13 december 2009 21:54
#37 - 15 december 2009 07:00
Nina82 skrev:
Men huvudrubriken finns ju. "Skaldjur/Amfibier-artbeskrivning"

Kanske dags att lägga in lite snäckor då ;)[:o]

Finns ju en hel del som kan vara intressant för den som tänkt skaffa dessa med menar jag.

Håller helt med! Vi ser fram emot "nya" Skaldjur/Amfibier-artbeskrivninger av dig Kjelle! :p
#38 - 16 december 2009 18:21
Saturnus80 skrev:

Japp, det var där jag frågade men inte fick svar. En har kläckts för en vecka sen men de andra ser helt oförändrade ut, trots att de lades ungefär samtidigt.
#39 - 17 december 2009 15:24
Megaloides tuberculata

nina82 skrev:
har knappt sett mina helenor äta annat än malaysiska sandsnäckor ;) :d

Även om jag hittar skal av mindre snäckor oxå, men malayser är nog favoriten :p

12
#40 - 30 januari 2010 17:42
Jag funderar också på om jag bör skaffa några helenas, för att bli av med min snäckinvasion. Tänkte köpa fem stycken till mitt 112l kar. Frågan är bara vad händer när invasionen är utslagen? Börjar helenasniglarna äta upp varandra då? Jag har en större räka i karet, den kanske hamnar i farozonen. Äter de växter?
Kanske bör jag välja en annan väg för att bli av med snigelplågan?
#41 - 30 januari 2010 19:55
Zaius skrev:
Jag funderar också på om jag bör skaffa några helenas, för att bli av med min snäckinvasion. Tänkte köpa fem stycken till mitt 112l kar. Frågan är bara vad händer när invasionen är utslagen? Börjar helenasniglarna äta upp varandra då? Jag har en större räka i karet, den kanske hamnar i farozonen. Äter de växter?

Kanske bör jag välja en annan väg för att bli av med snigelplågan?

Alternativet är ju t.ex Praktbotia men den kanske inte passar in. Med Helena-snäckor tar det lite längre tid innan man ser resultat. Mina har förökat sig en hel del och nu ser jag knappast några andra snäckor längre. Dom äter inte växter vad jag kunnat se men däremot foderrester. Även räkan kan känna sig trygg.
#42 - 3 februari 2010 11:23
Okej, skaffade fem stycken helenasnäckor igår. Det återstår nu bara att se vad de går för.
#43 - 3 februari 2010 11:51
Zaius skrev:
Okej, skaffade fem stycken helenasnäckor igår. Det återstår nu bara att se vad de går för.

Ge dom bara lite tid...
#44 - 6 februari 2010 19:23
Jag skaffade 8st Helana och det tog kanske 2-3 månader sen hade de käkat upp kanske 95% av alla snäckor som fanns i akvariumet, nu finns det ett litet antal småsnäckor kvar.

Annons