Asienbiotop - tips och tankar tack!

#1 - 22 augusti 2003 23:07
Hallojs!
Jag blev just med ett 160 l akvarium!!! Nu står det tomt och väntar snällt på inredning. Eftersom Amazonfloden har en förmåga att rinna in i alla mina kar som snabbt förvandlas till Ancistrusodling, tänkte jag att jag ska bestämma mig för något helt annat från början.
Tanken är då en Asiatisk biotop! Jag vet att Asien är stort och innehåller många olika typer av vatten, men jag tänkte ändå försöka få till något av det. Så här funderar jag...
Vatten: pH 6,5 och temp ca 26 grader.

Pump: Fluval 3 och kanske ett litet ytterfilter på 400l.

Ljus: Två lysrör, bör säkert bytas, vet ej till vad än.

Inredning: Sandbotten typ Råda, Javaormbunkar, Anubais, Gallerplanta, Vallnesiera och röd Lotus. Stenar ska det nog vara, har ingen koll på vilken typ, kolsten kanske??? Tänkte också lacka bambupinnar och försöka få dem att stå i karet.

Fisk: 3 Mosaikgurami, 2 Läppgurami, 15 Drottningrasboror, 2 Kuhliålar och 2 Praktbotior. Det lär nog flytta in en Ancistrus om det blir alger också, har ju inte plats för ett stim Siamensis.
Funderar kanske att byta ut Läppisarna mot Siamensis, men grannen har 2 hemlösa Läppisar som gärna vill bo hos mig... och Mosaikgurami vill jag gärna ha...

Ja, det var mina funderingar. Jag har väldigt liten erfarenhet av dessa fiskar, så jag tar väldigt gärna emot tips och råd av erfarna Asienfiskägare...
#2 - 23 augusti 2003 11:40
hej
de skulle vart grymt om du fixar de så lägg ut bild på de när du e färdig åxå.
bambupinnarna behöver inte lackas men dom håller nog längre oom dom lackas.
#3 - 23 augusti 2003 12:46
Hej
Varför Anubias ? Varför gallerplanta? Ingen av dem kommer från asien. Jag tror mig veta att du önskar växter som inte planteras i underlaget utan växer på sten eller något annat som kan flyttas. Då äår det bara javamossa och javaormbunke som kommer från asien.
Jag tycker inte att du skall ha två stycken praktbotior utan skaffa hellre några fler av de mindre botiorna. Botia sidthimunki, B lohachata eller B striata. I stället för att stoppa ner någon Ancistrus kan du skaffa ett gäng Amanaoräkor som tar hand om eventuella alger. Om du vill komplettera med fler växter har du en hel del Cryptocoryne att välja bland.
Brätta gärna hur det går.

Hälsningar

Guy
#4 - 23 augusti 2003 13:14
Men om man söker på växter från asien så får man ju upp massor. Varför inte lite japansk vattenört? Den är ju jättefin=)
#5 - 23 augusti 2003 15:06
du kan få lite bilder på mitt akvaium ett försök på syd och öst (lite blandat inte helt korrekt) asien... ja är inte så "haj" på datorer... så ja vet inte hur man lägger ut bilder här men du kan skicka ett mail till mig först så skickar ja bilderna... min mail är intedu@hotbrev.com
#6 - 23 augusti 2003 21:43
Jahaja! I dag startade jag upp karet. Det blev mörk råda som det var tänkt på botten, en del överblivna diverse stenar hamnade också där. Vallnesiera i ena kortänden och skruvdito på mitten och sedan de plantor jag skrev om i början. Har dålig koll på växter och hade fått för mig att både Gallerplantan och Anubisen kom från asien, men ack vad jag bedrog mig... Nu får de i alla fall stå kvar där... Köpte bambu men glömde akvarielacken, så det får bli en senare fråga...
Grannen fick ett ryck och tänkte skicka en massa fisk till de sälla jaktmarkerna, så jag tog och förbarmade mig över dem tillsvidare... För tillfället går där nu 4 Läppguramisar, 3 Pakistanbotior, 2 Kilfläcksrasboror och 1 Siamensis. Jag kommer att försöka bli av med åtminstone ett par Läppisar och kanske Pakistanerna då... Kilfläcksrasbororna var ju faktiskt snygga, så dessa kanske jag behåller som stimfisk... även om Drottningrasbororna är snyggare...
Mycket funderingar är det... återkommer med nya rapporter...
Men Balzani... varför tror du att växterna inte ska planteras i bottenmaterialet???
#7 - 23 augusti 2003 22:00
hej har asien kar hemma med gurami kampfisk khuli och kilfläcksrasboror och växter från Asien. en annan sak som är collt det är om man stoppar ner ett par lucky bamboo i karet ingen fara för fiskar eller övriga växter och sen om du vill ha en lista på växter från asien så kan du kolla på denna sidan och söka efter växter som kommer just därifrån www.hjortgatanszoo.se ...

mvh/Glenn
#8 - 23 augusti 2003 22:03
Ursprungligen skickat av bacardi_bat

du kan få lite bilder på mitt akvaium ett försök på syd och öst (lite blandat inte helt korrekt) asien... ja är inte så "haj" på datorer... så ja vet inte hur man lägger ut bilder här men du kan skicka ett mail till mig först så skickar ja bilderna... min mail är intedu@hotbrev.com

Om du vill lägga ut några bilder på ditt akvarium på internet så har jag precis gjort en avdelning för det på min hemsida. Du mailar bilder mm. till mig och jag lägger in dem på min hemsida tillsammans med fakta om vilka fiskar, växter, inredning mm. som du har. Du kan kika mer om det på min hemsida om du vill http://hem.passagen.se/maria_augustsson under rubriken "Andras akvarium"
Mvh Maria
#9 - 24 augusti 2003 05:40
Men Balzani... varför tror du att växterna inte ska planteras i bottenmaterialet???

Jag har ett mycket svagt minne av att när du startade upp ditt sydamerikaakvarium någon ång i Zoopets begynnelse skrev något om det, men jag kan ha fel. Om du bara vill ha växter från Asien så behöver du inte gå omvägen om Hjortsgatan utan sök på växter här på Zoopet. Fungerar på liknande sätt som fiskarna. Å andra sidan så bryr sig inte fiskarna om varifrån växter kommer så du kan ha kvar de du redan har.
Du kan nog få lämna dina två kilfläcksrasboror om du vill byta till R espei. Som du skriver så är den snyggare. Jag har själv den som stimfisk och den lyser verkligen upp akvariet.

Hälsningar

Guy
#10 - 24 augusti 2003 08:54
Vet någon nån vacker och inte allt för stor näckros från asien? som går att få tag på alltså? tigerlotusen är ju från afrika.....
#11 - 24 augusti 2003 10:33
Hej
Jag tror att Hjortsgatans Zoo har fel när de skriver att Tigerlotusen härstammar från Västafrika. På andra ställen bl.a i Akvariets Lexicon och på nedanstående hemsida så står det att den härstammar från Östafrika och Sydostasien.
http://www.mongabay.com/fish/plants/Nymphaea_lotus.htm

Hälsningar

Guy
#12 - 24 augusti 2003 10:54
här på zoopet står det västafrika, jag vill helst ha en gedigen asienbiotop... vilka ska man lita på?
#13 - 24 augusti 2003 16:01
Hej Alva
Efter att just läst en artikel i senaste numret av Datz å tror jag att jag ändrar mig. Det var ett reportage från en resa till Nigeria och där fanns det Nymphea. Zoopet, Hjortsgatan och Tropica anger alla Västafrika så jag ger mig.De enda näckrosväxter som jag har hittat som kommer från asien är Barclaya longifolia och Nuphar japonica. Båda finns att köpa hos Hjortsgatans Zoo.

Hälsningar

Guy
#14 - 24 augusti 2003 21:05
Jahapp!!! Inte har jag kommit längre med min biotop i dag inte, tillbringade dagen på akuten med gallsten i stället...morr!!!
Balzani, vilket minne du har!!! Jag vet precis vad du menar nu. Det är i mitt 450 l yngelkar jag vill ha växter som är lätta att lyfta ur när det är dags att samla ihop en bunt yngel.
Jag behåller nog de växter jag har så länge, hade inte planerat för det här karet så det bör bli så utgiftsfritt som möjligt till en början. Får väl byta ut växterna efter som, när jag hittar nåt från asien som jag vill har och har råd med.
Vad gäller Rasbororna så funderar jag på om Drottningrasbora klarar Pakistaner och Kuhlisar, dom är ju rätt små??? Eftersom jag nu har dessa Botior så får jag kanske hålla mig till Kilfläckar, eller byta Botior och köpa Drottningar...eller strunta i Botior och bara ha Kuhlisar ... men då blir det snäckinvasion... hugaligen vad jag blir förvirrad av att sitta här och spåna...
#15 - 24 augusti 2003 21:22
Justja, Mariaa! Jag skulle gärna vilja lägga ut bilder hos dig, mitt problem är bara att jag inte har något digitalkamera och är urkass på att fota... Så är det någon i Östersundstrakten som vill hjälpa mig med det så vore det jättekul, det finns några objekt att ge sig på: 720 l Amazonasflod, 450 l fackindelat yngelkar, 80 l åttkantigt öppet växtkar och så mitt nya Asien så småningom...

Annons