Hejsan..
JAg har en liten fråga. Hur många av er seriösa akvarister äter fisk? Alltså, inte era akvarie fiskar utan lax, torsk, gädda osv?
Ursprungligen skickat av Marie J
Då jag, som är en människa, har levt på detta vis i minst 100000 år så tycker jag det är rätt för mig att äta på detta viset.
Ursprungligen skickat av matmor
[quote]Ursprungligen skickat av Marie J
Då jag, som är en människa, har levt på detta vis i minst 100000 år så tycker jag det är rätt för mig att äta på detta viset.
Du har väldigt mycket dubbelmoral när du diskuterar på detta sätt och har hållt en slöjis och 10 guppy + yngel i ett 30 liters kar!!! Du har aldrig tänkt på varför dina guppys har dött?!?!Ursprungligen skickat av Isabella
Marie J: Att vi hållt på och dödat djur i 100000 år rättfärdigar ingenting. Någon gång fanns det en tid då vi pga av klimat kom på att vi måste äta djur och pga det finns jag här! Det tycker jag är jätte bra. Men nu finns dessa anledningar inte kvar (eller jo, för dom som lever på grönland kanske). Nu äter vi bara kött pga av ren dårskap. På grund av att vi är för lata för att bry oss om andra varelsers lidanden för några minuter av nöje då köttet ligger på var tallrik o vi kan äta upp det. För kött är ganska kött gott det förnekar jag inte.
Vi har dessutom mördat och våldtagit varandra kanske lika länge som vi ätit djur och ingen kan väl komma och påstå att vi ska fortsätta med det.
Sen spelar det väl ingen roll om fisken levt i öppna vatten eller ej. Många av de fiskar vi äter håller på att utrotas och dessutom så tror jag inte att själva dödandet av fiskarna är särskilt barmhärtigt. De ligger väl där i fisknätet o kvävs till döds.
Andra fiskar är odlade. Har själv sett laxodlingar i norge och dom fiskarna har definitivt minder utrymme än min guldfisk...Och absolut ingen rolig pumptstråle att leka i eller vattenpest att simma runt i.
Självklart ska hundar, katter och våra fiskar få kött..För dom måste äta det. Det måste inte vi. Tvärtom. Kött är smutsigt och onyttigt och orsakar sjukdomar.
För du tror väl inte att alla kor vi har idag kommer till av att kossorna känner lust? Nej, dom blir påtvingade en insemination titt som tätt..
Ursprungligen skickat av morsan
[quote]För du tror väl inte att alla kor vi har idag kommer till av att kossorna känner lust? Nej, dom blir påtvingade en insemination titt som tätt..
Ursprungligen skickat av chrille_91_3
lax oxh öring är det godaste :P
[i]Tyvär är vegetarisk mat dyr ibland (alltså quorn, färdiglagade soja grejer osv).
Men jag är glad över att det finns andra människor som kämpar även om allas kamp för djuren inte ser likadan ut.
För mig är veganismen ett stort ställningstagande.
Ditt samvete säger väl dig nåt då att du inte håller dina fiskar rätt när alla dör och ändå anser du oss som djurplågare som äter animaliskt. Jag får inte ihop den ekvationen...Ursprungligen skickat av Isabella
Förmodligen dog dom av att det var dåligt vatten och jag köpte tester för sent för att inse det och det var ett stort misstag. Antar att jag får lära mig av mina misstag. Jag är ledsen att mina guppys dött. Hela anledning till att jag fick mina guppys var att en vän "räddade" dom från en person som skulle spola ner dom. Men det har inte med saken att göra.
Jag tycker inte att det är djurplågeri att ha en guldfisk i mitt akvarium och det har jag sagt massa gånger. Min guldfisk är en glad guldfisk och trots att jag inte kan prata med den är jag ganska säker.
Därför att hundar och katter är gjorde för att äta djur! Deras kroppar är formade för att äta kött.
Vi är allätare. Men eftersom vi är utrustade med ett samvete och ett högre förstånd än andra djur borde vi förstå att det inte är rätt att utsätta andra djur för lidande. Men så kan inte hundar och katter tänka.
Men det finns faktisk veganska hundmats producenter. Sen om det är bra för djuren vet jag inte, har inte testat.
När jag hade hund (lilla gubben blev 14 år sen va vi tvugna att avliva honom) gjorde jag egen hundmat av slakthusavfall som jag köpte. Känndes äckligt men men..
Om du jobbat innom vården med människor som ätit fel är det jätte synd. Jag har varit vegan i 5 år och efetrsom jag varit lite orolig i början gick jag och testade mina blodvärden, men det har aldrig varit fel på dom! Om man äter varierat får man LÄTT i sig alla näringsämnen. Jag äter bönor, linser och soja grejer nästan varje dag och då är det absolut ingen fara.
Dessa ungdomar som du vårdad, har de varit i kontakt med vården enbart på grund av att de varit veganer/vegetarianer? Jag vet att många unga tjejer som har ätstörningar vill bli vegetarianer för att få i sig mindre fett (vilket är helt fel såklart). Det finna massa böcker att läsa i ämnet och även den del kurser i vegeariska matlagning.
Nej, de djur vi har idag ska vi inte släppa ut. Men vi ska sluta producera mer djur. De djur vi har idag är knappast "ursprungliga" då de avlats fram för att producera mer kött (ja, de flesta av våra husdjur är ju framavlade på gott och ont. Men t.ex. belgian blue är ett exemple på hur långt vi gått med köttdjuren idag.)
Jag menar heller inte att vi ska utrota de djur vi har idag. Grisar kan vi har kvar på gårdar där den kan fungera som en del i kretsloppet. Om de hålls bra och får gå ute o gruffa o göra sånt grisar gillar att göra, motsätter jag mig inte att ha grisar. Det är själva slakten och att vi producerar djur som lever enbart för att slaktas. Det kallar jag köttindustri.
Kossor kan vi ha kvar för mjölkens skull (även om jag i det långa loppet helst ser att det avvecklas också) i mindre utsräckning och MYCKET hårdare djurskydds regler.
Sen blir ju de djuren gamla och dör eller avlivas på ålderns höst. Då kanske vi kan göra hundmat av dessa djur som fått leva att fint ko-liv och dött av ålder.
Så det var inte en så svår fråga. För du tror väl inte att alla kor vi har idag kommer till av att kossorna känner lust? Nej, dom blir påtvingade en insemination titt som tätt..
Precis som du skriver är det helt korrekt att äta kött och fisk.Ursprungligen skickat av grimreaper
Klart jag äter fisk, lika gärna som jag äter kött!
Människan är allätare och därför även ett rovdjur så varför förneka var man är?
Ok, men då kan vi sätta grisarna på t.ex. ett zoo där de får knalla runt och så kan vi gå o oja över hur dumma vi en gång i tiden va som födde upp dessa vackra djur för att DÖDA. Bättrè??
Ursprungligen skickat av Kramfors
"rubba hela det ekologiska systemet" det är det människorna håller på att göra.
Nu är det så att vi äter djur, hur illa många än tycker om det.
Men den tid som djuren lever ska de ha det bra och förvaras på ett så bra sätt som möjligt, och avlivas på ett värdigt sätt.
Det finns en del att ifrågasätta tex att jaga och fiska för sitt nöje och jag anser att man ska ha förståelse för dem som ställer sig frågande till hur det kan vara ett nöje att döda.
Om man tar upp den frågan med en jägare eller fiskare så börjar de ofta svamla om närheten till naturen, att komma ut i skog och mark, vad avstressande det är att sitta vid en sjö och fiska.
Allt det där finns det många som gör som njuter av naturen och stillheten vid en sjö utan att döda något annat levande.
Då ska du veta hur många cigg det gick åt medans man läste <b>och</b> skrev inläggen*asg*Ursprungligen skickat av Poseidon
Det tog mej ungefär en timme med vissa rök pauser att gå igenom tråden...Månge intressanta inlägg må jag säga.
Åhh!!! Det finns ju fler än jag! *asg*Ursprungligen skickat av ceciliaOff topic: Vad trevligt att få livstecken från andra rökare! /Cecilia
Tillsamans är vi starka...[:-38]Ursprungligen skickat av cecilia
Off topic: Vad trevligt att få livstecken från andra rökare! /Cecilia
Tillsamans är vi starka...[:-38][/quote]Och en hane har vi med!!! *asg*Ursprungligen skickat av Poseidon[quote]Ursprungligen skickat av cecilia
Off topic: Vad trevligt att få livstecken från andra rökare! /Cecilia
[:I]Oops!!! En icke rökare!!![:I]Ursprungligen skickat av Isabella
Aj, aj..Inte bra ;)
Ursprungligen skickat av Marie J
Oops!!! En icke rökare!!![:I]
Ursprungligen skickat av bjurstrom
Motsägelser i argumentationen liksom riktigt kassa och ovidkommande argument och tendenser till ett partiskt och något enögt rättfärdigande av sitt eget beteende och försök att punktera motparten finns det allt hos både sidor.
Ett argument som vi inte talt om än är jordens resurser. En rad miljö- och solidaritetsorganisationer har påpekat att det inte räcker med rättvis fördelning av Jordens resurser om vi vill att maten ska räcka till alla.
Du glömde krig och distributionsproblem som är orsaken till i princip alla hungersnöder. På sikt är det helt nödvändigt att lägga om kostvanorna mot mer grönsaker eftersom vår befolkning ökar. Särskilt viktigt är det ur miljösynpunkt eftersom att vi inte vill förvandla hela jorden till jordbruksmark. Folk har klarat sig utan dagligt köttintag (och även helt utan kött) historiskt och kommer att kunna göra det i framtiden också.Detta kan jag inte hålla med om - vi är faktiskt inte fler människor på hela jordklotet än att samtliga skulle få plats på Gotland. Visserligen blir det trångt men alla kommer i alla fall att få plats med varsin säng och en stol. Så nog borde det finnas utrymme för att framställa tillräckligt med föda för att inte männsikor skall frysa ihjäl.
Orsaken till att många människor svälter beror till största delen på en gigantisk misshushållning som bl.a. går ut på att vi ekonomiskt stödjer en produktion av jordbruksprodukter här i Europa som slår ut produktionen i fattiga länder som har bättre förutsättningar att odla dessa produkter. Ett exempel är ris där vi har höga importtullar in i EU.
Vegaterisk matlagning har öppnat många, många dörrar för mig. När jag åt kött blev det fiskpinnar, köttbullar, köttfärsås med makaron, stektfalukorv med makisar..Typ som på ett rullande schema.
Nu äter jag färgglada wokar, bönar av olika slag, linser..Massa trevliga saker! Så det var nog bara otur att du fick dålig mat!
Du glömde krig och distributionsproblem som är orsaken till i princip alla hungersnöder.
Särskilt korkat är "Veganer, bry er om människor istället!". Som om det skulle finnas en motsättning.
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
[quote]Du glömde krig och distributionsproblem som är orsaken till i princip alla hungersnöder.
Du säger att man har TAGIT ett beslut. Om man tar ett beslut VÄLJER man att göra något..Right? Men grejen är att jag tror inte de flesta tar ett beslut att äta kött. Det är nått man gör idag. Jag önskar att fler TOG BESLUT. SLog upp fakta, tänkte till vad man tycker har värde i köttfrågan, alltså, lidande, miljöresurser osv.
Många tycker det är konstigt och är oroade över att mina barn ska växa upp på vegetarisk föda. "Vaddå, ska du tvinga på barnen dina ståndpunkter? det är ju inte rätt". Men vaddå? Det är väl samma sak som att "tvinga på" barnen att äta kött? Bara för att den stora massan äter kött ser folk det som något konstigt att mina barn inte äter kött.
Skapa en tråd angående giftiga datorer så ska jag argumentera för att jag använder datorn trots att det är gifter i den, aiight?
Argumentera är bra. Man får många nya insikter, kanske lär sig nått nytt eller lär sig lite om sig själv.
Min "konstiga inställning" gav faktiskt nobelpris i ekonomi för ett par år sedan. Konflikter (med eller utan vapen) är den "triggande" orsaken till hungersnöd, men saker sitter ihop. Håller helt med i vad som står ovan bortsett från att ländernas politiska system skulle vara en bisak (Zimbabwe, Etiopien, osv. osv.).Lite konstig inställning - självklart spelar sådant som distributionsproblem in men man måste ju anpassa produktionen till den infrastruktur som existerar och sedan se till att inte alla människor trängs in i städerna.
Även i länder som inte befinner sig i krig så svälter folk faktiskt ihjäl (även om ev. krig självklart påverkar det i ytterligare negativ inriktning).
Håller med! Vårat ekonomiska system är en garant för att fattiga länder förblir fattiga.
Krig o distribution är väl bara bisaker i sammanhanget, vi kan väl ljuga för "de fattiga länderna" men inte för oss själva, det ser så illa ut.
"oftast" - knappast! Nu känner jag inte så många veganer men desto fler vegetarianer och utan att behöva fundera speciellt länge så kan jag konstatera att dessa är mer engagerade i samhälls/världsfrågor än de som inte är vegetarianer. Empati brukar sällan endast gälla en fråga. Vissa vegannazister finns det förstås. Sedan finns det alltid en viktigare fråga och om man ska hoppa som från sten till sten till den viktigare frågan så hamnar man till slut på frågan om världsfreden och människans oförmånga att vara snäll. Om man som jag inte tror på att böner hjälper så är det ju bara att låta bli att engagera sig eller? Fast jag håller med om att jag skulle bli irriterad av en rabiat vegan som sparkade ner tanter på stan men gnällde på mig för att jag åt KRAV-kött. Då skulle den personen vara förtjänt av en rejäl slev ovett.Jäpp , det där brukar jag yppa, men det är mot bakgrund av att veganer oftast är engagerad i en fråga och inget annat. Då ser jag en motsättning, jag ser det som "waste of" engagemang, vilken nytta det skulle kunna vara i politiken exempelvis, det brinnande engagemang som veganer ofta vittnar om. Politik är ju det enda sättet att påverka.
Jag vet inte om det här var ett svar till mig men det jag menade var att köttproduktion tar upp mycket större yta än grönsaksproduktion så om vi vill föda världens växande befolkning samtidigt som vi vill behålla den biologiska mångfalden så måste vi lägga om våra kostvanor mot en mer vegetarisk kost.Vattenbrist, krig, okunskap om hur man odlar osv.. Det finns förmodligen mer ställen vi inte kan odla på än ställen vi kan odla på. Och de ställen man kan odla på har vi boskap på istället för att ta vara på det jorden ger oss direkt. Dessutom som jag skrev ovan..Mycket av det man odlar går till köttdjuren! Vilket slöseri!
Min "konstiga inställning" gav faktiskt nobelpris i ekonomi för ett par år sedan.
Som jag ser det säger jag inte mot någon och håller med i vad som skrivs i frågan bortsett från att jag skulle ha en konstig uppfattning.Jo, jo och det är ju ett fattigt u-land som delar nobelpriset - just ekonomipriset har ju ofta fått kraftig kritik eftersom detta ofta har delats ut till företrädare för representanter för den rika världen som i sin ekonomiska värld inte fattar att det finns människor som dör pga svält. En sådan kritiserad ekonomipristagare var väl Milton Friedman om jag minns rätt.
En vanlig orsak till krig är allt som oftast de konstgjorda gränser som satts mellan olika länder och orsaken till detta är ju allt som oftast att de forna kolonialmakterna en gång i tiden delade upp den fattiga världen mellan sig utan att ta hänsyn till de sociala och kulturella skillnader som rådde mellan olika folkslag.
Sedan drar vi nytta av det genom att sälja vapen till dom
Som jag ser det säger jag inte mot någon och håller med i vad som skrivs i frågan bortsett från att jag skulle ha en konstig uppfattning.
Det kommer inte att ske så argumentet är ointressant just nu.angående resursslöseri så undrar jag vad som hade hänt om alla gick över till vegetariskt kost.
Exakt, sedan äter vi kon vilket gör att vi kan föda tio gånger mer människor på grönsaker jämfört med kött (men det förutsätter förstås att vi kan äta det djuren äter vilket t ex gäller odlad lax, kyckling (båda är rätt effektiva energiomvandlare) och särskilt gris)det går ju åt lika mycket grönsaker för att vi öka i vikt o bibehålla vikten som för en ko.
Min uppfattning är att KRAV ska lägga ner den idiotiska idén med att inte tillåta konstgödsel.Dessutom så är väl ekologiskt (som förespråkas så fint av vegetarianer) odlade grödor gödslade med djurskit var ska den komma ifrån om vi slutar hålla djur.
vad blir det för mat på ciklidstämman på ciklidstämman
Mitt ursprungliga förslag att jag skulle göra femtio liter av min famösa habaneroböngryta blev tyvärr brutalt nedröstat...blev lite orolig att vi efter denna diskussion inte skulle få något kött, men nu är jag lättad
Mitt ursprungliga förslag att jag skulle göra femtio liter av min famösa habaneroböngryta blev tyvärr brutalt nedröstat...
Nej om vi skulle ta och avsluta denna diskussion med lite sushi och det mycket goda japanska ölet Kirin... =)
? Vad är det?Ursprungligen skickat av Isabella
Veg. sushi e skit gott!
Sushi- fast gjort med gurka, avovado, sjägräs och tofu. Och eller ägg om man äter det också..
Ursprungligen skickat av Isabella
Om ni vill dela fisk recept och prata om vilken fisk som är godast, skapa då en egen tråd!
eller försöker ni provocera mig på nått sätt?
JAg har en liten fråga. Hur många av er seriösa akvarister äter fisk? Alltså, inte era akvarie fiskar utan lax, torsk, gädda osv?
Sushi- fast gjort med gurka, avovado, sjägräs och tofu. Och eller ägg om man äter det också..
Jodå..Vegetarisk sushi heter det!
Wrongprincess:
Dessutom smakar ju kött ingenting utan det är kryddorna från växtriket som gör att det blri gott.
Jag har ridit hela livet och även när jag åt kött skulle jag aldrig ens drömma om att äta häst kött.
Antar att jag skrivit tråden i fel forum då, men tidigare har folk hållt sig till frågan och kunnat disskutera någolunda seriöst.
Jarinen:
Så därför är det inte värt att disskutera??
Så dom som är i minoritet ska hålla käften, för att det INTE ÄR VÄRT DET??
Läs tråden, det har varit en del disskusion och om du inte tycker det är värt det så bry dig inte om det.
Herregud...Vilken människosyn.
[:-116] [:D] [:-106]Ursprungligen skickat av daniel60
Om det inte är meningen att man ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?
:-D
,4. Jag frågar alltid i skoaffären vad skona är gjorda av, köper absolut inget av skinn eller läder.
Skit bra att du är engagerad för världen.
Om du inte vill bli "på prackat" dåligt samvete läs inte denna tråd. Det är ditt val.
Jag tror inte att Sverige kommer bli ett veganskt land bara sådär men jag hoppas att fler och fler får upp ögonen för de övergrepp som sker på djuren inom köttindustrin och jag tycker det e skit bra när någon bestämmer sig för att skära ner på kött eller bara äta fisk eller what ever. Man behöver inte vara 100% rättfärdig hela tiden bara man gör sitt bästa.
Morellen:
Ska jag gå barfota? Men hojta gärna till när du hittar ett par miljömärkta skor. Jag är inte så petig.
Nej, jag startade denna tråd för jag tycker det var lite lustigt när vissa personer tyckte att jag var dum som hade en guldfisk i ett 40 liters akvarium. DÅ fisken är mycket lite passar akvariet alldelse förträffligt. Tycker det var lite skumt att någon kunde blir upprörde för det när man samtidgt stödjer fiskindustrin genom att äta fisk.
och jag hoppades att vi kunde ha en trevlig disskussion angående kött och veganism men av någon anledning blir folk så jävla uppjagade så fort man nämner något om negativt om kött. Och snälla lita på mig, jag har använt mig av flera "argumentations tekniker", både den aggresiva och stillsamma men folk blir lika upphetsade varje gång. Kanske är det för att det e svårt att ta kritik för något som är så grundläggande för dem? Inte vet jag.
Men här verkar det inte fungera att ha en disskusion.
Wrong: Än en gång, ingen har bett dig att skriva i den här tråden om du tycker det är så himla otrevligt och ignorant och respektlöst.
Och du erkänner ju faktisk att det är bra att inte äta kött själv. Tack.
den som håller med mig räcker upp en hand och skriver "tuppen-ja"! :)