Äter algätare på botten också?

#1 - 21 oktober 2006 19:15
Hej!

Jag har ett litet akvarium med Guppys och två malar, en Coryodorasart. Men det blir lite tokigt när man ibland vill tillsätta salt för att behandla guppysarna då malarna inte gillar salt. Dessutom är akvariet för litet för mina två malar (något som akvarieaffären lägligt missade att upplysa mig om).

Nu funderar jag på om det vore ett bättre alternativ att ha algäter. Dom vore bättre på att äta algerna på glasrutorna förståss, men äter dom gamla matrester och annat på botten? Och tål dom salt bätte än malar?

Tack för era råd?
#2 - 21 oktober 2006 20:50
Jag hade inte kört varken corydoras eller någon annan algätare i ett 18liters. Jag hade väntat tills jag köpt större. Prova utan vet ja, det kanske fungerar fint. Tycker ni att det behövs någon algätare så kan ni testa med sniglar.
#3 - 22 oktober 2006 02:34
Japps, sniglar är en bra ide. Äppelsniglar käkar lite alger, bla cyano som de är ensamma om att äta. Neriter käkar mer alger men de är svårare att få tag i och behöver konstant alg tillförsel.

Räkor är oxå en bra ide.
#4 - 22 oktober 2006 04:46
Nä, algätare är inte ett bättre alternativ än corydoras, effektiva algätare visst men de blir större (den vanliga kinesiska algätaren kan bli hela 28cm lång). I ditt fall så hade jag nog satsat på sniglar om du måste byta ut dina corydoras.

Varför måste du saltbehandla dina guppys?
#5 - 22 oktober 2006 06:17
Godmorgon! Tack för era tips!

Ok! Snäckor verkar ju vara ett bra alternativ. Har dock erfarenhet från ett tidigare akvarieliv (hade akvarier som ung när jag bodde hemma för 20år sedan) och fick in snäckor av sig självt som bara förökade sig och förökade sig tills hela akvariet var alldeles prickigt. Men det kanske var en annan sort.

Äter snäckorna från botten också, eller bara alger?

Jag vill kunna saltbehandla mina guppys om dom blir sjuka, så att man inte behöver medicinera i alla fall. Dessutom gillar dom ju aningens bräkt vatten vad jag förstått.
#6 - 22 oktober 2006 07:27
Snäckorna äter överallt de kan ta sig.. De är ganska skojjiga att titta på när det är en stor fet snigel på 3cm över skalet som kryper längst upp på ett litet, litet, litet valisneria blad. De äter gärna fiskbajs, i mitt guldfiskakvarie kallar ungarna fiskarnas bajs för snigelspagetti.
mvh Mattias
#7 - 22 oktober 2006 12:42
Oj, blir dom så stora snäckorna. Dom jag hade (ofrivilligt) tidigare var små - och jättemånga tillslut.

Vilken sort har du, Morphriz?

Bra att dom äter bajs!
#8 - 22 oktober 2006 13:07
yogini skrev:
Oj, blir dom så stora snäckorna. Dom jag hade (ofrivilligt) tidigare var små - och jättemånga tillslut.

Vilken sort har du, Morphriz?

Bra att dom äter bajs!

Antar att det är ampullarior morphitz har ;)

Vackra varelser enligt mig, och så förökar de sig inte lika fort som de där j*larna som följer med växterna!

http://www.applesnail.net/
Bilagor:
#9 - 22 oktober 2006 13:41
Jag har ampullariron, både P. Bridgesii och P. Canaliculata, några "Tiger sniglar" som jag tror är Nerites samt ett gäng MTSer. Några ofrivilliga skräpsniglar har jag med, minst en sorts planorbid, och de vanliga små fula bruna men de har jag glömt vad de heter.

Ampullariorna äter stora bajsar, MTSerna äter "små" bajsar.
#10 - 22 oktober 2006 14:25
Oj, va många olika snäckor du har!

Då ska jag kolla in dom och se vilken/vilka som skulle passa oss. Tigersniglar låter ju häftigt. Men dom "bajsätande" är praktiska och ett måste.

Gäller också att hitta ett nytt hem åt våra malar.

Tack för er hjälp! ;)
#11 - 22 oktober 2006 14:41
En varning för tigrarna. De äter bara alger och om du inte har alger i akvariet måste du ge dem algtabletter. Det är inte alltid de äter dem heller.
#12 - 22 oktober 2006 18:12
OK! Tack Morphris!

Jag får göra en grundlig efterforskning om snäckor så jag vet vilka som passar bäst. Vi har hårt och kalkrikt vatten här i Uppsala så dom måste ju klara det också. Och så lite salt emellanåt.
#13 - 22 oktober 2006 18:24
Äter ampullarier bajs?? det var nåt nytt:) Då kanske dom kommer rensa lite i min fina malbajshög med låånga tjocka bajsar:)

Man lär sig nåt nytt varje dag!

/Hans
#14 - 23 oktober 2006 05:07
Salt i medicineringsdoser är inga problem. Sniglarna vill har hårt vatten, det hjälper dem att hålla ett bra skal.
mvh Mattias
#15 - 23 oktober 2006 06:24
Ja, jag läste just det i något inlägg att dom ville ha hårt vatten så det blir ju utmärkt.

Har nu hunnit bli riktigts nyfiken och sugen på att skaffa snäckor. Dock hittar jag inga artiklar eller artbeskrivningar på snäckor här på Zoopet? Kanske har jag inte blivit hemtam nog att hitta allt ännu, men jag har sökt med sökmotorn här. Jag får låna böcker på biblioteket.

Ha en bra dag!
#16 - 25 oktober 2006 20:07
http://www.applesnail.net/content/multi_languages/swedish.htm som jag sa tidigare ;)

äppelsnäcka= ampullaria
#17 - 26 oktober 2006 12:34
Tack Fellan!

Sorry jag missade din länk förra gången. Kollade in den nu. P. Bridgesii låter intressant. Den kan visst "svälta ihjäl mellan färska undervattensväxter om de inte får tillräckligt med mat". Vet inte om det var något positivt eller inte med den arten?
#18 - 26 oktober 2006 13:24
Det är en ganska luddig mening men brigs äter "oftast" inte färska vattenväxter. De äter däremot ruttna eller gamla delar av växter. Poängen ska alltså vara att brigs kan svälta ihjäl även fast det står stora ätbara växter inom räck håll. Den ska inte tolkas att de äter en växt men kan dö på växen till nästa. :) Bägge tolkningarna är nog möjliga om man inte är van vid sniglarna.
De övriga P. arterna äter växter både oftare och mer. Canas kan sätta i sig en hel del, men de tycker om de skräpiga hygro sakerna jag har men de växer så fort att cana sniglarnas ätande snarare är trevligt.
mvh Mattias

edit: Glömde en halv mening :)
edit igen: Jag har aldrig sett några andra ampullarior än P.Bridgesii i handeln.

Annons