Asterheds comeback/hobbyrum

#1 - 16 juli 2020 10:09
För 14 år sedan flyttade jag och min fru in i vårt hus. Jag hade ett brinnande intresse för akvarier vid den tiden och gick verkligen all-in. Under de följande 10 åren hann jag med att starta en hobbyodling, bli styrelseledamot och senare ordförande i NCS, driva en mindre företagsodling, vara en av initiativtagarna till AEMAGASINET, blogga samt hålla i några ZOORF-utbildningar. Som ni kanske förstår brände jag ut mig totalt och la ner allt vad akvarier hette för fyra år sedan. Jag sålde allt jag hade i akvarieväg och tog en medveten distans till forum/FB-grupper/föreningar m.m.

Nu tänkte jag göra en mindre comeback. Jag har mitt lilla hobbyrum i källaren som är på 20 kvadratmeter. De senaste åren har det tjänat som förråd. Nu har jag röjt och städat rummet. Tanken är inte att odla igen, utan skaffa ett fåtal kar med uttalade teman. Karen kommer även att samsas med mina andra hobbys (figurspel, figurmålning, chili och öl). Jag kommer inte att ha bråttom, utan lägga tid på varje enskilt kar jag startar upp. Förra veckan köpte jag ett begagnat Åledskar med måtten 130×50×50 med en monterad BTN Amazonas. Detta kar är nu igång och temat blir just Amazonas. Än så länge är det tomt på levande.

Jag har även startat upp min zoologiska FB-blogg igen. Det känns underbart att vara tillbaka, på en lugn och sansad nivå denna gång...

/Jocke
#2 - 16 juli 2020 10:15
Hoppas att allt kommer går bra och att nivån blir rätt. Ska bli kul att få se lite bilder allteftersom.
#3 - 16 juli 2020 10:31
[QUOTE=Selafiel;n2419870]Hoppas att allt kommer går bra och att nivån blir rätt. Ska bli kul att få se lite bilder allteftersom.[/QUOTE]

Tack, nivån kommer definitivt bli rätt :) Bilder kommer framöver, betalade precis in goldavgiften.

/Jocke
#4 - 16 juli 2020 19:59
Vad kul. När en sådan rutinerad räv gör comeback så lär det komma en hel del matnyttigt för en noob som mig.

Jag hoppas också att du hittar en bra nivå för dig, så du fortsätter länge med hobbyn.

Mvh TT
#5 - 16 juli 2020 20:54
[QUOTE=TurtleTurd;n2419915]Vad kul. När en sådan rutinerad räv gör comeback så lär det komma en hel del matnyttigt för en noob som mig.

Jag hoppas också att du hittar en bra nivå för dig, så du fortsätter länge med hobbyn.

Mvh TT[/QUOTE]

Tack! Man känner sig faktiskt lite ringrostig. Sedan är det mycket nytt att inreda för mina ögons skull (och naturligtvis fiskarnas). Förr skulle allt vara så odlingseffektivt som möjligt. Nu kan man kombinera olika arter på ett helt annat sätt. Ska bli kul :d

//Jocke
admin
Christian Alfredsson
#6 - 16 juli 2020 21:08
Kul att du är tillbaka. Ta det lugnt o ha tålamod så hänger vi på.
#7 - 16 juli 2020 21:22
[QUOTE=admin;n2419925]Kul att du är tillbaka. Ta det lugnt o ha tålamod så hänger vi på.[/QUOTE]

Tack Christian :)

//Jocke
#8 - 17 juli 2020 08:31
Vi fint de ser ut att bli, ser så gött ut att kunna ha ett "fishroom" att smyga ner i o mysa=) Bara älskar BTN och får ta att investera i de själv när ett större kar ska införskaffas. Inte utan på att man är nyfiken vad som skall gå i detta kar, kommer följa med på färden i denna tråd definitivt.. förresten har du något emellan ställningen och karet?

Mvh johannes
#9 - 17 juli 2020 10:38
[QUOTE=Twintanking;n2419955]Vi fint de ser ut att bli, ser så gött ut att kunna ha ett "fishroom" att smyga ner i o mysa=) Bara älskar BTN och får ta att investera i de själv när ett större kar ska införskaffas. Inte utan på att man är nyfiken vad som skall gå i detta kar, kommer följa med på färden i denna tråd definitivt.. förresten har du något emellan ställningen och karet?

Mvh johannes[/QUOTE]

Hej Johannes

Jag har faktiskt inte bestämt mig för någon art ännu. Det enda som är bestämt är att det blir mindre fiskar från Amazonas. Det blir definitivt någon Apistogramma på sikt, någon mindre tetra (kanske två arter), dagaktiva malar (Corydoras eller Brochis) samt några L-malar. På ytan har jag funderat på någon bilbuk. Vi får se.

Jag har bestämt mig för att ha någon form av BTN i alla mina kar. Det blir dyrt, men jag har ingen brådska att införskaffa fler kar utan låter det växa fram i lugn och ro. Den här gången gjorde jag ett hysteriskt fynd, men det kan man inte alltid räkna med att göra...

Jag har nog haft runt 150 ramkar genom åren och aldrig haft något mellan ramen och ställningen.

MVH Jocke
#10 - 17 juli 2020 11:09
Hej Jocke, känner inte igen ditt namn, så du var nog före min tid. Det ska bli kul att följa din tråd :)

//Inger
#11 - 17 juli 2020 11:38
[QUOTE=Inger H;n2419965]Hej Jocke, känner inte igen ditt namn, så du var nog före min tid. Det ska bli kul att följa din tråd :)

//Inger[/QUOTE]

Hej Inger

Här på Zoopet hette jag Banderad förr, dock var jag mer aktiv på ciklid.org under samma namn. Det är kul att vara tillbaka.

MVH Jocke
#12 - 17 juli 2020 11:43
[QUOTE=Asterhed;n2419967]

Hej Inger

Här på Zoopet hette jag Banderad förr, dock var jag mer aktiv på ciklid.org under samma namn. Det är kul att vara tillbaka.

MVH Jocke[/QUOTE]

Banderad känner jag igen :)

//Inger
#13 - 17 juli 2020 11:49
[QUOTE=Inger H;n2419969]

Banderad känner jag igen :)

//Inger[/QUOTE]

:) [:-44]
#14 - 17 juli 2020 13:12
[QUOTE=Asterhed;n2419960]

Hej Johannes

Jag har faktiskt inte bestämt mig för någon art ännu. Det enda som är bestämt är att det blir mindre fiskar från Amazonas. Det blir definitivt någon Apistogramma på sikt, någon mindre tetra (kanske två arter), dagaktiva malar (Corydoras eller Brochis) samt några L-malar. På ytan har jag funderat på någon bilbuk. Vi får se.

Jag har bestämt mig för att ha någon form av BTN i alla mina kar. Det blir dyrt, men jag har ingen brådska att införskaffa fler kar utan låter det växa fram i lugn och ro. Den här gången gjorde jag ett hysteriskt fynd, men det kan man inte alltid räkna med att göra...

Jag har nog haft runt 150 ramkar genom åren och aldrig haft något mellan ramen och ställningen.

MVH Jocke[/QUOTE]

Visst är de något visst när man dragit igång ett kar med lite inredning men inte fått i fisk ännu, gå o tänka o klura. alla möjligheter framför sig=) jag har alltid varit fan av 3d bakgrunder men aldrig slagit till på de för de varit lite väl kostsamt med en btnbakgrund men nu håller jag på med två småkar och satte faktiskt i en juwelbakgrund i de ena och de gör ganska mycket faktiskt. Även om de inte är en rätt så mkt billigareprodukt än btn men de var kul att prova.

Hur är din erfarenhet av helglaskar? jag har bara haft med aluram förr. Som jag satt o sneglade på ett tex. 720liters helglas. Är dom mindre hållbara än ett med ram?

//Johannes
#15 - 17 juli 2020 14:46
[QUOTE=Twintanking;n2419977]

Visst är de något visst när man dragit igång ett kar med lite inredning men inte fått i fisk ännu, gå o tänka o klura. alla möjligheter framför sig=) jag har alltid varit fan av 3d bakgrunder men aldrig slagit till på de för de varit lite väl kostsamt med en btnbakgrund men nu håller jag på med två småkar och satte faktiskt i en juwelbakgrund i de ena och de gör ganska mycket faktiskt. Även om de inte är en rätt så mkt billigareprodukt än btn men de var kul att prova.

Hur är din erfarenhet av helglaskar? jag har bara haft med aluram förr. Som jag satt o sneglade på ett tex. 720liters helglas. Är dom mindre hållbara än ett med ram?

//Johannes[/QUOTE]

Nej, det tycker jag inte när de väl står på plats. Där emot är de lite känsligare vid transport då ramen skyddar. Jag har valt att bara köra på silverfärgade ramkar i min källare nu, men det är av estetiska skäl. När jag odlade hade jag många helglaskar och det fungerade bra. Så länge silikonet känns bra och den som limmade karet vet vad han/hon gjorde spelar det ingen större roll. Det jag drog igång nu är limmat av Åleds och Arnold som limmar dem (fortfarande antar jag?) har väl satt ihop 10 000 kar eller något liknande...

Tidens tand och hur akvarierna har behandlats är givetvis en faktor med om man köper begagnat.

MVH Jocke
#16 - 17 juli 2020 15:25
Spännande. Kommer nog bli riktigt bra.
#17 - 17 juli 2020 16:59
Vad kul med en comeback! Jag följer med intresse!
#18 - 17 juli 2020 17:18
Kul att ni följer [:-44]

MVH Jocke
#19 - 17 juli 2020 19:16
Du som onekligen har lite erfarenhet Asterhed, hur många gånger per timme brukar du omsätta vattnet med pumpen per timme?
#20 - 17 juli 2020 19:54
[QUOTE=Twintanking;n2420010]Du som onekligen har lite erfarenhet Asterhed, hur många gånger per timme brukar du omsätta vattnet med pumpen per timme? [/QUOTE]

Beror helt på vilka fiskar jag har. Om man t.ex har syrekrävande Tanganyikaciklider är ett sätt att syresätta vattnet just att få ganska bra fart på det.

Om man ska ta ytterligheterna inom sötvattensakvaristiken kan man t.ex. ta Rift Valley-karet där man ofta blåser på rejält på ena sidan, sedan har man killiakvaristen som ofta inte har några pumpar alls på andra sidan.

I mitt SA-kar kör jag väl drygt vattenvolymen gånger fyra/timme tror jag.

/Jocke
#21 - 18 juli 2020 15:42
[QUOTE=Asterhed;n2420046]Första fiskarna på plats... [/QUOTE]

Snyggt!
Gillar hur färgerna går in i varandra.
#22 - 18 juli 2020 21:53
[QUOTE=Selafiel;n2420051]

Snyggt!
Gillar hur färgerna går in i varandra.[/QUOTE]

Tack. Svarta neoner är fina.

/Jocke
#23 - 10 februari 2021 10:26
Vilken sort är dina corrys? Väldigt fina var dom!
#24 - 13 februari 2021 17:41
Vilka fina apistos och pansarmalar!
#25 - 17 juni 2021 06:55
[QUOTE=LindaAlgo;n2427196]Vilka fina apistos och pansarmalar![/QUOTE]

Tack :)

//Jocke
#26 - 17 juni 2021 06:58
[QUOTE=Superpescado;n2427069]Vilken sort är dina corrys? Väldigt fina var dom![/QUOTE]

Förlåt för extremt sent svar. Har inte sett detta innan. Det är Corydoras agassizii (köpt som melanistus).

//Jocke
admin
Christian Alfredsson
#27 - 2 juli 2021 08:38
Väldigt snygg.
#28 - 2 juli 2021 11:49
[QUOTE=admin;n2431099]Väldigt snygg.[/QUOTE]

Ja, de är fina. Dessutom väldigt aktiva fiskar.

//Jocke
#29 - 2 juli 2021 13:14
Tjusigt! Dessa bakgrunder är verkligen naturidentiska! Nu får du ursäkta men det gör ont att se denna trasparenta silikonfog i kanterna som lyser[B)] Varför inte svart?
#30 - 2 juli 2021 13:31
[QUOTE=åheim;n2431109]Tjusigt! Dessa bakgrunder är verkligen naturidentiska! Nu får du ursäkta men det gör ont att se denna trasparenta silikonfog i kanterna som lyser[B)] Varför inte svart?
[/QUOTE]

Det får du fråga den som limmade bakgrunden. 325-liters Åledskar i mycket bra skick med BTN-bakgrund för 1200:- tackar man inte nej till. Jag stör mig inte tillräckligt mycket för att göra om arbetet.

//Jocke
#31 - 2 juli 2021 14:05
Aha ja ja men då är det ju bara att vara glad:d[:-106]
#32 - 2 juli 2021 14:29
[QUOTE=åheim;n2431111]Aha ja ja men då är det ju bara att vara glad:d[:-106][/QUOTE]

:):)
#33 - 7 januari 2023 21:57
Hur går det Jocke? :)
admin
Christian Alfredsson
#34 - 8 januari 2023 10:06
Det hade varit kul med en uppdatering.
#35 - 28 januari 2023 10:00
[QUOTE=Mathias Nilsson;n2438090]Hur går det Jocke? :) [/QUOTE]

Hej Mathias :D

Jo, det går bra. Jag har för närvarande tre kar igång. Ett saltkar som har varit igång ett drygt halvår. Jag har nu bestämt mig för att köpa ett clownfiskpar samt någon anemon.
Mitt västafrika-kar fungerar bra. Jag har sålt några P subocellatus för att få in ytterligare någon ciklidart. Vilken har jag inte riktigt bestämt ännu. Ska kanske fylla på med någon ytterligare killi, lite malar och någon mer tetra framöver.
Sedan jag var här inne senast har jag även dragit igång ett CA-kar med Torichthys meeki "Rio Usumacinta" F1, Amatitlania myrnae och Xiphophorus helleri "Rio Atoyac". Jag ska försöka få tag på någon tetra samt kanske naturfärgade segelfensmollys.

//Jocke
#36 - 28 januari 2023 10:01
[QUOTE=admin;n2438091]Det hade varit kul med en uppdatering.[/QUOTE]

Lite sent, men nu kom den Christian :D

Annons