Äter bara tubifex

#1 - 17 juni 2003 21:14
Mina killis (fundulopanchax gardneri gardneri) äter inget foder som jag ger dem förutom tubifex. Jag försöker med levande artemia och mygglarver, frysta mygglarver och daupnier, flingor av olika slag. Om jag släpper ned frystorkad tubifex i akvariet så bryr de sig inte om den. De äter endast när jag håller tubifexen med fingrarna och sänker ned den till dem på bottnen. Då äter de ur min hand och simmar sedan in i min slutna hand som de tydligen uppfattar som ett fint gömställe.

Jag har försökt nu i en månad att få dem att äta något annat. Jag vet ju att man ska mata sparsamt med tubifex eftersom det är fettbildande.

1. Är det någon som kan komma med förslag på vad jag kan göra?

2. Vad kan hända dem om jag inte får dem att ändra sina matvanor?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

#2 - 18 juni 2003 09:19
Hej

Av egen erfarenhet äter de det som faller ned i vattnet, men de kan bli väldigt skygga om det är lite växter eller för ljust i akvariet. Nu är det svårt att säga att så är fallet hos dig men jag skulle nog försöka att dämpa ljuset något eller göra så att bottnen är mörkare. Sedan kan vattentemperaturen göra så att de inte blir lika intresserade av mat.

Du kan prova att mata och sedan gå en bit bort från akvariet och se om de kommer fram då inte du står i närheten. Jag har fiskar som jag aldrig ser till men de finns där och de förökar också sig i akvariet, men jag ser de aldrig då jag ger foder.
#3 - 18 juni 2003 10:00
Tack R.Be för ditt svar.

Jag kanske ska dämpa ljuset. Jag har 30W till ett 70-liters och det är nog lite för mycket för dem. Men jag har väldigt tätt planterat med småbladiga växter. Temperaturen är 25 °. Får se om växterna klarar svagare belysning

De är inte skygga egentligen eftersom de är framme mycket. Men de håller sig utefter bottnen och i främre delen där jag har låga plantor. De står och tittar på mig hela tiden och verkar inte intresserade av något annat än tubifex.:-)

Mat som flyter på ytan bryr de sig inte om och simmmande artemia kan de snappa åt sig en enda om de råkar simma mitt framför gapet på dem.

#4 - 18 juni 2003 11:51
Jag har en bekant som har killis i flera burkar. Han ser dem sällan.

Jag har frågat honom varför han har fiskar som man inte ser. Jag själv vill ju ha fiskar som jag ser simma omkring bland växter och rötter (eller stenar) och inte gömma sig (som malar).

Han svarar att det är väldigt vackra och intressanta fiskar. Jag kan hålla med om att de är vackra men intressanta....På vilket sätt är de intressanta?

Jag har faktiskt funderat på att skaffa mig några iallafall men skulle först vilja veta vad ni som har dem får ut av dem.[:-100]

Annons