Äter guppyn sina yngel?

#1 - 9 september 2004 10:27
Hej!

Bäst att inleda med att säga att jag är nybörjare i den här delen av djurvärlden. Nu har jag skaffat ett akvarium på 112 liter. Det har varit igång i cirka 1 1/2 vecka och igår köpte jag mina första fiskar; en svart guppyhona (Hulda) och en orange guppyhane (Karsten).

Jag vill veta vad som händer om dessa ynglar av sig. Saken är den att jag tycker att det vore roligt med ytterligare några guppyer (<- skriver man så?), men jag vill inte ha för många. Även om akvariet är näst intill tomt nu, så planerar jag att köpa till fisk när jag ser att de två "piloterna" klarat sig bra i ett par veckor.

<b>Min fråga:</b> Äter föräldrarna sina yngel? Det vore ju ett enkelt sätt att bli av med oönskad guppyanstormning...

/Hedvig
#2 - 9 september 2004 10:30
Ja om dom får plats i munnen blir dom mat.
#3 - 9 september 2004 10:31
Kul att du startar med guppy. Det gjorde jag också för 3 månader sedan. Jag köpte 3 tjejer och två killar och gissa om det blev småttingar. Jag har idag ungefär 100 yngel och har precis flyttat de vuxna guppisarna till ett annat akvarium där jag har tetror som gärna smaskar på yngel. Nu får det vara nog med smått !

Mina guppies åt inte upp ett enda yngel. [:-140]
#4 - 9 september 2004 10:34
Det är ett stim år sen nu, men jag kan inte minnas att mina guppies åt yngel heller.
#5 - 9 september 2004 10:37
Hej på er båda!

Jag får nog skaffa fiskar som är sugna på guppyyngel, med andra ord... om det nu blir några yngel. Tack för era snabba svar!

<b>Ytterligare en fråga:</b> Hur länge bär de sina yngel förresten?

[:-145]
#6 - 9 september 2004 10:37
Dom enda guppys jag har ägt som inte har ätit sina yngel är endlers och det är för att dom är för små för att få in dom i munnen.
#7 - 9 september 2004 10:40
Tackar alla, istället för ett visst antal personer. Ni hinner ju bli fler medan jag skriver![:)]
#8 - 10 september 2004 19:37
Ursprungligen skickat av hedvig

<b>Ytterligare en fråga:</b> Hur länge bär de sina yngel förresten?

[:-145]

En månad skrev nån till mej...
#9 - 11 september 2004 04:35
Guppyer bär sina yngel ganska så exakt 28 dagar. De har, liksom många andra levandefödare, en så kallad förrådsbefruktning vilket gör att en hona kan få 5 - 10 kullar med 28 dagars mellanrum efter att ha träffat en hane under några timmar.

Guppyn har satt fortplantning högst på sin dagordning. De blir könsmogna redan vid 3-4 månaders ålder i de flesta kar. En ung hona får måhända kanske bara 10-20 yngel, medan en äldre hona när hon står på toppen kan föda uppåt hundra yngel. De många födslarna tar dock hårt på honans krafter, och det är vanligt att en guppy dör vid en ålder av 1,5 - 2,5 år av "ålderskrämpor". Hanarna som far runt med sin stora stjärtfena och "bröstar upp sig" för honorna blir sällan äldre de heller.

Guppyer kan äta yngel, vanligen är det honan som är boven, men med lite växter i karet att gömma sig bland brukar alltid några klara sig. Om man vill ha en stabil guppystam i karet så får man lov att försöka rädda några yngel ibland eftersom de inte blir så gamla.

På senare tid talas det mycket om att guppyn skulle vara svårare att få att överleva än tidigare. De verkar mindre motståndskraftiga mot olika parasiter, bakterier och svamp. Den hårda aveln och uppfödningsmetoderna i Asien har utpekats som boven i dramat. Ingen rök utan eld brukar man säga, och många är de som vittnat om att det varit svårt att få dem att överleva. Därför kan det vara idé att leta efter svenskodlade guppyer, eller att köpa några privat från en akvarist som haft stammen länge. Då brukar det vara lättare att få en bra start.
#10 - 12 september 2004 16:50
Jag kan berätta om min guppy erfarenhet. Jag köpte 5 guppy i maj, alla dessa 5 är döda. De knoppade av en efter en. Av dessa 5 har jag 3 halvstora yngel, varav 1 säkert snart själv ska få yngel. Jag har också köpt till en nya hane. Dessa yngel är uppfödda hos sina föräldrar och klarat sig bra.
Jag har också sparat ca 16 yngel i eget akvarium men dessa är ännu små.
Jag har inte fått någon överbefolkning ialla fall. Och har man någon tetra i akvariet borde det bli ännu svårare att få någon att överleva.
Mitt akvarium är med mycket trasselväxter.
#11 - 12 september 2004 17:12
Till att börja med trodde jag inte Endlers åt sina små - det blev bara fler och fler...
Därefter avlägsnade jag föräldragruppen (2 hanar o 3 honor) till ett annat akvarium och genast följde en ny kull yngel - men sedan dess har jag <b>inte </b>sett ett enda smått yngel trots att de fullvuxna honorna blir tjocka och sedan smala igen. Slutsatsen kan bara bli en...
#12 - 12 september 2004 17:55
hej! jag har också haft guppis men jag sålde mina för jag behövde sälja mitt akvarium. Men vad jag vet äter inte guppisarna sina egna yngel många tror det för dom försvinner men egentligen är det dom andra fiskarna som äter upp deras yngel så mitt svar är nej guppis äter inte sina egna yngel [:-145] gustav
#13 - 13 september 2004 10:47
mina käkar inte sina egna yngel. Däremot så gör platysarna det.
#14 - 13 september 2004 21:23
Min syster hade guppisar ett tag och dom åt sina yngel. Detta är jag helt säker på då hon inte hade några andra fiskar i sitt akvarium
#15 - 19 september 2004 14:27
Min guppyhona sket ut en unge och åt upp den.samma sak om och om igen men jag hann få fatt i 2 st.. iaf ;)

Annons