batski skrev:I stort sett alla fiskar är som åheim påpekar asätare.
Kia: du kanske inte är medveten om det, men pansarmalar lever i grupper och mår inte bra av att vara ensamma. I akvarium ska de hållas minst 5-6 tillsammans.
Jag vet att det inte var detta frågan gällde, men jag blir riktigt ledsen när jag läser om alla människor som håller stim-eller gruppfiskar ensamma eller i alltför små grupper. Från och med 1/9 kommer det att vara olagligt att hålla stim/gruppfiskar ensamma.
Olika fiskar har olika behov och en ansvarsfull akvarist skaffar sig kunskaper om de fiskarna h*n är intresserad av INNAN h*n skaffar sig dem.
Kia Reppling skrev:Hade en risig Guppy, som jag såg var på väg "vidare" i morse. När jag kom hem var den borta! Har den blivit uppäten? Jag har Guppy, svärdbärare, tetror, 1 pansarmal och två kuhliålar. Det känns som om ålarna är skyldiga, kan det vara så, eller är det vår elaka mal (Malin)?
rebecka_o skrev:En fråga bara. Vi har "tröttnat" på våra neontetror. Det mest humana sättet att göra oss av med dem har vi tänkt oss att helt enkelt inte köpa nya när de dör och låta dem med tiden dö ut. Är det att anse som djurplågeri? Men hur ska vi annars göra? Är man tvingad i lag från 1/9 att behålla alla stimfiskar när man väl skaffat dem? Och hela tiden komplettera med nya efterhand för att behålla stimmets storlek. Då finns det ingen återvändo utan man får dras med dem resten av livet annars är det straffbart? Jag fattar inte riktigt bara, förklara gärna för mig.
rebecka_o skrev:En fråga bara. Vi har "tröttnat" på våra neontetror. Det mest humana sättet att göra oss av med dem har vi tänkt oss att helt enkelt inte köpa nya när de dör och låta dem med tiden dö ut. Är det att anse som djurplågeri? Men hur ska vi annars göra? Är man tvingad i lag från 1/9 att behålla alla stimfiskar när man väl skaffat dem? Och hela tiden komplettera med nya efterhand för att behålla stimmets storlek. Då finns det ingen återvändo utan man får dras med dem resten av livet annars är det straffbart? Jag fattar inte riktigt bara, förklara gärna för mig.