Asien 375 liter

#1 - 17 januari 2010 12:24
Ja nu kommer jag här igen och har börjat fundera på att starta upp ett till kar. Nja riktigt så illa är det inte utan det är mest att nu ska vi äntligen flytta till en större lägenhet.
Och det har varit kravet för att jag ska få skaffa ett kar.
Jag kommer att ta det rätt lugnt i starten och försöka förbereda som mycket som möjligt innan den riktigt starten i april.

Det som jag vet är att det kommer att vara ett möbelkar på 375 liter (150*50*50) och att jag vill ha mest mindre fiskar, max 10 cm och att jag vill ha i alla nivåer. Och sist men inte minst mycket växter. Ett ledord genom det hela är att jag vill ha ett enkelt akvarium. Jag vill inte trixa med vattenkemi hit och dit.

Detta är väl en rätt luddig start men jag tänkte att jag vill starta en projekttråd som får uppdateras med tiden.

EDIT: Efter lite om och men så kommer det att bli 2 akvarium. Det större kommer att bli ett asien akvarium och det mindre ett SA akvarium.
För att se mitt SA akvarium så klicka här.

[FONT=Arial Black]Fakta om karet:[/FONT]
Möbelakvarium 150*50*50
Ytterfilter: Eheim 2026 Professional 2 (är detta lagom?)
Doppvärmare:
Inredning:
Sand blir troligen något ifrån biltema eller liknade.
Rötter
bakgrund: BTN Slim-Line den röda
Växter:
Cryptocoryne wendtii "Brown"
Cryptocoryne beckettii
Ceratopteris thalictroides
Echinodorus osiris
Hydrocotyle leucocephala

Befolkningen:
25 stycken Puntius titteya
1+ 2 Trichogaster leeri
2 (?) Beaufortia leveretti
4 (?)
Pangio kuhlii
2 äppelsnäckor

#2 - 17 januari 2010 14:10
Låter som ett akvarium i min smak =)
#3 - 17 januari 2010 16:30
Vad kul att du tycker det Jenny! :)

En fråga, rent generellt (om man nu kan svara på det) hur stor risk är det för korsning mellan de olika barber sorterna? Är det något som man måste fundera på när man väljer sorter?
#4 - 17 januari 2010 23:22
Ska bli kul att följa din tråd. Speciellt med en Asiatisk tema :)

Vad har du funderat på för fiskar eller har du inte tänkt så långt?
#5 - 18 januari 2010 10:33
Jag har lite funderingar.

Jag vet i alla fall att jag vill ha en barbsort, ev två beroende på hur stor risk det finns för blandning samt och det blir för rörigt. Jag skulle gärna vilja ha kopparbarben samt ev fembandsbarben (med risk för felstavning här). Samt någon botia, där har jag inte hunnit så långt i det hela ännu.

Sen vet jag inte riktigt faktiskt.. Har hunnit kolla runt så mycket ännu.
#6 - 21 januari 2010 11:52
NU har jag uppdaterat första sidan med lite mera info om mina planer. :)

Fast jag börjar fundera på om jag ska köra ett blandkar i alla fall.. Skulle gärna vilja ha lite pansarmalar ju och kanske någon ciklid.

Men vad tycker ni om antalet av stimfiskar?
#7 - 21 januari 2010 12:33
Barber är fina fiskar, och vill man ha en färgklick i karet ska man köra på Puntius ticto eller Puntius titteya.

Har du kikat på laburintfiskar? De är fina och om man har en hane och hona kan man få de till lek, vilket alltid är kul! :)

Några av mina favoriter (har ännu inga själv)
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1280&SOK=1

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=235&SOK=1

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243&SOK=1

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=246&SOK=1

Bottenlevande fiskar finns det, och rätt så fula *skratt*

Två av mina favoriter
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=265&SOK=1

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267&SOK=1

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1028&SOK=1

Riktig ful sak
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=343&SOK=1

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=345&SOK=1

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=377&SOK=1

Stiphodon elegans
Homaloptera gymnogaster
Stigmatogobius sadanundio

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1207&SOK=1

Det är några av bottenlevande fiskar som finns :)
#8 - 21 januari 2010 12:59
Tack för tipsen! :)

Jag visste om en del av dem som du nämnde. Jag var lite inne på gurumis tidigare, men jag fastnade inte direkt för någon av sorterna så där på bild.
Jag gillade hanen av mosaiken men jag tyckte inte att den mera silvriga var så snygg. [:o] Fast jag ska nog gå kolla på dem live en runda med. Det kan ju skilja en del irl.

Botiorna tittade jag med på men ja ack pansarmalarna är ju så mycket sötare.
Jag fastnade inte för någon av dem bottenlevande som du visade.. [:o]

Men det kan ju vara samma sak där som med guramis.

När det gäller barberna så var det ju tur att jag hade valt en av dina favoriter. Men jag föredrar fembandsbarben före Puntius ticto i utseendet. :)
#9 - 21 januari 2010 13:02
Linda_A skrev:
NU har jag uppdaterat första sidan med lite mera info om mina planer. :)

Fast jag börjar fundera på om jag ska köra ett blandkar i alla fall.. Skulle gärna vilja ha lite pansarmalar ju och kanske någon ciklid.

Men vad tycker ni om antalet av stimfiskar?

kör Inte på blandkar!
Det är lite svårare att hålla sej till asien när det gäller fiskval, men jag tycker att när man får till det. Med rätt fiskar så finns det inget som slår ett asien kar!

Inte ens sydameriaknskt kar, med vackra diskus och skalarer, häftiga L-malar! har man ett snyggt asien så kan allt annat hoppa upp och sätta sej på nåt riktigt vasst;)

Tycker att du ska satsa på ett stimm.
Har aldrig hört talas om några barber som korsat sej med varandra så det är nog lungt.
Men vill du ha en stimmfisk så är nog 5 bandsbarben en bättre stimmare än kopparbarben.
Barber är kända för sitt fenbiteri, vissa mer än andra. Tigerbarben för exempel är en riktigt lten jävel som kan förstöra det flesta fenorna.
5 bandsbarben däremot är en relativt snäll barb, snällare än kopparbarben.
#10 - 21 januari 2010 13:13
Karro: Jag har läst lite i din tråd och jag måste säga att ditt blev väldigt lyckad!
hehe jag är visserligen svag för SA med men har bor just nu i område med väldigt mycket kalk och högt PH.
Men nu när vi ska flytta till en stad med bättre vatten både för asien och SA så. :D

Menar du att jag bara ska ha en av sorterna och ökad på storleken på det stimmet?
Jag har haft kopparbarben innan och gillade den skarpt men fembandsbarben är ju så vacker. Men du tror alltså inte att de kommer att funka tillsammans temperamentmässigt?
#11 - 21 januari 2010 13:23
jodå dessa barber funkar bra tillsammans, men personligen tycker jag att man ska satsa på bra stimmfiskar. Kopparbarben är en högst lustig stimmfisk, den stimmar ju inte alls på samma sätt som andra stimmfiskar.
Vill du ha en bra stimmfisk så är 5 bandsbarben den bättre.
Och sen kan kopparbarben vara lite elak mot fiskar med långa fenor. t ex Gurami.

Men såklart är ju ingen svårare än den andra och det är du som väljer vilken fisk du vill ha;)
#12 - 21 januari 2010 13:26
Linda Satsa på fembandsbarben!! gå runt i djurbutikerna och se fiskarna live, bilderna gör inte vissa fiskar rättvist.

Ehmm...stimmar verkligen någon barb?? Aldrig sett de stimma. Tror mer de är en flänga- och-far-fisk.
#13 - 21 januari 2010 13:33
Karro: ;) Tack för den möjligheten.

Jag hade den med scalare och upplevde aldrig det problemet men de är kanske med en tuffare fisk än guramis. Jag har ingen stor erfarenhet av dem.
Fast jag vill gärna ha kopparbarben så den får stanna. Då skippar jag heller guramis. :)

Sen kanske jag ska tillägga att jag inte har sagt att jag var ute efter fiskar som verkligen stimmar. Orsaken att jag ens sa stimfiskar var mest att jag tänkte på fiskar som trivs bättre i grupp men det är så långt att skriva. :D
Samt att det nog krävs ett viss "hot" för att de ska stimma riktigt. Vilket inte finns i bilden just nu.

Nubi: Då ska jag göra det. Ja det får nog bli så, känns som att jag behöver uppdateras lite grann. :d
#14 - 21 januari 2010 13:45
Barber kommer aldrig att stimma lika bra som t.ex. rödmunstetra eller neontetror.
#15 - 21 januari 2010 20:50
Den här botian tycker jag är ruskigt snygg och inte helt olik pansarmalarna
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928&SOK=1

Jag är lite sugen på ett asienkar också... Då skulle jag ha dessa, guramis (sort beroende på storlek), kilfläcksrasboror, glasmalar. ev. koppar- eller tigerbarb om det funkar med guramisarna.
och så denna som nubi tipsade om, jättesöta:

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267&SOK=1

Jag tycker att många av fotona i rasbeskrivningarna inte riktigt gör fiskarna rättvisa så ta en sväng i butikerna och spana.
#16 - 21 januari 2010 22:32
Håller med Jenny_E man måste gå själv och spana på fiskarna, för vissa bilder gör de inte rättvist.

Idag var jag i en fiskaffär och såg små små bäbis borneo suckers :) såå himla söta. var cäl 3-5 cm stora.
#17 - 22 januari 2010 10:53
Jenny: Tack för tipsen du med! :)

Ni har nog rätt att man "ser" det annorlunda när man ser dem live.
Beaufortia leveretti eller Gastromyzon punctulatus verkar vara intressant med.

Detta ska nog bli bra till slut med.:D
#18 - 23 januari 2010 13:44
Tror ni att det räcker med ytterfiltret? Eller borde jag gå ett steg upp?
Eller är det bättre att försöka göra ett filter bakom bakgrunden?
Bilagor:
#19 - 25 januari 2010 21:02
Idag var vi till en zooaffär i Karlshamn och det hela gjorde mig lite tveksam.
Jag fastnar ju mera för SA fiskar även live. Och pansarmalarna är ju en stor orsak till att köra SA. Samt att jag då kan köra lite dvärgciklider.

Ska dock ta och besöka lite flera butiker för att verkligen spana runt innan jag bestämmer mig helt och hållet. [:-5][:-65]
Känns som att det kan behövas. :D
#20 - 28 januari 2010 15:28
Inte för att det var så mycket svar här på senaste men jag fortsätter skriva ner mina funderingar. :)

Jag har till 98% bestämt mig för att köra SA i alla fall. Satt och tittade genom lite gamla foto på mitt gamla kar och insåg att det var det som jag vill ha är SA ju.

Tur att jag har tid att ändra mig ett par gånger.:p

Just nu funderar jag mest på hur jag ska göra med filtret om jag ska ta och satsa på ett ytterfilter eller om jag ska göra ett eget bakom bakgrunden. Skulle vara intressant att veta om vilken som är tystat i och med att detta karet ska stå i sovrummet. Eller om man ska satsa på ett juwel och ta det som finns i karet redan?
#21 - 28 januari 2010 16:34
Jag har tyvärr inget att tillägga, har själv beslutångest om vad jag vill med vårat 720l...
Men lycka till i alla fall.
#22 - 28 januari 2010 20:52
Hej!
Kör ett ytterfilter, typ enheims ytterfilter med större kapacitet för ditt kar :) Dvs en modell värsting. På så sätt lär du aldrig behöva ha något annat i karet förutom ytterfiltret. :)
Om du kan så kanske du kan dölja ytterfiltret bakom bakgrunden. Så du har har tänkt, man, testa dig fram :)
Köp på SA om du gillar SA :)
#23 - 28 januari 2010 21:10
Sara: Ja jag har läst din tråd men jag har inte haft så mycket att tillägga där heller. :)
Nubi: Ja jag känner att jag måste nog ge det chansen när vi nu har ett bra vatten för det.

Vi hade ett ehiems tidigare, tror att jag kommer köra på det igen då igen. Efter mitt dåliga minne så lät det ju inte så mycket heller.

Men om jag har ett ytterfilter så behöver jag inte göra något bakom bakgrunden?
#24 - 28 januari 2010 21:21
Nej Enheims låter inte mkt, ialf inte till mindre kar, har ett till 720l och den låter!
Jag får ha öronproppar på mig på kvällen....påminner lite om ett kylskåp som surrar.
#25 - 29 januari 2010 14:16
Vad för modell har du?

Jag kommer inte ihåg vad för filterlösning vi hade till 600 liters karet men det stod i vardagsrummet så det var ett problem. Men vi har bara haft ett akvarium i sovrummet. Och det är minst 6-7 år sen och jag minns inte riktigt hur det lät.

Men jag kommer då att köra på ett ytterfilter i alla fall. :)
#26 - 4 februari 2010 10:09
Har uppdaterat växtlistan nu med. :) Lite lättare att spana runt nu när man är gold med.
#27 - 4 februari 2010 10:13
Kul! :)
Har du planerat på vad för fiskar du ska ha? :)
hur långt har du kommit? :)
#28 - 4 februari 2010 10:18
Nubi: Japp all info finns på första sidan! :)

Befolkning SA

1+2 Apistogramma agassizii

15Corydoras julii

15 Panda-pansarmal

2 Peckoltia sp. 'L015'

25 Thayeria boehlkei

[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,Geneva][SIZE=1]2 Rineloricaria sp. `peru` [/SIZE][/FONT]

4 Scalare

Än så länge är det bara planer men nästa månad ska jag beställa ett ytterfilter tänkte jag. Och börja samla på mig så smått med saker.

Kan inte börja på riktigt förens vi har fått tillgång till den nya lägenheten (slutet av april/första maj) och kommer inte köpa själva akvariumet förens dess. Då vi ska flytta till en annan stad 3.5 mil bort. :)
#29 - 4 februari 2010 10:29
Vad skoj!
Vad smart med att uppdatera på första sidan! :)
Bra med att planera och bolla en massa ideer innan man köper akvariet. Vem vet du kanske inser att ett 180l blir fööör litet ;)
#30 - 4 februari 2010 10:40
180 liter?:D:D Jo det kom jag på redan innan jag startade och därför blev det 375 liter. Ev kanske det blir ett 450 liter med som vi hade när vi hade vårt första kar. Ska bara se lite vart karet ska stå.

Jag har en plan att ställa det så här i rummet med. Men vi får se hur det går! :D
#31 - 12 februari 2010 18:15
http://zoopet.com/forum/blog.php?b=8355 Länkar till mitt blogginlägg där jag brottas med ett problem. Vad tycker ni?
#32 - 12 februari 2010 20:27
Alu-ställning är snygga och de kan du lätt beställa från en djurbutik om de har måtten på ditt kar :)
#33 - 12 februari 2010 20:32
Jag kanske var lite otydlig i blogginlägget, men jag vill inte ha alu ställning. Jag vill ha en möbelbänk. Jag gjorde det hela lite tydligare i inlägget.

Men tack för tipset ändå.
#34 - 12 februari 2010 20:34
Linda_A skrev:
Jag kanske var lite otydlig i blogginlägget, men jag vill inte ha alu ställning. Jag vill ha en möbelbänk. Jag gjorde det hela lite tydligare i inlägget.

Men tack för tipset ändå.

Enkelt :) Jewel har möbelbänkar :) Men de kostar därefter....sorry är super trött i skallen idag *skratt*

tips annars är att kolla på ikeas köksskåp och sen regla upp de :)
#35 - 12 februari 2010 20:39
Humm det sista vore visserligen intressant men känns inte som att jag är tillräckligt kunnig för det. :P Vill inte ha 500 liter på golvet pga av min okunskap.

Fast du gav mig en idée. Har en kompis vars man skulle nog kunna hjälpa mig insåg jag. Borde bli billigare!

Och det är lugnt. :P Det var jag som var otydlig med.
#36 - 12 februari 2010 20:42
annars kolla på jewel hemsida, de har möbel till akvarium med :D
#37 - 12 februari 2010 20:50
Kanske jag som är blind men jag hittar inget med de rätta måtten.
Otroligt jobbig hemsida var det.
#38 - 12 februari 2010 20:52
Hahaha =) Inte så inne på den hemsida, vet bara att man kan beställa deras möbel :)
#39 - 12 februari 2010 20:54
Jo man kan säkert beställa men som du sa tidigare så lär det kosta därefter med. Speciellt om det inte finns som standradmodell.

Får spana lite vidare.
#40 - 12 februari 2010 20:56
Lycka till :)
#41 - 13 februari 2010 07:04
bygg din egen möbel
#42 - 13 februari 2010 07:18
Nubi: Tack!
Jacob: Jag klarar inte av att förstärka en ikeamöbel så jag tror att jag skippar tanken att bygga en själv. Det skulle garanterat innebär vatten på golvet. [:o]:d
Men jag hoppas att jag ska kunna hitta någon i bekantskapskretsen som klarar av det.
#43 - 15 februari 2010 10:11
Jag tycker visserligen att det vore riktigt najs med ett asienkar, men man ska i slutänden gå på hur det känns i lilltån förstås. Är det SA du vill ha så är det Sa som gäller. ^^ No doubt.

Jag kan Lätt se hur man faller för charmen, det finns ju så MYCKET att välja på. O_O Funderar själv på ytterligare ett kar bara för att kunna köpa ett par Agassaizii.

En möbel borde inte vara så svårt att snickra ihop. Bara hitta en tråd du gillar och lej en av våra händiga zoopetare. Vi vet att de kan! ; )
Följer projektet med (oftast) tyst entusiasm!
#44 - 15 februari 2010 17:29
Sure när kommer du? Sorry jag kunde inte låta bli.:d:d

Ja jag känner att jag vill ge SA en chans nu när vi faktiskt kommer att ha ett perfekt vatten för SA.

Jag har dock bestämt mig att skippa att köpa 500 liters akvariumet och köra vidare på min första idée om att köpa ett möbelkar istället.
Om jag inte hittar något väldigt bra pris här så ska vi åka till Göteborg istället. De verkar ha bäst priser enligt vad jag kan se på nätet.
#45 - 15 februari 2010 17:40
Hej Linda

Jag har läst igenom din tråd och kännt igen mig i alla dina funderingar kring vad och hur man skall göra när man ska skaffa ett nytt akvarium.

Är du fortfarande inne på att köpa ett möbelakvarium? Kan tipsa dig om att www.geckozoo.se har bra pris på Juwel möbelakvarium.

//Roger
#46 - 15 februari 2010 18:08
Hej! :)

Vad skönt att det inte är bara jag som svamlar runt i mörket! :)

Nej den sidan har jag inte varit inne på. Ska spana runt där med! Tusen tack för tipset!

Nu har jag spanat lite grann, men jag såg att för att få det bättre priset så måste man köpa extra för 3000 kr. Och frågan är det ändå inte blir billigare ifrån götet..
Får kolla upp det.
#47 - 18 februari 2010 13:33
Linda_A skrev:
Sure när kommer du? Sorry jag kunde inte låta bli.:d:d

Ja jag känner att jag vill ge SA en chans nu när vi faktiskt kommer att ha ett perfekt vatten för SA.

Jag har dock bestämt mig att skippa att köpa 500 liters akvariumet och köra vidare på min första idée om att köpa ett möbelkar istället.

Om jag inte hittar något väldigt bra pris här så ska vi åka till Göteborg istället. De verkar ha bäst priser enligt vad jag kan se på nätet.

*Skrattar!* Tro mig, du vill INTE leja mig till att bygga någon bänk. Härhemma tycker jag att det är higtech med en skrivbordslampa som nattbelysning. ; D

Du har inte övervägt ett begagnat då? Finns riktigt överkomliga priser på blocket även på möbelkar ibland.
#48 - 18 februari 2010 14:17
Linda_A skrev:
Hej! :)

Vad skönt att det inte är bara jag som svamlar runt i mörket! :)

Nej den sidan har jag inte varit inne på. Ska spana runt där med! Tusen tack för tipset!

Nu har jag spanat lite grann, men jag såg att för att få det bättre priset så måste man köpa extra för 3000 kr. Och frågan är det ändå inte blir billigare ifrån götet..

Får kolla upp det.

Håller med tyckter inte det var billigt för 3000kr en möbel, man hittar komplett akvarium + möbel för det priset.
#49 - 19 februari 2010 12:46
Pickles skrev:
*Skrattar!* Tro mig, du vill INTE leja mig till att bygga någon bänk. Härhemma tycker jag att det är higtech med en skrivbordslampa som nattbelysning. ; D

Du har inte övervägt ett begagnat då? Finns riktigt överkomliga priser på blocket även på möbelkar ibland.

hehe, ungefär som mig då. ;)

Jo men jag har gått på en del nitar ang begangat fast jag har haft något fint med. Men jag spanar runt på blocket med. Men ofta tycker jag att de är rätt dyra vs fula.[:o][:o]

Äh jag låter så kräsen men det är mest att jag vet att för att få sambon att gå med på detta så får det bli ett fint akvarium.

Nubi: De flesta möbelbänkarna låg runt 3000 kr (ge och ta en 500kr). Men i just det fallet gällde det inte möbeln utan ett helt paket. Själv paket var bra pris (tror att det låg mellan 5-6 tusen) men för att få köpa den så var man tvungen att handla akvariesaker för 3000 kr extra.
Iofs vilket kan vara bra men nåja.. Vi får la se vad det blir..
Ännu är det ett tag kvar innan det är dags.:d
#50 - 15 mars 2010 09:27
Kan inte säga direkt att det har hänt massor här. Och det lär inte göra det på ett tag ännu heller även om jag spanar runt fortfarande.
Just nu är det så mycket med flytten så efter det så är det dags att sätta igång på allvar.

Idag ska jag i alla fall mäta platsen där jag tänkte ha akvariumet.

Vacklar fortfarande mellan Asien och SA.. Det är svårt som tusan märker jag.. Nåja jag märker det när vi kommit till den punkten. Jag vet i alla fall ungefär vad jag skulle ha i båda fallen.
#51 - 15 mars 2010 09:32
Linda! Har du hornbach i närheten av där du bor??
Hornbach har Jewel bänk för BRA priset.
mitt till 180l går på 930kr.
#52 - 31 mars 2010 12:00
Så där nu har jag uppdatera denna första sidan med igen.. ;) Ändrar mig lite fram och tillbaka men nu är det bestämt i alla fall. Nu ska jag bara hitta ett bra akvarium med.
#53 - 31 mars 2010 12:47
Nubi skrev:
Linda! Har du hornbach i närheten av där du bor??

Hornbach har Jewel bänk för BRA priset.

mitt till 180l går på 930kr.

Oj jag hade missat att du hade frågat detta.

Nej tyvärr inte. Eller ja det beror väl på vad man menar med nära, det närmaste verkar vara Malmö om jag förstår hemsidan rätt. Vilket är ca 10 mil bort där vi bor just nu och sen blir det ca 13-15 mil bort.

Får se hur det blir..
#54 - 1 april 2010 08:58
Linda_A skrev:
Oj jag hade missat att du hade frågat detta.

Nej tyvärr inte. Eller ja det beror väl på vad man menar med nära, det närmaste verkar vara Malmö om jag förstår hemsidan rätt. Vilket är ca 10 mil bort där vi bor just nu och sen blir det ca 13-15 mil bort.

Får se hur det blir..

Där har de ialf mängder av olika akvariebänkar och jag köpte mitt för 930kr jewel 180l :D skitsnygg och så värt priset!

Du kanske har vägarna förbi Malmö ngn dag ;)
#55 - 1 april 2010 09:05
Nja.. Om man säger så här har jag varit i Malmö kanske 4-5 gånger på snart 10 år här nere.. Men visst någon dag kanske, är ju inte död ännu. ;)

Samt att jag inte behöver någon bänk längre då jag tackade nej till erbjudande om det akvariumet som det behövdes en bänk till.
#56 - 7 april 2010 18:00
Men, vart bor du nu? Eftersom du säger att du kan åka till Göteborg och handla..
Gbg har ju Hornbach med en riktigt ok akvarieavdelning, 10-talet möbler brukar stå uppställda.
Sedan är det bara typ 3 minuter till Herkules zoo fast jag har svårt att tänka mig att de kommer i närheten prismässigt.
#57 - 7 april 2010 18:06
Jag bor inte i närheten av Göteborg utan i nordöstra skåne, i sånt fall hade vi ju åkt dit planerat. :) Orsaken att jag ens funderar på Göteborg är prisskillnaden härifrån på nya akvarium. Det hade varit värt att åka iväg för ett nytt kar.

Det är inte riktigt samma sak som att ha vägarna förbi någon dag dock, som Nubi frågade om jag hade i Malmö. :)
#58 - 7 april 2010 19:35
Jaha åkej tänkte du bodde nära :)

Annons