Astma/allergi?

#1 - 6 december 2003 19:01
kan akvarium utlösa någon av dessa sjukdomar? kan man få astma anfall av akvarium? allergi av aakvarium?
#2 - 6 december 2003 19:21
Tror knappast att man kan få astma av ett akvarium. Astma får du oftast av damm och akvarium dammar inte.

Det enda som jag kan tänka mig att du kan få allergi mot är vattenberedningsmedlen som du ska använda. Annars så borde det inte finnas något alliergiframkallande.
#3 - 6 december 2003 19:26
en jag känner säger att hon får astma av akvarium, jag tror hon är en hypokondriker.....
#4 - 6 december 2003 19:29
Man ska nog akta sig för röda mygglarver, och för övrigt så kan hög luftfuktighet irritera om man har astma, men jag har inte märkt något på svärmor som får problem när det är dimmigt eller regnar mycket. Så det bör inte vara något problem.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 6 december 2003 20:01
Röda mygg är starkt allergiframkallande.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#6 - 6 december 2003 20:09
inga mygglarver finns det utan det är själva akvariumet som hon säger att hon blir allergisk emot??
#7 - 6 december 2003 20:27
Jag brukar få problem utan astma när jag rengör vår innerpump i 105:an därför har vi nu beställt en liten ytterpump till denna så man slipper röra i den så ofta. Jag får även problem av att gå i akvarieaffärer som inte har bra vädring/luftkonditionering eftersom det blir så hög luftfuktighet där.

(Jag tycker att man bör akta sig för att kalla folk för hypokondriker eftersom det finns så mycket som tex. lukter som kan utlösa astmaanfall som ni/vi inte vet någonting om. Man behöver alltså inte vara allergisk för att få ett astmaanfall av akvarium eller något annat med för den delen.)

/C
#8 - 6 december 2003 21:13
Jag har märkt av att det kliar lite i huden när jag grejjat i något akvarie men det är lätt avhjälp genom att tvätta armarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 6 december 2003 21:14
Läkaren i familjen säger att man vare sig kan få astma eller allergi av själva akvariet.
Däremot kan en väldigt hög luftfuktighet (krävs mer än ett eller två akvarier i ett hem) göra att t.ex. spånskivor i väggar, eller mattor under akvariet möglar och mögelsporerna kan ge upphov till allergier och även s.k. astmatisk allergi.
Som Carro skriver så kan en lokal med många akvarier (t.ex. affär eller odling) med dålig ventilation ge upphov till astma eller allergi-problem.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#10 - 6 december 2003 21:37
Det måste ju vara nått ämne i vattnet som gör att det kliar.
#11 - 6 december 2003 22:54
Ursprungligen skickat av AndreasN

Det måste ju vara nått ämne i vattnet som gör att det kliar.

Jo någonting gör att det kliar...
Har du salt i??
#12 - 7 december 2003 00:12
ja har en dotter som har astma o det är ingen fara med henne tvärt om det är bra o ha ett akvarium som luftfuktare.sen har ja hört om en som ar allergisk mot fiskmaten och senare även mot fisk.så för han är det slut fiskat för och även som akvarist.
#13 - 7 december 2003 00:26
Min man är allergisk mot i prinic allt, men vi kan ha två akvarier utan några som hellst problem. Känner flera andra astma-allergiker som hade akvarier på sina rum utan problem. Det enda vi är nogranna med är att tvätta händerna efter att ha matat fiskarna och ser till att ingen fiskmat hamnar utanför akvariet för det har vi läst på rätt många ställen ska vara det enda som kan framkall allergi. Åt andra sidan har akvarievattnet en lite speciell lukt, som känsliga personer mycket väl kan reagera på... jag använder kolfilter ofta för att få bort den lukten utifall den skulle kunna orsaka problem. Bäst att vara försiktig när det gäller sådanna saker...
Mvh
Elana
#14 - 7 december 2003 00:35
Ursprungligen skickat av Carro

(Jag tycker att man bör akta sig för att kalla folk för hypokondriker eftersom det finns så mycket som tex. lukter som kan utlösa astmaanfall som ni/vi inte vet någonting om. Man behöver alltså inte vara allergisk för att få ett astmaanfall av akvarium eller något annat med för den delen.)

/C

Hon är en typiskt pillertant äter piller mot allt och har "haft" alla sjukdomar alltid av värsta sorten.... skulle jag säga att jag hade HIV skulle hon ha AIDS, bara hon e värst!!!!
#15 - 7 december 2003 01:12
Ursprungligen skickat av tommpa

Jo någonting gör att det kliar...

Har du salt i??

Nej inte i nått kar. Det har inget samband med pmdd heller eller ens gödning för jag göder inte alla kar. Inte heller använder jag vattenberedningsmedel i alla kar.
#16 - 7 december 2003 02:02
Gräsallergiker kan få reaktioner av att pyssla med akvarieväxter
#17 - 7 december 2003 03:28
Jag är inte allergisk mot nått sånt. Det enda är sommartomater (högre koncentration av nått ämne?) som det kliar av också.
#18 - 7 december 2003 22:52
Så slutsatsen av detta är att man inte kan få astma anfall av akvarium i lagom mängd vill säja, eller är det någon som kan få det?
#19 - 8 december 2003 07:07
Ursprungligen skickat av darkside

Gräsallergiker kan få reaktioner av att pyssla med akvarieväxter

Ger växterna ifrån sig luftburet pollen?
Det är i alla fall det som orsakar min gräsalergi.
Har aldrig fått någon reaktion av akvarieväxterna i alla fall.
#20 - 8 december 2003 08:24
Jag själv har astma och tänkte lägga mig i diskussionen. Akvarium ger inte astmaanfall, däremot mögel som kan bli av ett akvarium i ett för fuktigt rum. Akvarieväxter ger knappast ifrån sig pollen och borde inte ge reaktioner hos allergiker. Iaf inte luftburet, möjligen att man kan reagera på händer eller något sådant men astma innebär att luftrören sväller igen.

Angående tomaterna så är det det röda ämnet i som ger reaktion. Troligen mer sådant i på somrarna.

#21 - 8 december 2003 18:05
Har precis läst en bok (som varmt kan rekommenderas - Lindholm: Algfenomen och algproblem)där författaren uppger att predisponerade personer kan få astmatiska besvär vid algblomningar (som ju inte är några "blomningar" i vanlig bemärkelse).
#22 - 8 december 2003 19:19
Hej

Jag själv är svår multig allergiker och vi har nu på barnens önskan skaffat ett kar och jag får kraftiga hudreaktioner när jag planterar eller gör rent filtret men även av maten då främst myggisar men även torrfoder.Och naturligtvis kan jag inte låta bli det är ju så kullll.

Barnen har oxså allergi mot fisk som jag men har inte reagerat alls.

Nåt att tänka på, vissa individer kan få reaktioner från luftvägar och slemhinner av för högluftfuktighet. Alltså kan din vännina ha rätt om hon tidigare levt i en torr miljö så att säga, kan alltså akvariets luftfuktighet ge reaktion hos henne.

Vi hade vårat kar öppet först men vi täckte för efter ngn vecka för jag blev irriterad av doften.

Barnen säger:Det är underbart att äntligen ha husdjur!

Annons