asien-kar

#1 - 20 april 2010 04:15
Jag ska fara och hämta mig ett kar i helgen som är tänkt att det ska bli Asienbiotop i. Då jag gått och lallat runt på jobbet och tänkt på hur jag ska inreda så kom jag fram till att jag får ta och leka med frigolit för bakgrund och sen ha löv av någon sort på botten, och då. undrar jag på vad för löv som jag enkelt kan få tag på passar bäst i ett Asien kar.
Tack på förhand :)
#2 - 20 april 2010 08:38
eklöv funkar bra då de tar lååångtid på sig att förmultna.

tips ! i med bambustänger. vrålsnyggt till asien-kar :D
#3 - 20 april 2010 19:07
Tänkte att ha bambu i, kan ju inte gå fel :) sen vet jag inte om man ska försöka med levande eller död bambu men det är en senare fråga :P
#4 - 20 april 2010 19:43
Bambu är jävligt snyggt faktiskt...men den börjar ruttna och stinka pyton efter ett tag... så om du hittar plastbambu för akvariebruk så är det att föredra;)
#5 - 20 april 2010 19:47
fast det är väl inte snyggt. ruttnar död bambu?
#6 - 20 april 2010 20:02
jag har också tänkt ha bambu i mitt 200L som jag tänkt göra till ett asien :) hur viktigt tycker ni att det är att ha växter enbart från den kontinent man tänkt ha i sitt biotop-kar? :D
#7 - 21 april 2010 14:08
hult87 skrev:
jag har också tänkt ha bambu i mitt 200L som jag tänkt göra till ett asien :) hur viktigt tycker ni att det är att ha växter enbart från den kontinent man tänkt ha i sitt biotop-kar? :D

Du kan ju ha ett akvarium med asien tema, ska du ha en biotop ska du ha växter från just den biotopen.
Jag tycker att du ska inreda ditt akvarium så att du trivs med det.
#8 - 21 april 2010 14:29
växter tycker inte jag är så tok-viktigt att fälja biotopiskt. fast det blir ju iof bara roligare om man har följt biotopen fullt ut eller så långt man kan ungefär. men som saturnus säger. inred så du trivs med det.

vet att jag förespråkar biotopakvarium men då tänker jag mest fisk-blandning.
#9 - 21 april 2010 16:30
okej, tack för svaren:) blir till att satsa på fiskar från asien och lite gott och blandat på växtfronten :D
#10 - 21 april 2010 17:50
Jag kör ett Asien kar, jag har hållit mig till växter ifrån Asien men sen om de kommer från exakt samma område är ju svårt att få fram. Fiskarna är också asiater och de är från olika områden. Sen blev det räkor som städtrupp :).

jag hittade inte mycket vettigt när jag sökte om asien tyvärr. Det varkar inte vara så populärt. Men det skulle vara kul om det kom fram lite mer nu när fler har börjat fråga om det.
Bilagor:
#11 - 21 april 2010 18:08
karrokaja skrev:
Bambu är jävligt snyggt faktiskt...men den börjar ruttna och stinka pyton efter ett tag... så om du hittar plastbambu för akvariebruk så är det att föredra;)

Kör på öppet akvarium och med levande bambu så får de rötter och kan utan problem leva i 70cm djupt vatten så länge de får plats till sina blad ovanför ytan. Och levande bambu luktar inget till skillnad från död bambu/bambi som karrokaja säger.

Annons