asien biotop bakgrund?

#1 - 3 februari 2007 19:33
Jag har köpt ett nytt akvarium och tänkte bygga en biotop för guramis. Bakgrunden är ett problem...Vad ska jag köpa? Btn-s slimline är fina- men passar de verkligen i en asien biotop. Finns där gnejs eller kalksten vid floderna?

Tacksam för förslag!
#2 - 3 februari 2007 20:18
Hmm du kan ju ha svart papp eller va de heter bakom
#3 - 4 februari 2007 00:02
Asien, precis som andra världsdelar, innehåller alla tänkbara biotoper.
#4 - 4 februari 2007 08:54
asien biotop

Asien, precis som andra världsdelar, innehåller alla tänkbara biotoper.

Vad skulle passa för Guramis?
Finns kalkstens eller gneisklippor där de vistas?
Jag vet ju att de gillar lugna och grunda vatten
Bilagor:
#5 - 4 februari 2007 10:32
Det beror helt på vilken gurami vi talar om. Även där finns en väldig variation.

Vill man kompromissa är väl lateritlera något som finns allmänt i tropikerna. Alltså en mjukt formad bakgrund och botten med samma färg som blomkrukor eller taktegel. Mycket snyggt mot ljust gröna växter - även om sådant är sällsynt i de flesta biotoper. Brukar mest vara grenar och vissna löv. Det hela beror ju på vad man vill med sitt akvarium. De flesta biotoper är ju ganska fula...
#6 - 4 februari 2007 18:08
Snygg biotop

Det beror helt på vilken gurami vi talar om. Även där finns en väldig variation.

Vill man kompromissa är väl lateritlera något som finns allmänt i tropikerna. Alltså en mjukt formad bakgrund och botten med samma färg som blomkrukor eller taktegel. Mycket snyggt mot ljust gröna växter - även om sådant är sällsynt i de flesta biotoper. Brukar mest vara grenar och vissna löv. Det hela beror ju på vad man vill med sitt akvarium. De flesta biotoper är ju ganska fula...

Ja, det är sant. Även om mosaikguramis gillar stillastående mörka gölar, så kanske man kan göra något snyggare som ändå inte är fel.
Vad finns det för lämplig tegelröd sand att tillgå. Rådasand kan vara lite brunröd, har jag för mig?
En bakgrund som en mjukt formad klippa kanske också är ok?
Men gnejs och kalksten typ BTN slimline skulle inte passa så bra? Några synpunkter?
#7 - 4 februari 2007 23:50
Jag har helt svart bakgrund till mitt asiatiska kar. Låter höga stängelväxter utgöra bakgrunden sen......jag gillar det :)
#8 - 5 februari 2007 07:04
jag tänker på nån brun-aktig bakgrund när jag tänker "asienbiotop", en kartong skiva med nåt brunt tyg (fleece) över.
Annars ahde nån btn varit snygg, med rötter o brun färg.
#9 - 5 februari 2007 19:14
Snyggt bör det vara

Snyggt bör det vara, men någorlunda troget mot fiskarnas naturliga miljö. Rödbrun sand, trevlig klippbakgrund och gröna växter från asien. Gärna en del gräs och mossor. Lite bambu (för att det är snyggt). Det är ju inte så stor mening med att ha ett fult akvarium hemma bara för att man vill vara "naturlig"...
#10 - 6 februari 2007 07:03
precis vad jag också tycker,mattias!
#11 - 6 februari 2007 12:28
Tack

Leonard skrev:
precis vad jag också tycker,mattias!

Tack för peppningen!:)

Annons