Äter fiskarna på bakrunden

#1 - 23 augusti 2010 17:17
Jag har köpt en Juwel Rock bakrund till mitt akvarium, men fy vad ful skarven var! Trodde att den skulle gå lite snyggt omlott, men det gjorde den inte. Nu har jag karvat en "rauk" av biten som blev över som jag tänkte limma fast med silicon på botten precis framför bakrunden så att man inte ser den fula skarven.

Nu undrar jag om fiskarna kommer att gnaga på frigoliten där jag har karvat? Måste jag lacka den råa ytan som kommit fram med något?
#2 - 23 augusti 2010 17:28
Beror på vad du har för fiskar.
#3 - 23 augusti 2010 17:37
Jag har inga fiskar än! Jag ska bara ha små fiskar tänkte jag. Guppys och tetror. Och så ett stim minifiskar som jag har sett i en affär; dvärgrasbora tror jag att de hette.
#4 - 23 augusti 2010 18:09
Då är det lugnt, frogoliten lär bli grön av alger och husera allt möjligt mumsigt i mikroorganiskväg åt små fiskar. ;)
Bilagor:
#5 - 23 augusti 2010 18:14
Obehandlad frigolit kommer göra så att du får mögel i hela karet..
MEN

Men om jag inte minns fel så är juwel rock tillverkad av samma material som slimlinen.. Och det är inte frigolit.. Så har du tagit en bit av juwelrocket och satt så ska det inte vara några problem...

Men är det öppen frigolit så kommer hela ditt kar förstöras av mögel och invånarna plus växterna kommer troligtvis dö

"redigerar" Nu vet jag inte om juwelrocken är tillverkad i samma material som slimline.. Men är det så att den är tillverkad i frigolit så MÅSTE du behandla ytan om du inte vill förstöra karet.

Det möglar ju inte direkt men det gör. och när det börjar så sprider det sig snabbt.
#6 - 23 augusti 2010 18:17
Att frigolit skulle mögla har jag aldrig hört talas om eller varit med om.
Hur skulle ett syntetmaterial som cellplast kunna mögla?
#7 - 23 augusti 2010 18:19
Tycker inte heller det borde mögla i en vattenmiljö. Bygger man båtar används frigolit ofta både i våta och torra utrymmen och inte möglar det, utan endast en algfilm bildas.
#8 - 23 augusti 2010 18:22
Då får ni nog läsa på ... Frigolit möglar och det möglar mycket..

"redigerar"

Om det kommer i kontakt med fukt och dras från fukt som i tex husisoleringar möglar det ej då det avdunstar fukten..
Men när det ligger i vatten hela tiden och fukten kryper upp i dom små små små utrymmena där är så kommer det tillslut bildas mögel.
#9 - 23 augusti 2010 18:28
Jag har jobbat mycket med cellplast och det enda som händer är att det ramlar i bitar om man pillar på det efter ett par år inget annat.
Varför skulle man använda ett material som möglar när man dränerar hus för att motverka mögel?
Cellplast kan orsaka mögel för att det inte andas men det möglar inte i sig.
#10 - 23 augusti 2010 18:37
Möglar I akvariet? ha ha, du ska nog läsa på själv du.
#11 - 23 augusti 2010 18:42
Om du hittar den informationen om att det möglar så kan du gärna länka den så vi andra får se.
#12 - 23 augusti 2010 18:47
Det finns ingen sådan information, jag har sökt, men jag kan ju ha fel, ha ha. Jag kan där emot säga från erfarenhet att jag använt frigolit i mina kar i 12 år och jag har inte sett, luktat nå mögel.
#13 - 23 augusti 2010 18:49
Jag har också sökt utan att hittat något men internet är stort.
Hittar bara "cellplast möglar inte" :P
#14 - 23 augusti 2010 19:13
Mögla kan det inte göra. För att något ska kunna mögla krävs organiskt material, fukt samt syre. Det var därför det inte var någon fara med skeppet Vasa så länge hon låg under vatten!

Kanske är fel att kalla det frigolit. Det har mindre porer och är grått.
#15 - 23 augusti 2010 19:35
det möglar inte med frigolit i karet. var nere på DM i jkpg idag o grejjade med deras 2500L. där flytter det omkring lite frigolitbitar längst bak ( från lite olika grejjer som har med uppbyggnade av karet att göra)

inget som helst mögel. o jag att folk har frigolit under sten för att skydda glas etc o ingen har väl rapporterat om mögel.

majk har fel
#16 - 23 augusti 2010 19:40
Jag har cellplast under bottensubstratet i båda karen plus en hel del öppet cellplast monterat mot sidan av bakgrunden och andast alger sitter där.
#17 - 23 augusti 2010 20:49
Tydligen så tycker Majki01 att vi ska läsa på, för ingen här vet något om akvarier. :)
#18 - 23 augusti 2010 22:04
han har förmodligen rätt tror jag. jag har då inte träffat nån här som har nån som helst kunskap eller erfarenhet om akvaristik o vad man kan ha o inte ha i ett kar. men det kan man ju inte heller förvänta sig på ett forum som detta. eller?
#19 - 23 augusti 2010 23:43
Lol
#20 - 23 augusti 2010 23:47
Hade cellplast möglat så hade det varit mycket mögelskador i våra nya hus. Det är det inte och cellplast(frigolit) möglar inte som så många redan påpekat;)
#21 - 24 augusti 2010 06:36
Rätt komiskt.. Ska fixa bladen från jobb så fort jag kan.. SÅ ska ni få plugga på lite..
Frigolit möglar jo...
Frigolit har så pass små porer så att ha det i vatten gör så att det SAKTA suger åt sig fukt in i porerna.. Och i porerna vad finns där? jo LUFT..

Det är inte i grund "frigoliten" som möglar.. Men den framstår till att det börjar mögla.. Då fukten möter syret i porerna... Så precis som aljer och dylikt så drar sig mögel till fäste och bygger vidare sig där..
Som jag skrivit några gånger... Frigolit orsakar mögel jo.
Och verkligen inte i hus som någon ovan skrev... Läs vad som skrivits tidigare... Hade frigoliten i ditt hus legat i fukt HELA tiden ... då är det ett dödligt hus du bor i.... Isolering i ett hus ligger inte fuktat hela tiden.

Så jo det kan mögla.
Och jag har verkligen aldrig påpekat något om att folk inte kan något om akvarier... Rätt onödigt sagt... Men däremot så märker jag hur mognadsnivån ligger på visa här...

Men som sagt vi behöver inte dra diskussionen vidare... Börjar jobba igen på måndag ska ordna papprena då:)

Och till TS fråga:)

Det du ska använda kan EJ mögla då det inte är frigolit..
Det är samma byggnadsfunktion som Slimlinen.. Och det är mögelbehandlat :) kvittar hur mycket du bryter upp det osv:)
Bilagor:
#22 - 24 augusti 2010 06:42
fast 'är det inte då väldigt spännande majk att jag vet kar där det finns frigolit som har haft det i 10 år utan att det finns minsta antydan till mögel.

möjligt att frigolit kan mögla om du nu har nått papper på det, men av ren erfarenhet bland majoriteten här så kan vi säga att det INTE möglar i akvarium och att det är helt okej att använda det och inte farligt heller.
#23 - 24 augusti 2010 06:54
googlade lite:

från sidan: http://www.thermisol.se/faq.php?faq=inc.omcellplast.php

Var kan jag använda Thermisol cellplast?

Du kan använda cellplast för att isolera alla delar av byggnaden, från grund till tak. Cellplast ger dig skydd mot kyla, vind, fukt och mögel. Dessutom kan du användacellplast för att isolera ledningsgravar, garageuppfarter och uteplatser. Möjligheterna är obegränsade.

samma sida:

Vårt hus står högt och torrt och vi har alltid haft ett bra klimat i källaren, även om den varit kall. Häromåret isolerade jag den enligt konstens alla regler (på insidan) och nu luktar det mögel i källaren. Jag har grävt upp ett provschakt på utsidan och konstaterat att källarmuren fortfarande är torr. Var kommer möglet från?

Du har sänkt temperaturen på källarmuren med hjälp av invändig isolering. Dessutom har du förmodligen höjt temperaturen i källaren. Bägge dessa åtgärder ökar den relativa fuktigheten i källarväggen. Där har du den sannolika orsaken till ditt mögel. En utvändig isolering med Thermisol cellplast höjer temperaturen i källarväggen och hjälper den att torka upp. Kanske behövs det också en invändig sanering. Låt en fackman titta på saken.

från sidan: http://www.wisegeek.com/what-should-i-know-about-styrofoam-insulation.htm

Styrofoam™ insulation's structure means that there is virtually no empty space between its cells. [LEFT][/LEFT] This means that the product is strong and waterproof[LEFT].[/LEFT] Since it is so resistant to water, mildew and mold are unable to grow on its surface.
#24 - 24 augusti 2010 06:57
majk tog visst bort sitt inlägg där :( det var ju synd.
#25 - 24 augusti 2010 07:32
Han kan ju ha delvis rätt, plasten möglar ju inte i sig, men organisk material som slinker in i plastens "porer" kan ju givetvis mögla. Fast lär ju inte göra det under vattnet då syretillgången är minimal.
#26 - 24 augusti 2010 09:36
Majki01 du behöver inte ta illa upp, men det var nog Riskakor du tänkte på :)
#27 - 24 augusti 2010 12:39
Nej sant. Även hos oss hade vi haft en massa skador. Så det är nog ingen fara, som de flesta har skrivit är det nog lugnt! lungt som korvspad, eller som guldbrev, eller som efter stormen
akvavirum
#28 - 24 augusti 2010 13:21
ingapetra skrev:
Jag har köpt en Juwel Rock bakrund till mitt akvarium, men fy vad ful skarven var! Trodde att den skulle gå lite snyggt omlott, men det gjorde den inte. Nu har jag karvat en "rauk" av biten som blev över som jag tänkte limma fast med silicon på botten precis framför bakrunden så att man inte ser den fula skarven.

Nu undrar jag om fiskarna kommer att gnaga på frigoliten där jag har karvat? Måste jag lacka den råa ytan som kommit fram med något?

Jag vet inte vad för sorts fiskar du har - men mina 177:or gnagde på min stenhårda rock-bakgrund....
-sån där i glasfiber eller vad det nu är för material. De gjorde ett hål så de kom in bakom

Så jag vill bara säga att vissa malar, kan gnaga på bakgrunder. (och ja, de får mat 3 ggr om dagen :))

Annons