Äter guppyn sina yngel?

#1 - 9 september 2004 10:27
Hej!

Bäst att inleda med att säga att jag är nybörjare i den här delen av djurvärlden. Nu har jag skaffat ett akvarium på 112 liter. Det har varit igång i cirka 1 1/2 vecka och igår köpte jag mina första fiskar; en svart guppyhona (Hulda) och en orange guppyhane (Karsten).

Jag vill veta vad som händer om dessa ynglar av sig. Saken är den att jag tycker att det vore roligt med ytterligare några guppyer (<- skriver man så?), men jag vill inte ha för många. Även om akvariet är näst intill tomt nu, så planerar jag att köpa till fisk när jag ser att de två "piloterna" klarat sig bra i ett par veckor.

<b>Min fråga:</b> Äter föräldrarna sina yngel? Det vore ju ett enkelt sätt att bli av med oönskad guppyanstormning...

/Hedvig
#2 - 9 september 2004 10:30
Ja om dom får plats i munnen blir dom mat.
#3 - 9 september 2004 10:31
Kul att du startar med guppy. Det gjorde jag också för 3 månader sedan. Jag köpte 3 tjejer och två killar och gissa om det blev småttingar. Jag har idag ungefär 100 yngel och har precis flyttat de vuxna guppisarna till ett annat akvarium där jag har tetror som gärna smaskar på yngel. Nu får det vara nog med smått !

Mina guppies åt inte upp ett enda yngel. [:-140]
#4 - 9 september 2004 10:34
Det är ett stim år sen nu, men jag kan inte minnas att mina guppies åt yngel heller.
#5 - 9 september 2004 10:37
Hej på er båda!

Jag får nog skaffa fiskar som är sugna på guppyyngel, med andra ord... om det nu blir några yngel. Tack för era snabba svar!

<b>Ytterligare en fråga:</b> Hur länge bär de sina yngel förresten?

[:-145]
#6 - 9 september 2004 10:37
Dom enda guppys jag har ägt som inte har ätit sina yngel är endlers och det är för att dom är för små för att få in dom i munnen.
#7 - 9 september 2004 10:40
Tackar alla, istället för ett visst antal personer. Ni hinner ju bli fler medan jag skriver![:)]
#8 - 10 september 2004 19:37
Ursprungligen skickat av hedvig