Asientema akvarium

#1 - 19 januari 2006 12:10
[CENTER] Hej!
Jag skulle vilja ha några tips på lätta fiskar ifrån Asien som
passar i ett 120*40*50 akvarium.
Vill ha fisk i alla nivåerna
En grupp stimfiskar, har funderat på antigen kopparbarb eller
praktbarb. Men någon rasbora verkar med rätt intressant.
Sen vet jag inte om jag ska titta efter gul ciklid (fast de kanske bräckt vatten?) eller om jag ska välja en guramiart. (inte de allra minsta utan gärna lite större)

Sen vill jag gärna ha en botia sort med. Praktbotia är ju rätt lockande men
samtidigt blir de ju rätt stora. (har iofs ett 375 liters hemma när de sen blir större plus att jag säkert byter upp mig senare i alla fall).
Och sen vill jag gärna ha ett gäng Kuhlii-ålar.

Hur många av varje bör jag ha?
20 av stimfiskarna?
1+2 av gurami?
Botiorna och kuhliiålarna?

Kanske bör säga att mina vattenvärden ligger på 7.5 i PH och 7 i KH och 9 i Dh. Om det påverkar något.

Många frågor blev det.

Innan jag glömmer, om någon har några bilder på era Asien kar så får ni
gärna visa upp dem som lite motivation.[:P]
[/CENTER]
#2 - 20 januari 2006 18:37
Ingen som någon idée alls?
#3 - 20 januari 2006 18:48
Asien är stort och det finns givetvis många olika biotoper.
Varför inte försöka begränsa sej till någon mer specifik asienbiotop i så fall?
#4 - 20 januari 2006 20:56
Jag vill oxå ha en asien biotop.
Har tänkt mej Ett ganska litet kar, 150 - 200 liter.

Botia Rostrator i botten. Blir ca 7cm. (MAX 9cm) Ser ut ungefär som pakistanbotior, men det skiljer sig en del i teckning osv.. Läs här: http://www.djurportalen.nu/artarkiv.php~go~info~id~1169~site~1
Här har jag provat att fota dom inte det lättaste, men men..: http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=590789&gid=590801
Dom jag har är väldigt harmoniska, och bråkar sällan. :rolleyes:
Dom har jag redan så jag kommer att utgå ifrån dom. Jag har 5st fn, men vill gärna ha fler. Förhoppningsvis blir dom lite mindre skygga då.

Fembandsbarber, ett ganska stort stim. Var inne på Tigerbarber först, men dom verkar så ettriga..

Och/eller..
Kopparbarber, har en miljon såna yngel nu, ganska trevliga och fina fiskar. Något tråkiga kanske.

Och förstås:
Borneo Suckers! Mycket rolig fisk, om än något liten. Har 5st nu, men gärna fler av dom oxå.
Bild: http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=590789&gid=590915

Det här är mina planer iaf..
#5 - 20 januari 2006 21:30
Jag har skissat en biotop här hemma för asien, har i karet gurami (bara en numer...) och väderål (som dock är lite stora för det karet).
Att tänka på med gurami är ju att det bör vara flera honom på en hane, då hanarna tenderar att gå hårt åt annars... vilket är anledningen till min sista honas död (typiskt karlar att inte hålla igen lite).

Jag tycker du liksom ngn sa, koncentrera dig på ett specifikt område... det är ju betydligt lättare då.
Mitt kar kommer att bli öppet, eller så öppet det nu blir med fint nät som tak. Ålarna rymmer ju annars.
Googla, och du kommer att få fram mkt snygga kar att sno idéer från!
#6 - 20 januari 2006 21:33
[quote=erikthur]Asien är stort och det finns givetvis många olika biotoper.
Varför inte försöka begränsa sej till någon mer specifik asienbiotop i så fall?[/quote]

Det var en bra fråga.[:I] Jag vet inte alls något direkt om Asien utan har jämt varit mera insnöad på SA.

Om du har tid/lust kanske du har ork att berätta i korta drag vilka olika biotoper som det finns?
(kan iofs goolga självklart men jag vet inte riktigt vart jag ska börja)

Gladys det var ungefär något liknade som jag hade tänkt mig med.[:D]

Lägger till att jag inte heller riktigt vet vilken stimfisk som jag ska välja. Annars är det väl ganska klart för mig. Eller jo, det som "stör" mig är väl att jag är sugen på en liten ciklidart med. Svårt att bryta gamla vanor. *S*

Qenso: Det är sant, vilken bitop är det som du planerat för? Vilken finns väderålen i?
#7 - 20 januari 2006 21:36
Kanske ska tillägga att jag söker lätta fiskar. Alltså inga fiskar som kräver speciellt vatten m.m.

Min tanke kom ifrån CB (ciklidbladet) ifrån en artikel som heter ciklidpaus. Jag vill ha ett lätt akvarium som inte "kräver" så mycket. (med detta menas inte att jag inte kommer att byta vatten varje vecka eller så utan bara inga krävande fiskar)

Den hette inte ciklidpaus, utan dramatik i ciklidburken

http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=200104&LOPNR=15
#8 - 20 januari 2006 21:50
Väderålen är ju ganska utbredd ändå, Kina, korea, japan och även amur-området i sibirien... så det klart... där kan man ju vara väldigt flexibel.
Ålarna tycker iaf jagär väldigt lätta, men de rymmer från karet om chansen ges.
Gurami även där... mkt lättskötta. Men det är ju i mina ögon det.

Jag har ju planer på öppet kar. Ovanför det ska det vara ett hyllplan med mossa å blommor...gärna orkidé eftersom jag älskar de blommorna... sedan har jag planer på ngn näckros... men som sagt, växter, fina sådana från asien kostar en del... så det får ju ta den stund det tar:D
#9 - 21 januari 2006 09:27
qenzo: Men vad är det för bitop som väderålen lever i? (om jag nu inte har fattat fel vad ordet bitop innebär, så är det väl hur området ser ut som fisken lever i?)
Alltså sumpmark? Flodområde? Dike? Risfält?

Jag är totalt ny på asien så jag gissar mest. Vet inte om jag "behöver" vara så noga heller.

Låter snyggt med ett öppet kar. Har själv planer på det, den dagen jag bor i egen villa. ;)

Jag tror att jag ska göra något liknade som gladys planerar för.
#10 - 21 januari 2006 16:06
Aha, kul att jag inte är ensam om mina planer. :p
Jag har dock lite problem, för jag vill ha en algätande mal.. och jag hittar inte någon lämplig. :( Förutom Siamesisk Flying Fox, men den blr lite för stor tycker jag.
Det närmaste jag kommit är ju Borneo Suckers, men tror inte att dom äter så mycket alger..
#11 - 21 januari 2006 17:17
Gladys: Hehe kan vara bra att ha ett stöd. ;D

Det funderar jag med på först, ville ha räkor men sen vet jag inte om Botiorna kommer att se dem som en gratis lunch. :confused:

Jag ska kolla in fiskarna lite närmare i affären. Är ju skillnad att se dem live.

Skiter sig allt så får det bli ett malawi kar. [8D]

Tur att det dröjer en månad innan akvariumet kommer så att jag hinner att bestämma mig. :D
#12 - 21 januari 2006 19:27
[ATTACH]1786[/ATTACH]
I liknande vatten kan man hitta väderålarna. De klarar stora förändringar av vattenvärden och är inte det minsta känsliga.
Men stilla vatten med lerig och sandig botten är väl det de föredrar...

Jag tänker inte ha en ren ler/sandbotten och exakt biotop, utan koncentrerar mig främst på temat asien. Dvs bamu, växter á la asien mm mm. Hur det i slutändan kommer att se ut visar sig, eftersom jag även har gurami att tänka på ang biotopen.

Väderålen har föresten hittats även i Australien.
#13 - 21 januari 2006 19:37
[ATTACH]1787[/ATTACH]
En typ av bitop/Asien.

[ATTACH]1788[/ATTACH]
En annan biotop/Asien.

Google är bra ;)
#14 - 22 januari 2006 11:32
Qenzo:
Goolge är alltid bra för den flitiga. *S*

Inte för att väderålen var något för min rent utseendemässigt.

Detta var svårt, jag vet inte riktigt om jag vad jag ska välja nu.[:-53][:-84]
Malawi VS Asien.

Asien blir ju rätt likt mitt nuvarande SA akvarium. Och det kunde ju varit kul med något "nytt". Svårt detta ju.:eek:
#15 - 22 januari 2006 13:03
Joo Asien är ovanligare (tror jag) än malawi.

Det är säkert lättare att skapa en SA biotop.. men utmaningar är kul!!:D
#16 - 22 januari 2006 13:14
http://web.telia.com/~u84406300/
Inte vad jag skulle gjort, men lite inspiration kanske..
#17 - 22 januari 2006 14:03
[quote=Linda_A]Qenzo:
Goolge är alltid bra för den flitiga. *S*

Inte för att väderålen var något för min rent utseendemässigt.

Detta var svårt, jag vet inte riktigt om jag vad jag ska välja nu.[:-53][:-84]
Malawi VS Asien.

Asien blir ju rätt likt mitt nuvarande SA akvarium. Och det kunde ju varit kul med något "nytt". Svårt detta ju.:eek:[/quote]

Det är därför jag ska köra båda två ;)
Ett asien och ett Mbuna.
#18 - 22 januari 2006 15:37
Det blir många kar för dej du..Q.
#19 - 22 januari 2006 16:58
Ja G det blir det... men idagsläget har jag bara 2.... eller ja 3... och ett blir asien och ett blir Mbuna... skitenkelt.
#20 - 22 januari 2006 17:28
Gladys: Jag menade inte svårare eller så utan att malawi (mycket stenar) skulle skilja sig mot mitt nuvarande SA. (se bild nedan)

Ovanligare, ja det beror nog på vad för fiskarna man har i.;)
[COLOR=DarkOrchid]
[/COLOR][COLOR=DarkOrchid]qenzo hehe sant iofs. ;) Jag har dock som du fast ett SA. Och SA är det bästa. Men dock inte just för mitt vatten alla gånger.

Så nästa kar vill jag kör enkelt och lätt. Mbuna är ju färgglad fiskar och med lite "avbrytande" mot mitt SA akvarium. Medans Asien skulle bli något som bli nr 2 och det är ju inte så annorlunda mot mitt nuvarande.

Svårt som sagt. :D
[/COLOR]
#21 - 22 januari 2006 18:03
[quote=Linda_A]Gladys: Jag menade inte svårare eller så utan att malawi (mycket stenar) skulle skilja sig mot mitt nuvarande SA. (se bild nedan)

Ovanligare, ja det beror nog på vad för fiskarna man har i.;)
[COLOR=darkorchid]
[/COLOR][COLOR=darkorchid]qenzo hehe sant iofs. ;) Jag har dock som du fast ett SA. Och SA är det bästa. Men dock inte just för mitt vatten alla gånger.

Så nästa kar vill jag kör enkelt och lätt. Mbuna är ju färgglad fiskar och med lite "avbrytande" mot mitt SA akvarium. Medans Asien skulle bli något som bli nr 2 och det är ju inte så annorlunda mot mitt nuvarande.

Svårt som sagt. :D
[/COLOR][/quote]

Jag menar att det är svårt att hitta fiskar som passar ihop i en asien biotop. Det finns fler SA fiskar att välja mellan.
Sen hur det ser ut, det styr man alldeles själv! Det måste väl finnas miljarder variationer..det gäller bara att komma på dom.
#22 - 22 januari 2006 18:05
inred karen bra och alla blir individuella! :D.

jag säger att du ska satsa på asien biotop (dels för ja har en och den är skit kul, dock inte helt biotop aktig) därför att det är kul o allt, tycker fiskarna därifrån har potential till att bli mkt finare / personligare än mbunas osv :p

sprutfiskar skulle lätt varigt häftigt, finns ju microlepis som till 90% hittas i sötvatten eller något sånnt :)
#23 - 22 januari 2006 18:18
Gladys: Jag håller med och ändå inte. ;) Men jag förstår vad du menar.

Tastyfish: Vad för något har du i ditt asienkar då? (ska kolla din zoon men ändå)

Stora fördelen med asien är att det är lite mera olika sorters fiskar ju.

Jag ska kolla lite närmare så ska jag återkomma med förslag och sen kan ni få göra eran bedömming av det. ;)
#24 - 22 januari 2006 18:59
jag har 2 siameser, macrognathus ålen ( vet inte sorten :p), 4 praktbotior
,1 flying fox, 2 ormgröngölingar, dom biotop avvikande fiskarna: skarpsill fångad i en vik, regnbågsfisk m parkinsonii och 2 ctenopoma acutirostre :).

tänkte försöka skaka fram några toxotes microlepis men men.. , ska ju lätt skaffa några sånna om det finns tillfälle, då åker ju någon fisk om det blir för mycket :D.
#25 - 22 januari 2006 20:08
Bestämt oss.

[CENTER]Med hjälp av sambo så beslutade vi oss för att köra på
asien. Min sambo fick fri hand att välja först mellan Malawi och sen av de olika förslagen fiskar som jag tagit fram. Livet blev mycket lättare så.:D

Så om vi kom fram till detta tillsammans

[CENTER][LIST]
[*]Purpursbarb 15 stycken[LIST]
[*]Beaufortia leveretti eller Beaufortia kweichowensis 2-4

[*]Praktbotia 4-5

[*]Kuhliiål 4-5

[*]Marmor gurmai 3
[/LIST][/LIST]
Ev att jag skulle skaffa Siamesisk algätare men jag vet inte om det blir för mycket bottenfiskar. Eller så byter jag ut Beaufortia mot Siameiska algätare. (gladys var det inte du som undrade om det fanns några algätare i asien?)

Plus att jag kommer att skaffa lite asiatiska växter och fin sand på botten.
Plus att jag ska ha lite grenar i akvariumet som sticker ner.

Vad tycks?[;)]
[/CENTER]

[/CENTER]
#26 - 22 januari 2006 20:50
verkar riktigt bra, själv har jag aldrig gillat stimmfiskar, ingen aning om varför :D

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=274 den tar trådalger hoss mig
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=275

dom ja hitta :)
#27 - 22 januari 2006 22:10
[QUOTE=Linda_A]Vad tycks?[;)][/QUOTE]

Kul att det blev Asien :) Även jag planerar för ett Asienakvarium :D

Siamensis är inga bottenfiskar, utan de simmar överallt och mina är inte sällan rätt nära ytan. Praktbotia skulle jag inte rekommendera eftersom de blir så stora. Kolla in Botia striata (http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=928). Jättefina tycker jag :p

Här är en länk om en sydöstasiatisk svartvattensjö (där bl a gurami och botior lever): http://fish.mongabay.com/biotope_se_asia_pool.htm

Vad gäller växter så planerar jag ha några (eller samtliga) av följande arter:
javaormbunke, tigerlotus, cryptocoryne, vallisneria, plus någon flytväxtart (guramis uppskattar det).
#28 - 23 januari 2006 07:42
[COLOR=DarkRed]Batski: Visst är det. [:D] Just ang praktbotia så har jag själv haft/har samma åsikter som dig. De blir för stora. Tanken var mest att när de blir för stora mitt 240 liters så åker de över till mitt 375 liters. Och när de känns för stora där så har jag troligen större akvarium. Och att de växer rätt långsamt med? Tyckte att jag läste detta i en tråd på zoopet innan. Men mitt minne är kort och bara ibland bra. [;)]

Tyvärr funkar inte dina länkar för mig. Jo de gjorde de när jag tog bort sista ). väldigt ot men jag såg det i några av dina andra trådar/svar. Vore nog bättre med ett litet mellanrum där. Men det har inte så mycket med saken att göra.[:I]

Men tillbaka till botiorna, det är ju inte så super tvunget att det ska vara just praktbotia just. Det är väl den som vi fastnade vi efter att ha tittat genom BTN akvarieguiden. Den som du visade var läcker med. Fördelen är väl att jag kanske kan skaffa ett större stim av dem då. Vilket inte är fel om man ser det så. [8D]

Tack för länken den ska jag kolla mera noga genom.

Hur stort kommer ditt akvarium att vara och vad för fisk blir det? *nyfiken i en strut*

Det är de växterna som jag har tänkt på med. Främst då Tigerlotusen och cryptocoryne som jag redan vet funkar bra hos mig.[/COLOR]
#29 - 23 januari 2006 09:51
jo Siamesiska algätare lär det nog bli.
Skulle oxå gärna ha gurami, men jag är rädd att mina botior käkar upp spröten på dom. [xx(]

Jag har fn Cryptpcoryne, Vallisneria, Tigerlotus, Hygrophila och Javaormbunke.
#30 - 23 januari 2006 10:17
Jag såg ett kar med bara siameser på Akvarie lagret för nått år sen och det karet är fastetsat på nät hinnan,, inga växter löv på botten nån rot och massor med siameser. Klart häftigt! :D
#31 - 23 januari 2006 11:54
[QUOTE=Linda_A][COLOR=DarkRed]Men tillbaka till botiorna, det är ju inte så super tvunget att det ska vara just praktbotia just. Det är väl den som vi fastnade vi efter att ha tittat genom BTN akvarieguiden. Den som du visade var läcker med. Fördelen är väl att jag kanske kan skaffa ett större stim av dem då. Vilket inte är fel om man ser det så. [8D][/COLOR][/QUOTE]

Lite större stim är alltid roligt. Första gången jag föll för botia striata var när jag såg dem live hos en annan akvarist :p

[QUOTE=Linda_A][COLOR=DarkRed]Hur stort kommer ditt akvarium att vara och vad för fisk blir det? *nyfiken i en strut*[/COLOR][/QUOTE]

Jag har tänkt mig ett akvarium på lite över 300 liter. De fiskarna som jag gärna vill ha däri är: ett stim kilfläcksrasbora, några bandgurami (eller kanske mosaikgurami), några siamensis och ett litet gäng botia striata. Tycker även väldigt mycket om rundbandad barb, men de lever i mer strömt vatten än det som jag tänker ha. Guramis lever ju i ganska stillastående vatten. Det kan hända att jag upptäcker ytterligare några arter, men än så länge är det dessa som jag går och längtar efter :D

[QUOTE=Linda_A][COLOR=DarkRed]Det är de växterna som jag har tänkt på med. Främst då Tigerlotusen och cryptocoryne som jag redan vet funkar bra hos mig.[/COLOR][/QUOTE]

Kul att höra att de funkar. Har själv ingen erfarenhet av någon ut av dem.

Lycka till med projektet!
#32 - 23 januari 2006 14:06
[COLOR=DarkOrange]gladys: Jag har aldrig hört talas om att de skulle göra något sånt men det säger inte så mycket.:D Däremot står det ju i de andra "algätarnas" artbeskrivningar, att de kan bli lite "jobbiga" som vuxna och dåliga/sämre algätare.

[COLOR=DarkRed]
[/COLOR]
[/COLOR][COLOR=DarkRed]jolon: Det låter helt klart som ett läckert akvarium. Förstår att det fastnade i ditt minne. [:P]

[/COLOR][COLOR=Magenta]batski: Det är ju ingen nack del i alla fall. Jag har inte haft äran att se dem live ännu faktiskt. Eller jo när jag var väldigt liten hade vi praktbotior men jag minns inget av det dock.

Dina planer låter inte helt fel, måste jag säga. Jag har väl faktiskt inte tänkt på så mycket på vart de kommer ifrån om jag ska vara ärlig. Utan bara gått på utseende och mera sällskapsfrågor. [:I]

hehe ja tigerlotusen har jag inte testat dock men andra i närheten har fått den att funka. Men cryptorna funkar dock.

Tackar så mycket. Kommer att bli en jobbig väntan till slutet av nästa månad. *S* Fast ändå inte, ska ut på akvariejakt nu så i alla fall.

[COLOR=Red]Någon som vet hur räkor skulle funka med de nämnda fiskarna? ([/COLOR][/COLOR][COLOR=Red]amanoräkor ungefär?)[/COLOR]
[COLOR=Magenta]
[/COLOR]
[COLOR=DarkOrange][/COLOR]
#33 - 23 januari 2006 14:46
[QUOTE=Linda_A][COLOR=Magenta]Dina planer låter inte helt fel, måste jag säga. Jag har väl faktiskt inte tänkt på så mycket på vart de kommer ifrån om jag ska vara ärlig. Utan bara gått på utseende och mera sällskapsfrågor. [:I][/COLOR][/QUOTE]

Kul att du tycker det :) Alla som jag funderar på kommer inte heller från samma område i Asien. Däremot så trivs de i samma typ av miljö.

[QUOTE=Linda_A][COLOR=Magenta]Tackar så mycket. Kommer att bli en jobbig väntan till slutet av nästa månad. *S* Fast ändå inte, ska ut på akvariejakt nu så i alla fall.[/COLOR][/QUOTE]

Tack själv! Lycka till med akvariejakten!

[QUOTE=Linda_A][COLOR=Red]Någon som vet hur räkor skulle funka med de nämnda fiskarna? (amanoräkor ungefär?)[/COLOR][/QUOTE]

Ingen aning. Jag har också funderat lite på räkor... Det enda jag kan tänka mig är att botiorna kanske skulle betrakta dem som mat. De äter ju sniglar...
#34 - 23 januari 2006 21:30
Det var det som jag funderade över med när det gällde räkorna.
#35 - 24 januari 2006 14:46
ja "testar" att ha en räka med botior, det går inte, dom äter ju räkor o skaldjur i sitt naturliga habitat tillsamans med annans kost, man ser att dom äter skaldjur och sådant iochmed att dom har en "krok" på underkäken som dom kan dra ut sniglar med osv.

min lilla gabonensis har fått simma/springa för livet några gånger när 4- 5-6 cm stora praktbotior som är dugligt hungriga efter en svält period simmer efter den.

har nämligen börjat ge dom mygglarver dom med, dom ville inte sluta med alg tabletterna :/.

ja tycker du borde gå in på loaches.com o "kika", det finns klart fräscha fiskar där, dom ja fastnat för mest är polka dot och orm gröngölingar :).

ormgröngölingar borde ni fundera på, fredliga, livliga, framme mkt, orädda hoss mig osv :).

för mig är ett asien kar inte ett asien kar utan nån av dom speciella sakerna med asien, en speciell botten fisk eller labyrint fisk vilka ja tar som kännetecken för asiens akvatiska flora & fauna :).

aponogethon funkar jätebra här hoss mig men har ingen aning om huruvida biotop korrekt dem är!
#36 - 24 januari 2006 15:08
Syrran har haft amanos med prakt botior och har nu samma räkor med två fullvuxna pakistan botior, och hon övermatar knappast sitt kar
#37 - 24 januari 2006 17:42
[QUOTE=Tastyfish]ja tycker du borde gå in på loaches.com o "kika", det finns klart fräscha fiskar där, dom ja fastnat för mest är polka dot och orm gröngölingar :).

ormgröngölingar borde ni fundera på, fredliga, livliga, framme mkt, orädda hoss mig osv :).[/QUOTE]

Tack för tipsen :)
#38 - 24 januari 2006 18:13
Det heter väl grönling??
#39 - 24 januari 2006 19:21
Jag hade ju Glady's algätare (kin el.siames) och de gav jag bort för de var dumma i knoppen ;)
På jobbet där de båda bor nu, har de hunnit knapra i sig en kampfisk och 2 sorgmantel-tetror.... så de kommer inom kort att avlivas.
#40 - 24 januari 2006 20:12
[quote=qenzo]Jag hade ju Glady's algätare (kin el.siames) och de gav jag bort för de var dumma i knoppen ;)
På jobbet där de båda bor nu, har de hunnit knapra i sig en kampfisk och 2 sorgmantel-tetror.... så de kommer inom kort att avlivas.[/quote]

Det var "Kinesisk Algätare" jag hade. Gyrinocheilus aymonieri för att vara exakt. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276
Jag tycker inte att dom var "dumma i knoppen", dom skötte sitt jobb. Att äta alger. Isf är det jag som är "dum i knoppen" som köpte dom.. Men strunt samma.. Hoppas att dom avlivar dem riktigt och inte bara spolar ner dom!
#41 - 24 januari 2006 21:26
"Dessvärre blir algätaren ganska bitsk med tiden", "Fiskar som är under 10 cm passar i sällskapsakvarium, större exemplar bör hållas i ett större artakvarium ihop med stora tuffa fiskar".

verkar inte så trevlig va?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=275

den eller siameser är nog dom bättre alg ätarna från asien :).

för er som funderat på 'borneo sucker' osv, dom trivs bäst i ett renodlat "flod akvarie", mycket strömt och sånnt, dom påstås annars vara rätt rejält skygga.

själv skulle jag satsat på botior som trivs i lugnare vatten, tillexempel i samma sorts vatten som guramis och inte... starka floder :D.

jag tycker att det är roligt med detta plötsliga intresse för asien biotoper :).

när jag gör om 110 liters där nere blir det antagligen asiatiska fiskar, vet inte vilka sorter ännu.
#42 - 24 januari 2006 23:41
Tastyfish: Ah det var ju bra att veta. Blir svårt detta att välja. Hur är det med siameserna då?
#43 - 25 januari 2006 00:53
[quote=gladys]Det var "Kinesisk Algätare" jag hade. Gyrinocheilus aymonieri för att vara exakt. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276
Jag tycker inte att dom var "dumma i knoppen", dom skötte sitt jobb. Att äta alger. Isf är det jag som är "dum i knoppen" som köpte dom.. Men strunt samma.. Hoppas att dom avlivar dem riktigt och inte bara spolar ner dom![/quote]

Tja man får ju ta det som man vill....
Inga firrar som äter mina andra firrar är "snälla"..... men nog gjorde de sitt jobb alltid...
Dock visste jag ju vad de gick för då jag tog över dom, och det var ju även därför de blev omplacerade. Och ja JAG kommer att avliva dom.... så det blir ingen toalett.
#44 - 25 januari 2006 01:06
[QUOTE=gladys]Det var "Kinesisk Algätare" jag hade. Gyrinocheilus aymonieri för att vara exakt. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276
Jag tycker inte att dom var "dumma i knoppen", dom skötte sitt jobb. Att äta alger. Isf är det jag som är "dum i knoppen" som köpte dom.. Men strunt samma.. Hoppas att dom avlivar dem riktigt och inte bara spolar ner dom![/QUOTE]

Egentligen är det dumt att de säljs överhuvudtaget. Med tanke på hur de blir i vuxen ålder tycker jag att de är olämpliga som akvariefiskar.
#45 - 25 januari 2006 10:27
Ja dom blir otrevliga, men jag visste inte riktigt vad jag köpte..
Fast när jag hade dom så bråkade dom endast med varandra. (Men jag ska erkänna att jag kontrollerade att alla fiskögon satt där dom skulle. [xx(] )

Qenzo, rekomendera ditt jobb att köpa Otocinclus. Det är väl egentligen dom enda algätare som får plats i deras kar. Men dom är ganska känsliga.
#46 - 25 januari 2006 11:45
[quote=gladys]Ja dom blir otrevliga, men jag visste inte riktigt vad jag köpte..
Fast när jag hade dom så bråkade dom endast med varandra. (Men jag ska erkänna att jag kontrollerade att alla fiskögon satt där dom skulle. [xx(] )

Qenzo, rekomendera ditt jobb att köpa Otocinclus. Det är väl egentligen dom enda algätare som får plats i deras kar. Men dom är ganska känsliga.[/quote]

Vet inte vad det blir, ev små ancistrus... Jag arbetar ju fortfarande aktivt på att de ska byta kar.
Men det är en helt annan historia....
#47 - 25 januari 2006 13:33
[QUOTE=gladys]Qenzo, rekomendera ditt jobb att köpa Otocinclus. Det är väl egentligen dom enda algätare som får plats i deras kar. Men dom är ganska känsliga.[/QUOTE]

Varför inte några räkor, eller om man kan hitta dem ett litet stim av LDA25? De är ju tåligare än otocinclus och midre än ansistrusar. Otos är ju som sagt väldigt känsliga.
#48 - 25 januari 2006 13:44
Någon som har någon erfarenhet av dessa malar?

Hara hara
Hara jerdoni

(efter en liten snabb koll på vad det fanns för malar ifrån asien på goc.se)
#49 - 25 januari 2006 20:29
Jag har hört mig för lite om dom, men jag tycker att dom är för små. Dessutom tyckte jag att det blev för många bottenätare i mitt kar. Har ju botiorna. Ska se om jag hittar tråden..
#50 - 25 januari 2006 20:32
#51 - 26 januari 2006 16:43
Gladys:å tackar, jag hittade nämligen inget när jag sökte på zoopet. Men det beror nog mera på skit bakom datan än något annat. *s*

Idag har jag varit och tittat ut nästa akvarium, otroligt bra paktpris.
Plus att jag har titta på de olika fiskarna som jag har tittat på här på zoopet.

Fastnade mest för kopparbarben, otroligt vacker med sin röda färg. Ska sätta mig och läsa mera om den i kväll. Plus att tittade på 4 olika botior som alla verkade intressant. Ska kika lite mera nog där dock. Har inte riktigt bestämt mig. Plus att det kommer att bli S.algätare och gurmai.
Jag tror att detta kommer att bli rätt bra när jag väl kommer igång. :D
#52 - 26 januari 2006 22:11
[quote=Linda_A]
Fastnade mest för kopparbarben, otroligt vacker med sin röda färg. Ska sätta mig och läsa mera om den i kväll. Plus att tittade på 4 olika botior som alla verkade intressant. [/QUOTE]
[COLOR=darkslateblue]Jag har 1.000.000 stycken kopparbarbyngel.. synd att du inte bor närmare![:D] [/COLOR]
[COLOR=darkslateblue]Jag gillar dom, synd bara att dom inte stimmar. Men de är ganska snygga och praktiska fiskar.[/COLOR]
[COLOR=darkslateblue]Jag blir avundsjuk på dig!! Jag vill också ha ett kar till.[/COLOR]

[QUOTE=Tastyfish]för er som funderat på 'borneo sucker' osv, dom trivs bäst i ett renodlat "flod akvarie", mycket strömt och sånnt, dom påstås annars vara rätt rejält skygga[/QUOTE]
[COLOR=darkslateblue]Jag har såna..5 stycken. :D Världens fränaste fiskar! :cool: :cool: :cool: [/COLOR]
[COLOR=darkslateblue]Inte skygga alls och jag har inte supersblås i pumparna. (Kör iof 2 st på max.. men det rör sig mest på ytan.) Dom brukar ligga på min Tigerlotus äter av granulatet som fastnar på bladen. http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=590789&gid=590915[/COLOR]
[COLOR=darkslateblue]Jag befarade att dom skulle tyna bort och dö, som jag läst att en del gjort. Men det verkar inte vara nåt problem. [:P] [/COLOR]
#53 - 26 januari 2006 22:15
Vilken söt en :p Vad äter de?
#54 - 26 januari 2006 22:36
[COLOR=navy]Jag tror att de äter en del alger, de brukar sitta på glaset och tugga sig fram. Men den verkar gilla torrfodret också. De brukar lägga sig på sanden och äta av granulatet och algtabletterna ibland. [/COLOR]
[COLOR=navy]Bryr sig inte om de andra fiskarna heller. Och det är en blandning av: botior, pansarmalar, kopparbarber, och parotocinclus. (Tom "Otosarna" äter från gruset ibland.. det visste jag inte att de brukar göra.)[/COLOR]
#55 - 27 januari 2006 13:36
[quote=gladys][COLOR=darkslateblue]Jag har 1.000.000 stycken kopparbarbyngel.. synd att du inte bor närmare![:D] [/COLOR]
[COLOR=darkslateblue]Jag gillar dom, synd bara att dom inte stimmar. Men de är ganska snygga och praktiska fiskar.[/COLOR]
[COLOR=darkslateblue]Jag blir avundsjuk på dig!! Jag vill också ha ett kar till.[/COLOR][/quote]

Hehe ja det var verkligen synd. Jag tittade på dem ett tag i zooaffären. Verkar som att hanarna är rödare och honar mera åt kopparhållet.
Ska se vad jag hittar om dem på nätet.

Botiorna blev svårare dock, fanns många kul där. Även de som du har (tror jag i alla fall)

Guramin vet jag inte riktigt heller. Svårt ju. *S*[|)]

Ja du ska bli skönt att hämta hem det nästa månad. Kommer att passa bra i hallen. Tom sambo gilla det.[;)]
#56 - 31 januari 2006 09:37
hur går det nu med karet? om du fortfarande arbetar på det kan ja passa på o va lite elak om du inte redan hittat den, www.loaches.com :)
fullsmockat med fina botior :D.
#57 - 31 januari 2006 21:49
Hur går det??? *nyfiken*
#58 - 1 februari 2006 08:06
Jag håller fortfarande på att planerar. Akvariumet kommer ju inte förens i slutet av Feb. Så jag planerar och planerar. :D

Jag har bestämt mig för kopparbarbaren dock. Är helt förälskade i den.
Fick hem akvariumets lexikon igår så jag sitter och tittar genom den rätt ofta nu med.

Tastyfish: Jag har kollat lite på den sidan men jag ska ge min in på allvar på den nu.

Gladys: Jag har följt din tråd om botior med stort intresse. Tycker att dina är väldigt vackra.
#59 - 1 februari 2006 08:21
[quote=Linda_A]Gladys: Jag har följt din tråd om botior med stort intresse. Tycker att dina är väldigt vackra.[/quote]

Ett tips om botior kan vara att de i många fall verkar kunna umgås mellan sorterna. Ifall du har svårt att bestämma dig och inte nödvändigtvis vill ha stora stim med samma sort kan man alltså mixa och utöka gradvis.

Som jag beskrev i systertråden umgås mina rostrata, dario och striata (speciellt de två senare, de hänger ihop för det mesta). Min almorhae fick inte vara med så igår fick han två nya almorhae-kompisar istället.

Ja, jag är rätt fixerad vid botior. ;-) Men jag tycker de är de fiskar (av de jag stött på) som har klart mest personlighet och underhållningsvärde.
#60 - 1 februari 2006 09:00
[SIZE=1][quote=dl_4711]Ett tips om botior kan vara att de i många fall verkar kunna umgås mellan sorterna. Ifall du har svårt att bestämma dig och inte nödvändigtvis vill ha stora stim med samma sort kan man alltså mixa och utöka gradvis.

Som jag beskrev i systertråden umgås mina rostrata, dario och striata (speciellt de två senare, de hänger ihop för det mesta). Min almorhae fick inte vara med så igår fick han två nya almorhae-kompisar istället.

Ja, jag är rätt fixerad vid botior. ;-) Men jag tycker de är de fiskar (av de jag stött på) som har klart mest personlighet och underhållningsvärde.[/quote][/SIZE]

Det är bra att veta. Inte för att jag har bestämt mig riktigt ännu. Det är JÄTTESVÅRT![:D] Sitter just nu och tittar genom den länken som Tastyfish skickade. Jag gillar YoYo-botian, men jag la märke till att mönstret verkar skilja en hel del mellan de olika djuren.
Då kanske man skulle kunna satsa på att skaffa 5/5 eller så.
#61 - 1 februari 2006 10:21
linda yoyo är = pakistan om ja minns rätt :).

själv gillar jag polka dot(kubotai) och div orm gröngölingar :D.

gladys du också? själv har jag bara 2 botia sorter men planerar att fylla mitt hundratio liters med bara botior och kanske en garra pingi :D.

linda ja har koppar barber (tre stycken dom följde med mitt terrarium). jag gillar dom inte så värst men dom står definitift ut med tanke på deras färger. skälet till att ja inte gillar dom är att ja antagligen aldrig gillat någon mindre barb, rasbora eller tetra osv.
tycker dom saknar personlighet av någon anledning :D
#62 - 1 februari 2006 19:51
Tasty: Jo det är det. Jag missade inte det. Men jag tyckte ändå att det var rätt grov skillnader i mellan dem så detta är pakistan: http://www.loaches.com/species_images/botia_almorhae_01_large.jpg
Detta är YOYO: http://www.loaches.com/species_images/botia_almorhae_02_large.jpg
:D :D :D Har jag bestämt. :p

Jag tycker att de är rätt häftiga utöver färgen med. :D Rätt kaxiga av sig. Eller mina är det i alla fall. De går för tillfället i mitt SA kar med 10 gånger så stor fiskar utan problem.[:o]
#63 - 1 februari 2006 20:02
Joo jag är oxå fixerad av Botior.. Nu har jag ju inte någon erfarenhet av andra än Rostrata, men det har blivit några timmar på "loaches".:p

Kopparbarberna är trevliga och fina. Men ganska tråkiga..(som sagt)

Edit: Egentligen hör väl "Borneo Sucker" oxå till släktet botior (tror jag) så då har jag 2 sorter..
#64 - 1 februari 2006 20:05
Gladys: Tur att alla inte har din/era smak då. ;) Jag vet inte era kanske inte riktigt kommer till sina fulla rätt då. Jag har ju bara hanar med blir nog lite mera liv så.
#65 - 2 februari 2006 07:12
gladys inte vara blyg nu! "några timmar?" :D
linda som sagt sa jag ju att ja inte gillade stimmfiskar och varför :).
själv tycker jag det vore härligt med ett stort ctenopoma gäng men vet inte om lagret har flera :D.

gladys borneo sucker tillhör hillstream LOACHES så dom tillhör botiorna :).
#66 - 2 februari 2006 08:00
[quote=Tastyfish]
linda som sagt sa jag ju att ja inte gillade stimmfiskar och varför :).[/quote]

Jag skämtade därav ;). Fast jag har sorg idag, de jävlarna till jordätare har satt sig i 2 kopparbarber. Funderar starkt på att göra mig av med dem.[:(!]
#67 - 2 februari 2006 19:19
naj! jordätare är fina och ja, ja har aldrig haft nöjet av att hålla dom, själv tycker jag dom verkar grymmt fina. plus att du får ju räkna med det när dom är en bit större än barberna och dom flesta fiskar över 10 cm sätter i sig mindre fiskar om dom kan :D.

gjorde om lite i mitt asien/afrika kar.. har täckt ena sidan med cryptocoryner som just nu är min favorit växt. man märker inte hur mycket dom växt försen man drar upp dom :D
#68 - 2 februari 2006 23:07
[quote=Tastyfish]gladys inte vara blyg nu! "några timmar?" :D[/quote]

Ehhm, hehe..[:o]
Kanske många timmar.:p Jag kan titta på dom huuur länge som helst!! :D
#69 - 3 februari 2006 07:04
haha! :) ja har själv gått igenom hela artregistret minst tio gånger :D.
det hadde vart kul att åka ner till indien eller burma o så o fånga sin egen fisk :)
#70 - 3 februari 2006 08:23
[quote=Tastyfish]naj! jordätare är fina och ja, ja har aldrig haft nöjet av att hålla dom, själv tycker jag dom verkar grymmt fina. plus att du får ju räkna med det när dom är en bit större än barberna och dom flesta fiskar över 10 cm sätter i sig mindre fiskar om dom kan :D.[/quote]

;) Ibland säger du rätt självklara saker. Jag är inte dum på något sätt.:);)
Men ändå är det inte kul när 15 ca försvinner för en. Men klart du kanske uppskattar det.

Kanske lät lite häftig, men det är lätt sagt för dig. :)
#71 - 3 februari 2006 13:22
jo, dels ja gillar deras utseende och tja.. vet inte beteendet osv :) sen gillar jag ju fiskar som med minsta tendens är "rovgiriga" :D
#72 - 3 februari 2006 15:42
[quote=Tastyfish]jo, dels ja gillar deras utseende och tja.. vet inte beteendet osv :) sen gillar jag ju fiskar som med minsta tendens är "rovgiriga" :D[/quote]

Hehe, smaken är som baken. :D

Jag ska nog börja erkänna att "stora" ciklider är inget för mig. Utan jag vill nog hålla mig under 10cm, utan när det gäller mina scalare. Men detta blev väldigt OT, tur att det är min egen tråd att ingen börjar gråta.:D:D

Nä nu får denna månad gå snabbare så att jag kan börja med akvariumet mera än på pappret! :D

Vad för sand har ni i era Asien kar? Ja vet, ni är ju goldmedlem, visa!![:-15][:-17]
#73 - 3 februari 2006 15:56
[QUOTE=Linda_A]Vad för sand har ni i era Asien kar? Ja vet, ni är ju goldmedlem, visa!![:-15][:-17][/QUOTE]

Mitt Asienkar är fortfarande i planeringsstadiet, men det blir nog rådasand. Hur finkornig vet jag fortfarande inte, men absoult inte grövre än 0.8-1.2mm.
#74 - 3 februari 2006 16:09
bläster, du ser det på min zoon, det ser bättre ut än vad det är fast det är hiskligt ljust, önskar ja hadde blandat ner lite typ.. svart sand i den också. men nu håller jag ju på o se till så att cryptocorynerna täcker det mesta av botten så :)
#75 - 3 februari 2006 21:26
[quote=Tastyfish]haha! :) ja har själv gått igenom hela artregistret minst tio gånger :D.
det hadde vart kul att åka ner till indien eller burma o så o fånga sin egen fisk :)[/quote]

Jag har ju varit i Indien,:p men det blev inga fiskar fångade den gången. :p
#76 - 4 februari 2006 08:25
Nu var inte meningen att jag skulle leta upp karen på era zoonar eller var de nu ligger. Så lata behöver ni väl inte vara. ;) Plus att varför inte utnyttja goldfunktionerna som ni har. :D

Tillbaka till saken, jo bläster är inte så levande direkt.

Dock tycker jag att råda och bläster blandat blir väldigt läckert.
Svart känns som att det blir lite grann som att blanda vitt och svart. (alltså att det ser ännu ljusare ut) men det beror nog med på hur stora de svarta kornen är.

Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. Har ju ingen biltema i närheten (10mil bort är det närmaste) Så det blir troligen bara råda, ev att man blandar två olika storlekar råda.
#77 - 4 februari 2006 13:46
strandsand funkar ju bra, fast ni har ju kalkhaltigt nere i södra sverige :D
#78 - 4 februari 2006 16:49
[quote=Tastyfish]strandsand funkar ju bra, fast ni har ju kalkhaltigt nere i södra sverige :D[/quote]

Hehe.. :D Fast det har jag redan tillräckligt om i mitt vatten så jag tror knappast att det gör till eller från.[B)]:)
#79 - 4 februari 2006 17:02
haha ioförsig :).

har du bestämt dig ang. något mer om karet? :)
#80 - 4 februari 2006 20:13
Kan bara säga att det har varit en av mina stora sorger under tiden som jag har haft akvarium. ;) Inte så kul att gilla survattens fisk när man har tangayika vatten.

Nä jag har inte gjort det, botiorna tycker jag är skit svårt att bestämma mig ang.
Finns så många roliga sorter, så det känns som att jag kommer att ändra mig på vägen till affären med.
Ang guramina så är mosaik eller blå de hetaste valen. Något närmare ligger mosaik.
Ja och sen kopparbarb och Kuhliiålarna.
#81 - 4 februari 2006 22:35
okej nu testar jag..
#82 - 4 februari 2006 22:37
Ohh jag fick till det!!

Så ser min sand ut. Sand från min "barndoms sjö" som jag silat för att få bort de grova kornen. Funkar kanon tycker jag!
#83 - 5 februari 2006 07:51
Gladys: Läckert! Nu blev jag lite småsugen och gå och "låna" lite sand vid sjön här i byn.
#84 - 5 februari 2006 08:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple]Hänger med lite grann och tjuvläser...:rolleyes: En bild med jättesnygg sand som jag dreglar lite över är från zone (hoppas nu det är ok att jag länkar till honom). Där har han blandat lite olika sorter.[/COLOR][/FONT] http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=2145&cat=746
#85 - 5 februari 2006 14:14
[QUOTE=Linda_A]Kan bara säga att det har varit en av mina stora sorger under tiden som jag har haft akvarium. ;) Inte så kul att gilla survattens fisk när man har tangayika vatten.[/QUOTE]

Du kan alltid göra som jag och köra med Waterlife's pH 6.5 buffer. Funkar finfint.

[QUOTE=Linda_A]Ang guramina så är mosaik eller blå de hetaste valen. Något närmare ligger mosaik.[/QUOTE]

Jag skulle också föredra mosaik av de två. Blågurami kan vara lite aggro mot varandra.
#86 - 5 februari 2006 16:47
[quote=batski]Du kan alltid göra som jag och köra med Waterlife's pH 6.5 buffer. Funkar finfint.[/quote]

Funkade här med men för dyrt för mig i längden, jag har inte sett den i affären dock här dock. Speciellt när man inte bara har ett akvarium. Nu var det ett tag sen jag använde det och till ett 450 liters och jag hade värre värden då med så.[:o]

Känns som att mina värden duger till mina SA så duger det till Asien med. Plus att jag ibörjan sa att kravet var inget klabb med vattenvärden.:D Det var krav nr 1.

[COLOR=DarkOrange]Lenmar: Klart att du ska smygläsa lite här. ;) Håller med att det karet var snygg men ändå så stör mig sandens färger på något sätt och viss.[:I][:I][/COLOR]
#87 - 5 februari 2006 16:54
[QUOTE=Linda_A]Känns som att mina värden duger till mina SA så duger det till Asien med. Plus att jag ibörjan sa att kravet var inget klabb med vattenvärden.:D Det var krav nr 1.[/QUOTE]

I see, det hade jag inget minne av :D
#88 - 5 februari 2006 21:20
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple]Hänger med lite grann och tjuvläser...:rolleyes: En bild med jättesnygg sand som jag dreglar lite över är från zone (hoppas nu det är ok att jag länkar till honom). Där har han blandat lite olika sorter.[/COLOR][/FONT] http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=2145&cat=746
[/quote]

Jo..nja, det ser lite onaturligt ut tycker jag. Gillar min egen sand bättre..:p
#89 - 7 februari 2006 10:48
Nä dagarna går för långsamt. Vill ha mitt akvarium nu ju! :D

Ska in morgon och kolla in vad för fisk som jag ska ha. Så att jag har bestämt mig innan med. Så får vi se vad det hela slutar med. :D
#90 - 10 februari 2006 15:04
Nu börjar det dra ihop sig, vad tycker ni om denna planeringen?
120*45
rådasand i två storlekar
Bamburör
Lite blandade växter som jag har över ifrån stora akvarium.
Lite mörkare runda stenar

kopparbarber
siamesisk algätare
Tigerbotia eller pakistian botian (vad tycker ni?)
Mosaik gurmai

Hur många av varje tycker ni?
Något som jag har glömt?
#91 - 10 februari 2006 15:47
Det låter väldigt fint med bamburör :p

Kopparbarber vet jag faktiskt inte. De är inte några utpräglade stimfiskar och hanar kan slåss, så inte så många hanar iaf.
Mosaikgurami kan man hålla i grupper, så mellan 3-5 kanske.
3 siamensis
4-6 botior
#92 - 10 februari 2006 16:05
[quote=batski]Det låter väldigt fint med bamburör :p

Kopparbarber vet jag faktiskt inte. De är inte några utpräglade stimfiskar och hanar kan slåss, så inte så många hanar iaf.
Mosaikgurami kan man hålla i grupper, så mellan 3-5 kanske.
3 siamensis
4-6 botior[/quote]

Jag har redan 4 hanar så det är det som jag börjar med i alla fall.
Mosaik gruppen låter bra. När kan man se skillnaden mellan könen?
Men jag trodde att siamesis var stimfiskar, fast jag kollade på artbeskrivingar och det stämmde tydligen inte.[:I]
Botiorna var ungefär som jag tänkt mig.
#93 - 10 februari 2006 16:45
[QUOTE=Linda_A]Jag har redan 4 hanar så det är det som jag börjar med i alla fall.
Mosaik gruppen låter bra. När kan man se skillnaden mellan könen?
Men jag trodde att siamesis var stimfiskar, fast jag kollade på artbeskrivingar och det stämmde tydligen inte.[:I]
Botiorna var ungefär som jag tänkt mig.[/QUOTE]

Då får du skaffa barbtjejer :) Siamensis stimmar när de är små, men som vuxna simmar de mer för sig själva. Vad gäller mosaikguramisarna så vet jag faktiskt inte när man kan börja se skillnaden mellan könen...
#94 - 10 februari 2006 18:18
batski: ah, då kanske fyra duger i alla fall. Tänkte i och med att det var en stimfisk så. :)
#95 - 10 februari 2006 18:29
[QUOTE=Linda_A]batski: ah, då kanske fyra duger i alla fall. Tänkte i och med att det var en stimfisk så. :)[/QUOTE]

4 av vilken art?
#96 - 10 februari 2006 18:35
[quote=batski]4 av vilken art?[/quote]
3 siamensis, eller du skrev tre tydligen fick för mig att det var fyra. ;)

Skulle gärna höra någon annans åsikter med. (inte för att dina inte duger)
#97 - 10 februari 2006 18:40
[QUOTE=Linda_A]3 siamensis, eller du skrev tre tydligen fick för mig att det var fyra. ;) [/QUOTE]

4 skulle nog också funka :)
#98 - 10 februari 2006 19:32
Är du inte rädd att Botiorna käkar upp "spröten" på Guramisarna??
Jag har läst att Botior kan vara bitska.
#99 - 10 februari 2006 19:39
Gladys: Nej det visste jag inte ens om.
#100 - 11 februari 2006 14:24
min mor har hållt guramis med botior och jag har aldrig sett ett sådant beteende (bitande av spröten *skummt det låter*).

men beror nog på fiskens personlighet :)
#101 - 11 februari 2006 15:29
[QUOTE=Tastyfish]min mor har hållt guramis med botior och jag har aldrig sett ett sådant beteende (bitande av spröten *skummt det låter*).[/QUOTE]

Vad jag förstått så lever guramis och botior i samma biotop, vilket iofs inte behöver betyda att det skulle gå att hålla båda arterna i samma akvarium. Men jag har faktiskt aldrig hört talas om att botior skulle tracka guramis...
#102 - 11 februari 2006 17:32
nej, det verkar ju dummt att dom lever i samma biotop och sen trackar varandra.. dock lever botior oftast i snabbtströmmande vatten medans guramisar hittas i långsamt strömmande.
#103 - 11 februari 2006 22:33
Det låter som att det troligen inte behöver bli ett problem även om jag ska vara medveten om att det kan ske.
#104 - 12 februari 2006 02:03
[QUOTE=Tastyfish]nej, det verkar ju dummt att dom lever i samma biotop och sen trackar varandra.. dock lever botior oftast i snabbtströmmande vatten medans guramisar hittas i långsamt strömmande.[/QUOTE]

Det finns ju en del olika botia-arter...
#105 - 15 april 2006 10:17
Hur går det för dej!? Du har köpt ett kar nu va?!
#106 - 15 april 2006 11:04
[QUOTE=gladys]Hur går det för dej!? Du har köpt ett kar nu va?![/QUOTE]

Yep :D Håller nu på att förbereda torven som jag ska ha som jordbotten. Ska köra low-tech.
#107 - 17 april 2006 17:24
Jag har tingat ett kar på 225 liter som kommer att bli en asien biotop.
Men lite flax kan jag ha det hemma på lördag! :D
#108 - 17 april 2006 23:57
[QUOTE=gladys]Jag har tingat ett kar på 225 liter som kommer att bli en asien biotop.
Men lite flax kan jag ha det hemma på lördag! :D[/QUOTE]

Grattis!
#109 - 19 april 2006 17:18
Har du bestämt vilka fiskar/växter det blir?
#110 - 19 april 2006 17:30
[QUOTE=gladys]Har du bestämt vilka fiskar/växter det blir?[/QUOTE]

Jag tror det. Har sett dvärgbotior irl i dag och det lutar mycket åt att det blir såna :) De såg väldigt fina och trevliga ut :p
#111 - 21 april 2006 20:04
Mer då? *nyfiken*
#112 - 21 april 2006 21:14
[QUOTE=gladys]Mer då? *nyfiken*[/QUOTE]

Menar du annnat än botiorna? :p Helt säker är jag på att det blir mosaikgurami, ett par siamensis och ett stim kilfläcksrasbora. Sen funderar jag även lite på rundbandade barber eller purpurhuvade barber, men det inte säkert än.
#113 - 21 april 2006 22:14
Om jag skulle starta ett mellanstort Asien-akvarium (hmmm... ingen dum idé!) skulle jag börja med Bagrichthys macracanthus, alltså Black lancer. I ett akvarium med inte alltför små fiskar vore Chaca chaca kul att ha.
#114 - 22 april 2006 08:06
Bagrichthys macracanthus verkar vara en cool fisk, men jag tycker de blir för stora för 312 liter. Tycker inte om att se ett akvarium med för stora fiskar i för då känns akvariet litet och trångt.

Men om du får gärna komma med tips på andra asiatiska malar som inte blir så stora :D 12-15 cm känns som max för mig.
#115 - 22 april 2006 08:25
Ray har en bild på en väldigt snygg mal i sitt fotoarkiv.
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=4096&cat=500&ppuser=24809
Blir runt 13 cm, mer info på PlanetCatfish
http://www.planetcatfish.com/catelog/sisorida/gagata/1611_F.PHP
Finns att köpa i Halmstad
#116 - 22 april 2006 08:40
Tack :)
Bilagor:
#117 - 22 april 2006 19:48
Den där malen (Gagata dolichonema) verkar komma från samma område som mina botior.
Irrawaddy, Salween och Myanmar.

Någon som vet hur/var man hittar fler fiskar som kommer ifrån den biotopen?
#118 - 26 april 2006 11:58
:D Nu är karet hemma!!! :D :D :D
#119 - 26 april 2006 12:19
[QUOTE=gladys]:D Nu är karet hemma!!! :D :D :D[/QUOTE]

GRATTIS!!!!! :D
#120 - 1 juni 2006 08:48
Har tidigare varit insöad mest på Tanganyika men nu sista halvåret också på Malawi. Men nu har jag verkligen fått upp ögonen för något nytt och spännande, nämligen Asien och kanske ffa Indien. Har dragit igång en Indisk flodbiotop(250 liter) hemma med Denisonibarber(fruktansvärt fina, kanske snyggaste fisken) och zebrafiskar. Bra tryck i utblåsen så det verkligen efterliknar flodens strömmar.

Någon som har fler förslag på roliga firrar? Funderat på Praktbarb men det kanske blir plottrigt med tre olika stimfiskar. Förslag på roliga intressanta firrar tas mer än gärna emot! (Behöver inte nödvändigtvis vara just indiska fiskar men Asien iaf)
#121 - 1 juni 2006 13:37
Kolla under artbeskrivningar. Låt rutan där man skriver artnamnet vara tom och välj Asien i "ursprung". Då får du upp en massa arter som du kan kolla genom och se om det finns nån art som skulle kunna trivas i ditt akvarium.
#122 - 1 juni 2006 18:49
Här är en asiatisk fisk som trivs i strömt vatten. Dessutom är de hur söta som helst :p

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1043
#123 - 2 juni 2006 07:56
Kan inte se då jag inte är guldmedlem [:(!] Namn på fisken?
#124 - 2 juni 2006 12:32
Oj jag tänkte inte på det. Sorry [:o]

Här kommer ett par länkar som du ska kunna se:

http://www.aquahobby.com/gallery/e_hillstream.php
http://www.loaches.com/hillstream_loaches.html
#125 - 27 juli 2006 09:41
Det var länge sen jag var inne här nu. Mycket hände som helst borde inte fått hända. Så det blev inget akvarieköp och jag står faktiskt helt akvarielös just nu.

Men efter en tripp i en zooaffär igår så har jag känt ett starkt behov av ett kar hemma. :O Tänkte köpa ett runt 200 liters efter att vi har kommit hem ifrån semstern och allt. Ska fortsätta på det temat som jag bestämde mig för här i tråden!
#126 - 28 juli 2006 08:45
Nu har jag läst genom allt med. :p Orkade inte göra det förra gången.
Känns som att jag la en bra grund där.

Ni som har hunnit skaffa era kar. Får hemskt gärna visa upp dem. Så kan jag ju lära er som inte är så otroligt sega som jag är.[:o]
#127 - 28 juli 2006 09:33
[QUOTE=Linda_A]Ni som har hunnit skaffa era kar. Får hemskt gärna visa upp dem.[/QUOTE]

Jobbigt med de tråkiga händelserna :(

Här kommer iaf en bild på mitt Sydöstasien-akvarium. I det bor just nu 2 mosaikgurami (ska bli en till hona snart), 2 siamensis, 10 fembandsbarber och 10 kilfläcksrasboror. Om nån månad är det tänkt att ett gäng dvärgbotior ska flytta in. Ville ha ett gäng green dwarf shrimps men har inte lyckats hitta dem nånstans. Har även funderat lite på ett par dvärgkulfiskar men är tveksam. Får se hur det blir med det.
#128 - 28 juli 2006 10:22
grymmt fin inredning batski!
jag tror inte dwarf green shrimp går så jävla bra med gurami o botior o kulfiskar? ;D.
det blir nog antingen eller där...
tar väll lite kort på mitt asienkar senare..
det är lite annorlunda nu :).
#129 - 28 juli 2006 15:30
[QUOTE=Tastyfish]grymmt fin inredning batski![/QUOTE]

Tack! Jag är själv nöjd med den :)

[QUOTE=Tastyfish]jag tror inte dwarf green shrimp går så jävla bra med gurami o botior o kulfiskar? ;D.
det blir nog antingen eller där...[/QUOTE]

Menar du att gurami och botior skulle äta upp räkorna? Varför tror du det? Fast det är sant att dvärgkulfiskarna kanske skulle göra det i vilket fall, äve om de är så små. Men jag har inte bestämt mig vad gäller kulfiskarna. Vill vänta först och se om guramisarna kanske är sugna på lek :p

[QUOTE=Tastyfish]tar väll lite kort på mitt asienkar senare..
det är lite annorlunda nu :).[/QUOTE]

We'll be waiting :)
#130 - 28 juli 2006 19:29
Ja det blev verkligen otroligt snyggt!

Jag förstår att du verkligen är nöjd! :p

Det börjar verkligen känns kul igen nu.
Ska ta och se om jag får tag på ett akvarium i den storleken som jag tänkte mig ifrån börja istället. Tror att det är bäst plus att jag har en bra plats till den. ;)

Vad för filter har ni i era kar?
#131 - 28 juli 2006 21:16
Jag har ett vanligt innerfilter med lite torv i nuförtiden.. väldigt lite, påverkar knappt pH men ger gult vatten :).

Jo batski för det första så är inte surt vatten bra för räkor (jag vet inte om du har det men lika bra att chansa.. 50% chans att ha rätt ;D).
det fräter på deras skal.
För det andra så verkar botior "gilla" räkor (minna praktisar trakasserade min gabon.. det är väldigt olikt dom att trakassera något).
Vad gäller guramisar och räkor råder det lite tvivel på det ämnet, visa säger att det går andra inte så kanske lite mindre guramis är att rekommendera ;).
#132 - 29 juli 2006 07:33
Tastfish: Ah, jag får se om jag kanske slänger i några av mina alkottar.

I och med att akvariumet kommer att vara så som jag tänkte mig ifrån början är det bästa nog ett ytterfilter trots allt. :)

Har ni stött på några problem alls?
#133 - 29 juli 2006 14:28
problemet är väll här att en ål omkomm på grund av pumpen min..
den klämmde fast huvudet och svansen under pumpen och jag upptäckte det försent..
sen är det väll lite pill med att behöva rengöra filtret men det blir en vana ;).
Problemet för mig det här året (gick praktiskt taget felfritt första månaderna) har väll varigt värmeböljan, en bit över trettio grader..
förlorade en 2 fiskar..
#134 - 30 juli 2006 00:14
[QUOTE=Linda_A]Ja det blev verkligen otroligt snyggt!

Jag förstår att du verkligen är nöjd! :p [/QUOTE]

:p :D

[QUOTE=Linda_A]Det börjar verkligen känns kul igen nu.[/QUOTE]

Vad kul :)

[QUOTE=Linda_A]Vad för filter har ni i era kar?[/QUOTE]

Jag har ett Eheim 2226

[QUOTE=Tastyfish]Jo batski för det första så är inte surt vatten bra för räkor (jag vet inte om du har det men lika bra att chansa.. 50% chans att ha rätt ;D).
det fräter på deras skal.[/QUOTE]

Det är nog lite olika, men enligt The Srimp Factory http://www.azgardens.com/shrimpfactory.php så är det en del räkor som trivs i surt vatten. Men jag har faktiskt inte surt vatten i det akvariet. Fast jag funderar på att börja med CO2 och då kommer det att bli surare.

[QUOTE=Tastyfish]För det andra så verkar botior "gilla" räkor (minna praktisar trakasserade min gabon.. det är väldigt olikt dom att trakassera något).[/QUOTE]

Hmm ok. Jag kunde ändå inte hitta de räkorna som jag var intresserad av.

[QUOTE=Linda_A]Har ni stött på några problem alls?[/QUOTE]

Lite alger, men det brukar man alltid få i nystartade akvarier (mitt har varit igång i över 3 månader nu). När jag startade det tog jag filtermaterial från mitt andra akvarium för att få med en bakterieflora från början, men antagligen fick jag även med trådalgsporer. Och sen verkar inte mina hygrophila-plantor trivas så bra. De har tappat blad så de har blivit kala nedantill och så växer de inte så snabbt.

Jag har också haft det ganka varmt här, men som tur är har tempen i akvariet inte stigit över 29 grader (vilket iofs är ganska mycket) men mest har den hållit sig runt 27-28.
#135 - 30 juli 2006 07:42
Låter som att det har gått bra för er båda över lag. :D

Satt och funderade lite över befolkningen igår och jag tror att jag har bestämt mig i stort utan när det gäller kopparbarberna. Jag är lite osäker på om 20 stycken totalt blir för mycket?
Vad tror ni?

Totalt ska det bli så här.
3-4 mosaikguramis
3 Siamesiska algätare
5-6 pakistanska botior
20 kopparbarber

Ev att jag är sugen på några räkor med men det vet jag inte riktigt ännu om det funkar.
#136 - 30 juli 2006 18:03
Själv gillar jag inte guramis så självklart rekommenderar jag inte sånna ;).
men som sagt om du märker att det funkar med resten av befolkningen i karet så är det ju helt klart bra och så länge du tycker att dem är kul så är det ju bara köra på ;).

Jag kan också rekommendera T-barber och Vimpelbarber, dom är lite större men jag tycker dom är väldigt fina :).

Flying fox borde du också fundera på, den jag har fungerar väldigt bra med min siamesiska algätare, dock är dom lite territoriella så gömställen är väll att föredra ;).

Du kan ju också kombinera flera sorters botior utan problem i dem flesta fallen.
Jag har själv 3 olika arter i mitt akvarium men ska satsa på 4-5.
Just nu är det: Botia berdmorei, Botia Macracanthus & Schistura Subfusca.
Är dock lite osäker på stavningen på latinska namnen ;).

Jag tycker det verkar rätt ok med antalet i befolkningen, annars kan du ju alltid lägga dit lite mer filter om det ser dåligt ut ;).
Det blir säkert jättefint :D
#137 - 30 juli 2006 19:40
Tastyfish: Ja jag blev lite sugen på Batskis Praktbarber med. Vilket inte gjorde saken lättare. Kanske kunde dra ner på kopparbarbarena till 10 och ta 10 barber.

Guramin vill jag mest ha för att få någon slags större fisk i akvarium, plus att mosaikg är ju för snygg!

Hur många har du var varje sort botior?

Ang F Fox så vet jag inte om jag vågar, hört att de är rätt tuffa som vuxna sen? Och jag vill inte ha någon bråkstake ju.
#138 - 30 juli 2006 21:28
[QUOTE=Linda_A]Tastyfish: Ja jag blev lite sugen på Batskis Praktbarber med. Vilket inte gjorde saken lättare. Kanske kunde dra ner på kopparbarbarena till 10 och ta 10 barber.[/QUOTE]

De är inte praktbarber, utan fembandsbarber :)

Kopparbarber är inte lika mycket stimfiskar som andra barber. Hanarna kan tom bråka sinsemellan, så du behöver inte ha ett stort gäng av dem för den skull. Tänk i vilket fall på att ha fler honor än hanar.

Fembandsbarber är snällare. Mina mätte krafterna lite i början men är coola nu.

[QUOTE=Linda_A]Guramin vill jag mest ha för att få någon slags större fisk i akvarium, plus att mosaikg är ju för snygg![/QUOTE]

Själv tycker jag att guramis är väldigt vackra och rör sig så grasiöst med sina känselspröt och allt :p Det var faktiskt guramisarna som var anledningen till att jag ville ha ett Asien-akvarium från första början :) Och ja mosaikgurami är väldigt vackra! Det är bandgurami med, men de ska vara tuffare, så därför valde jag mosaik. Fast jag tycker min hane har blivit rätt tuff med, nu när han blivit könsmogen. Antagligen är det bara en tonårsgrej och förhoppningsvis kommer han att lugna ner sig så småningom :)
#139 - 31 juli 2006 11:51
[quote=batski]De är inte praktbarber, utan fembandsbarber :)

Kopparbarber är inte lika mycket stimfiskar som andra barber. Hanarna kan tom bråka sinsemellan, så du behöver inte ha ett stort gäng av dem för den skull. Tänk i vilket fall på att ha fler honor än hanar.

Fembandsbarber är snällare. Mina mätte krafterna lite i början men är coola nu.[/quote]
A just det, jag som var lite stressad just då bara. :D Men det var dem som jag menade.

Kanske räcker med 3-7 ungefär då ju.

Hur många av varje stim har du? Iofs har du ett litet större akvarium men ändå.

Det låter väldigt bra ju. Du har inte flera bilder på dina?

[quote=batski]
Själv tycker jag att guramis är väldigt vackra och rör sig så grasiöst med sina känselspröt och allt :p Det var faktiskt guramisarna som var anledningen till att jag ville ha ett Asien-akvarium från första början :) Och ja mosaikgurami är väldigt vackra! Det är bandgurami med, men de ska vara tuffare, så därför valde jag mosaik. Fast jag tycker min hane har blivit rätt tuff med, nu när han blivit könsmogen. Antagligen är det bara en tonårsgrej och förhoppningsvis kommer han att lugna ner sig så småningom :)[/quote]

Jag håller med dig om det som du säger. Även om det faktiskt var botiorna i mitt fall. :p
#140 - 31 juli 2006 12:12
Jag har 4 av tigrarna (nu bekräftat B. Berdmorei) och 4 Praktbotior.
Har bara 2 av minna schistura subfusca...
Min flying fox börjar bli lite stor nu, någon cm under 10 cm skulle jag gissa på.
Han är rätt snäll men försvarar ju sitt lilla revir, däremot blir han lätt bortjagad av dom 5 cm stora S. Subfuscorna så dom är lite mer aggro ;).
Linda om du bara vill ha nån större fisk så finns det ju en hel drös för dig att välja mellan (dock är mosaiker snygga) :).
Man ska inte förhasta sig i sinna val för då kan man ångra sig ;).
#141 - 31 juli 2006 12:14
[QUOTE=Linda_A]A just det, jag som var lite stressad just då bara. :D Men det var dem som jag menade.[/QUOTE]

Hehe, då förstår jag. Men stress är ju inte nyttigt ;)

[QUOTE=Linda_A]Kanske räcker med 3-7 ungefär då ju.[/QUOTE]

3 honor och 2 hanar kanske?

[QUOTE=Linda_A]Hur många av varje stim har du? Iofs har du ett litet större akvarium men ändå.[/QUOTE]

10 av varje, men det hade säkert funkat fint med 8 barber med. Jag har märkt att de föredrar olika delar av akvariet. Rasbororna håller sig till den delen där det inte är några flytväxter, medans barberna vistas mest just under flytväxterna, även om de är lite varstans i akvariet och ibland simmar nån an dem bland rasbororna.

Hur stort är ditt akvarium?

[QUOTE=Linda_A]Det låter väldigt bra ju. Du har inte flera bilder på dina?[/QUOTE]

Nej, inga som jag är nöjd med tyvärr. Mitt objektiv är inte så ljusstark så det blir svårt att få skarpa bilder på dem. Men du hittar säkert bättre bilder om du söker på nätet.

[QUOTE=Linda_A]Jag håller med dig om det som du säger. Även om det faktiskt var botiorna i mitt fall. :p[/QUOTE]

:p
#142 - 31 juli 2006 14:11
[quote=batski]3 honor och 2 hanar kanske?[/quote]
Det kan nog funka med ja, jag vill gärna ha dem pga av hanarnas färgklick.

[quote=batski]10 av varje, men det hade säkert funkat fint med 8 barber med. Jag har märkt att de föredrar olika delar av akvariet. Rasbororna håller sig till den delen där det inte är några flytväxter, medans barberna vistas mest just under flytväxterna, även om de är lite varstans i akvariet och ibland simmar nån an dem bland rasbororna.[/quote]
Jag borde ju kunna ha 10 av dem om jag har bara 5 kopparbarber.
Så tycker jag att kopparbarberna var med.

[quote=batski]Hur stort är ditt akvarium?[/quote]
240 liters, 120*40*50 (måtten kan vara fel, minns enbart ifrån huvudet)
Ditt var väl lite större, 310 liter?

[quote=batski]Nej, inga som jag är nöjd med tyvärr. Mitt objektiv är inte så ljusstark så det blir svårt att få skarpa bilder på dem. Men du hittar säkert bättre bilder om du söker på nätet.[/quote]
Ah vad synd. :) Jag tänkte göra det nu när jag har lite mera tid över.
#143 - 31 juli 2006 14:16
Satt och spanande lite Åldes hemsida och hittade nätbarb, vet ni något om den? Den var ju inte alls ful!
#144 - 31 juli 2006 14:26
[QUOTE=Linda_A]Det kan nog funka med ja, jag vill gärna ha dem pga av hanarnas färgklick.[/QUOTE]

Fembandshanarna är nästan lika färgglada faktiskt :p

[QUOTE=Linda_A]Jag borde ju kunna ha 10 av dem om jag har bara 5 kopparbarber.[/QUOTE]

Ja men tänkt på att fembandsbarberna blir större än kopparbarberna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=842

[QUOTE=Linda_A]240 liters, 120*40*50 (måtten kan vara fel, minns enbart ifrån huvudet)
Ditt var väl lite större, 310 liter?[/QUOTE]

Yep det stämmer! Ditt akvarium är inte lika djupt som mitt, men annars är det nästan lika långt faktiskt. Mitt är 125x50x50cm.
#145 - 31 juli 2006 15:02
[quote=batski]Fembandshanarna är nästan lika färgglada faktiskt :p.[/quote]
;) Tåls kanske att fundera på men samtidigt vill jag nog gärna ha kopparbarberna.

[quote=batski]
Ja men tänkt på att fembandsbarberna blir större än kopparbarberna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=842 .[/quote]
Jag kommer inte åt den beskrivningen just nu. Ska ta om mitt gold när jag kommer hem ifrån spanien.

[quote=batski]
Yep det stämmer! Ditt akvarium är inte lika djupt som mitt, men annars är det nästan lika långt faktiskt. Mitt är 125x50x50cm.[/quote]

Humm, vilket märke är ditt kar av? De måtten hade jag nog fått plats med där jag ska mitt kar.
#146 - 31 juli 2006 17:27
[QUOTE=Linda_A];) Tåls kanske att fundera på men samtidigt vill jag nog gärna ha kopparbarberna.[/QUOTE]

Ja jag tror jag vet precis hur du menar. Man har ju gått och varit sugen på dem länge :p

[QUOTE=Linda_A]Jag kommer inte åt den beskrivningen just nu. Ska ta om mitt gold när jag kommer hem ifrån spanien.[/QUOTE]

Oj var det bara för goldisar? Det tänkte jag inte på. Sorry [:o]

[QUOTE=Linda_A]Humm, vilket märke är ditt kar av? De måtten hade jag nog fått plats med där jag ska mitt kar.[/QUOTE]

Jag vet tyvärr inte. Köpte mitt på nätet. Men jag har har sett fler än ett märke som har såna mått. En kompis till mig har ett av ett annant märke. Finns bl a på PWSS tror jag.
#147 - 31 juli 2006 19:26
Bara därför hittade jag en otroligt snygg barb på åldes. Odessabarb (Barbus ticto) heter den, verkar vara otroligt snygg på bild i alla fall. *dreggel*

Jag ska se om jag hittar några flera kar med de måtten, desto större, desto bättre ju.
#148 - 31 juli 2006 21:02
[QUOTE=Linda_A]Jag ska se om jag hittar några flera kar med de måtten, desto större, desto bättre ju.[/QUOTE]

Yep :D

Har googlat lite på Barbus ticto och hittat bl a detta: http://aquavisie.retry.org/Database/Aquariumfish/Barbus_ticto.html

Det verkar som om de trivs vid relativt låga temperaturer. Men informationen skiljer sig en del mellan olika sites. T ex vad gäller deras storlek har jag läst allt från 5 till 10 cm, men på de flesta ställen står det 6 eller 7 cm.

Det är hanarna som har den röda färgen. Honorna verkar vara mer åt det ljusgula.
#149 - 31 juli 2006 21:05
#150 - 1 augusti 2006 06:23
batski: Tackar så mycket!

Lite synd med vattentempen(skulle nog kunna ordna det men det passar inte riktigt med resten av fiskarna som jag tänkte), jag sökte lite om den på zoopet. Och såg att Sonja hade haft den. Hon verkade inte tycka att den var så bra att ha i ett "sällskapskar" med gurmais för att hon trodde att den var lite för mycket för dem.
#151 - 1 augusti 2006 08:11
Ja ibland känns det tråkigt att inte alla vackra och coola fiskar är små och snälla och har samma behov ;)
#152 - 1 augusti 2006 16:40
Visst är det så.

Nu har jag varit och titta på fembandsbarber i verkligenheten med. Sååå läcker! Tror nog att jag skippar kopparbarberna trots allt. Det blir för lika i färgerna insåg jag.
#153 - 1 augusti 2006 17:43
Visst är de fina :p

Fembandsbarber och kilfläcksrasboror är även de ganska lika i färgerna, men jag tycker ändå att det funkar eftersom de har olika mönster, rör sig olika och håller sig till olika delar av akvariet...
#154 - 1 augusti 2006 20:42
Det var de verkligen, trots att de gick i ett köpekar som inte var så där super bra. Så var de otroligt fina.

Det låter ju bra. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra själv nu. Om jag ska ta en större grupp eller till stimfisk. *svårt* Ska spana runt lite.
#155 - 1 augusti 2006 20:45
Spana på du :D Det är ju så roligt :p
#156 - 1 augusti 2006 20:47
[quote=batski]Spana på du :D Det är ju så roligt :p[/quote]'

Hehe det enda som jag kan göra just nu i alla fall. :p

Fast tålamod är ju en bra egenskap har jag hört. :D

Annons