[QUOTE=anna7607][QUOTE=terpentin]Jag är nyfiken på akvariefiskar som även säljs som matfisk i sverige. Lista de du vet!
Jag känner bara till olika clariasmalar och olika tilapia.[/QUOTE]
Vet ingen måste bara säga---fan va äcklig!!!![/QUOTE]
jag ska självklart inte äta akvariefiskar (inte särskilt nyttigt med tanke på ev. preparat och medicineringar). jag äter inte ens torsk. är bara nyfiken på vilka som finns i sverige. väldigt många av våra vanliga fiskar ses ju som matfisk där de lever naturligt, men det är inte så vanligt med t ex malawiciklider på menyn här i sverige.
[QUOTE=terpentin]Jag är nyfiken på akvariefiskar som även säljs som matfisk i sverige. Lista de du vet!
Jag känner bara till olika clariasmalar och olika tilapia.[/QUOTE]
Jag har köpt inlagd ormhuvudsfisk i en asiatisk butik på Möllevångstorget här i Malmö. Samma butik hade även inlagda bruna guramis.
Jag köpte de inlagda ormhuvudsfiskarna som en plojpresent till en medlem i Malmö Akvarieförening som hade sådan hemma i sitt akvarium. När han öppnade burken visade det sig att det inte var någon vanlig inläggning utan motsvarande surströmming. Det luktade fördjävligt rent ut sagt. Fast då är jag skåning och inte norrlänning.
[QUOTE=crigge]Läste i göteborgs-posten nyligen att hajmalar(har jag för mig) blivit matfisk här i sverige[/QUOTE]
Vet att pangasius marknadsförs bl a som vietnamesisk havskatt. Var på en föreläsning om matfisk och fick infot från en försäljare.
Jag pratade med en akvarieförsälgare och han sa att påfågelciklid smakar som lax och det käkar dom i sydamerika . Han sa att även pharonhajen är en matfisk . Egentligen är det ju inte så konstigt . Asiaterna käkar hund och vi har det som husdjur , men skulle själv aldrig få för mig att käka hund .
Vet att kuhlii ål äts i vissa asiatiska länder med tofu men har inte koll på om det finns i svenska restauranger, (antagligen inte med tanke på tillagningen)
Jag köpte hajmalsfilé på maxi, såldes som gourmefile. Den var billigare än torskfilé men smakade inte riktigt lika bra.
Crigge: Jag läste oxå en artikel om att ett företag hadde börjat odla hajmal utanför göteborg.
Hajmalen verkar vara en synnerligen lämlig fisk att odla för mat (snabbväxande, tålig?, klarar sig inte i svensk natur och är någorlunda smaklig). Kanke det finns fler, det behövs allternativ till vildfångad torsk och norsk odlad lax.
Kyssgurami är väl en "populär" matfisk i asien har jag för mig. Främst pga den snabba tillväxten? Har för mig att det stod på artbeskrivningen här.
Diskus äter man väl också där de lever. Men hurvida "civiliserade" de är som äter den vet jag inte ;).
Förmodar att alla fiskar som blir lite större har någon gång använts som matfisk.
[QUOTE=Robert_P]
Det finns ju dock mängder av Tilapia-arter och denna är väl troligen inte så vanlig som akvariefisk.[/QUOTE]
De flesta mat-tilapior är hybrider. Förmodligen av Oreochomis Niloticus och O. Mossambicus. Mossambicus brukade vara en populär akvariefisk under namnet natalciklid men den fick en skräpfisk-stämpel på sig och har inte varit populär på ett tag. Det är dock fortfarande en bra fisk om du vill ha en närmast odödlig fisk som äter kopiöst med alger.
[QUOTE=Guldsömm]Jag pratade med en akvarieförsälgare och han sa att påfågelciklid smakar som lax och det käkar dom i sydamerika . Han sa att även pharonhajen är en matfisk . [/QUOTE]
en påfågelciklid blir ju uppåt 40cm så där finns de nog mycke mat och paroonhaj uppåt 2.5meter.
Guldsömm tror nog du skulle kunna äta hund om det verkligen knep.
Ha ha , då skulle jag vara väldigt hungrig . Men när jag tittar på min hund så kan jag inte se honnom marinerad . Men den dår påfågeln kan vara tasty tror jag . Men jag tror inte min bror hadde uppskattat att jag käkade hans gigantiska ciklider , men dom är i lagom matstorlek . Fina fileer .
Har ätit pangasius (Paaronhaj) som var odlad i Vietnam. Den köpte jag filead och fryst i min lokala Ica affär. Neutral smak, bra konsistens, kan rekommenderas som matfisk. Men är ju igentligen ingen akvariefisk.
Silurus på Planet Catfish har rätt fina bilder på malar m.m. på fiskmarknaden i Manaus. Kolla här.
Själv har jag stoppat i mig pangasius, jättegurami (se bilden), channa och tilapia.
Det finns ett företag i Göteborg som föder upp matfiskar, typ clariasmalar, hajmalar etc. Göteborgs Ciklidgrupp var där på studiebesök och det var riktigt, riktigt intressant. Så kul har vi som är med i GCG ;)
Besök gärna deras hemsida på www.greenfish.se där man läsa massor om detta ämne.
Jag har hört om någon som har köpt en fisk (död) utomlands, tagit hem den och grillat den! Förresten är Praktbotia med sina 3 dm populär i Thailand. Såg sådana när jag dök i Khao-Lak-området som var levande. Oj vad glada dom var:D !
käkat ganska många olika akvariefiskar... skrev mitt specialarbete på gymnasiet om tilapia som matfisk... paroon/pangasius har jag köpt frusen på en thaibutik. tilapia(O. mossambicusXniloticus) hade jag en bunt i dammen som hamnade på grillen på sensommaren. gurami och channa har jag inte provat. däremot Tropheus duboisi och Zebraciklid (Fyllegrej[xx(] )