Asien-akvarium

#1 - 14 oktober 2003 13:44
Hejsan!
Ska inreda ett asien-akvarium, med sikte på fiskar från Thailand och därkring. Har tittat lite på bakgrunder och fastnat för Pangeas Mudbank. Skulle den kunna passa i ett biotop-akvarium av asien? Hur ska jag övrigt inreda den? räcker det med en grusstorlek på 08-2 mm, eller bör det vara finare ändå? nån särskild typ av stenar o rötter jag bör använda?
Kan för övrigt säga att jag tänkt ha låg cirkulation och lågt vatten (c:a 20 cm)...

Hoppas på svar!
/Malin
#2 - 14 oktober 2003 21:48
0,8-2mm grus låter bra, jag skulle använda ännu finare för att det ska efterlikna en lerig sjö. Kanske leksand som man har i sandlådor eller sand från stranden. Om du vill efterlikna en bäck så funkar inte "mudbank" då det mest ska bestå av runda stenar, sanden har sedan länge spolats bort.

Det klassiska i asiatiska biotoper är ju död bambu som man sticker ner i gruset.
#3 - 14 oktober 2003 23:05
lite levande lucky bamboo med kanske? =)
köpte själv en sån idag jag tänkte peta ner i ett kar!
#4 - 15 oktober 2003 10:00
D som brukar kallas för lucky bamboo är inte bambu som ånga tror utan ett ogräs från asien som heter Dracena och ruttnar om d står helt under vatten[:)]
#5 - 15 oktober 2003 10:13
Hej!
Vad hade du tänkt dig för fiskar i ditt asien akvarium då?
#6 - 17 oktober 2003 19:11
Vet väl inte om det är en bäck det handlar om egentligen, utan snarare kärr (engelskans "swamp"), med ett mer stillastående vatten.
Hade tänkt ha guramis, kampfisk, glasmal, siamesisk algätare, kilfläcksrasbora och kanske dvärgbotia (?), om det var nåt mer minns jag inte just nu (har inte listan framför mig).

I dem papper jag kopierat från en bok jag hittat idag rekommenderas "fine silver sand", någon som vet vad det är? och om det går att få tag på i sverige?
#7 - 17 oktober 2003 20:17
Silver sand? Kan det vara det vi kallar glassand här tro? Vet inte om den innehåller något som skulle kunna skada en akvariemiljö...
#8 - 22 oktober 2003 21:55
hej jag skulle inte använda mindra grus än va du har tänkt för då kommer växternas rötter inte att kunna andas och det kommer i slutändan leda till att dem dör...

mvh/Glenn

Annons