maria_ skrev:Jag har en mal som går ensam i ett akvarium, och under de senaste två dagarna har han ätit 4 skivor gurka. Han är inte särskilt stor heller, kanske 7 cm. Är det farligt för honom att äta så mycket? Han verka då tycka om det. Förutom skalet, som han lämnar till mig. :mad:
Jens A. skrev:Om han verkar må bra annars så är det nog ingen fara. Gurka består ju mest av vatten, också.
Men använd ekologisk gurka om du kan...det finns bekämpningsmedel som inte alls är bra att få ner i vattnet.
batski skrev:Vet du vad det är för en mal? Det finns otaliga mal-arter och alla har inte samma behov vad gäller kost (eller miljö). En del malar är huvudsakligen växtätare medans andra behöver mer animalier.
maria_ skrev:Nej, jag fick ju den med akvariumet och den förra ägaren hade ingen aning. Det är en ganska mörk liten mal, med en massa piggar runt munnen. Min mammas kompis har fått för sig att den har en tagg på ryggen också och att den därför är en drakmal, men jag har ingen aning och jag lyssnar inte på honom särskilt mycket för jag är inte säker på att han vet vad han pratar om.
batski skrev:Hmm, piggar runt munnen låter som en ancistrus, men de har ingen tagg på ryggen, utan bara en rätt stor ryggfena. Det finns flera olika ancistrus-arter och vuxenstorleken varierar, men alla äter ganska mycket vegetabiliskt (alger och vissa växter). Squash, förvälld broccoli, gröna ärtor (utan skal) och gurka äter de gärna. Men man ska även ge dem algtabletter.
Kensa skrev:eller så kan man göra som jag....se till att ha ett stort bestånd med svärdsplantor....mina två ancistrus sättar i sig 1-2 stora blad i veckan....beståndet hinner prexis producera nya blad i samma takt....
squash/broccoli/algtabletter rör de inte,,,,,lite gurka tar de...men inte mycket...
maria_ skrev:Bläk. Var och köpte algtabletter idag. De var ju dyrare än fiskarna!