Hallojs!
Jag blev just med ett 160 l akvarium!!! Nu står det tomt och väntar snällt på inredning. Eftersom Amazonfloden har en förmåga att rinna in i alla mina kar som snabbt förvandlas till Ancistrusodling, tänkte jag att jag ska bestämma mig för något helt annat från början.
Tanken är då en Asiatisk biotop! Jag vet att Asien är stort och innehåller många olika typer av vatten, men jag tänkte ändå försöka få till något av det. Så här funderar jag...
Vatten: pH 6,5 och temp ca 26 grader.
Pump: Fluval 3 och kanske ett litet ytterfilter på 400l.
Ljus: Två lysrör, bör säkert bytas, vet ej till vad än.
Inredning: Sandbotten typ Råda, Javaormbunkar, Anubais, Gallerplanta, Vallnesiera och röd Lotus. Stenar ska det nog vara, har ingen koll på vilken typ, kolsten kanske??? Tänkte också lacka bambupinnar och försöka få dem att stå i karet.
Fisk: 3 Mosaikgurami, 2 Läppgurami, 15 Drottningrasboror, 2 Kuhliålar och 2 Praktbotior. Det lär nog flytta in en Ancistrus om det blir alger också, har ju inte plats för ett stim Siamensis.
Funderar kanske att byta ut Läppisarna mot Siamensis, men grannen har 2 hemlösa Läppisar som gärna vill bo hos mig... och Mosaikgurami vill jag gärna ha...
Ja, det var mina funderingar. Jag har väldigt liten erfarenhet av dessa fiskar, så jag tar väldigt gärna emot tips och råd av erfarna Asienfiskägare...