Asiatiska fiskar

#1 - 29 september 2007 08:10
Hade tänkt ha dessa fiskar i ett 230 akvarie. Kommer det funka?
Någon mer fisk man kan ha?

7 Zebrabotia
10 Kilingfläckrasbora
20 Zebrafisk
5 Kuhlii-ålar
1 Siamesisk kampfisk
3 Leverett´s botia, Leverett´s grönling.

För mkt fiskar?
#2 - 29 september 2007 08:32
Om du verkligen vill ha en gurami kan en Kyssgurami vara bra eftersom den inte har några spröt. Jag har haft kampfiskar med Guld-och-Kyssguramis och det har gått fint.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=239

Du ska alltid köpa mer än en hona då hannen annars stressar ihjäl honan.
#3 - 29 september 2007 08:36
Tack för snabbt svar.
Dock blir kyssguramin ganska stor.
#4 - 29 september 2007 08:50
Jo, till slut får man antingen lämna bort den eller köpa ett större akvarium. Men den växer inte särskilt snabbt, typ 1 cm om året.
#5 - 29 september 2007 09:32
Får se hur jag gör.
Andra fiskar som skulle passa.
Indisk glasmal har jag funderat på men den påstås vara väldigt känslig.
#6 - 29 september 2007 09:43
En av mina favoriter är Puntius denisonii. Underbart vacker fisk. Blir dock ganska stor, upp till 15 cm har jag för mig. Har själv ett litet stim på 7 st.
#7 - 29 september 2007 11:15
ampe skrev:
En av mina favoriter är Puntius denisonii. Underbart vacker fisk. Blir dock ganska stor, upp till 15 cm har jag för mig. Har själv ett litet stim på 7 st.

Dom var väldigt fina. Dock lite stora.
Valde bort praktbotia också pga storleken.
#8 - 29 september 2007 11:36
Du kan ju ha någon annnan mindre botia, typ kubotai, så blir det lite fart på bottnen. kuhliisarna är ju ganska blyga..
#9 - 29 september 2007 12:59
Du kan ju ha någon annnan mindre botia, typ kubotai, så blir det lite fart på bottnen. kuhliisarna är ju ganska blyga..

Har valt att ha 7 zebrabotia kanske du missade det?
Eller du mennade att jag ska ha fler sorters botia?
Bilagor:
#10 - 29 september 2007 13:51
oj, nej det missade jag :*)

Jag kan ju dock säga att jag haft kampfisk och dvärggurami i sammma kar utan problem.
#11 - 29 september 2007 14:06
oj, nej det missade jag :*)

Jag kan ju dock säga att jag haft kampfisk och dvärggurami i sammma kar utan problem.

OK.
Ska dvärgguramin vara i par eller flera honor per hane?
#12 - 29 september 2007 14:11
Dvärggurami ska vara i par men de flesta guramis vill ha 1 hanne och 2 honor.
#13 - 29 september 2007 14:51
moj skrev:
Dvärggurami ska vara i par men de flesta guramis vill ha 1 hanne och 2 honor.

Tack för svaret.
#14 - 30 september 2007 10:32
Ingen mer som har någon åsikt?
Vill ju verkligen att fiskarna ska trivas
#15 - 2 oktober 2007 22:07
Det är nog inte alltid så lätt att i förväg veta hur firrarna kommer att fungera tillsammans i ett kar. Och sedan beror det ju också mycket på vilken miljö du bygger upp i karet. Har du relativt gott om skrymslen, grottor och växter så lär det "få plats" mer fisk än om du bara har sandbotten och en plastväxt i ett hörn.
#16 - 3 oktober 2007 07:05
Barr skrev:
Det är nog inte alltid så lätt att i förväg veta hur firrarna kommer att fungera tillsammans i ett kar. Och sedan beror det ju också mycket på vilken miljö du bygger upp i karet. Har du relativt gott om skrymslen, grottor och växter så lär det "få plats" mer fisk än om du bara har sandbotten och en plastväxt i ett hörn.

Självklart blir det mkt växter . stenar och någon rot :)
#17 - 3 oktober 2007 08:32
Hej!
Jag ser att du har 3 olika bottenarter!
Kanske att jag skulle välja bort en av dom och sätta in ett litet stimm av nån mindre barb istället, tex koppar-barb eller nät-barb, som gärna simmar i lagret från mitten till botten, zebrafiskarna går ju ganska högt upp och kilfläcks-rasbororna mitt i, så har du fiskar som simmar i alla nivåer!
Eventuellt att minska på mängden zebror och sätta in ett par av nån liten gurami typ dvärg eller honungs gurami.
Ett par halvnäbbar uppe vid ytan skulle också kunna gå, och eventuellt nån liten algätare!

Lycka till!;)

Thaifighter
#18 - 3 oktober 2007 10:32
Hej!

Jag ser att du har 3 olika bottenarter!

Kanske att jag skulle välja bort en av dom och sätta in ett litet stimm av nån mindre barb istället, tex koppar-barb eller nät-barb, som gärna simmar i lagret från mitten till botten, zebrafiskarna går ju ganska högt upp och kilfläcks-rasbororna mitt i, så har du fiskar som simmar i alla nivåer!

Eventuellt att minska på mängden zebror och sätta in ett par av nån liten gurami typ dvärg eller honungs gurami.

Ett par halvnäbbar uppe vid ytan skulle också kunna gå, och eventuellt nån liten algätare!

Lycka till!;)

Thaifighter

Ändrat till detta.

7 Pakistanbotia
10 Zebrafisk
5 Kuhlii-ålar
15 Dvärgrasbora
1 Dvärggurammi + 1 hona
10 Nätbarb?

Något tips på algätare? Alla algätare från asien verkar antingen vara stora eller agressiva eller båda två.
Går det fortfarande och lägga in ett stimm barber (vilket var bortvalt från börja pga det är fenbitare , men nu är kampfisken borta. Dock har kommer det bo 2 dvärggurammis där istället.)
halvnäbbar såg intressanta ut , stog att det bara ska vara 20 cm högt och detta akvarie är ca 60 cm högt.
#19 - 3 oktober 2007 19:20
Siamesisk algätare kanske? Inte alls aggressiv och effektiv mot alger. Skaffa helst en liten grupp eller stim. Finns tydligen ett par olika förväxlingsarter av denna i handeln så se till att du får rätt art. Leta här på forumet, finns ett par trådar om det.

Jag har själv haft barber tillsammans med guramis och det fungerade bra. Jag tror att det kan variera en del från akvarium till akvarium och från fisk till fisk eftersom man hör om så pass olika erfarenheter av barber.

Fast vore jag dig skulle jag hellre satsa på en enda art av stimfiskar och ha ett större stim istället. Tre olika arter med 10 fiskar i varje är inte lika snyggt som ett stort stim på 30 fiskar i samma art tycker jag iaf. Börja med den fisk du är mest intresserad av och skaffa ett litet stim. Verkar arten funka bra i ditt akvarium så öka på antalet successivt.

Skaffa inte alla firrar på samma gång heller, men det verkar det som du redan tänkt på. Lycka till, asiatiska fiskar är de klart snyggaste och kanske mest underskattade man kan ha enligt mig! :)
#20 - 3 oktober 2007 19:41
Visst är det snyggare med ett stort stimm kan jag hålla med dig om.
Men gillar alla dom :)
Funderingarna ang Siamesisk algätaren är det att dom vill vara i stim och blir ca 15 cm? (eller?)
Kan man ha några sådana med eller ?
#21 - 3 oktober 2007 20:04
Jag gillar verkligen siamesiska algätarna. Lugna och trevliga, håller efter algerna mkt bra! Du behöver ju inte ha ett stim på 10, men några stycken iallafall. Jag har 3 i mitt 375 liters och de simmar nästan alltid tillsammans och bryr sig inte om de andra invånarna. Rekommenderas verkligen!
#22 - 3 oktober 2007 20:07
Jag har 5 st siameser i mitt 540-lit och dom verkar ha stannat på max 10 cm. Du kanske får lov att skippa någon av de övriga för att få plats med dessa. Kan vara värt det för att kunna ha någon fisk som rensar lite alger.

Visst är det svårt att välja! Men, enligt min erfarenhet, är det bäst om man klarar att begränsa antalet arter. Det är mest fråga om tycke och smak, även om just stimfiskar nog mår bäst ju större stim de får gå i.
#23 - 3 oktober 2007 20:08
7 Pakistanbotia Bottenlevande?
5 Kuhlii-ålar Bottenlevande?
20 Dvärgrasbora Lever i mitten av akvariet?
1 Dvärggurammi + 1 hona Var kommer dessa bo?
10 Zebrafiskar Lever ganska nära ytan?
3 Siamesiska algätare Var kommer dessa bo?
3 Solfjäderhandsräka? Antar dessa kommer sitta vid pumpen

Hur ser detta ut?
Alltid viljat ha någon sorts räka men amano räkorna fick jag ge upp pga av botiera.
#24 - 3 oktober 2007 21:03
Oneway skrev:
Ingen mer som har någon åsikt?

Vill ju verkligen att fiskarna ska trivas

I så fall får du bestämma dig för fiskar som trivs med lugnt vatten eller såna som vill ha strömmande vatten.

7 Zebrabotia -> stillastående eller långsamflytande vatten

10 Kilingfläckrasbora -> helst lugnt vatten

20 Zebrafisk -> strömmande vatten

5 Kuhlii-ålar -> helst lugnt vatten

1 Siamesisk kampfisk -> mycket lugnt vatten

3 Leverett´s botia, Leverett´s grönling -> strömt vatten.
#25 - 3 oktober 2007 21:09
Pakistanbotia Bottenlevande? -> Yep!

5 Kuhlii-ålar Bottenlevande? -> Yep! (2-3 borde räcka)

20 Dvärgrasbora Lever i mitten av akvariet? -> Mitten och överdelen

1 Dvärggurammi + 1 hona Var kommer dessa bo? -> lite överallt men mest överdelen

10 Zebrafiskar Lever ganska nära ytan? -> Vill som sagt ha en helt annan miljö

3 Siamesiska algätare Var kommer dessa bo? -> Överallt (2 räcker i ett akvarium av den storleken)

3 Solfjäderhandsräka? Antar dessa kommer sitta vid pumpen -> Vet ej
#26 - 4 oktober 2007 05:46
batski skrev:

1 Dvärggurammi + 1 hona Var kommer dessa bo? -> lite överallt men mest överdelen

3 Siamesiska algätare Var kommer dessa bo? -> Överallt (2 räcker i ett akvarium av den storleken)

Tack för svaret . Om man tar bort zebrafiskarna . Någon annan fisk som lever lite längre upp mot ytan?
#27 - 4 oktober 2007 06:15
10 Dvärgbotia
5 Kuhlii-ålar
10 Kilfläcksrasbora
2 Dvärggurammi + 2 honor
2 Siamesiska algätare
4 filterräkor

Så ser det ut nu då.
Det borde väl funka?
#28 - 4 oktober 2007 06:34
batski skrev:

När du ändå är här. Såg din sydostasien och såg dina fina flyttväxter. Får man fråga vilken sort det är?
#29 - 4 oktober 2007 07:30
Oneway skrev:
Tack för svaret . Om man tar bort zebrafiskarna . Någon annan fisk som lever lite längre upp mot ytan?

Guramisarna och rasbororna kommer att hålla sig på den över delen ganska ofta. Sen tycker jag du ska börja med få fiskar och öka antalet invånare i efterhand. Förutom att man måste göra det i början för att undvika dödliga ammoniak och nitrit-halter, så upptäcker man ofta att akvariet blir för överbefolkat och plottrigt med så många fiskar och så många olika arter.

Hade det varit jag skulle jag definitivt välja mellan botiorna och ålarna och börja med färre rasboror. Ett tag hade jag både fembandsbarber och kilfläcksrasboror i mitt 310 liters, men tyckte att det såg för plottrigt ut, så jag omplacerade rasbororna till en kompis. Nu ser akvariet rymligare och naturligare ut. Ska bara skaffa ett par botior och tre barber till så blir det perfekt. Och så har mitt guramipar fått barn :p

Hur stort var ditt akvarium nu igen?

Flytväxterna på bilden är Ceratopteris cornuta.
#30 - 4 oktober 2007 08:06
batski skrev:
Guramisarna och rasbororna kommer att hålla sig på den över delen ganska ofta. Sen tycker jag du ska börja med få fiskar och öka antalet invånare i efterhand. Förutom att man måste göra det i början för att undvika dödliga ammoniak och nitrit-halter, så upptäcker man ofta att akvariet blir för överbefolkat och plottrigt med så många fiskar och så många olika arter.

Hade det varit jag skulle jag definitivt välja mellan botiorna och ålarna och börja med färre rasboror. Ett tag hade jag både fembandsbarber och kilfläcksrasboror i mitt 310 liters, men tyckte att det såg för plottrigt ut, så jag omplacerade rasbororna till en kompis. Nu ser akvariet rymligare och naturligare ut. Ska bara skaffa ett par botior och tre barber till så blir det perfekt. Och så har mitt guramipar fått barn :p

Hur stort var ditt akvarium nu igen?

Flytväxterna på bilden är Ceratopteris cornuta.

Mitt akvarie var på 230L.
Jo börjar lungt med några fiskar (1-2) och bygger på sedan. Sen får jag se om det blir för mycket. Vill egentligen ha fembandbarb men de ska ju vara ganska känsliga. Tack för svaret och tack för hjälpen med flyttväxterna.
#31 - 4 oktober 2007 14:43
Oneway skrev:
Mitt akvarie var på 230L.

Jo börjar lungt med några fiskar (1-2) och bygger på sedan. Sen får jag se om det blir för mycket. Vill egentligen ha fembandbarb men de ska ju vara ganska känsliga. Tack för svaret och tack för hjälpen med flyttväxterna.

Det var så lite så :)

Precis! Utökar man antalet invånare successivt kan man sluta när man tycker att det ser lagom ut för både invånare och betraktare.

Själv har jag inte märkt att fembandsbarber skulle vara så känsliga. Däremot blir de betydligt större än dvärgrasboror, så du skulle inte kunna ha så lika många och så skulle det kanske skulle bli lite trångt för dem.

I ett 230 liters kan du nog börja med 2-3 individer, men kom ihåg att mata sparsamt under de första veckorna och tillsätta bakteriekultur.
#32 - 4 oktober 2007 15:06
batski skrev:
Det var så lite så :)

Precis! Utökar man antalet invånare successivt kan man sluta när man tycker att det ser lagom ut för både invånare och betraktare.

Själv har jag inte märkt att fembandsbarber skulle vara så känsliga. Däremot blir de betydligt större än dvärgrasboror, så du skulle inte kunna ha så lika många och så skulle det kanske skulle bli lite trångt för dem.

I ett 230 liters kan du nog börja med 2-3 individer, men kom ihåg att mata sparsamt under de första veckorna och tillsätta bakteriekultur.

Tack. Då kör jag så som jag sa innan som mål, och får se om det blir för mkt.
Bakteriekultur är köpt.
Tack för all hjälp av er alla!
#33 - 4 oktober 2007 20:41
Lycka till!
#34 - 5 oktober 2007 09:11
Tack!
#35 - 5 oktober 2007 21:14
En liten not bara. Zebrafiskar är till skillnad mot en del andra danioarter inte alls speciellt strömlevande, så det finns ingen som helst anledning till att välja bort dom. Passar perfekt i ett sådant akvarium du tänkt dig. Jättetrevliga och aktiva fiskar.
#36 - 5 oktober 2007 21:43
Va?? Är det sant? I så fall ber jag så mycket om ursäkt, men jag hade faktiskt läst att de var det [:o] I vilka miljöer lever de i så fall?
#37 - 8 oktober 2007 06:53
När vi var i norra Indien för ett par år sedan och letade fiskar så hittade vi Zebrafiskar (Danio rerio) nästan överallt, utom i just starkt strömmande vatten. De finns i stillastående småpölar, porlande små bäckar, långsamt flytande stora floder, så någon speciell biotop är egentligen svårt att ange. I de snabbast rinnande bergsbäckarna hittade vi mest andra Danio/Devario, Barrillius och grönlingar.
#38 - 8 oktober 2007 06:56
Tack så mycket för informationen :) Det verkar som om de är såna överlevare som kan trivas i en del olika miljöer.
#39 - 8 oktober 2007 08:18
Jag tackar jag också.
#40 - 8 oktober 2007 11:09
Såg nyss fruktansvärt snygga kampfiskar , och undrar om någon fisk av dem jag valt riskerar att bli mat till en kampfisk.
Annars tror jag nog jag ska ha en sådan också.

Annons