Äta fisk?

#1 - 20 mars 2004 11:06
Hejsan..

JAg har en liten fråga. Hur många av er seriösa akvarister äter fisk? Alltså, inte era akvarie fiskar utan lax, torsk, gädda osv?
#2 - 20 mars 2004 11:25
jag gör det!
#3 - 20 mars 2004 11:26
Jag gör det
#4 - 20 mars 2004 11:33
skulle en "seriös" akvarist inte göra det? är väl en smaksak men har väl inget med hobbyn att göra?

fisk är gott.
#5 - 20 mars 2004 11:38
jag gör de...holler med gosatta det har väl inget med hobbyn att göra..
#6 - 20 mars 2004 11:44
Jag försöker att äta fisk så ofta som möjligt. Jag ser absolut ingen konflikt i det.

/olivia
#7 - 20 mars 2004 11:48
Just for the record så är jag själv vegan.

Det som fick mig att le lite var när jag hamnade i en disskusion angående att jag håller min guldfisk i ett för litet akvarium (vilket jag inte håller med om). Jag antar att folk tyckte jag var en djurplågare och att min guldfisk skulle bli en "krympling". Jag blev lite arg eftersom jag vet att min guldfisk har det bra.
Kom då att tänka på den, enligt MIG, förskräckliga dubbelmoral folk har. De anklagar mig för att vara djurplågare samtidigt som om de äter fisk (jag vet inte om judt dom äter fisk) är ansvariga för miljoner och åter miljoner fiskars lidande genom att stödja fiskindustrin.

Jag tycker faktisk det är lite konstigt att äta fisk samtidigt som man bryr sig så mycket om sina egna fiskar.
#8 - 20 mars 2004 11:50
jodå, visst äter man fisk.
#9 - 20 mars 2004 11:56
Hepp !

På sommaren jagar man fisken i åar, bäckar på havet osv, och på vintern föder man upp och pysslar om dem! Perfekt kombination av 2 hobbysar nämligen fiske och akrvaristik!
Fisk är mycket gott och nyttigt! Folk borde äta mera fisk och därmed må bättre !

Mvh Jesper
#10 - 20 mars 2004 11:56
fisk äter jag... det är ju en delikatess ;)
#11 - 20 mars 2004 11:57
isabella då lever du efter exakt samma dubbelmoral själv, hur kan du stödja akvarieindustrin som garanterat plågar miljontals med fiskar varje år?

och off topic hur kan du veta att din fisk har det bra i en skål??
#12 - 20 mars 2004 12:01
Den fisk som jag äter hålls inte i små kar. De fångas i stora öppna vatten. Skulle inte tänka mig att äta akvariefisk.

Har haft tjurar, grisar, höns och kaniner och har ätit samtliga. Jag äter även ägg. Dessa djur har jag försökt att vårda på bästa sätt för att de ska ha ett bra liv fram till slakt.

Då jag, som är en människa, har levt på detta vis i minst 100000 år så tycker jag det är rätt för mig att äta på detta viset. Om jag skulle tycka det var fel så skulle jag inte kunna hålla mig med mina djur på ett vettigt sätt som lever på köttbaserade produkter. Både hundarna och katterna behöver animalisk mat. Det skulle vara svårt att få mina fiskar att överleva om jag inte gav de den mat de behöver.

Jag anser inte att jag lever i en dubbelmoral, utan jag lever i det ekologiska systemet.
#13 - 20 mars 2004 12:02
Jag anser att enda anledningen att inte äta fisk är för
att många fisksorter tyvärr innehåller stora mängder tungmetaller.

Det gör dock inte firrarna i karet [;)]

#14 - 20 mars 2004 12:34
Jag smaskade i mig sushi igårkväll, som jag gjort själv..
dock inte på akvariefisk..hehe
har visserligen några hundra guppy för många..hehe
#15 - 20 mars 2004 13:08
Det är skillnad på att fånga, döda, äta. Och plåga fiskarna genom att de får vara i ett för litet akvarium. Dock håller jag med om att det finns problem t.ex. över-fiske som man inte minst ser när man dyker. Men det skulle inte få mig att sluta äta fisk...
#16 - 20 mars 2004 13:19
Givetvis äter man fisk, Lax är ju sååååå mumsigt :)
#17 - 20 mars 2004 13:20
ne Abbbbore e sÅÅå gått:D
#18 - 20 mars 2004 13:52
Ål är nog godast...

Kom just tänka på "A fish called Wanda"...
#19 - 20 mars 2004 13:53
Ursprungligen skickat av Marie J

Då jag, som är en människa, har levt på detta vis i minst 100000 år så tycker jag det är rätt för mig att äta på detta viset.

Wow! Äldst på forumet? ;-)

Själv ska jag mumsa i mig lite tonfisk nu.
#20 - 20 mars 2004 13:56
Ursprungligen skickat av matmor

[quote]Ursprungligen skickat av Marie J

Då jag, som är en människa, har levt på detta vis i minst 100000 år så tycker jag det är rätt för mig att äta på detta viset.

Wow! Äldst på forumet? ;-)

Själv ska jag mumsa i mig lite tonfisk nu.
[/quote]Inte undra på att jag är snurrig utav mig *asg*
Menade att människan har levt på detta vis!
Jag skyller på tryckfelsnisse!
#21 - 20 mars 2004 14:25
Jag har slutat fisk, har insett det meningslösa i för att för nöjes skull, ta upp och döda fisk.
Än värre att dra upp och tillfoga fisken smärta, för att sedan släppa den tillbaka till en trolig död.
Läs här om Catch and release obs att det är 5 sidor.

http://www.flugfiskarna.org.se/artiklar/slappatillbaka/AttSlappaTillbaka1.htm
#22 - 20 mars 2004 14:50
Fiskbullar och fiskpinnar, det är goda fiskar det[:-106][:)]
#23 - 20 mars 2004 14:56
Marie J: Att vi hållt på och dödat djur i 100000 år rättfärdigar ingenting. Någon gång fanns det en tid då vi pga av klimat kom på att vi måste äta djur och pga det finns jag här! Det tycker jag är jätte bra. Men nu finns dessa anledningar inte kvar (eller jo, för dom som lever på grönland kanske). Nu äter vi bara kött pga av ren dårskap. På grund av att vi är för lata för att bry oss om andra varelsers lidanden för några minuter av nöje då köttet ligger på var tallrik o vi kan äta upp det. För kött är ganska kött gott det förnekar jag inte.
Vi har dessutom mördat och våldtagit varandra kanske lika länge som vi ätit djur och ingen kan väl komma och påstå att vi ska fortsätta med det.
Sen spelar det väl ingen roll om fisken levt i öppna vatten eller ej. Många av de fiskar vi äter håller på att utrotas och dessutom så tror jag inte att själva dödandet av fiskarna är särskilt barmhärtigt. De ligger väl där i fisknätet o kvävs till döds.
Andra fiskar är odlade. Har själv sett laxodlingar i norge och dom fiskarna har definitivt minder utrymme än min guldfisk...Och absolut ingen rolig pumptstråle att leka i eller vattenpest att simma runt i.
Självklart ska hundar, katter och våra fiskar få kött..För dom måste äta det. Det måste inte vi. Tvärtom. Kött är smutsigt och onyttigt och orsakar sjukdomar.

Gosatta: Igår fick jag reda på genom ett inlägg här på zoopet att fiskar odlas under dåliga förhållanden i Asien. Det hade jag ingen aning om faktiskt. Kjell här på zoopet skulle maila mig en artikel om det. Jag ska läsa det och om det är så illa kommer jag naturligtvis att ta ställning och inte köpa mer fiskar eller åtminstone fiskar jag vet är odlade så. Helt ärligt hade jag inte tänkt på det innan.
Vissa veganer är helt emot att man ska ha husdjur, men det är inte jag. Bara om husdjuren är avlade omänskligt.
Min guldfisk lever i ett akvarium med bra vatten, växter m.m. Jag ser ju på den att den mår bra.

Frizze: Vad skulle få dig att sluta äta fisk då? Hur mycket lidande ska djuret genomlida för att du ska sluta äta fisk?
#24 - 20 mars 2004 14:57
"Jag har slutat fisk, har insett det meningslösa i för att för nöjes skull, ta upp och döda fisk."

planerar man och käka den så är det inte meningslöst :)
#25 - 20 mars 2004 15:00
JAg såg en dokumentär på Svt för något år sedan som kanske är det värsta jag sett. Varken orkar eller kommer ihåg allt som visades men 1 sak ekar kvar i mitt huvud. För varje kilo fisk och räkor (nu snackar vi om det som fångats i nät, inte kastspö o annat "hobby fiske") går det åt 15 (!!!!!!!!!!!!!!) annan "oätligt" eller "dålig" (vilket ibland inkluderar delfiner) fisk till spillo. Det slängs alltså tillbaka i havet.

Det stog till och med i DN om svenska räkor som dumpas tillbaka i havet pga prissänkningar. Bara en sång grej..
#26 - 20 mars 2004 15:03
Äter endast fiskpinnar av "icke hotade fiskarter", men ibland känns det lite fånigt när jag smaskar i mig fiskpinnarna samtidigt som min fisk Homer glatt och nyfiket tittar på vad jag gör...

Mvh
Elana
#27 - 20 mars 2004 15:04
För en som behöver 3000+ kalorier om dagen så funkar det inte att käka bönor och ärtor för att få protein.. Det är mycket godare med kött...
#28 - 20 mars 2004 15:17
Jag äter fisk, har till och med funderat på att göra sushi av mina flaggciklider när de härjat med växter och medinnevånare i karen. (tvivlar dock på att fisk uppfödd på pellets smakar så gott)
Är det bättre att avliva alla kor, grisar och höns och gräva ned dem än att äta upp dem? Tycker att det vansinniga i köttindustrin är att lönsamhetstänkandet fått omtanken om djurens välbefinnande att bli sällsynt. Ekokött är svårt att få tag i och gårdsnära slakterier läggs ned för att det är lönsammare med storskalighet även om dessa (och transporterna dit) ökar stressen.
Vad gäller fiske är det ju skillnad på "huvsbehovsfiske" och storskaligt industrifiske.
Vet du själv hur din mat odlats? Soyabönor är ju en gröda som besprutats och genmodifierats för att öka avkastningen
#29 - 20 mars 2004 15:30
Om man tycker att det är ok att ha en guldfisk i en liten skål men tycker att det är djurplågeri att äta fisk så fattar man nog inte mycket, när du säger att du har en guldfisk antar jag att du menar en slöjstjärt, om du kollar på dens sätt att simma så kan du väl inte säga att det ser naturligt ut?
Två vanliga orsaker till att gulfiskar dör(har jag läst), en av dom är att fisken är så ihoptryckt att ett revben pungterar ett av fiskens inre organ, den andra orsaken är att dom blivigt mer och mer puckelryggade med åren och till slut pallar inte ryggraden trycket och bryts av.
Kan du med gott sammvete säga att det är mer djurplågeri att äta fisk när du vet detta?
#30 - 20 mars 2004 15:32
Isabella: besprutnings-påsar från bananklasar kastas i floder, sköljs ut i havet och äts av sköldpaddor som dör av kvävning. veganer = sköldpaddsmördare.

ät kravmärkt kött från svenska gårdar och ha lite bättre samvete.

fisk e mums.
#31 - 20 mars 2004 15:34
Visst är det så att man inte kan äta en fisk utan att den har gått igenom lidande. Men det viktiga (tycker jag) är att fiske-bestånden är stabila. Många är bestånd ju inte stabila idag (t.ex Torsk-beståndet i östersjön) men jag tycker inte att den rätta vägen att gå är att bli vegan eller liknande. Jag skulle istället koncentrera mig på att stifta nya lagar om hur mycket man får fiska. Man måste även se till att få bukt med dynamitfiske i stilla havet, olagligt hajfiske (där man ibland skär av fenorna av hajen för att sedan kasta tilbaks den levande i havet), oförsiktiga dykare i röda havet som förstör korallrev, övergödda fjordar m.m. Jag skulle kunna räkna upp hur många saker som helst som jag skulle börja med INNAN jag skulle sluta äta fisk.
#32 - 20 mars 2004 15:39
Fisk är gott iaf! Själv så fiskar jag ganska mkt och det tänker jag fortsätta med!
#33 - 20 mars 2004 15:40
Fan va' jag brev hungrig av att läsa den här tråden...

Det blir nog till att äta fisk ikväll =D
#34 - 20 mars 2004 15:50
Orm: Jag brukar i alla fall inte slänga några bananpåsar i floder så det där får du ta med någon annan.

Micahele: Nej, jag tycker inte det är något anmärkningsvärt med dess sätt att simma men å andra sidan är jag inte så bra på djur anatomi. Och om det är som du säger är det bedrövligt och om det du säger visar sig stämma ska jag sluta ha guldfiskar. Dock så har jag en nu och jag hoppas han inte går det tragiska öde du beskriver till mötes.
Var har du fått vet detta förresten?
Har slöjstjärtar blivit så av för hård avel eller är det en "naturlig" defekt? Som att vissa fåglar har för många fjädrar att styla med för sin hona som gör att den får sämre rörelseförmåga? Typ påfågel tror jag det är.

Jag tycker det är ungefär lika mycket djurplågeri att föda upp sådana fiskar (om det du säger stämmer) som att äta fisk.
Men jag tror att det flesta som har slöjstjärtar (inklusive jag) inte vet om att det är så. Men dom flesta vet väl att en fisk måste dödas för att äta upp den.
#35 - 20 mars 2004 16:10
det är pga. att dom är så "kompackta" i sin kroppsform som detta händer, och det är ju så folk vill att dom sak se ut och då möter bara odlarna folkets krav, här är en sida som visar hur långt det har gått www.goldfishconnection.com
#36 - 20 mars 2004 16:13
Min allra största hobby är att sitta i min båt en fin sommarmorgon /kväll och dra dom riktigt stora Abborarna och gäddorna.
Fiskar nästan varje dag på sommarhalvåret. Äter jag fisk? SJÄLVKLART!!
#37 - 20 mars 2004 16:31
Ursprungligen skickat av Isabella

Marie J: Att vi hållt på och dödat djur i 100000 år rättfärdigar ingenting. Någon gång fanns det en tid då vi pga av klimat kom på att vi måste äta djur och pga det finns jag här! Det tycker jag är jätte bra. Men nu finns dessa anledningar inte kvar (eller jo, för dom som lever på grönland kanske). Nu äter vi bara kött pga av ren dårskap. På grund av att vi är för lata för att bry oss om andra varelsers lidanden för några minuter av nöje då köttet ligger på var tallrik o vi kan äta upp det. För kött är ganska kött gott det förnekar jag inte.

Vi har dessutom mördat och våldtagit varandra kanske lika länge som vi ätit djur och ingen kan väl komma och påstå att vi ska fortsätta med det.

Sen spelar det väl ingen roll om fisken levt i öppna vatten eller ej. Många av de fiskar vi äter håller på att utrotas och dessutom så tror jag inte att själva dödandet av fiskarna är särskilt barmhärtigt. De ligger väl där i fisknätet o kvävs till döds.

Andra fiskar är odlade. Har själv sett laxodlingar i norge och dom fiskarna har definitivt minder utrymme än min guldfisk...Och absolut ingen rolig pumptstråle att leka i eller vattenpest att simma runt i.

Självklart ska hundar, katter och våra fiskar få kött..För dom måste äta det. Det måste inte vi. Tvärtom. Kött är smutsigt och onyttigt och orsakar sjukdomar.

Du har väldigt mycket dubbelmoral när du diskuterar på detta sätt och har hållt en slöjis och 10 guppy + yngel i ett 30 liters kar!!! Du har aldrig tänkt på varför dina guppys har dött?!?!

och varför är det riktigt att katter, hundar och fiskar då ska få äta animaliskt och inte vi? Någon föder ju upp även dessa djur. Dom måste äta det och vi måste äta det för att bli friska och för att kunna tänka klart så måste man ha all näring. Inte bara de vegitabiliska.

Har jobbat inom vården och även med ungdommar som haft liknande tankar som du. Har du suttit och sett en människa tynat bort pga felaktig mat? En fullvärdig kost krävs när man arbetar hårt.

De djur vi har idag kan vi knappast bara släppa ut och inbilla oss att de klarar sig. För det gör dom inte. Studerar man det ekologiska systemet så ser man att vi behöver ha den. För vilket djur i Sverige äter vilda kor? Man utför även jakt idag för att hålla tillbaks stammarna på tex älg, räv, hare, rådjur mm. Blir det mycket rävar tex så blir det nästan alltid en sjukdom som fäller de flesta. Detta pga att maten inte räcker till alla. Jag avlivar hellre ett djur än att låta det svälta ihjäl!
#38 - 20 mars 2004 16:53
Jag håller helt och hållet med marie.
#39 - 20 mars 2004 17:15
Förmodligen dog dom av att det var dåligt vatten och jag köpte tester för sent för att inse det och det var ett stort misstag. Antar att jag får lära mig av mina misstag. Jag är ledsen att mina guppys dött. Hela anledning till att jag fick mina guppys var att en vän "räddade" dom från en person som skulle spola ner dom. Men det har inte med saken att göra.
Jag tycker inte att det är djurplågeri att ha en guldfisk i mitt akvarium och det har jag sagt massa gånger. Min guldfisk är en glad guldfisk och trots att jag inte kan prata med den är jag ganska säker.

Därför att hundar och katter är gjorde för att äta djur! Deras kroppar är formade för att äta kött.
Vi är allätare. Men eftersom vi är utrustade med ett samvete och ett högre förstånd än andra djur borde vi förstå att det inte är rätt att utsätta andra djur för lidande. Men så kan inte hundar och katter tänka.
Men det finns faktisk veganska hundmats producenter. Sen om det är bra för djuren vet jag inte, har inte testat.
När jag hade hund (lilla gubben blev 14 år sen va vi tvugna att avliva honom) gjorde jag egen hundmat av slakthusavfall som jag köpte. Känndes äckligt men men..

Om du jobbat innom vården med människor som ätit fel är det jätte synd. Jag har varit vegan i 5 år och efetrsom jag varit lite orolig i början gick jag och testade mina blodvärden, men det har aldrig varit fel på dom! Om man äter varierat får man LÄTT i sig alla näringsämnen. Jag äter bönor, linser och soja grejer nästan varje dag och då är det absolut ingen fara.
Dessa ungdomar som du vårdad, har de varit i kontakt med vården enbart på grund av att de varit veganer/vegetarianer? Jag vet att många unga tjejer som har ätstörningar vill bli vegetarianer för att få i sig mindre fett (vilket är helt fel såklart). Det finna massa böcker att läsa i ämnet och även den del kurser i vegeariska matlagning.

Nej, de djur vi har idag ska vi inte släppa ut. Men vi ska sluta producera mer djur. De djur vi har idag är knappast "ursprungliga" då de avlats fram för att producera mer kött (ja, de flesta av våra husdjur är ju framavlade på gott och ont. Men t.ex. belgian blue är ett exemple på hur långt vi gått med köttdjuren idag.)
Jag menar heller inte att vi ska utrota de djur vi har idag. Grisar kan vi har kvar på gårdar där den kan fungera som en del i kretsloppet. Om de hålls bra och får gå ute o gruffa o göra sånt grisar gillar att göra, motsätter jag mig inte att ha grisar. Det är själva slakten och att vi producerar djur som lever enbart för att slaktas. Det kallar jag köttindustri.
Kossor kan vi ha kvar för mjölkens skull (även om jag i det långa loppet helst ser att det avvecklas också) i mindre utsräckning och MYCKET hårdare djurskydds regler.
Sen blir ju de djuren gamla och dör eller avlivas på ålderns höst. Då kanske vi kan göra hundmat av dessa djur som fått leva att fint ko-liv och dött av ålder.
Så det var inte en så svår fråga. För du tror väl inte att alla kor vi har idag kommer till av att kossorna känner lust? Nej, dom blir påtvingade en insemination titt som tätt..

#40 - 20 mars 2004 18:22
Vegan ! Ja jag säger då det.
Du har säkert klader av läder som de flesta veganer som inte tänker längre än näsan räcker.

Älskar kött, både jagar & fiskar :o)
Har även jobbat med Cirkus
#41 - 20 mars 2004 18:38
Jag var vegitarian av moraliska skäl ett par år och mådde extremt dåligt. Så jag tog det ett steg längre och blev vegan och höll på att dö (trots kosttillskott och väldiga kunskaper i näringslära) min läkare mer eller mindre beordrade mig att börja äta animalier igen och det blev lite mer okej. Men mina problem försvann inte helt förren jag för två år sedan baserar min kost helt på kött, fisk och ägg. Jag äter näst intill uteslutande animalier och mina allergier och reumatism försvann. Mina urusla blodvärden är ideala och framförallt så mår jag kalasbra. Jag försöker fortfarande att äta vilt kött och vildfångad fisk i den utsträckning jag har råd men jag kommer inte att sätta djurens rätt före min egen hälsa igen. Däremot så kommer jag aldrig sluta kämpa för bättre djurrätt politiskt sett.

Livet är väldigt sällan väldigt enkelt. Bara för att man äter djur behöver man inte tycka illa om dem eller inte bryr sig.

/olivia, som åt fisk och skaldjurssoppa idag inspirerat av den här tråden för övrigt :)
#42 - 20 mars 2004 18:41
För du tror väl inte att alla kor vi har idag kommer till av att kossorna känner lust? Nej, dom blir påtvingade en insemination titt som tätt..

Kossor blir dräktiga i stort sätt var gång de brunstar om det finns en tjur.. Antagligen är det bara produktiviteten som gör sig gällande.. inte själva lusten.

Sen fiskar.. Fisk är bra för hjärnan [:-29], inte för att jag märkt nån skillnad men gott är det.. Fisk alltså..
#43 - 20 mars 2004 19:05
Jag tror inte att om alla skulle bli veganer så skulle alla djurhållningsproblem försvinna. Är det inte bättre att alla dessa instanser som skall kontrollera djurhållning o.s.v. som kostar oss skattebetalare alldeles för mycket pengar, eller alla överbetalda politiker börjar sköta sina jobb och se till att djuren får den skötsel och miljö dom behöver och förtjänar. Japp, jag äter allt men med en viss eftersmak av vetskap om att djur inte sköts som dom borde.
#44 - 20 mars 2004 19:11
Oresare: Det är inte min mening att diss dig eller så. Men jag har svårt att tro att en person som äter bönor, linser, sojaprodukter varje dag och äter allmänt varierad kost får sådana brister. Har svårt att tro att det enbart beror på kosten.
Hade en vän som blev sjuk. Men hon åt anbart snabbmakaroner med ketchup :)

Jag vet inte..Alla är ju olika. Jag slarvar med maten då och då pga av min usla ekonomi men jag har alltid haft tiptop blodvärden.
Tyvär är vegetarisk mat dyr ibland (alltså quorn, färdiglagade soja grejer osv).

Men jag är glad över att det finns andra människor som kämpar även om allas kamp för djuren inte ser likadan ut.
För mig är veganismen ett stort ställningstagande.

#45 - 20 mars 2004 19:34
Isabella, jag kan tänka mig att du rationaliserar och tänker att jag helt enkelt inte visste vad jag gjorde, många veganer brukar tro det. Det är lättare så. Men jag åt väldigt välbalanserat och hade en matdagbok för två månader som jag fick gå igenom med en dietist som ansåg att jag inte borde få några brister utifrån det jag åt men det är helt enkelt inte så enkelt att alla människor mår bra av samma sorts kost och kan ta upp samma mängd näring ur samma slags föda. Jag känner människor som varit veganer i 20 år och ätit betydligt slarvigare än jag gjorde och mår tipptopp och själv så förstörde det flera år av mitt liv.

/olivia, som inte åt snabbmakaroner på den tiden heller.
#46 - 20 mars 2004 19:38
Som jag skrev, alla är olika. Och jag beklagar att det inte gick bra för dig. Intressant fall..
#47 - 20 mars 2004 20:46
Ursprungligen skickat av morsan

[quote]För du tror väl inte att alla kor vi har idag kommer till av att kossorna känner lust? Nej, dom blir påtvingade en insemination titt som tätt..

Kossor blir dräktiga i stort sätt var gång de brunstar om det finns en tjur.. Antagligen är det bara produktiviteten som gör sig gällande.. inte själva lusten.

Sen fiskar.. Fisk är bra för hjärnan [:-29], inte för att jag märkt nån skillnad men gott är det.. Fisk alltså..
[/quote]

Visst är fisk bra för hjärnan!
Märks tydligt på vissa att de inte äter fisk *s*
#48 - 20 mars 2004 20:50
Isabella: Kämpar du enbart för djuren? Eller är du lika engagerad i frågor som berör människor?

Vill man vara krass skulle man kunna säga att veganer är fega och gör det enkelt för sig genom att engagera sig i en enda fråga istället för att engagera sig i samhällsfrågor i stort.

Ökat politikerförakt och veganism är ingen bra ekvation, tvärtom det blir bara värre för både djur o människor.

Sedan sa någon att "om politikerna kunde ta sitt ansvar" , jag skulle vilja säga det är dags att gemene man börjar ta sitt ansvar för samhället och diskutera viktigare frågor än djurs lidande och gårdagens dokusåpor.

Eller känns de andra samhällsfrågorna så hopplösa att det känns enklare att åtminstone engagera sig i "stackars" djur.

Jag tillägger: jag älskar djur! både som levande och mat på tallriken, ser ingen motsättning där liksom.

Sen att det finns en otäck industri som producerar djur på ett tvivelaktigt sätt det är enbart en politisk fråga och inget annat, vilket betyder att veganer som vill få till en ändring måste engagera sig politiskt, att sluta äta kött och släppa lös minkar o dylikt har samma verkan som en fis i intet.

Jäpp! Det var min syn på saken.

Mvh Jari
#49 - 20 mars 2004 20:52
lax oxh öring är det godaste :P
#50 - 20 mars 2004 21:03
Ursprungligen skickat av chrille_91_3

lax oxh öring är det godaste :P

Ja de är både goda och roliga att sätta på kroken
#51 - 20 mars 2004 21:07
Jag äter fisk och njuter av det :)
Gott!
#52 - 20 mars 2004 21:09
kan undra hur rödzebra smakar hmmm *s*
#53 - 20 mars 2004 22:02
Lite seriös i era svar kan ni försöka vara, annars kan ni väl släppa tråden, om ni inte har något konstruktivt att tillföra.
#54 - 20 mars 2004 22:29
[i]Tyvär är vegetarisk mat dyr ibland (alltså quorn, färdiglagade soja grejer osv).

Men jag är glad över att det finns andra människor som kämpar även om allas kamp för djuren inte ser likadan ut.

För mig är veganismen ett stort ställningstagande.

Mat SKALL vara dyrt! Det är när det hela tiden skall vara billigt som djurhållning och miljö får stryka på foten.
Hur mycket av maten du äter tror du är producerad i din närhet? Hur bra är det för miljön att frakta mat runt halva jordklotet?
Så ditt bidrag till djuren är att få oss att sluta äta fisk och ändå är du övertygad om att du gör rätt när du håller en guldfisk (slöjstjärt?) i ett litet kar när rekomendationen lyder på 50 L /fisk?
Om jag vrider till det ordentligt kan jag tolka ditt tidigare inlägg som att du anser att grisar och kor skall hållas som kelobjekt och sedan slaktas när de blir gamla och tråkiga så att hundar och katter får mat?
Hade inte människor sett djur som mat hade vi inte haft husdjur... enda anledningen till att människorna tämdje djuren var att det var ett behändigt sätt att få jämn tillgång till färskt kött.
#55 - 20 mars 2004 22:37
intressant tråd helt klart

jag håller med dig isabella när du säger att djuren inte ska lida, skulle inget hellre än att äta kött från djur som haft det bra på en gård... men nu ökar mänskligheten explosionsartat... de måste ha föda, fisk, djur, grödor etc odlas upp för att mätta oss...

skulle mänsklighten gå över till vegetabliska varor skulle vi vara tvungna att expandera områden, regnskog, skogar etc... detta skulle i sin tur leda till att biologiska mångfalder skulle försvinna o kvar skulle det vara stora åkrar med spannmål o sen stora städer...

jag tror på ett samhälle där djurens väl prioriteras innan slakt,detta är en politisk o ekonomisk fråga, men att helt avsäga sig att äta kött tror jag inte på...
#56 - 21 mars 2004 00:13

Förmodligen dog dom av att det var dåligt vatten och jag köpte tester för sent för att inse det och det var ett stort misstag. Antar att jag får lära mig av mina misstag. Jag är ledsen att mina guppys dött. Hela anledning till att jag fick mina guppys var att en vän "räddade" dom från en person som skulle spola ner dom. Men det har inte med saken att göra.

Jag tycker inte att det är djurplågeri att ha en guldfisk i mitt akvarium och det har jag sagt massa gånger. Min guldfisk är en glad guldfisk och trots att jag inte kan prata med den är jag ganska säker.

Därför att hundar och katter är gjorde för att äta djur! Deras kroppar är formade för att äta kött.

Vi är allätare. Men eftersom vi är utrustade med ett samvete och ett högre förstånd än andra djur borde vi förstå att det inte är rätt att utsätta andra djur för lidande. Men så kan inte hundar och katter tänka.

Men det finns faktisk veganska hundmats producenter. Sen om det är bra för djuren vet jag inte, har inte testat.

När jag hade hund (lilla gubben blev 14 år sen va vi tvugna att avliva honom) gjorde jag egen hundmat av slakthusavfall som jag köpte. Känndes äckligt men men..

Om du jobbat innom vården med människor som ätit fel är det jätte synd. Jag har varit vegan i 5 år och efetrsom jag varit lite orolig i början gick jag och testade mina blodvärden, men det har aldrig varit fel på dom! Om man äter varierat får man LÄTT i sig alla näringsämnen. Jag äter bönor, linser och soja grejer nästan varje dag och då är det absolut ingen fara.

Dessa ungdomar som du vårdad, har de varit i kontakt med vården enbart på grund av att de varit veganer/vegetarianer? Jag vet att många unga tjejer som har ätstörningar vill bli vegetarianer för att få i sig mindre fett (vilket är helt fel såklart). Det finna massa böcker att läsa i ämnet och även den del kurser i vegeariska matlagning.

Nej, de djur vi har idag ska vi inte släppa ut. Men vi ska sluta producera mer djur. De djur vi har idag är knappast "ursprungliga" då de avlats fram för att producera mer kött (ja, de flesta av våra husdjur är ju framavlade på gott och ont. Men t.ex. belgian blue är ett exemple på hur långt vi gått med köttdjuren idag.)

Jag menar heller inte att vi ska utrota de djur vi har idag. Grisar kan vi har kvar på gårdar där den kan fungera som en del i kretsloppet. Om de hålls bra och får gå ute o gruffa o göra sånt grisar gillar att göra, motsätter jag mig inte att ha grisar. Det är själva slakten och att vi producerar djur som lever enbart för att slaktas. Det kallar jag köttindustri.

Kossor kan vi ha kvar för mjölkens skull (även om jag i det långa loppet helst ser att det avvecklas också) i mindre utsräckning och MYCKET hårdare djurskydds regler.

Sen blir ju de djuren gamla och dör eller avlivas på ålderns höst. Då kanske vi kan göra hundmat av dessa djur som fått leva att fint ko-liv och dött av ålder.

Så det var inte en så svår fråga. För du tror väl inte att alla kor vi har idag kommer till av att kossorna känner lust? Nej, dom blir påtvingade en insemination titt som tätt..
Ditt samvete säger väl dig nåt då att du inte håller dina fiskar rätt när alla dör och ändå anser du oss som djurplågare som äter animaliskt. Jag får inte ihop den ekvationen...

Som du skriver så är vi människor allätare, vilket är helt korekt. Alltså skriver du emot dig själv som bara äter vegetabiliskt.

Jag tror att efter du har pratat med oresare så förstår du nog att de allra flesta mår bäst av en allsidig kost. Har vårdat flera sådana patienter som fått sådana problem som hon fick och de ska inte förväxlas med anorexi. Har varit med om en flicka som avled då hennes kropp inte orkade mer. Hennes tro om att vara vegan för att rädda djuren blev hennes död.

Om vi ska spara grisarna till det ekologiska systemet så tror jag knappast att någon kommer att ha råd att hålla grisar. Även grisar kostar pengar för mat och skötsel. Ingen inkomst på dom så är det knappast någon som vill ha varken grisar eller kor.

Är man vegan eller vegitarian så dricker man inte mjöl eller äter ägg. Det är ju animalisk föda det med. Så då så måste du anse att med din tro så är det inte tillåtet med sånt heller.

Slakten är aldrig något kul. Ordet slakt klingar illa i våra öron. Avliva kon för att vi ska få mat låter bättre. Jag tror på en bättre djurhållning som är lagstadgad. Men tycker att man ska ställa högre krav på att djuren ska ha de bättre fram till avlivningen. Större bås, utevistelse mm. Helst slakt på gården för att minska stressen för djuren. Så har jag hållt mina djur och det känns bättre att äta sådant kött än de sönderstressade djuren som endast får se dagens ljus när de schasas in i slaktbilen.
#57 - 21 mars 2004 00:15
"Orm: Jag brukar i alla fall inte slänga några bananpåsar i floder så det där får du ta med någon annan."
Så det är inte okej för mig att äta kött pga "producenterna låter djuren lida" men att dina bananer förorenar floderna spelar ingen roll pga att det inte är du som personligen slänger påsarna i floden?

"Jag tycker det är ungefär lika mycket djurplågeri att föda upp sådana fiskar (om det du säger stämmer) som att äta fisk.
Men jag tror att det flesta som har slöjstjärtar (inklusive jag) inte vet om att det är så. Men dom flesta vet väl att en fisk måste dödas för att äta upp den."
Här belyses en intressant punkt. Å ena sidan säger man sig vara av hög moral och inte vilja låta djur lida, för att sedan köpa hem fiskar som man inte vet ngt som helst om (SKA dom verkligen flyta upp till ytan hela tiden? var kommer alla dessa fiskar ifrån? hur fångas dom?) eller , för att nämna extrema saker, släpper ut illrar i TRON av att "är dom fria är dom lyckliga". Sen att dom inte nödvändigtvis alls är lyckliga fria eller vad som händer när man släpper ut "mördarmaskiner" som biter ihjäl det mesta dom ser tycks man inte reflektera över. Mao, blir man verkligen en bättre människa bara för att man inte äter kött?

"Jag tycker inte att det är djurplågeri att ha en guldfisk i mitt akvarium och det har jag sagt massa gånger. Min guldfisk är en glad guldfisk och trots att jag inte kan prata med den är jag ganska säker."
Här är det alltså ganska subjektivt vad som innebär lidande eller inte? Ibland får man intrycket av att vissa människor tänker "djuret måste dö för att jag ska kunna äta det, alltså måste det lida!!" Detta leder då vidare till frågan: är all köttproduktion av ondo? Inte enligt mig. Om djuren hålls (för köttproduktion) på ett för arten så naturligt sätt som möjligt och sedan avlivas så snabbt och smärtfritt som möjligt så är det inget som säger att djuret på ngt sätt har lidit.

"Därför att hundar och katter är gjorde för att äta djur! Deras kroppar är formade för att äta kött.
Vi är allätare. Men eftersom vi är utrustade med ett samvete och ett högre förstånd än andra djur borde vi förstå att det inte är rätt att utsätta andra djur för lidande. Men så kan inte hundar och katter tänka"
Som sagt, köttproduktion är inte lika med lidande. Döden i sig är en del av livet.

"Men det finns faktisk veganska hundmats producenter. Sen om det är bra för djuren vet jag inte, har inte testat."
Med tanke på att, som tidigare nämnts, hundar inte är bygda för vegetarisk kost faller hela konceptet redan där..

Såg för övrigt ett program på svt om djurhållning och djurförsök där en av dom som HELT ville förbjuda djurförsök (utan undantag) själv var diabetiker, tror jag. Iaf använde han medicin som tagits fram genom djurförsök. Är inte det hycklande?!

Hoppas verkligen inte att Isabella tar det här inlägget som ett personligt påhopp, för det är det inte. Bara en diskussion om värderingar och principer :)
#58 - 21 mars 2004 01:08
Brukar äta en hel del älgkött... Kan man inte säga att dom har haft det bra som gått omkring i skogen innan dom skjuts så vilka djur har då det bra...

Visst, dom dör när man skjuter dom men tänk på hur många älgar som dör av vargar, trafikolyckor och annat.. Äta eller ätas gäller i naturen... Sen att människan är överlägsen när det gäller att jaga är en annan historia...

Men håller fortfarande fast vid min ståndpunkt att man behöver animaliskt protein för att överleva... Iaf jag... *jäkla metabolism*
#59 - 21 mars 2004 01:21
Jag äter fisk, undviker dock guppysar och liknande.

Ställer mig lite undrande till kommentaren att de vet hur din fisk mår. Jag hoppas att den mår bra. Mina verkar må bra men jag kan nog säga att hålla på med akvarier överhuvudtaget är lite dubbelmoral, särskilt viltfångade fiskar. Att de rycks upp från sina naturliga områden för att hamna i våra glasburkar av olika storlekar. Själv så älskar jag allt med undervattensmiljöer att göra. Gillar fiskar (både att se på och äta), snorkla, fiska osv osv.

Om du tycker att det är dubbelmoral att äta fisk. Tycker nog att det i så fall är dubbelmoral att köpa tex slöjstjärtar som är en missbildning av en guldfisk som man odlar. Läste en ganska hemsk artikel på zoopet om avling av akvariefiskar för att få fram färger och liknande.

Slutsats: Jag älskar akvarium och fiskar, men anser inte att det är en dubbelmoral att äta fisk samtidigt som man gnäller på att någon annan har ett för litet akvarium. Skall man inte få säga ifrån när ett djur kanske far illa bara för att man äter kött. Lite fel tankegångar anser jag. Fast jag vet inget om diskussionen om ditt akvarium Isabella och har således ingen åsikt om det.
#60 - 21 mars 2004 01:26
Tilläggas är att jag är akvariefantast och ser inte det som en dubbelmoral att hålla på med akvarium. Självklart vill jag inte att min hobby skall leda till att någon art utrotas i vilt tillstånd men vem vill det?

Jag vill inte heller att något djur eller någon växt skall utrotas för hur vi lever eller hur vi äter, men för det tänker jag leva och äta. Man får väl bara försöka leva så miljövänligt som man kan.
#61 - 21 mars 2004 01:49
(Min åsikt om veganer och "djurrättsaktivister" som släpper ut minkar från minkfarmar och hindrar jakt och fiske är storstadsbor som är fjärmade från naturen och rädda för döden. Döden som är en naturlig del av livet, även för våra vild och tamdjur.
Att djur transporteras levande över halva europa till slakterier är inget jag stödjer, men det förändrar man med politiska medel, inte genom att sabbotera minkfarmar och slakterilastbilar.
Så påverka våra EU-politiker att förbjuda djurtransporter med levande djur till slakterier över landsgränser. EUs jordbruksstöd stöder transport av levande djur istf transport av döda djur i kylvagnar. Det är sjukt. Inte att äta djur, det är friskt och sunt.)
#62 - 21 mars 2004 02:09
Hmmm, det är alltid lätt att gnälla på andra istället för att titta på vad man själv gör... framför allt om man tror att ens djur inte kan få det bättre... hemligheten är att de alltid!!!! kan få det bättre...
Personligen älskar jag mina djur som familjemedlemmar oavsett om de är fiskar eller kaniner. Mitt mål är alltid att deras tillvaro ska vara så bra det bara är möjligt.... när akvariet börjar bli för litet köper jag ett större och om jag kunde så skulle jag klä hela tomten i nät så att kaninerna kunde springa lös på hela den. Jag känner många andra icke vegetarianer som tänker och gör likadant för sina djur.
Jag har sett allt för många "officiella djurvänner" som privat missköter sina djur på vidervärdiga sätt.
Att säga sig vara djurvän och att verkligen vara djurvän är nog ganska så olika saker... tyvärr.
#63 - 21 mars 2004 03:01
Klart jag äter fisk, lika gärna som jag äter kött!
Människan är allätare och därför även ett rovdjur så varför förneka var man är?
#64 - 21 mars 2004 13:25
Ursprungligen skickat av grimreaper

Klart jag äter fisk, lika gärna som jag äter kött!

Människan är allätare och därför även ett rovdjur så varför förneka var man är?

Precis som du skriver är det helt korrekt att äta kött och fisk.

Vi <b>ÄR</b> människor som <b>ÄR</b> allätare.
#65 - 21 mars 2004 15:35
Akvariefisken: Nej, det har jag inte. Köper bara textil skor och använder definitvt inte päls o dyl.
#66 - 21 mars 2004 16:01
Morellen: Yes, jag är ÖVERTYGAD om att min guldfisk har det bra. Den är bara en liten unge än så länge och ett 40 liters kar räcker gott o väl. När den växer ska jag skaffa ett större kar åt den. Aiight?

Marie J:
Ok, ONCE AGAIN. Jag är ledsen att mina fiskar dött MEN jag är oxå övertygad att jag inte är den enda som trots sin kärlek o respekt för djuren råkad dödat dem. JA, det var fel av mig och det var ett misstag att ÖVERHUVUDTAGET ha dom där fiskarna. Ja, jag har dåligt samvete!
OCH jag är ÖVERTYGAD om att min guldfisk mår så bra som en gulfisk kan göra. Jag vet inte hur många ggr jag skrivit det!!

Om du läst lite noggrannare vad jag skrivit så skrev jag att vi är allätare men att vi är utrustade med ett samvete, vilket vissa andra djur inte är. Men tyvär har viss mer och vissas mindre samvete inför andra sjur lidande...Tyvär!

Ok, men då kan vi sätta grisarna på t.ex. ett zoo där de får knalla runt och så kan vi gå o oja över hur dumma vi en gång i tiden va som födde upp dessa vackra djur för att DÖDA. Bättrè??

Många som är vegetarian är mot själva slakt industrin. ur djuren "odlas", hur de slaktas m.m. Men jag är emot det och dessutom själva dödande. JAg kan för INGET I HELA HELA världen se hur man kan döda ett djur för sitt nöjes skull.
Visst är det ett steg på vägen att djuren får dte bättre ställt innan döden men det är som sagt bara ett steg på vägen innan vi slutar slakta dem helt!
Att döda ett djur handlar för mig inte bara om själva smärtan dör djuren. Visst lider ett djur mer om man skär halsen av det o låter det förblöda i diket än om man (som jag sett slakt med egna ögon) skjuter det mellan ögonen o skär halspulsåderna av det. Det handlar om att jag inte kan se hur man kan hålla en levande varelse med ändamålet att döda det. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det..Men det är så grymt för mig bara.

Kung: Jag fattar inte ditt snacka om bananer. en köttätare äter väl ungefär lika många bananer som en vegetarian? Och vänta..Hur vet du att just dom som slängde bananpåsen va vegeterian? Och är vegetarianer ett bananpåsekastande släkte?? Jag vet nog inte en enda vegan som kastat en bananpåse i floden..

Jag har aldrig släppt ut minkar. Men jag har demonstrerat mot minkuppfödning. JAg tycker det är skit att släppa ut dom. Dom dör ju bara en hemsk död enda. Lägg ner skiten istället. Avla inte fram mer minkar. HAr minkar varit en del i vår svenska natur någon gång? I så fall kanske vi kan återanpassa ett par så vi kan ha ett naturligt bestånd...
Det är samma sak som att beskylla alla muslimer för vad som hände 11:e september. Tycker du DET är rätt så kan du droppa den här disskusionen.
Jag tar inte disskusionen som ett påhopp..Jag startade den ju :) JAg tycker det är ganska kul. De flesta argument har jag dessutom hört förut. Det ända argumentet jag inte kan svara på är: Kött är gott o jag skiter i lidande. Då blir jag tyst :)
Jo, köttproduktion är lidande.

(Det kanske blir lite förvirrar i texten för jag har svårt att hålla reda på till vem jag skriver).
#67 - 21 mars 2004 16:06
Ok..Bevisa att du är rovdjur då? Jag tänker såhär. Alla rovdjur kan fånga o döda sitt byte på egenhand.
Gå då ut i skogen o riv en älg då. JAg sträcker mig till att du får använda en sten, pinne o 3 polare. Jag tror inte ni lyckas. OM nu skulle lyckas! Grattis..Ät då upp den på plats. Om du lyckas kanske du får magproblem av allt rått kött.
Försöka gånga en råtta, vild katt eller liknande...Det är ganska svårt dte med.
Vi har ganska dåliga förutsättningar för att vara lyckade rovdjur!

Vi måste använda vapen och eld för att döda och äta ett djur!

Jag tycker minsann inte att vi är rovdjur, åtminstone inte så lyckade.. Vi har tur nog klarat oss pga av våra stora hjärnor vilket för oss vidare till det här med tänka, samvete..
#68 - 21 mars 2004 16:06
Elena: Mina fiskar ska få ett större akvarium när dom växt till sig lite..Dom kanske blir rädd annars :)
#69 - 21 mars 2004 16:40
vi är inte ensamma om att använda redskap för att få tag i maten. Chimpanser har lärt sig använda grässtrån för att komma åt termiter...
du skriver att vi måste använda vapen och eld för att döda ett djur. Innebär det att du äter all din mat rå? (skulle tro att okokta baljväxter kan ge betydligt mer problem än rått kött... ) Med det argumentet blir du tvungen att bara äta sånt du kan samla in (kort säsong för det i sverige) för jordbruk innebär en hel del brukande av redskap... Försök att enbart leva på det du kan plocka i naturen, just nu har du tur eftersom brännnässlona är på gång. Men kom ihåg att äta dem råa! - för tillagning har du ju själv konstaterat vara fusk.
#70 - 21 mars 2004 16:48
Ok, men då kan vi sätta grisarna på t.ex. ett zoo där de får knalla runt och så kan vi gå o oja över hur dumma vi en gång i tiden va som födde upp dessa vackra djur för att DÖDA. Bättrè??

Så ett zoo är ok? Du hävdar att djuren skall finnas som nått slags underhållning?
#71 - 21 mars 2004 16:55
Jag har aldrig påstått mig vara rovdjur eller råkostare! Men jag anser att om man vill kalla sig rovdjur bör man ha lite gemensamt med andra djur vi kallar rovdjur!
Du får också använda pinne när du ska döda din älg..Skrev ju det.

Ja, så länge grisen får gå runt och böka o gör det sånt grisar brukar gilla..Gå ute, ha ett skydd den kan gömma sig i, så har jag inga problem med att grisen betraktas som underhållning.
Så länge den inte tas från en sådan miljö där den trivs...
#72 - 21 mars 2004 17:17
Och hur ska man kunna bygga ett sådant stort zoo som kan ta hand om alla 100 000 tals grisar vi ska ha!!! Ska vi knö in dom i ett litet zoo så som du knör in din guldfisk! Allt för att du och dina vänner ska gå där och tycka att ni är duktiga. Även en gris behöver mat och plats. Precis som din slöjis. Vem ska betala maten för grisarna och ta hand om all skit som blir så det inte blir någon sanitär olägenhet?

Dina drömmar är nog fina men ibland så bör du nog också face the fact och inte tro att du är duktig som vill rubba hela det ekologiska systemet.
#73 - 21 mars 2004 17:42
"rubba hela det ekologiska systemet" det är det människorna håller på att göra.
Nu är det så att vi äter djur, hur illa många än tycker om det.
Men den tid som djuren lever ska de ha det bra och förvaras på ett så bra sätt som möjligt, och avlivas på ett värdigt sätt.
Det finns en del att ifrågasätta tex att jaga och fiska för sitt nöje och jag anser att man ska ha förståelse för dem som ställer sig frågande till hur det kan vara ett nöje att döda.
Om man tar upp den frågan med en jägare eller fiskare så börjar de ofta svamla om närheten till naturen, att komma ut i skog och mark, vad avstressande det är att sitta vid en sjö och fiska.
Allt det där finns det många som gör som njuter av naturen och stillheten vid en sjö utan att döda något annat levande.
#74 - 21 mars 2004 17:49
Är inte så förtjust i fisksmaken, därför blir det mest fiskpinnar :)
#75 - 21 mars 2004 18:04
Ursprungligen skickat av Kramfors

"rubba hela det ekologiska systemet" det är det människorna håller på att göra.

Nu är det så att vi äter djur, hur illa många än tycker om det.

Men den tid som djuren lever ska de ha det bra och förvaras på ett så bra sätt som möjligt, och avlivas på ett värdigt sätt.

Det finns en del att ifrågasätta tex att jaga och fiska för sitt nöje och jag anser att man ska ha förståelse för dem som ställer sig frågande till hur det kan vara ett nöje att döda.

Om man tar upp den frågan med en jägare eller fiskare så börjar de ofta svamla om närheten till naturen, att komma ut i skog och mark, vad avstressande det är att sitta vid en sjö och fiska.

Allt det där finns det många som gör som njuter av naturen och stillheten vid en sjö utan att döda något annat levande.

Sitter just och funderar på vad din bitterhet och förakt gentemot sportfiske skulle kunna komma av?

Känns lite offside att som du hålla på och moralisera om huruvida en fisk lider eller inte vid sportfiske, när det samtidigt pågår en industri som helt enkelt raderar allt vad fisk heter.

Jag fiskar en hel del och försöker vara noga med att det som ska med hem ska dödas snarast och på bästa sätt.
Vid fiske av större gädda när det är kallt vatten så går det oftast utmärkt att släppa tillbaka fisken om man vet vad man håller på med.

Laxartade fiskar är nog mer sällan nyttigt att släppa tillbaka, då det är en känsligare fisk som verkligen tar ut sig när den drillas.

Man får sluta fiska helt enkelt när man har fått det man behöver, så man slipper orsaka onödiga dödsfall som inte går att släppa tillbaka.

Nöjet består i att lura en fisk att ta ens bete och i vissa fall även att äta den.

Men var du fått att det skulle vara ett nöje att döda en fisk ställer jag mig frågande, det är nog ingen sportfiskare med självaktning som njuter av den biten.

Mvh Jari
#76 - 21 mars 2004 19:13
"Nu är det så att vi äter djur, hur illa många än tycker om det.
Men den tid som djuren lever ska de ha det bra och förvaras på ett så bra sätt som möjligt, och avlivas på ett värdigt sätt
"

Det tycker jag absolut att man ska göra och ställa sådana krav genom lagar på de som håller djur. Sen får man allt satsa mer på inspektörer som gör bla oanmälda kontroller samt att det ska ställas högre krav på att felaktigheter ska ändras direkt. Inte som nu då man har ett par månader på sig att ändra på något, samt att omhändertagande av djur som lider ska ske snabbare än idag. Det finns lagar som gör att man har djurförbud men den lagen uttnyttjas allt för sällan.

Sen ska jag nog säga de att de flesta bönder, som har djur som arbete, håller sina djur väl men att man kan se ett allt för högt antal peroner som håller det för privat bruk som är en sådan misär och dessa har inget krav på sig på samma sätt med kontroller.

Hur ofta ser man inte hästar, får och grisar med allt för dåligt skötsel med långa hovar/klövar och parasiter både invärtes och utvärtes. Hur många hundar sitter inte i för små burar eller koppel utan någon stimmulans 24 timmar om dygnet. Hur många djur är det inte som sitter i sina allt för små burar i olika hem. Kaniner som har sådana små burar så de knappt kan vända sig om. Buren kanske var "lagom" (om man kan kalla de så?)när de köpte djuret men sen så blev dom bra mycket större än vad som var tilltänkt.

De kött som vi äter är nästan alltid från en bonde. En bonde som inte håller sina djur rätt får sämre köttkvalite och sämre betalt vilket gör att de knappt kan överleva på, vilket i de mesta fall gör att de avvecklar sin verksamhet.

Så klanka inte ner allt för mycket på Sveriges bönder utan titta på de privatpersoner som håller djur istället!
#77 - 21 mars 2004 19:15
Industrifisket kommer nog att få känna på begränsningar, de håller på att genom rovfiske slå "undan benen" på sig själv.
Jag har sett alltför många fiskar ligga på isen eller sprattla i en konsum påse.

Nu är det många som säjer till när de ser någon som inte har avlivat fisken, men fortfarande är för många inte fisken mer än en grönsak.

Jag tänker försöka fiska stor gädda på fluga till sommaren, och får jag någon ska den få återhämta sig i en nätkasse i vattnet innan den släps, samtidigt kommer jag att ha dåligt samvete för att jag har dragit upp den.

Jag brukar ofta läsa länkar på den här sidan.
http://www.acc.umu.se/~widmark/lwfishsw.html
#78 - 21 mars 2004 19:38
Det där med bananerna var bara en reaktion på ditt svar beträffande orms inlägg om banan-påsar (hänger ni med? ;) )vars undermening var att även om man äter tex frukt så kan man bidra till att djur lider. Varpå du snabbt svarade att DU inte slänger några påsar i någon flod och att det därför inte rörde dig, istället för kanske tänka ett steg längre: att inte äta kött innebär per automatik INTE att man inte orsakar lidande.

Sedan sa jag faktiskt inte att alla veganer släppte ut minkar, det var ett exempel på det extremare slaget av handlingar som vissa "djurvänner" utför. Ledsen om jag var otydlig.

"Att döda ett djur handlar för mig inte bara om själva smärtan dör djuren. Visst lider ett djur mer om man skär halsen av det o låter det förblöda i diket än om man (som jag sett slakt med egna ögon) skjuter det mellan ögonen o skär halspulsåderna av det. Det handlar om att jag inte kan se hur man kan hålla en levande varelse med ändamålet att döda det. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det..Men det är så grymt för mig bara."
Låt oss vända på steken. En djurägare kommer in till kliniken med sin katt, en 8-åring som bor på landet och har varit ute hela sitt liv, som har fått multipla frakturer i ett ben. Veterinären säger att man kan laga det här, det är eg inget livshotande. Det enda som krävs är att katten är inomhus i två till tre månader samt tar det "extremt" lugnt första veckorna. Katten kommer få ha en krage på sig hela tiden och iaf inledningsvis ta mediciner mot smärtan och mot ev infektioner. Vad gör du, avlivar du katten eller tar du med den hem efter behandling på kliniken?
#79 - 21 mars 2004 19:41
det viktigaste är att ÄTA MAT;)
#80 - 21 mars 2004 21:00
Det tog mej ungefär en timme med vissa rök pauser att gå igenom tråden...Månge intressanta inlägg må jag säga.

Min åsikt är typ den som Marie J. framfört i övrigt så älskar jag både kött å fisk, bättre protein intag finns det nog inte.
Å gott är det...!!!
#81 - 21 mars 2004 22:17
Ursprungligen skickat av Poseidon

Det tog mej ungefär en timme med vissa rök pauser att gå igenom tråden...Månge intressanta inlägg må jag säga.
Då ska du veta hur många cigg det gick åt medans man läste <b>och</b> skrev inläggen*asg*
#82 - 21 mars 2004 23:26
Jisses vilken lång debatt. Har inte orkat läsa igenom ens hälften av allt som skrivits =/
Och detta utan några rökpauser..

För mig så är fisk och kött en naturlig del av min kost. På samma sätt som jag äter frukt, grönsaker och bröd..

Mvh Fredrik
#83 - 22 mars 2004 09:19

Helt ärligt så fattar jag inte argumentet om bananpåsarna..Öhh. Det är mer
självklart att man orksar mer lidande genom att äta kött än genom att äta en
banan. Bananer odlas iofs med massa gifter (inte bara bananer) men ser man
till att äta krav och i vissa fall rättvise märkt så har förhoppningsvis
ingen behövet dö eller lidad för bananen!

Jag hade inte avlivad katten..Sen om det valet är egoistisk eller inte kan
jag inte säga. Vill jag inte avliva katten för kattens skull eller för min
egen skull? Jag vet inte riktigt..

#84 - 23 mars 2004 17:26
Off topic: Vad trevligt att få livstecken från andra rökare! /Cecilia
#85 - 23 mars 2004 17:40
Ursprungligen skickat av ceciliaOff topic: Vad trevligt att få livstecken från andra rökare! /Cecilia
Åhh!!! Det finns ju fler än jag! *asg*
#86 - 23 mars 2004 18:16
Ursprungligen skickat av cecilia

Tillsamans är vi starka...[:-38]
#87 - 23 mars 2004 18:19
Ursprungligen skickat av Poseidon[quote]Ursprungligen skickat av cecilia

Tillsamans är vi starka...[:-38][/quote]Och en hane har vi med!!! *asg*
#88 - 23 mars 2004 19:11
Aj, aj..Inte bra ;)
#89 - 23 mars 2004 19:14

Aj, aj..Inte bra ;)
[:I]Oops!!! En icke rökare!!![:I]
#90 - 23 mars 2004 23:03
Ursprungligen skickat av Marie J

Oops!!! En icke rökare!!![:I]

Här är en till ickerökare ;)
hehe..
Enda som är bra med rökning är då man röker fisken man fiskat upp? :P

Mvh Fredrik
#91 - 23 mars 2004 23:08
Ja och den är jäkligt god! Fisken med alltså!
#92 - 24 mars 2004 00:06
Stå på dig Isabella! Det är inte klokt vad människor börjar vrida och vända på saker och ting för att rättfärdiga sitt beteende. Det verkar helt klart som du kom åt en och annan känslig punkt på många.

Det är tråkigt att många har en så väldigt arg och överlägsen attityd mot vegetarianer/veganer. De flesta argument här är så barnsliga och dumma att jag inte förstår hur du kan orka svara på dem.

Många tycker sig hitta motsägelser i Isabellas försök att minska djurens lidande och påpekar glatt detta.
Jag tror ingen vegan eller vegetarian påstår sig leva utan att orsaka något lidande i världen. Vi försöker helt enkelt göra det bästa av det hela och minska onödigt lidande så gott det går. Kan man leva och må bra utan stödja t.ex slaktindustrin ser jag inget motsägelsefullt i att bojkotta den, helt eller delvis.

Jag minns en gammal klasskamrat som ville bli vegetarian men som inte kunde på grund av någon "sjukdom" som gjorde att han mådde dåligt om han inte åt en viss mängd kött. Vegetarisk/Vegansk kost fungerar helt enkelt inte för en del människor. Jag tror i alla fall inte att någon dör av att göra ett försök.

Marie J, är du verkligen 38 år gammal? Man brukar kunna förvänta sig en viss nivå av förstånd, förståelse och inte minst att bli behandlad med en liten dutt respekt när man pratar med någon av din generation, men jag ser ingadera i dina inlägg.
#93 - 24 mars 2004 00:31
Marie J, är du verkligen 38 år gammal? Man brukar kunna förvänta sig en viss nivå av förstånd, förståelse och inte minst att bli behandlad med en liten dutt respekt när man pratar med någon av din generation, men jag ser ingadera i dina inlägg.

Ja du smisker...

Smaken är som baken, delad.

Visst är det mycket allvar men också mycket humor som det sig bör i en sida i humormania.

Här i den här tråden snackar vi åsikter, inte respekt. Utan åsikter inget forum. Eller har man ingen rätt att ha en åsikt när man är i min ålder? Vad du är för prick har jag ingen aning om då du döljer dig vid ditt nick och din tomma profilsida.... Sådan visar jag ingen respekt till då man en som du tar ton utan att röja din identitet.
#94 - 24 mars 2004 00:53
Motsägelser i argumentationen liksom riktigt kassa och ovidkommande argument och tendenser till ett partiskt och något enögt rättfärdigande av sitt eget beteende och försök att punktera motparten finns det allt hos både sidor.

Allt är som vanligt med andra ord. jag har sett "vegan antivegan" debatter förut :-)

Skulle bli intressant om argumenten vässades något och om man inte bara försökte såga motparten utan även skärskådade sin egen argumentation och ens egna åsikter kritiskt.

Själv är jag köttätare (rovdjur, hehe) men känner inget behov av att rättfärdiga det. Jag gör det liksom av gammal vana och vanor är inte automatiskt något bra (djur våldtar varandra och det har människor också gjort i alla tider och då måste det vara rätt. not...), inte för att det skulle vara rätt eller fel. jag kanske handlar fel, mycket möjligt...

Andreas
#95 - 24 mars 2004 01:00
Ursprungligen skickat av bjurstrom

Motsägelser i argumentationen liksom riktigt kassa och ovidkommande argument och tendenser till ett partiskt och något enögt rättfärdigande av sitt eget beteende och försök att punktera motparten finns det allt hos både sidor.

Ja det är det som sätter piff på argumentationen. Och det är det som är så mysigt och utvecklande för båda parter. Som en politisk debatt. Fast med vanliga akvarieälskare. Men vi är folket i båda lägrena.
#96 - 24 mars 2004 06:05
Håller med gosatta!

... lax.. potatis.. citronsås.. *går ner i spagat*
#97 - 24 mars 2004 08:00
Intressant att läsa om inställningen till dem som valt bort att inte äta produkter från djur.
Jag har frågat några jag känner av vilken orsak de gjort det, en berättade att hon har en sjukdom som blivit bättre när hon inte äter kött eller fläskkött, det var en enkel orsak, hon har tidigare nästan inte kunnat gå.
Visar det vad bra det är att äta det som till hör växt riket, nja, jag har en dotter som är glutenallergiker
Andra äter inte det av etiska själ, tycker synd om djuren, det är nyttigare med grönt, muslimer äter inte griskött , hinduer inte kor, vi är inte rovdjur, våra tänder är inte avsedda att äta kött utan grönt,
är svar jag fått.
Många äter inte kött , men fisk och andra produkter från djur.
Sedan är det de som väljer bart allt från djur, jag uppfattar det som en livs filosofi, de är ofta pacifister motståndare mot våld, anser att allt levande har ett berättigande, vågar tänka längre och djupare än de flesta av oss.
Vissa grödor är inte bra för ammande mödrar att äta för de tar upp nitrat ur jorden som i barnet kropp kan omvandlats till nitrit, det forskas om orsaken till "plötslig spädbarndöd" delvis kan finnas där.
Jamen, det tar till våld släpper ut minkar bränner bilar, ja, jag vet inte vilka de är jag förstår syftet, men inte orsaken.
Nu orkar jag inte skriva allt jag tänker.
#98 - 24 mars 2004 08:36
Någonting som slår mig när jag läser tråden är hur folk prioriterar. Ex:
Vi har i vår lilla stad haft några tappra försök att öppna "köttboa", vilket innebär kött som man har bakgrunden till, inga slakttransporter osv. Försäljare och uppfödare har varit densamma. Priserna har inte varit särskilt utmärkande men ändå har konsumenterna svikit.

Jag tror att många har alldeles för många personliga problem för att även ta sig an djuruppfödning, slakt m m. Det är inte förrän vi börjar värna om varandra som ringarna sprider sig och även problem i periferin orkar lösas.
..typ..
Usch, nu börjar jag bli djup..
#99 - 24 mars 2004 08:43
Morsan "Jag tror att många har alldeles för många personliga problem för att även ta sig an djuruppfödning, slakt m m. Det är inte förrän vi börjar värna om varandra som ringarna sprider sig och även problem i periferin orkar lösas.
..typ.."
Det har du lite rätt i...
Jag tror personligen att vissa ringar sprider sig utåt, men behöver lite ringar som går inåt med.

Men det är ju tur att några tar den smala krokiga vägen då de flesta tar den raka breda vägen...
#100 - 24 mars 2004 09:56
Ok, en liten fråga. Vad är ert viktigaste argument för att äta köt?? Bara av ren nyfikenhet..
#101 - 24 mars 2004 10:01
behöver man ett argument för att äta kött?

Det är gott, det är nyttigt, det är en naturlig del av vår diet.
#102 - 24 mars 2004 10:03
Det är extremt nyttigt och allsidigt. Det är bra för vår matsmältning med helt kött. Det är naturligt för människor att äta kött eftersom det varit den största delen av vår kost genom utveckligen.

/olivia
#103 - 24 mars 2004 10:19
Lååång tråd att läsa egenom!

Personligen är jag köttätare och i viss mån fisk..det ligger inte överst på favoritlistan bara... smaken.. har defenetivt inget emot varesig veganer eller vegitarianer och har ett par vänner som är det, man lever efter den övertygelse man har för att på bästa sätt döva sitt samvete... inget fel på det!

Far man illa av det åt båda hållen så får man väl kolla över det, om jag skulle ha varit allergisk för något så skulle jag ju inte ha envisats med att äta det ändå... vet inte om jag tycker att det finns rätt eller fel i många av de fallen som tas upp här, djur far illa i många fall men det handlar om att välja sin producent bättre och en del vegitarianer(de flesta blev väl vegitarianer just pga det kan man väl tro) har inte kunnat hitta en acceptabel nivå på detta alt är inte beredda på att betala vad det kostar för att ge dem en för dem human miljö! oftast vinner snålheten när man gör sitt val, då har man gjort sitt val på vilken nivå man vill lägga djurhållningen på, därmed inte sagt att bra djurhållning behöver vara svindyrt men det kommer ju oftast hand i hand.

Vi har ett antal KRAV gårdat runt om stan och jag handlar KRAV av de gårdarna på torget när jag har vägarna förbi, väljer också KRAV i butiken när det är rimmligt(snålheten-jag är beredd att betala extra för det men inte hur mycket som helst, underviker även sk KRAV mat som kan odlas här men som odlats på andra sidan världen och sedan transporterats hit)

Med KRAV mat är man ju dock inte friställd från alla bekymmer även om det är ett steg i rätt riktning, men även KRAV produkter bidrar till extremt mycket övergödning av naturen och orsakar syrebrist i vattenflöden runt om med fiskdöd och rubbningar av ekosystem, jag har ingen lösning på det, men jag väljer närproducerat över saker som är producerat på långt håll! annars kan ju summan av kontentan bli att jag köper en KRAV märkt produkt som med hjälp av transporter och hantering har skitat ner mångdubbelt mer än en som är producerad här... man tänker väl inte på det.. man slipper bara att se konsikvenserna i sin omedelbara närhet och sprider effekten över hela jorden istället..

När det gäller fiskhållningen så är man som akvarist ytterst ansvarig och skyldig när fiskarna blir sjuka! blir de det så har man misslykats, det är ditt fel om fisken blir sjuk, det är ditt ansvar att rätta till problemet eller låta bli att hålla fisken och till den skaran som har misslyckats hör nog alla, jag har fått sjukdommar i mitt akvarie och insett min okunskap om vad som var fel, vad man själv sen gör med den kunskapen är ju upp till var och en, själv valde jag att rätta till problemet och med den nya kunskapen försöka ge mina fiskar en så bra miljö som möjligt, alla är inte allvetande.. så därför tar jag tex zoopet till mig hjälp för att ge fiskarna en så bra miljö som möjligt- allt handlar om en acceptabel nivå!

Jag tycker inte att det är fel att ha akvariefisk, men man ska göra vad man kan för att ge dem en bra miljö.

Jag tycker inte att man har räddat ett djur från lidande genom att bli vegitarian heller, om man blir vegitarian pågrund av djurens lidande så har snarare skjutit ifrån sig problemet och pekar mot alla andra istället för att försöka göra något åt själva problemet som man tycker att producenterna har, även om det är ett sätt att utrycka sin åsikt om vad man tycker om djurens sk lidande.

De som vinner min respekt för bättre djurhållning och produktion är de som ser stort och skapar lagar och kunskap om de effekter som blir av vår konsumtion för att på så sätt förbättra hela världen.
Själv är jag inte politiskt aktiv, dels finns det inget parti som passar och för det andra så har jag inte orken att engagera mig i det, men avundas dem som har tid och ork! jag själv prioriterar mina nära och kära och allt vad det innebär.

Att bli vegitarian/vegan är en ståndpunkt för mig mig och det är inget fel på det - det är ett val för var och en, men det är ingen lösning på något problem för hela världen kommer inte att bli vegitarianer om även om det skulle inträffa så har vi fortfarande stora problem med jordbruket som övergöder världen... och alla effekter som det för med sig.
Många veganer och vegitarianer och inte minst köttätare har fått in någon form av mantra när det gäller sånna här disskussioner. en person lägger fram sin enkelspåriga teori och sen sitter det 50 nickdockor framför... människan unika egenskap är att kunna sammla information om det denne vill och sedan värdera den efter sin eget samvete och åsikt och handla där efter.

kort sagt, alldeles för många med mig ser det mesta för enkelspårigt... gör det du mår bra av och det ditt samvete mår bra av! alla kommer vi att dö, kanske slaktas vi av en rånare, en psykiskt störd person, en bilist, cancer, klantiga fall, maten eller vad som men för guds skull glöm inte att leva ditt liv så att du känner dig tillfreds när du dör! nu eller om 100år.
#104 - 24 mars 2004 11:19
Ja, jag tycker att man behöver ett agrument för att äta kött! Varför ska det vara så himla givet att äta kött? Vi behöver (med några få medicinska undantag då) inte äta kött..Alltså behöver det inte vara så självfallet att göra det. På samma sätt som vi bör fundera över vad just JAG kan göra för att förändra något till det bättre i samhället (t.ex. börja källsortera, samåka i bil, engagera sig i någon hjälporganisation ,osv..) tycker jag att man bör fundera varför jag äter kött, vara medvetet om för och nackdelarna och kunna väga dessa mot varandra.

Ett argument som vi inte talt om än är jordens resurser. En rad miljö- och solidaritetsorganisationer har påpekat att det inte räcker med rättvis fördelning av Jordens resurser om vi vill att maten ska räcka till alla. Vi måste dessutom radikalt minska vår köttkonsumtion. Upp till 90 procent av proteinet och 96 procent av kalorierna går förlorade då man låter vegetabiliskt protein passera genom husdjur för att producera animaliskt protein. Idag används 35-40 procent av Jordens spannmål till djurfoder. Köttproduktion innebär dessutom slöseri med vatten, en allt mer bristfällig resurs. Det krävs 100 000 liter vatten för att producera ett kilo nötkött. För att producera ett kilo soja krävs bara 2000 liter vatten.

En artikel ang. detta:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=243405&previousRenderType=2

Och en till:
http://www.rattvismat.nu/nyheter/vattenkonferens.htm
Bra sida för övrigt..

#105 - 24 mars 2004 11:53
Frågan är varför man speciellt ska ha ett argument för att just äta kött? Det är fortfarande ett val, man kan välja bort att äta kött men man ska inte då heller tro att man inte är en del av problemet, köttet är bara en liten del i en oräknelig massa problem rörande djurplågeri och världsproblem... de som äter kött och de som inte äter kött har gjort sin avägning och tagit sitt beslut, man får respektera det precis som jag respekterar en vegitarians beslut att inte äta kött.... ska man behöva argumentera alla sina val? för det här är bara ett av dem man gör.. tex

Ska man behöva argumentera att man skaffar barn för att världen är överbefolkad och att människan är en belastning på jorden?

Ska man behöva argumentera varför man väljer att vara vegitarian och väljer att bidra till övergödning? lösningen är inte att peka på att "de där förbrukar mer än vad vi gör"!

Hur motiverar man att man använder sin dator som är full av giftiga saker och bidrar till utsläpp från elframställning tillsammans med allt annat vi förbrukar?

Hur motiverar man att man lever om man är en belastning för jorden?

Jag tycker inte att man behöver ett argument och skulle inte drömma om att ifrågasätta eller kräva ett argument för något av dessa saker! inte heller på kött frågan...

Visst just nu diskuteras kött, men lösningen ligger mer i att informera om nackdelar,fördelar och konsikvenser av sina val, sen ska valet respekteras.
#106 - 24 mars 2004 12:24
Jag har provat ätt äta mat av soja, linser och en mängd grönt, vid ett besök på Österåsen ett "hälso"hem dit de som måste banta och de med andra sjukdomar "får vila upp sig"

Det var inte mat, soja "intekött" biffarna smakade urk, och det gröna var det lika smak på de hade lyckas förstöra tomater och gurka med någon hälso dressing.
Ska man avstå kött, fisk, fågel, av etiska skäl då skulle jag svälta.

Jag ser inte det jag äter som lik delar från ett dött djur utan som mat, jag vill inte veta hur djuret behandlas, jag vill inte se på TV program som tar upp vanvård av djur, jag vill inte bli upprörd, jag har några gånger anmält företag för att de inte skött sina djur,och upptäckt att det är jag som inte blir trovärd i myndigheternas ögon, inte ens bildbevis räcker för att bli trodd, och det är nog fler än mig som känt hur hopplöst det är att jobba för ett djur skydd.

Se bara vid nyår när jag skrev ett inlägg om fyrverkerier, för att inte hundar ska behöva lida, många på Zoopet forum tyckte inte att det behövdes någon begränsning och i det närmaste idiot förklarade de som ansåg att ett djur inte skulle behöva lida av ljudet från fyrverkerier.

Nå, motionen är inlämnad till fullmäktige, kommer den att gå igenom, knappast, det vore en allt för stor begränsning av individen frihet och försäljnings ställen skulle förlora inkomst.

Men vi i vår klubb är nog djurplågare då vi fått veta att vi som förening inte får odla, ta mot sjuka, ha andras fiskar för omplacering utan att ha en godkänd utbildning.

Nej jag äter kött och förtränger att det är delar av ett dött djur jag äter.
Zoobutiker får ha vilka missförhållande som helst vara utan tillstånd för lokalen inte gått utbildningen och jag ska inte bry mig.
En anmälan om vanvård av djur slutar ofta så här http://www.tidningen.to/nyheter/visa.asp?ID=1408702
#107 - 24 mars 2004 12:25
Det är omöjligt att ta ställning för eller mot något utan att bli inkonsekvent. Frågan är hur inkonsekvent man kan tillåta sig själv att vara. Rabiata inkonsekvensmotståndare ser jag som intellektuella dvärgar och tom. farliga eftersom det endast blir ett korkat "men du gör ju så, usch vad inkonsekvent att du även gör så" vilket gör att man bara tänker "idiot" och låter bli att försöka förklara. Särskilt korkat är "Veganer, bry er om människor istället!". Som om det skulle finnas en motsättning. <b>Det enda beslut man kan ta utan att vara inkonsekven är att konsekvent låta bli att ta beslut. Oj, vilken trevlig värld det skulle bli!</b> Oftast kommer inkonsekventargumentet från antivegeterianer, men i den här tråden började det faktiskt från andra hållet (gnäll inte på min guldfisk om ni äter fisk, det är inkonsekvent).

Så här ser originalformen av guldfisk ut, allt annat är framodlat (färg, form osv):
http://www.fishbase.se/Photos/PicturesSummary.cfm?StartRow=6&ID=271&what=species
Kjell Fohrman
Administrator
#108 - 24 mars 2004 12:33
Ett argument som vi inte talt om än är jordens resurser. En rad miljö- och solidaritetsorganisationer har påpekat att det inte räcker med rättvis fördelning av Jordens resurser om vi vill att maten ska räcka till alla.

Detta kan jag inte hålla med om - vi är faktiskt inte fler människor på hela jordklotet än att samtliga skulle få plats på Gotland. Visserligen blir det trångt men alla kommer i alla fall att få plats med varsin säng och en stol. Så nog borde det finnas utrymme för att framställa tillräckligt med föda för att inte männsikor skall frysa ihjäl.

Orsaken till att många människor svälter beror till största delen på en gigantisk misshushållning som bl.a. går ut på att vi ekonomiskt stödjer en produktion av jordbruksprodukter här i Europa som slår ut produktionen i fattiga länder som har bättre förutsättningar att odla dessa produkter. Ett exempel är ris där vi har höga importtullar in i EU.
Det är ju t.o.m. så att vi inom EU årligen betalar ut miljardbidrag till odling av vissa jordbruksprodukter som sedan eldas upp pga överproduktion, samtidigt som människor svälter ihjäl.

Själv är jag inte vegetarian, men har full respekt för de som väljer att vara det - människan är dock skapad omnivor vilket innebär att man behöver såväl kött som grönsaker. Självklart kan dock de flesta människor klara sig utan kött om man äter vitaminer som ersätter köttprodukterna.
Ett stort problem i dagens samhälle är dock att många äter för lite grönsaker och många av de bristsjukdomar som fanns för i tiden (när tillgången till frukt och grönt var ytterst begränsad - främst under vinterhalvåret) är på väg tillbaka - pga våra dåliga kostvanor.
#109 - 24 mars 2004 12:39
Nu läste jag lite till i den här tråden och den är helt nersölad av det naturliga felslutet (The Naturalistic Falacy). Det är väl ändå skit samma om vi var jagande mördande vådtagande vildar för tusentals år sedan? Hur naturligt är det med kläder och att sitta och skriva på Zoopet forum? Våra kroppar är inte stenålderskroppar som det ofta påstås dessutom (möjligen bronsålder) men vad spelar det för roll? Kolla på vilket käk vi mår bra av! För er som inte vet det så skulle flertalet av oss må bättre av en vegetarisk kost eftersom att den är mindre "fel" än den usla grönsaksbefriade köttkost de flesta äter.

(Ps. Männisikan ursprung är allätare, det är det inget snack om förövrigt.)
#110 - 24 mars 2004 12:40
Nått måste man ju äta. Och då är vegansk/vegetarisk föda bättre än kött. Resursmässigt, miljomässigt och djurhållningmässigt.

Du säger att man har TAGIT ett beslut. Om man tar ett beslut VÄLJER man att göra något..Right? Men grejen är att jag tror inte de flesta tar ett beslut att äta kött. Det är nått man gör idag. Jag önskar att fler TOG BESLUT. SLog upp fakta, tänkte till vad man tycker har värde i köttfrågan, alltså, lidande, miljöresurser osv.

Många tycker det är konstigt och är oroade över att mina barn ska växa upp på vegetarisk föda. "Vaddå, ska du tvinga på barnen dina ståndpunkter? det är ju inte rätt". Men vaddå? Det är väl samma sak som att "tvinga på" barnen att äta kött? Bara för att den stora massan äter kött ser folk det som något konstigt att mina barn inte äter kött.

Skapa en tråd angående giftiga datorer så ska jag argumentera för att jag använder datorn trots att det är gifter i den, aiight?
Argumentera är bra. Man får många nya insikter, kanske lär sig nått nytt eller lär sig lite om sig själv.

Jag brukar kräva argument av folk jag möter som äter kött (ok, don´t get me wrong.Jag är inte så rabiat att jag attackerar folk som äter en korv på gatan..Men ofta när folk får veta att jag är vegan frågar de varför o så spinner det vidare). Jag tror till o med jag övertalat någon/några att komma över till den ljusa sidan där gräset är grönt (alltså den veg. sidan :) .Om det är folk jag inte känner lär vi känna varandra lite, är det mina vänner så får vi en trevlig disskusion och lär av varandra och slipar våra agrument, för eller emot kött.
Att ifrågasätta är bra..Man måste ifrågasätt och det finns jävligt mycket att ifrågasätta just nu.. Det är min ståndpunkt. Ifrågasätt och tänk själv. Bara döda fiskar åker med strömmen, hahaha :)

Jag respekterar folk..Men när någon gör fel, tar jag mig även friheten att påpeka detta.
#111 - 24 mars 2004 12:43
Detta kan jag inte hålla med om - vi är faktiskt inte fler människor på hela jordklotet än att samtliga skulle få plats på Gotland. Visserligen blir det trångt men alla kommer i alla fall att få plats med varsin säng och en stol. Så nog borde det finnas utrymme för att framställa tillräckligt med föda för att inte männsikor skall frysa ihjäl.

Orsaken till att många människor svälter beror till största delen på en gigantisk misshushållning som bl.a. går ut på att vi ekonomiskt stödjer en produktion av jordbruksprodukter här i Europa som slår ut produktionen i fattiga länder som har bättre förutsättningar att odla dessa produkter. Ett exempel är ris där vi har höga importtullar in i EU.

Du glömde krig och distributionsproblem som är orsaken till i princip alla hungersnöder. På sikt är det helt nödvändigt att lägga om kostvanorna mot mer grönsaker eftersom vår befolkning ökar. Särskilt viktigt är det ur miljösynpunkt eftersom att vi inte vill förvandla hela jorden till jordbruksmark. Folk har klarat sig utan dagligt köttintag (och även helt utan kött) historiskt och kommer att kunna göra det i framtiden också.
#112 - 24 mars 2004 12:45
Vegaterisk matlagning har öppnat många, många dörrar för mig. När jag åt kött blev det fiskpinnar, köttbullar, köttfärsås med makaron, stektfalukorv med makisar..Typ som på ett rullande schema.
Nu äter jag färgglada wokar, bönar av olika slag, linser..Massa trevliga saker! Så det var nog bara otur att du fick dålig mat!
#113 - 24 mars 2004 12:49

Vegaterisk matlagning har öppnat många, många dörrar för mig. När jag åt kött blev det fiskpinnar, köttbullar, köttfärsås med makaron, stektfalukorv med makisar..Typ som på ett rullande schema.

Nu äter jag färgglada wokar, bönar av olika slag, linser..Massa trevliga saker! Så det var nog bara otur att du fick dålig mat!

Så det kan man inte äta om man också äter kött då? Skulle nog säga att du har lika otur som tror att man inte kan variera sin mat bara för att man även har kött i sin kost.
#114 - 24 mars 2004 12:52
Och att lägga om kostvanor och äta mer grönt det har "marknaden" förstått läs här http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,451885,00.html
Uländerna får inte längre rätt att odla själva.
#115 - 24 mars 2004 12:53
Vattenbrist, krig, okunskap om hur man odlar osv.. Det finns förmodligen mer ställen vi inte kan odla på än ställen vi kan odla på. Och de ställen man kan odla på har vi boskap på istället för att ta vara på det jorden ger oss direkt. Dessutom som jag skrev ovan..Mycket av det man odlar går till köttdjuren! Vilket slöseri!
#116 - 24 mars 2004 12:56
Gosatta: Jag syftade på mig själv.. Men faktum är att man äter mindre snabbmat som vegetarian. Och som många vet är snabbmat i många fall inte nyttigt.. Fan vad vad dom stoppar i korven och köttbullarna t.ex. egebtligen..
#117 - 24 mars 2004 12:58
Tyvärr äter många vegetarianer också enbart snabbmat (många av dom jag känner äter MER snabbmat en dom flesta). Efter som så många har otroligt dålig kunskap om mat så går dom och köper alla dessa frysta vegetariska rätter som inte heller är så nyttiga.

/GoSatta som lagar nästan all sin mat själv.
Kjell Fohrman
Administrator
#118 - 24 mars 2004 12:59
Du glömde krig och distributionsproblem som är orsaken till i princip alla hungersnöder.

Lite konstig inställning - självklart spelar sådant som distributionsproblem in men man måste ju anpassa produktionen till den infrastruktur som existerar och sedan se till att inte alla människor trängs in i städerna.
Även i länder som inte befinner sig i krig så svälter folk faktiskt ihjäl (även om ev. krig självklart påverkar det i ytterligare negativ inriktning).
Faktum är ju att gör ca. 1/3 av jordens befolkning så är övervikt (och därmed relaterade sjukdomar som diabetes) ett gigantiskt problem och betalar man för att odla sådant som eldas upp.
Samtidigt så svälter 2/3 av världens befolkning och på sådant som dessa länder kan prodcera ett överskott av till en billig penning pga klimatmässiga fördelar så sätter de "feta" länderna upp skyddstullar för dessa produkter.
Detta är det grundläggande felet och det kvarstår även om vi skulle lägga om produktionen till enbart grönsaker.
#119 - 24 mars 2004 13:00
Ja, det är väl olika. Själv har jag inte råd, men jag skulle gärna fuska ibland.
Tyvär finns inte så mycket vegansk snabbmat. Gourme bullarna är rysligt goda i alla fall.
#120 - 24 mars 2004 13:22
Åter igen; soyabönor, linser mm är utsatta för besprutning, man experimenterar med genmodifiering för resistens... Människor av idag har - oavsett om de är veganer, vegetarianer eller blandkostare - extremt dålig koll på varifrån deras mat kommer, hur den producerats och så vidare. Brödet kan ha åkt ett par varv runt sverige. Bönorna importerats till ett ställe. Packats, skickats vidare till grossist och sedan till försäljning...
Det man borde göra är att koncentrera sig på att ställa krav på HUR maten produceras. Jag äter hellre en höna som jag vet har levt ett bra hönsliv med möjlighet att leta mat och vara höna än geenmodifierad soyaböna som odlats storskaligt och sedan fraktats lååååååååååååångt.
I stället för att inte äta kött önskar jag att man såg till att gynna dem som faktiskt försöker ge djuren ett vettigt liv och inte bara ser dem som enheter i produktionen.
#121 - 24 mars 2004 13:27
Särskilt korkat är "Veganer, bry er om människor istället!". Som om det skulle finnas en motsättning.

Jäpp , det där brukar jag yppa, men det är mot bakgrund av att veganer oftast är engagerad i en fråga och inget annat. Då ser jag en motsättning, jag ser det som "waste of" engagemang, vilken nytta det skulle kunna vara i politiken exempelvis, det brinnande engagemang som veganer ofta vittnar om. Politik är ju det enda sättet att påverka.

Om konsekvensprincipen råder, så kommer jag förmodligen bli kallad ännu mer korkad återigen ; )

Mvh Jari
#122 - 24 mars 2004 13:36
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Du glömde krig och distributionsproblem som är orsaken till i princip alla hungersnöder.

Lite konstig inställning - självklart spelar sådant som distributionsproblem in men man måste ju anpassa produktionen till den infrastruktur som existerar och sedan se till att inte alla människor trängs in i städerna.
Även i länder som inte befinner sig i krig så svälter folk faktiskt ihjäl (även om ev. krig självklart påverkar det i ytterligare negativ inriktning).
Faktum är ju att gör ca. 1/3 av jordens befolkning så är övervikt (och därmed relaterade sjukdomar som diabetes) ett gigantiskt problem och betalar man för att odla sådant som eldas upp.
Samtidigt så svälter 2/3 av världens befolkning och på sådant som dessa länder kan prodcera ett överskott av till en billig penning pga klimatmässiga fördelar så sätter de "feta" länderna upp skyddstullar för dessa produkter.
Detta är det grundläggande felet och det kvarstår även om vi skulle lägga om produktionen till enbart grönsaker.

[/quote]

Håller med! Vårat ekonomiska system är en garant för att fattiga länder förblir fattiga.
Krig o distribution är väl bara bisaker i sammanhanget, vi kan väl ljuga för "de fattiga länderna" men inte för oss själva, det ser så illa ut.

Mvh Jari
#123 - 24 mars 2004 13:46
Du säger att man har TAGIT ett beslut. Om man tar ett beslut VÄLJER man att göra något..Right? Men grejen är att jag tror inte de flesta tar ett beslut att äta kött. Det är nått man gör idag. Jag önskar att fler TOG BESLUT. SLog upp fakta, tänkte till vad man tycker har värde i köttfrågan, alltså, lidande, miljöresurser osv.

Det är till viss del sant, det kan gå på rutin, men om så är fallet så är ju frågan om det har funnits skäl eller att denna har fått information och/eller engagerar sig i frågan. har man inte intresset, engagemanget eller accepterar läget(som jag) så vill man nog inte lägga tid på en så pass stor omställning om man inte brinner för övertygelsen. Åter igen, jag tycker inte att en vegitarian gör fel, jag tycker inte att jag gör fel heller. Jag är medveten om mitt val och oavsett vad det gäller om här i världen så tycker jag att människor ska bilda sig en egen uppfattning om alla saker baserat på information som tar upp alla aspekter, fördelar nackdelar och konsikvenser.

Många tycker det är konstigt och är oroade över att mina barn ska växa upp på vegetarisk föda. "Vaddå, ska du tvinga på barnen dina ståndpunkter? det är ju inte rätt". Men vaddå? Det är väl samma sak som att "tvinga på" barnen att äta kött? Bara för att den stora massan äter kött ser folk det som något konstigt att mina barn inte äter kött.

Det är upp till varje förälders omdömme/val att avgöra hur och med vad man ska mata sitt barn, jag hade klasskompisar som var vegitarianer från barnsben... jag hade klasskompiar som inte hade smakat läsk med för att föräldrarna inte ville att de skulle få det.
Tills "barnen" har uppnått en sån ålder att denna kan avgöra vad som fungerar och inte fungerar för denne och vad som är viktigt för denne så får de förlita sig på deras föräldrar, kött eller inte, inget av det är fel, men det är inte troligt att en köttätande mor/far lägger om sin kost bara för att barnet ska äta vegitariskt, däremot kommer det säkert naturligt i en famlij som är vegitarianer...

Skapa en tråd angående giftiga datorer så ska jag argumentera för att jag använder datorn trots att det är gifter i den, aiight?

Argumentera är bra. Man får många nya insikter, kanske lär sig nått nytt eller lär sig lite om sig själv.

Det var ett exempel i raden av de andra, my point is man kan inte tvinga människor att förklara sig i alla de val man gör i livet, inte heller kanske ifrågasätta allt, det som är viktigt för dig kanske inte är viktigt för någon annan, jag har kollat närmare på alternativet att bli vegitarian efter att vegitarinan vänner upplyst mig om hur det är och alternativ matlagning osv jag har valt att inte hoppa på det, jag är inte helt enkelt beredd att ge upp kött för jag tycker att det är gott osv osv... det inkluderar korven som är i princip inälvsmat så som lungor,hjärta tarmar och hela baletten.
#124 - 24 mars 2004 14:42

Håller med! Vårat ekonomiska system är en garant för att fattiga länder förblir fattiga.

Krig o distribution är väl bara bisaker i sammanhanget, vi kan väl ljuga för "de fattiga länderna" men inte för oss själva, det ser så illa ut.
Min "konstiga inställning" gav faktiskt nobelpris i ekonomi för ett par år sedan. Konflikter (med eller utan vapen) är den "triggande" orsaken till hungersnöd, men saker sitter ihop. Håller helt med i vad som står ovan bortsett från att ländernas politiska system skulle vara en bisak (Zimbabwe, Etiopien, osv. osv.).
Jäpp , det där brukar jag yppa, men det är mot bakgrund av att veganer oftast är engagerad i en fråga och inget annat. Då ser jag en motsättning, jag ser det som "waste of" engagemang, vilken nytta det skulle kunna vara i politiken exempelvis, det brinnande engagemang som veganer ofta vittnar om. Politik är ju det enda sättet att påverka.
"oftast" - knappast! Nu känner jag inte så många veganer men desto fler vegetarianer och utan att behöva fundera speciellt länge så kan jag konstatera att dessa är mer engagerade i samhälls/världsfrågor än de som inte är vegetarianer. Empati brukar sällan endast gälla en fråga. Vissa vegannazister finns det förstås. Sedan finns det alltid en viktigare fråga och om man ska hoppa som från sten till sten till den viktigare frågan så hamnar man till slut på frågan om världsfreden och människans oförmånga att vara snäll. Om man som jag inte tror på att böner hjälper så är det ju bara att låta bli att engagera sig eller? Fast jag håller med om att jag skulle bli irriterad av en rabiat vegan som sparkade ner tanter på stan men gnällde på mig för att jag åt KRAV-kött. Då skulle den personen vara förtjänt av en rejäl slev ovett.
Vattenbrist, krig, okunskap om hur man odlar osv.. Det finns förmodligen mer ställen vi inte kan odla på än ställen vi kan odla på. Och de ställen man kan odla på har vi boskap på istället för att ta vara på det jorden ger oss direkt. Dessutom som jag skrev ovan..Mycket av det man odlar går till köttdjuren! Vilket slöseri!
Jag vet inte om det här var ett svar till mig men det jag menade var att köttproduktion tar upp mycket större yta än grönsaksproduktion så om vi vill föda världens växande befolkning samtidigt som vi vill behålla den biologiska mångfalden så måste vi lägga om våra kostvanor mot en mer vegetarisk kost.
Kjell Fohrman
Administrator
#125 - 24 mars 2004 15:10
Min "konstiga inställning" gav faktiskt nobelpris i ekonomi för ett par år sedan.

Jo, jo och det är ju ett fattigt u-land som delar nobelpriset[;)] - just ekonomipriset har ju ofta fått kraftig kritik eftersom detta ofta har delats ut till företrädare för representanter för den rika världen som i sin ekonomiska värld inte fattar att det finns människor som dör pga svält. En sådan kritiserad ekonomipristagare var väl Milton Friedman om jag minns rätt.

En vanlig orsak till krig är allt som oftast de konstgjorda gränser som satts mellan olika länder och orsaken till detta är ju allt som oftast att de forna kolonialmakterna en gång i tiden delade upp den fattiga världen mellan sig utan att ta hänsyn till de sociala och kulturella skillnader som rådde mellan olika folkslag.
Sedan drar vi nytta av det genom att sälja vapen till dom[:(!]
#126 - 24 mars 2004 15:32
Det påstås ofta att just 1998 års ekonomipris gavs för att stilla kritiken Kjell skriver om och jag har inte hört någon som helst kritik av det här priset till Nobels minne. Läs på om Indiern Amartya Sen på http://www.nobel.se/economics/laureates/1998/index.html

Jo, jo och det är ju ett fattigt u-land som delar nobelpriset - just ekonomipriset har ju ofta fått kraftig kritik eftersom detta ofta har delats ut till företrädare för representanter för den rika världen som i sin ekonomiska värld inte fattar att det finns människor som dör pga svält. En sådan kritiserad ekonomipristagare var väl Milton Friedman om jag minns rätt.

En vanlig orsak till krig är allt som oftast de konstgjorda gränser som satts mellan olika länder och orsaken till detta är ju allt som oftast att de forna kolonialmakterna en gång i tiden delade upp den fattiga världen mellan sig utan att ta hänsyn till de sociala och kulturella skillnader som rådde mellan olika folkslag.

Sedan drar vi nytta av det genom att sälja vapen till dom
Som jag ser det säger jag inte mot någon och håller med i vad som skrivs i frågan bortsett från att jag skulle ha en konstig uppfattning.
Kjell Fohrman
Administrator
#127 - 24 mars 2004 15:45
Som jag ser det säger jag inte mot någon och håller med i vad som skrivs i frågan bortsett från att jag skulle ha en konstig uppfattning.

Okej bra att vi är överens - apropå kött och/eller grönsaker - vad blir det för mat på ciklidstämman på ciklidstämman[:-94]
#128 - 24 mars 2004 15:57
angående resursslöseri så undrar jag vad som hade hänt om alla gick över till vegetariskt kost.
det går ju åt lika mycket grönsaker för att vi öka i vikt o bibehålla vikten som för en ko.
Dessutom så är väl ekologiskt (som förespråkas så fint av vegetarianer) odlade grödor gödslade med djurskit var ska den komma ifrån om vi slutar hålla djur.
O du nämde vatten det kan man väl ändå inte säga att det går åt 100000 liter det kommer ju ut igen o sluter sig till det naturliga kretsloppet.
#129 - 24 mars 2004 16:08
angående resursslöseri så undrar jag vad som hade hänt om alla gick över till vegetariskt kost.
Det kommer inte att ske så argumentet är ointressant just nu.
det går ju åt lika mycket grönsaker för att vi öka i vikt o bibehålla vikten som för en ko.
Exakt, sedan äter vi kon vilket gör att vi kan föda tio gånger mer människor på grönsaker jämfört med kött (men det förutsätter förstås att vi kan äta det djuren äter vilket t ex gäller odlad lax, kyckling (båda är rätt effektiva energiomvandlare) och särskilt gris)
Dessutom så är väl ekologiskt (som förespråkas så fint av vegetarianer) odlade grödor gödslade med djurskit var ska den komma ifrån om vi slutar hålla djur.
Min uppfattning är att KRAV ska lägga ner den idiotiska idén med att inte tillåta konstgödsel.

vad blir det för mat på ciklidstämman på ciklidstämman

Förrät: Pakor- friterade grönsaker i chilisås

Varmrätt inklussive bröd till alla och en Cobra (god STOR öl)
Chicken Tikka Masala
Räkor i spenat
Vegetarisk Curry

Det kommer att finnas lika mycket av varje och det ställs fram på borden

Efterätt (vet inte om vi sagt vad vi vill ha) med kaffe
Kjell Fohrman
Administrator
#130 - 24 mars 2004 16:11
Låter kanon med maten på stämman - blev lite orolig att vi efter denna diskussion inte skulle få något kött, men nu är jag lättad[:)]
Vi ses på lördag.
#131 - 24 mars 2004 17:22
Gugges: Nej, men om du inte har lust att förklara dig så skriv inte i den här tråden. För det är just det vi gör här. Jag tvingar ingen att skriva här!!
Och jag tycker visst man ska förklara och ifrågasätta allt.
Lite av meningen med att ens disskutera sånt här med folk är att få folk att tänka över sina "val". Vissa människor funderar inte ens över kött/icke kött och om jag frågar den personen varför de äter kött och kommer med motargument kanske den persomem börjar TÄNKA.

Ola Svensson- Jag håller fullständig med om att veganer oftast är mer engagerade än köttätare. Det stämmer fullständigt in på de flesta av mina vänner och människor jag träffat genom människorätts organisationer.

På ett plan vet jag att så länge det finns krig och människor i nöd kommer ingen "orka bry sig" om djuren. för mig går kampen för fred och rättvisa hand i hand med kampen för ett köttfritt samhälle. Men mitt hjärta har alltid slagit hårdast för djuren och det är i djurrätts frågorna jag engagerar mig.

Jag tror inte det var svar till dig..Till Kjell tror jag. Jag håller tyvär inte reda på alla inlägg längre! :)

Lala??: Ja, men det går åt mycket mer att föda en kossa. Det går åt mycket energi och vatten att transportera och slakta den o sedna transportera igen till affären.
Visserligen transporteras grönsaker också men i slutändan tar grönsaken ändå mindre energi än om den ska passera geneom djuren o bli kött.. eDet där lät konstigt...Nu är jag trött.. :)

#132 - 24 mars 2004 17:35
blev lite orolig att vi efter denna diskussion inte skulle få något kött, men nu är jag lättad
Mitt ursprungliga förslag att jag skulle göra femtio liter av min famösa habaneroböngryta blev tyvärr brutalt nedröstat...

[:-52]
Kjell Fohrman
Administrator
#133 - 24 mars 2004 17:50
Mitt ursprungliga förslag att jag skulle göra femtio liter av min famösa habaneroböngryta blev tyvärr brutalt nedröstat...

Det var nog tur det då hade nog alla närvarande blivit antiveganer på kuppen och tänk vad det hade luktat på årsmötet på söndag[:-27][:-124]
#134 - 24 mars 2004 19:08
hehe..:)
#135 - 24 mars 2004 20:48
Ni är för söta! Nedröstad för sitt vego förslag! *asg*
#136 - 25 mars 2004 19:37
Isabella, Jag tycker att det är helt fel att inte låta dina barn äta kött, låt dom ta det beslutet är dom är typ 14år och inte tvinga på dina åsikter.
Människan är i grund och botten en allätare och varför ska man avvika från den kost som människans kropp är menad att äta?
#137 - 25 mars 2004 19:40
JAg tänkte inte tvinga på mina barn att äta kött.

Mina föräldrar tvingade på mig att äta kött o jag kan inte göra samma sak mot mina barn.

(Så fort jag blev medveten om det tog jag beslutet att sluta äta kött.)
#138 - 25 mars 2004 20:05
Nej om vi skulle ta och avsluta denna diskussion med lite sushi och det mycket goda japanska ölet Kirin... =)
#139 - 25 mars 2004 21:13
Isabella : Läste en ganska rolig artikel för ett tag sedan om att man med hjälp av kloningstekniken i framtiden säkert kommer att kunna odla fram kött för konsumering.

"Klon-köttet" skulle ju då aldrig ha varit levande, utan det skulle då alltid bara varit en köttbit.

Inga djur skulle ju ha slaktats eller lidit då så då försvinner ju lite av dina argument.

Skulle du äta en kött i så fall?
#140 - 26 mars 2004 17:46
Så långt som det går kommer jag nog att undvika gen förändad föda..

Och ja, jag vet att vissa grönsaker är genförändrade.
#141 - 26 mars 2004 18:04
En vän till mig argumenterar för genmodifierade kossor med kraftigt tillbakabildade hjärnor, så de blir stora köttstycken men som "levande grönsaker" utan känslor.

han frågade även i en ICA-affär om grönsakerna var genmodifierade och när expediten sa nej, så svarade han "då vill jag inte köpa några". hehe

Andreas
#142 - 26 mars 2004 18:50
Isabella : Ehh, "klon-köttet" är inte genförändrat.
Det är klonat!
Jag menar att om man kan klona en köttbit, skulle du äta
den klonade köttbiten då?
Den köttbiten har ju aldrig varit en del av ett
djur utan alltid bara varit en köttbit.
Alltså har inga djur behövts slaktas = inget lidande i
din mening.

Jag menar inte att man ska genförändra kossor och
och andra djur för attt dem ska producera mer kött eller
liknade.

Du måste verkligen ha missuppfattat mig...
#143 - 27 mars 2004 15:29
Jag förstod det, kanske var det jag som använde fel ord.

För att klona måsta man ju greja med celler och så, jag tycker det är obehagligt.
#144 - 27 mars 2004 15:44
najjj, anti-kloning asså. allt ska va "orginal".
#145 - 27 mars 2004 16:08
Nej om vi skulle ta och avsluta denna diskussion med lite sushi och det mycket goda japanska ölet Kirin... =)

Skål! [:-36]
#146 - 27 mars 2004 19:07
Veg. sushi e skit gott!
#147 - 27 mars 2004 19:11

Veg. sushi e skit gott!

? Vad är det?
#148 - 27 mars 2004 19:38
För att återgå till ursprungsfrågan, jag älskar fisk! och topplistan ser ut som följer:
1. Gös
2. Regnbåge
3. Sik
4. Torsk
5. Sei

Det vill säga, både "seriös akvarist" och älskar att avnjuta fisk som måltid utan några som helst moraliska betänkligheter.

Mvh Jari
#149 - 27 mars 2004 19:56
Jag äter fisk, och kött. Människan är allätare av naturen. Jag köper kravmärkt och ekologiskt om möjligt. Dubbelmoral i viss mån är oundvikligt. Att leva i vårt slösiga västsamhälle är förkastligt men vad göra? Flytta till u-land?
#150 - 28 mars 2004 09:09
Abbore och gös e nästan lika gott, men gösen e nog snäppet godare, men helt klart är abbore och gös dom godaste fiskarna.
#151 - 28 mars 2004 09:42
Sushi- fast gjort med gurka, avovado, sjägräs och tofu. Och eller ägg om man äter det också..
#152 - 28 mars 2004 09:44
Sushi- fast gjort med gurka, avovado, sjägräs och tofu. Och eller ägg om man äter det också..

kan man kalla det sushi då??
#153 - 28 mars 2004 09:44
Om ni vill dela fisk recept och prata om vilken fisk som är godast, skapa då en egen tråd!

eller försöker ni provocera mig på nått sätt?
#154 - 28 mars 2004 09:53

Om ni vill dela fisk recept och prata om vilken fisk som är godast, skapa då en egen tråd!

eller försöker ni provocera mig på nått sätt?

Inte alls, svarar bara på din ursprungsfråga.

Mvh Jari
#155 - 28 mars 2004 11:27
Frågan var inte vilken fisk som är godast
#156 - 28 mars 2004 11:28
Jodå..Vegetarisk sushi heter det!
#157 - 28 mars 2004 11:31
Ursprungsfrågan löd:
JAg har en liten fråga. Hur många av er seriösa akvarister äter fisk? Alltså, inte era akvarie fiskar utan lax, torsk, gädda osv?

Eftersom du har lagt ämnet under Humormania så får du nog vara beredd på de mest osannolika svar.
#158 - 28 mars 2004 11:51
Fisk är supergott! Hellre äter jag fisk & kött & skaldjur än quorn och annat äckligt veganchitt!!!!
#159 - 28 mars 2004 12:34
*host* nästan provocerande *host* :D
#160 - 28 mars 2004 13:04

Vad är det för mening med att vara vegan om man ändå promt måste ha samma maträtter som icke veganer (tex. "veg. sushi" "veg. hamburgare" osv, osv.)??
#161 - 28 mars 2004 13:38
ok ok för att INTE provocera
Räkor är gott
Kräftor är gott men jobbiga o peta ur
Kräftstjärtar är mumsigt värre!
Rödtunga, sjötunga supergöttigt
Abborre göttigaste fisken stekta filéer
All lax som inte är gravad helst stekt lr grillad
Torsk e god vardagsfisk
Krabba e torrt o inte så gott
Hummer e sisådär
Ostron har jag inte prövat ännu... ser ut som geleklumpar skulle nog ha svårt med konsistensen
Musslor går ner
Marulk e supergott om nåt proffs lagat den åt mej :)
Svärdfisk e gött götti gött gött
Tonfisk yummyyyy

All sill på burk & sushi & gravad lax går bort! Äckligt.

Lövbiff med pommes o grönpepparsås är favvorätten!
Skinka på mackan kan jag inte vara utan.
Oxfile = gött
Gåsleverterrin = supergött
Fläskfilé
Fläsk-kotletter
Mesta kött är gött!

Det som går bort i köttväg är pölsa och blodpudding & sniglar!
#162 - 28 mars 2004 13:49
Det finns massa veg. mat som inte är "rip off" på köttmat..Men det är ju bra att det finns alternativ så att jag t.ex. kan gå ut o äta med vänner som äter kött.
#163 - 28 mars 2004 13:52
Wrongprincess:

Kul..Jag har fått höra liknade provokationer av 14 åringar dagligen. Det ÄR inte kul.

Dessutom smakar ju kött ingenting utan det är kryddorna från växtriket som gör att det blri gott.
#164 - 28 mars 2004 13:54

Jodå..Vegetarisk sushi heter det!

Det gör det inte alls! Sushi är nämligen bara riset (ett speciellt ris tillagat på speciellt sätt) Rå fisk heter sashimi men när det ligger på sushi ris så kallar man det bara för sushi.
#165 - 28 mars 2004 14:52
Vad kallar du det för då?

På alla sushi ställen jag varit på heter det veg. sushi..
#166 - 28 mars 2004 22:42
Ursprungsfrågan var äta fisk & frågan är ställd på en akvariesajt... dessutom är det lagt under ämnet humormania. Att då gnälla på de svar man får är att inte acceptera andra människors åsikter. Jag har en son som snart fyller tonåring och han har många vettiga åsikter värda att lyssna på.
Isabella om du inte är intresserad av att höra olika åsikter i frågan som du ställt kan du lika gärna sluta läsa nu.

Som ytterligare svar på ursprungsfrågan...
Om man äger en häst & tycker hästar är underbara djur kan man då äta hästkött?
Svar JA
Inte ett dugg oetiskt är det heller. Jag äter dock inte min egen häst då det är en tävlingshäst.

Men om det blev världssvält och enda som återstod skulle jag inte tveka en sekund att håva upp mina firrar en efter en för att mätta mig själv och familjen. Jag tror knappast att ens veganer & vegetarianer skulle sluta äta om det enda som återstod på jorden var kött.
Givetvis respekterar jag andra människors val att inte äta kött & fisk. Då blir det mer kött & fisk kvar till mej!!!
Smaskens! [:-111] he he
#167 - 29 mars 2004 02:29

Wrongprincess:

Dessutom smakar ju kött ingenting utan det är kryddorna från växtriket som gör att det blri gott.

Kött smakar (gott) även utan kryddor. Precis som alla grönsaker, frukter osv...
#168 - 29 mars 2004 10:15
Jag har ridit hela livet och även när jag åt kött skulle jag aldrig ens drömma om att äta häst kött.

Antar att jag skrivit tråden i fel forum då, men tidigare har folk hållt sig till frågan och kunnat disskutera någolunda seriöst.
#169 - 29 mars 2004 15:06
I Vietnam serveras det hundkött på en del restauranger.
#170 - 29 mars 2004 15:19
::::LÄNGE LEVE GROTTMÄNNISKAN:::::ÄTA ELLER ÄTAS:::: ;-)

Hade vi inte börjat äta kött så hade INTE vi utvecklat våra hjärnor så som vi är idag...Kolla de andra primater som avstannade i utvekligen...Vad äter dom??? Ja just det...Grön föda...Vi är allätare å ivårt kost ingår kött som en naturlig del av vårt diet!!!
#171 - 29 mars 2004 16:13

Jag har ridit hela livet och även när jag åt kött skulle jag aldrig ens drömma om att äta häst kött.

Antar att jag skrivit tråden i fel forum då, men tidigare har folk hållt sig till frågan och kunnat disskutera någolunda seriöst.

Finns det så mycket att diskutera egentligen? Det är nog mest du som måste argumentera för din sak, nån större diskussion lär det inte bli förrän nån känner sig påhoppad eller nåt. I ämnet du tog upp så är du ju i uppenbar och kraftig minoritet, både här på detta forum och i sverige i helhet.
Så det är ett svårt ämne att diskutera, det är det när man fördömer och moraliserar om något som åtminstone idag känns självklart.
Det vill säga att äta kött.

Mvh Jari

Mvh Jari
#172 - 29 mars 2004 16:50
Lång tråd leder inget vart...?????!!!!! ELLER????
#173 - 30 mars 2004 08:44
Jarinen:
Så därför är det inte värt att disskutera??
Så dom som är i minoritet ska hålla käften, för att det INTE ÄR VÄRT DET??

Läs tråden, det har varit en del disskusion och om du inte tycker det är värt det så bry dig inte om det.

Herregud...Vilken människosyn.
#174 - 30 mars 2004 09:08
Lite skruvad dansk humor: http://www.politiken.dk/media/grafik/2246.gif
mvh/harbard
#175 - 30 mars 2004 09:12
apropå sushi så såg jag ett fiskeprogram på Discovery där dom fiskade i amazonas. Killen reste runt med någon som hade bott med indianer en massa år så skulle dom fiska piraya och käka. Killen sätter igång och gör piraya sushi och han fiskaren frågar "är det något du har lärt dig från indianerna" nej nej är du dum eller? det här fick jag från några japaner
#176 - 30 mars 2004 09:12

Jarinen:

Så därför är det inte värt att disskutera??

Så dom som är i minoritet ska hålla käften, för att det INTE ÄR VÄRT DET??

Läs tråden, det har varit en del disskusion och om du inte tycker det är värt det så bry dig inte om det.

Herregud...Vilken människosyn.

Det jag menar är att du har en ton som är allt annat än ödmjuk när du diskuterar ämnet, jag tycker visst att ämnet skall diskuteras synd bara att du tycker om att missförstå folk.

Jag menar att man är för eller emot att äta kött, det är inte så mycket mer med det.

Veganer försöker spela på människors samveten och vi förstår oftast inget.
Eftersom synen är så olika i grunden, det vill säga jag anser att det är politik och inget annat, husdjurs hållande kan vi diskutera i all oändlighet men djur som odlas enbart för att ätas det är politik.
Därför stör det åtminstone mig att att du och veganer i allmänhet antyder moraliskt tillkortakommande till höger o vänster.

När man startar en tråd i det här ämnet kan man inte vänta sig ordning o reda och att folk tar allt på allvar, det är alldeles för kontroversiellt att ifråga sätta folks vanor som du gör.
Ungefär som att påstå att jorden är platt, det var ungefär det jag menade med mitt förra inlägg.

Du nämnde människosyn, då pratar vi!,det diskuterar jag hellre och gärna, då börjar det bli relevanta saker som jag nämnt tidigare i tråden ; )
Men det får ju bli i en annan tråd, den här gäller ju djur.

Mvh Jari

#177 - 30 mars 2004 12:48
Jag möter folk på samma nivå de väljer att lägga disskusionen. Titta i början av tråden så får du se.

Eftersom veganismen för mig bygger på en bredare syn på vilka som ska omfattas av samma respekt och omtanke vi försökte skänka andra människor så är det inte så konstigt att du tycker att vi försöker spela på ditt samvete. För du kanske har dåligt samvete i grund och botten?

#178 - 30 mars 2004 13:39
Jag har försökt att hålla mig utanför denna diskussionen för jag tycker ungefär som jarinen - det blir bara tråkigt politiskt korrekt tjafs. Men va fan. Det är kul att diskutera!

Jag håller som sagt med jarinen i det mesta som sagt och tycker nog att du ska rätta till glorian lite, Isabella, för den sitter ganska mycket på sned.

Jag är medlem i Greeenpeace och också har engagerat mig för regnskogarna. Då kommer folk alltid springandes och börjar tjata om "och vad med alla gatubarn, skiter du i dem?". "Är det inte synd om handikappde?". osv osv. Blir så trött. Låt de som vill engagera sig i det, jag tycker om skogar. På samma sätt som du är upprörd över köttproduktionen.

Så hur är det nu Isabella? Sopar du framför dig när du går, som vissa renläriga buddhister gör, för att inte trampa på en myra? Har du någonting gjort av läder? Anväder du smink, shampoo, tvättmedel mm som är testat på djur? Har du någon gång ätit medicin? Har du CO2 gelatinmäsk i akvariet?

Hur ska vi dra gränsen? Jag tycker att et är kanonbra att djurens situation förbättras, och att djurvården har kommit upp på dagsordningen men försök inte pracka på mig nåt dåligt samvete för att jag äter spagetti o köttsås till middag. Jag kanske gör andra saker som är bra för "världen".

Det där tramset med att veganer skulle sova bättre på nätterna för att ni har rent samvete är jag trött på.
#179 - 30 mars 2004 13:50
Om det inte är meningen att man ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

:-D
#180 - 30 mars 2004 14:57
klockrent skrivet mohlin...
#181 - 30 mars 2004 14:59
1. Nej, jag soppar inte marken framför mig. Det är oundvikligt att jag kommer att trampa på en stackars myra någon gång. Men det är inte oundvikligt att äta kött.
Du som gillar skogar, har du kollat varifrån dina möbler kommer då?? Ska vi get down to bizznizz och vara 100% rättfärdiga så ska vi.
2. Jag använder sånt smink som och produkter som är krav-märkta och inte testade på djur.
3. Jag använder inte gelatin, varken i mat eller i mäsk.
4. Jag frågar alltid i skoaffären vad skona är gjorda av, köper absolut inget av skinn eller läder.
5.Ja, jag har ätit medicin. Och där en min stora svarta fläck, för jag vet att mycket medicin är djurtestad. Till min stora sorg och förtret.

Skit bra att du är engagerad för världen. men du skulle kunna göra lite till genom att sluta äta kött :)

Om du inte vill bli "på prackat" dåligt samvete läs inte denna tråd. Det är ditt val.

Jag håller med i vad du skriver om att folk ifrågasätter ens engagemang och intresse, speciellt när det kommer till djurrätts och natur frågor..Men vad ska man säga, mitt hjärta har alltiod bankat lite hårdare för djuren och ditt kanske för regnskogen. Det är bra att engagera sig i något i alla fall..

Och jag har oxå funderat på det där var man ska dra gränsen.. Många personer när man disskuterar försöker alltid dra ner på min eller någon annan vegans trovärdighet genom att försöka sig på argument som, men har du läder skor då, äter du godis med gelatin osv.
Det kan hända att jag har ätit gelatin någon gång omedveten om det, men, spelar det någon roll.
Jag tror inte att Sverige kommer bli ett veganskt land bara sådär men jag hoppas att fler och fler får upp ögonen för de övergrepp som sker på djuren inom köttindustrin och jag tycker det e skit bra när någon bestämmer sig för att skära ner på kött eller bara äta fisk eller what ever. Man behöver inte vara 100% rättfärdig hela tiden bara man gör sitt bästa. Och du erkänner ju faktisk att det är bra att inte äta kött själv. Tack.

Och jag förstår verkligen inte meningen med att försöka att få mig att låta icke trovärdig genom att ifrågasätta mig om jag har ätit gelatin?
#182 - 30 mars 2004 15:11
Ursprungligen skickat av daniel60

Om det inte är meningen att man ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

:-D

[:-116] [:D] [:-106]
#183 - 30 mars 2004 15:52
Jag har läst hela tråden, vilket tog lite tid..[:-27]

För att svara på ursprungsfrågan så ja, jag äter fisk!
Jag älskar faktiskt kött, men vill inte vara utan grönsaker heller!

Om man nu ska dyka ned i filosofiträsket så tänker jag göra en djuphavsdykning[:-65]
Det tycks vara givet att man orsakar mer lidande när man äter kött än grönt, men är det så säkert det? Jag har hört att även växter har ett medvetande, att dom t.o.m. kan signalera mellan varann..

Jag är inte bara fiskgalen utan även växtgalen, jag älskar mina blommor och fyller fönstren med dom:)
Tänk om, varje gång jag klipper ned mina hibiskusar så "skriker" blommorna varningar till varandra[:-118]
Vem bestämmer vad som är rätt eller fel???

Om jag ska lämna djupet och bli lite "seriös" så tror jag att alla väljer vad dom vill lägga ned tid på efter förutsättningar och erfarenhet! Man står alltid sig själv närmast.
Man orkar helt enkelt inte ta tag i allt som är fel, man måste välja..
Som tur är så väljer inte alla samma saker..

Ibland när jag läser tidningar eller/och kollar på tv, känner jag mig grinfärdig, så mkt lidande och hemskheter.. Jag tvingas välja, gjorde jag inte det skulle jag inte orka, hopplösheten skulle ta över och jag skulle inte vilja leva mer...för hur jag än vrider och vänder på det hela så är jag en belastning för våran jord!
/M

#184 - 30 mars 2004 15:55
Något dåligt samvete kan ingen låta sig påprackas. Jag har inte ett dugg dåligt samvete för att jag äter kött. Den som ska ha dåligt samvete är den som producerar köttet felaktigt. Alltså håller djuren felaktigt, vanvård, onödigt lidande vid slakt, transporter mm. mm.
Däremot gillar jag INTE när någon försöker omvända mig eller andra genom att pracka på dem sina åsikter. Varken religiösa åsikter eller vegetarianska/veganska.
Givetvis respekterar jag andra människors val av mat & religion osv. Jag tvingar ingen vegetarian/vegan att äta kött. Ingen kan heller tvinga eller påverka mig att sluta äta kött.
Men att ta upp frågan äta fisk på en akvariesajt även om det ligger under ämnet humormania är att sticka ut hakan och försöka provocera.
Man är inte sämre akvarist/djurägare för att man äter fisk och kött till middag. Att sedan inte respektera andra människors åsikter i frågan man lagt ut på forumet tycker jag är höjden av fanatism, egotripp och ignorans.

Det verkar faktiskt som att en viss person är så egenkär i sina egna ord i den här tråden och tävlar i antal gjorda inlägg istället för att ha nåt riktigt vettigt inom akvaristiken att komma med.

Vill man hjälpa djuren är det bättre att gå med i en djurättsorganisation än att sluta äta kött. Man kan faktiskt välja att äta kravmärkt svenskt kött.

En fråga till Isabella:
Vad hade du tänkt mata din framtida Amstaff lr Bullmastiff med? Lr hade du tänkt tvinga den att bli vegan kanske??
#185 - 30 mars 2004 16:56
,4. Jag frågar alltid i skoaffären vad skona är gjorda av, köper absolut inget av skinn eller läder.

Så BRAdå! Plast är ju så mycket miljövänligare än läder och vem bryr sig om det där med olja, luftföroreningar mm, huvudsaken är ju att man inte använder djurskinn....

Skit bra att du är engagerad för världen.

Varning; särskrivning! Rätt uppenbart att det där ordet inte blir riktigt samma sak om det skrivs isär... :-)(ja, jag ÄR fanatisk)

Om du inte vill bli "på prackat" dåligt samvete läs inte denna tråd. Det är ditt val.

Ja <b>MITT</b> val. Inte ditt. Och att blunda är ju ett bra sätt att slippa dåligt samvete... (du startade väl inte den här tråden för att folk inte skulle läsa?)

Jag tror inte att Sverige kommer bli ett veganskt land bara sådär men jag hoppas att fler och fler får upp ögonen för de övergrepp som sker på djuren inom köttindustrin och jag tycker det e skit bra när någon bestämmer sig för att skära ner på kött eller bara äta fisk eller what ever. Man behöver inte vara 100% rättfärdig hela tiden bara man gör sitt bästa.

Ändå är du väldigt pigg på att svara den som äter kött med att du minan gjort det enda rätta valet? Tror att du får inse att din taktik att fördömma allt köttätande inte är den effektivast taktiken. Du har rätt att ha din uppfattning men kanske är det smartare att göra som när man dreserar djur; uppmuntra de små framstegen för att få resultat. Det ÄR bättre att stödja en vettig djurhållning än att bara leta den billigaste prislappen...

#186 - 30 mars 2004 17:30
Wrong: Än en gång, ingen har bett dig att skriva i den här tråden om du tycker det är så himla otrevligt och ignorant och respektlöst.
Vad får dig att tycka att jag inte respekterar era åsikter?? Är det för att jag argumenterar emot dig och du itne gillar det eller till och med kanske tycker att jag har rätt i vissa frågot

Angående hundmat har vi redan disskuterat detta och jag orkar inte ta det igen.

Varför är det bättre att gå med i en djurrättsorganisation?
Även om man inte själv är vegan så kan du väl inte komma och påstå att det är dåligt? JAg är dessutom redan med i flera stycken.

Jag tycker du är otrevlig och kommer och spridet en otrevlig attityd. Punkt.

KRAV-märket garanterar inte att djuren blivit slaktade på ett "humant" sätt.

Morellen:

Ska jag gå barfota? Men hojta gärna till när du hittar ett par miljömärkta skor. Jag är inte så petig.

Som jag skrev ovan tycker jag det är jätte bra när någon bestämer sig för att skära ner eller sluta äta rött kött eller whatever.

Nej, jag startade denna tråd för jag tycker det var lite lustigt när vissa personer tyckte att jag var dum som hade en guldfisk i ett 40 liters akvarium. DÅ fisken är mycket lite passar akvariet alldelse förträffligt. Tycker det var lite skumt att någon kunde blir upprörde för det när man samtidgt stödjer fiskindustrin genom att äta fisk.
och jag hoppades att vi kunde ha en trevlig disskussion angående kött och veganism men av någon anledning blir folk så jävla uppjagade så fort man nämner något om negativt om kött. Och snälla lita på mig, jag har använt mig av flera "argumentations tekniker", både den aggresiva och stillsamma men folk blir lika upphetsade varje gång. Kanske är det för att det e svårt att ta kritik för något som är så grundläggande för dem? Inte vet jag.

Men här verkar det inte fungera att ha en disskusion.

Merkurius: det där är det dummaste argument någonsin. Jag hoppas du skämtar.
#187 - 30 mars 2004 18:31
Som jag skrev, jag gjorde en djupdykning..

Oavsett om jag menade allvar eller inte så visade du ditt sanna jag, du respekterar inte andras åsikter, i det här fallet gällde det mina..

Att kalla andras åsikter för det dummaste dom hört, och sedan klaga på att det inte tycks gå att föra en diskussion, hur dumt är det då??

Sedan kan man ju börja fundera, jag skrev efteråt att jag skulle bli seriös, det gav dig inte en ledtråd till hur allvarlig jag var??

Du verkar inte vilja veta vad andra tycker, du verkar vilja att alla ska tycka som du!
/M
#188 - 30 mars 2004 19:21

Morellen:

Ska jag gå barfota? Men hojta gärna till när du hittar ett par miljömärkta skor. Jag är inte så petig.

Eller så ÄR du petig... för du anser ju att det bara finns ett sätt att leva som är det rätta.
Jag anser att det idiala är om djuren kan få ett bra liv. Slaktas och att sedan utnyttjas till mat, skinn så att resurserna det tagit att föda upp kommer till nytta.
Jag påstår inte att det är så det ÄR idag men man kunde önska det.
Denna lösning ser jag som betydligt mindra resursslöseri än att avstå från kött och istället bara ha "djurparksdjur"

Nej, jag startade denna tråd för jag tycker det var lite lustigt när vissa personer tyckte att jag var dum som hade en guldfisk i ett 40 liters akvarium. DÅ fisken är mycket lite passar akvariet alldelse förträffligt. Tycker det var lite skumt att någon kunde blir upprörde för det när man samtidgt stödjer fiskindustrin genom att äta fisk.

Ja, Jag tycker att det är konstigt att du så ensidigt anser det är förkastligt att, slentrinamässigt eller målmedvetet, äta kött än att skaffa ett husdjur och sedan bestämt hävda att du VET att det har det bra trots att du inte följer rekomendationerna för hur djuret i fråga skall hållas.
Burhönsägande äggfabrikanter hävdar ju fortfarande att höns inte har ont av att sitta ihopträngda på ett område stort som ett A4-ark medan jag vet att mina höns hatade att stängas in i en hönsgård som var åtskilliga kvadratmeter eftersom de ville ströva omkring där de själva ville.
Sedan är det ju inte per definition så att man stödjer fiskeindustrin genom att äta fisk. Husbehovsfiske kan vara rätt vättigt och bättre för ömma samveten, iaf om man ser till att ha ihjäl fisken snabbt och utan onödigt lidande - inte låta den kvävas sakta.

och jag hoppades att vi kunde ha en trevlig disskussion angående kött och veganism men av någon anledning blir folk så jävla uppjagade så fort man nämner något om negativt om kött. Och snälla lita på mig, jag har använt mig av flera "argumentations tekniker", både den aggresiva och stillsamma men folk blir lika upphetsade varje gång. Kanske är det för att det e svårt att ta kritik för något som är så grundläggande för dem? Inte vet jag.

Är du verkligen så naiv att du tror att kött kontra veganism är ett ämne som inte leder till mer eller mindre korkade argument? Ibland verkar det som om din definition av "trevlig diskussion" är att alla till slut snällt skall hålla med dig. Det är inte diskussion, det är ett väckelsemöte (och inte ens då är det möjligt att frälsa alla).
Du har uppenbarligen lika svårt att ta kritik för det som är grundläggande för dig - men då är detplötsligt motståndarna som det är fel på. Har sett korkade inlägg från båda sidor. Men även en del väldigt vettiga inlägg.

Men här verkar det inte fungera att ha en disskusion.

Diet är ett minst lika inflamerat ämne som både religion och politik och ingen förväntar väl sig att en valdebatt mellan två partier mynnar ut i att det ena köper motståndarsidans arumentation på alla punkter?
#189 - 30 mars 2004 19:39
Isabella du rider??? eller hur??? Tycker inte du det att det är lite kontrovertiell att samtidigt argumentera för djuretsrätt??? Du sitter ju på pålägget!!! Ju!!! å att du ä vegan å inte vill utsätta djur för onödigt lidande??? Hur kommer det sej då att du inte har slutat med det??!! Tror inte du att hästarna har kännslor???

PS: Parodistisk inlägg...ber om ursäkt...

DS: Trippel 8
#190 - 31 mars 2004 05:48
Isabella vi har än en gång sett att du inte respekterar oss köttätare och jag skrev INTE otrevligt och ignorant och respektlöst. Jag skrev höjden av FANATISM, egotripp & ignorans. Att du sen misstolkar våra inlägg med flit är respektlöst och sprider otrevlig stämmning på forumet. DET får oss att tycka att du inte respekterar våra åsikter.
När Mohlin skriver vilka organisationer och insatser hon gör så nöjer du dig inte med det utan tycker att hon kan göra lite till genom att sluta äta kött.

Och Isabella sorry jag tycker inte du har rätt i någon fråga och jag tycker inte ens att du hör hemma på detta forum du hör hemma på en vegansajt. Eftersom att du hycklar och plågar din ensamma guldfirre i 40l! Vet du inte att guldfiskar och papegojfiskar skulle jag inte ens ta i med tång än mindre stödja odlandet då fiskarna får krökta ryggrader och lider pga sönderavel!!!

Förresten Isabella Du kan göra lite till. Du kan börja äta kravmärkt kött och på så vis stödja för en bättre djurhållning istället för att vara avis på oss köttätare och försöka lägga dig i och bestämma våran kosthållning. Erkänn kött är faktiskt gott! Med eller utan kryddor!

Och ni andra:
den som håller med mig räcker upp en hand och skriver "tuppen-ja"! :)
#191 - 31 mars 2004 07:05

Wrong: Än en gång, ingen har bett dig att skriva i den här tråden om du tycker det är så himla otrevligt och ignorant och respektlöst.

Var DET ett bra argument?

Logiskt sett blir ju svaret; Ingen har bett dig starta den här tråden så klaga inte om folk säger emot dig...
#192 - 31 mars 2004 08:15
Isabella, du skrev

Och du erkänner ju faktisk att det är bra att inte äta kött själv. Tack.

Var du har läst det vet jag inte, jag käkar kött hej vilt. Däremot köper jag kravmärkt om möjligt, ägg från frigående höns, eko-mjölk osv. Köper också icke-djurtestat smink. Och skriver på alla listor som finns om djur-natur-tjohejsan-förbättringar-o-sånt. Om det nu hjälper? Skriver gör jag.

När det gäller möbler så är jag fanatisk på att fråga i affärer om VARIFRÅN kommer nu denna teaken från till trädgårdsmöblerna och VAD är detta för parkettgolv. Min man är rent generad och börjar knuffa på mig för att få mig tyst. Debatten har precis kommit igång här i Danmark, den är mycket större i Sverige. Men nu äntligen verkar danskarna ha begripit att det finns en värld utanför också.

Men jag kommer alltid att äta kött. Och jag kommer INTE att ha dåligt samvete för det. Det kan du inte ändra på.

Du är inte felfri, ingen annan heller, så tagga ner lite.

#193 - 31 mars 2004 09:07
den som håller med mig räcker upp en hand och skriver "tuppen-ja"! :)

[:-106]
Ett av de bättre inläggen.
Jag tycker också att Isabella borde lugna ner sig lite grand. Alla kan inte tycka som du, och tur är väl det.
#194 - 31 mars 2004 11:14
Ok. Jag lägger mig. Orkar inte ens svara på alla inlägg och det känns som jag svarat på dem 100 ggr innan.Förlåt alla som tycker att jag inte respekterad era åsikter.

Några sista korta svar:

Jag kan inte prata med min fisk men med rent sunt förnuft ser jag på den att den mår bra.
Jag ser ingen konflikt i att rida eller ha hundar, dock gör många veganer det och anser att man inte ska hålla djur alls.
Jag vet att min häst har det bra. Jag känner hästen innan och ut, jag vet när den är glad, stressad, hungrig eller bara har en sur dag. Och jag vet att den tycker om att hoppa t.ex. Jag vet att den inte gillar hundar m.m. Och jag utsätter inte hästen för sånt den inte gillar och jag vet att den är lycklig. Ser ingen konflikt i det.

Jag anser visst att jag hör hemma här, det är en akvarie sida men det finns forum om även annat. Och jag tycker det är jävligt otrevlig att säga till nån att du inte hör hemma är.

Merkurius: Jag vet att du skämtade och därför skrev jag så.

Nej, nu ska jag gå och bränna ner några korvkioskar, det ger mer än disskusionen här som slutat i ren smutskastning.

Ps. Wrongp- Du har rätt angeånde odladet av guldfiskar. Det hade jag ingen aning om för 6 månader sedan när jag köpte min firre. Har fått höra massa hemskt här på sida. Jag tycker det är avskyvärt och ska inte köpa fler guldisar. Aiight?

Hej då

#195 - 2 april 2004 08:56
Har inte tid att ge mig in i denna debatt nu men jag tänker hänvisa till en annan sida där denna debatt diskuteras ganska hett.

http://www.antivegan.com

Där finns även en hel del artiklar inom detta ämne.
#196 - 2 april 2004 09:10
Isabella: Ett tips till dina små makirullar: Lägg i både avokado och philiadelphiaost i rullarna så blir dom riktigt goda!

#197 - 5 april 2004 15:16
Toppeninlägg Spetzen! [:-106] Kött & fisk är gott! [:-111]
#198 - 6 april 2004 18:48
Jag har läst de flesta inläggen här. Det har faktist varit rätt så roligt. Så som Isabella sa: "vi har klarat oss med hjälp av våra stora hjärnor".
Vi fick större hjärnor när vi började äta fisk, hade vi inte börjat med det så skulle våran IQ ligga på 100-. Och vadå kött smakar inget? Jag äter inte så mycket griskött eftersom jag inte tycker att det är så speciellt gott. Kött smakar visst!
Apråpå fiske så tvingar vi ju inte fisken att ta tag i betet, utan det gör den ju själv.
Jag älskar fisk, både i akvarium och på tallriken.
Det är dessutom nyttigt!
Kjell Fohrman
Administrator
#199 - 6 april 2004 19:16
Stänger av tråden eftersom den nu urartat så mycket att om en apa började skriva i den så skulle genomsnittskvaliten på inläggen höjas högst avsevärt (plockade bort de allra sista inläggen).

Annons