Äter Amanoräkor yngel?

#1 - 1 februari 2006 20:18
Våra två Amanoräkor har blivit galna. :confused:
De har hållit sig gömda i nära två veckor och vi trodde de var döda. Men nu dök dom upp som gubben i lådan och springer runt i överkanten på karet som galningar och försöker ta sig in i platydagiset (en sån flytande yngelburk). Vill dom åt ynglen eller har de fått rabies? [:o]

Fast de är ganska underhållande ändå. :p
#2 - 1 februari 2006 20:22
de har nog fått rabies =P

Nä, de är nog nyfikna och tror det kan vara mat där. De gör inte ynglen nåt, förutom att de kan konkurera om föda med varann.
#3 - 1 februari 2006 20:25
Känns skönt att höra. :)

Sambon skulle annars bli ledsen om hans små bebisar inte fanns kvar när han kommer hem från jobbet. Den stackaren håvade för fullt för att rädda alla stackars yngel som jag hade tänkt använda som levandefoder. [:o]
#4 - 2 februari 2006 11:14
Amanoräkor...!!!

Är väldigt populära att ha i yngelakvarium...och det har jag också och dom har inte ätit upp mina guppy yngel men dom älskar att äta fiskmat och annat gott...!!!

Men däremot så kan dom "försvinna" för att ömsa skal...och då kan det ta ett tag innan dom kommer fram igen...!!! Dom byter ju skal eftersom dom växer...!!!

Jag älskar mina räkor...dom är så roliga att ha och jag har nyss köpt två nya pyttesmå...!!! :D
#5 - 2 februari 2006 12:54
Jag tror inte att de kan ta dina platyyngel, men jag introducerade ett par Amano i ett kar med White Pearl räkyngel och det försvann ganska omgående ett antal av de allra minsta ynglen.

Jag har sett hur amanosarna går omkring på natten och "jagar" och det är mycket möjligt att de lyckades få tag i de pyttesmå räkynglen. Stora honor har faktiskt ganska rejäla klor på benen som de kan gripa tag i och lyfta upp rätt så stort grus med, så det är nog inte helt riskfritt att vara i närheten nattetid....

Daniel

Annons