Åsikter om Golden i 110l?

#1 - 5 januari 2008 12:26
Hej,

jag funderar på att starta upp ett 110liters akvarium. Jag är bara i planeringsfasen men har iaf fastnat för malawicikliden golden. I Zoopets artbeskrivning står det att den går att ha i ett akvarium i den storleken jag funderar på, men de flesta verkar tycka att det är för litet. Ska man kanske helt enkelt anta att Zoopets minimumakvarie-rekomendation är lite snål..? :confused:

Tacksam för svar :)
#2 - 5 januari 2008 12:59
Jag har haft golden i 112 liters. Visserligen inga fullvuxna djur men ändå. Jag tycker nog att det fungerar men däremote inte att det var något kul. Det känns som de är begränsade och inte visare naturligt beteende. Jag tycker att det finns andra ciklider som passar bättre i 110 liter. Det finns mängder med intressanta dvärgciklider ifrån SA även ciklider ifrån T-sjön att välja på. Där tycker jag man kan hitta bättre arter som kan utvecklas på sikt i ditt kar och även visa mer naturligt beteende.
#3 - 5 januari 2008 16:20
Jag har golden i ett 84 liters akvarium och jag tycker det fungerar bra, dem har det kanske lite trångt men jag har bara fem st.
Det känns inte direkt som att de ä i sin naturliga storlek men det fungerar bra!
#4 - 5 januari 2008 19:10
jag har fyra golden i ett 240 det tycker jag är lagom. ska doch ha ett lekpar i ett 100 men bara en kortare tid då.
#5 - 5 januari 2008 19:17
Amur skrev:
Hej,

jag funderar på att starta upp ett 110liters akvarium. Jag är bara i planeringsfasen men har iaf fastnat för malawicikliden golden. I Zoopets artbeskrivning står det att den går att ha i ett akvarium i den storleken jag funderar på, men de flesta verkar tycka att det är för litet. Ska man kanske helt enkelt anta att Zoopets minimumakvarie-rekomendation är lite snål..? :confused:

Tacksam för svar :)

Jag fick tipset när jag skulle starta upp mitt 144 liters att ha max två sorter. Då hade jag redan valt ut Golden och Socolofi (Nu blev det golden och Rödzebra istället :D), med max 6 st av varje. Så jag tror nog att det ska gå bra att köra bara golden i ett 110 liters. Nöj dig med 6-8 st så kommer det att fungera.
#6 - 5 januari 2008 19:20
tänk på att det finns väldigt många här som till synes älskar att påpeka att folk har för små kar för sin fisk =) är själv väldigt skeptisk till riktlinjer som "x antal liter per cm fisk"... antingen funkar det lr så funkar det inte. kommer man över 100 l så är det ändå hyffsad storlek på karet, några golden får lätt plats. när mitt 180l sprack så fick jag ösa ner all fisk därifrån i mitt 63l. 5 golden, 4 demasoni, 4 rödzebra och 4 hongi. dom levde, och förökade sig som kaniner innan jag fixade en annan lösning nån månad senare. var lite VÄL trångt, men inga förluster, fick dock 14 rödzebrayngel och 10 golden!
#7 - 5 januari 2008 19:32
tänk på att det finns väldigt många här som till synes älskar att påpeka att folk har för små kar för sin fisk =)

Håller absolut med!
#8 - 5 januari 2008 20:00
Koksalt skrev:
Håller absolut med!

Och det är säkerligen av ren ondhet;)
#9 - 6 januari 2008 08:30
Långås skrev:
Och det är säkerligen av ren ondhet;)

Haha! Precis vad jag trodde.. Nu fick jag veta det också ;)
#10 - 6 januari 2008 16:20
Ok tack för svaren, får väl fortsätta fundera på vad jag ska ha :D men då behöver jag inte känna mig som en djurplågare då kanske om det skulle bli golden:)
#11 - 6 januari 2008 20:01
Amur skrev:
Ok tack för svaren, får väl fortsätta fundera på vad jag ska ha :D men då behöver jag inte känna mig som en djurplågare då kanske om det skulle bli golden:)

Om du har tankar på att kanske köpa ett större akvarium i framtiden (tro mig, tanken kommer att dyka upp :D) så tycker jag absolut att du ska köpa dig en 4-6 golden, helst yngel då, eller "småfisk". Fina fiskar och väldigt livliga! :)
#12 - 6 januari 2008 21:01
Jo tanken har absolut redan dykit upp;) dock inte hos modern... :(
#13 - 6 januari 2008 21:31
Amur skrev:
Jo tanken har absolut redan dykit upp;) dock inte hos modern... :(

Henne går alltid att övertala, när du visar hur fina fiskarna är :D

Annons