Asiatiska Endlers

#1 - 28 januari 2009 21:01
Jag hade lite tur förra veckan och fick lagt mina långa fingrar på dessa snyggingar, trots att jag lovat mig själv "aldrig mer Endlers" efter mitt icke så lysande experiment med att mata diskus med Endlers yngel i ett 960 liters akvarium.
Det funkade inte:p!
Efter ett tag var där hur många som helst, och den enda chansen att bli av med dessa var att tömma karet helt, och så skedde när jag sålde karet lite senare.
Men inte ens det hjälpte, utan när det nya 900 liters Aquastabilkaret var igångkört så nog tusan simmade det Endlers i det karet med. Iofs var där bara ett par stycken så det gick att hanera ganska enkelt:).
Nog om detta, tänkte lägga in lite bilder på mina Endlershybrider, som säkerligen är odlade i Asien och inkorsat med ormskinnsguppy på något vis. En ganska stabil stam, med några få variationer men förhoppningen är att få den så "ren" som möjligt:).

[ATTACH]17034[/ATTACH]

[ATTACH]17035[/ATTACH]

[ATTACH]17036[/ATTACH]
#2 - 28 januari 2009 21:22
Fy satan Anders, vad snygga dem är [:-35]

Om vi någon gång träffas så var så säker på att jag kommer tvångsköpa ett par hanar av dig [:-93]
Har en liten odling på Endlerhybrider här hemma och de skulle göra sig fint där även om de såklart är snyggast så länge de hålls inom den stammen du har ;)
#3 - 28 januari 2009 21:27
Jag fick hem dessa i tisdags, och redan på torsdagen simmade det ett litet gäng på 7-8 yngel:p! Så det är bara att vänta ett tag, så finns där säkert snart en miljard Endlers i det karet med:D!
Jo, det var svårt att gå förbi utan att köpa hem dem, så det fick bli en "nog aldrig" om fler Endlers i huset;).
#4 - 28 januari 2009 21:33
Aldrig kan man få nog av Guppy [:-94]
#5 - 28 januari 2009 21:34
Åhhh. Ge mig.. :)
Du hade inga andra endlers kvar alls?
#6 - 29 januari 2009 00:09
Nope, den förra modellen jag hade fick flytta till en affär här i stan och där trivs de som fisken i vatten:p och sköter reproduktionen på helt egen hand;D!
#7 - 29 januari 2009 07:07
Snygga! :)

Ni har förstås spanat in denna site (amerikansk har jag för mig), med en avdelning endlerhybrider och en avdelning endlers. Lite inspiration. Jag tycker att dina endlers liknar några av de endler-snake hybrider som finns på den siten.

hybrider: http://swampriveraquatics.com/_wsn/page2.html och http://swampriveraquatics.com/_wsn/page9.html

endlers: http://swampriveraquatics.com/index.html och http://swampriveraquatics.com/_wsn/page6.html
#8 - 29 januari 2009 07:15
aelva skrev:
Snygga! :)

Ni har förstås spanat in denna site (amerikansk har jag för mig), med en avdelning endlerhybrider och en avdelning endlers. Lite inspiration. Jag tycker att dina endlers liknar några av de endler-snake hybrider som finns på den siten.

hybrider: http://swampriveraquatics.com/_wsn/page2.html och http://swampriveraquatics.com/_wsn/page9.html

endlers: http://swampriveraquatics.com/index.html och http://swampriveraquatics.com/_wsn/page6.html

Jo, de sidorna är jag väl medveten om då det var en kompis till mig och jag själv som tog hem ett gäng Endlers guppy därifrån för några år sedan;). Den stammen lever fortfarande kvar och har blivit ganska så stor vid det här laget.
Men det är nog preskriberat nu:p...
#9 - 29 januari 2009 09:14
jätte snygga! har också haft sådana innan.
#10 - 29 januari 2009 10:04
#11 - 29 januari 2009 10:27
Ansjo: vad kul! För det är nog antagligen från den stammen som jag har endlers hemma nu. Så det är ditt fel, alltihopa! ;)
#12 - 29 januari 2009 10:49
ansjo skrev:
Jo, de sidorna är jag väl medveten om då det var en kompis till mig och jag själv som tog hem ett gäng Endlers guppy därifrån för några år sedan;). Den stammen lever fortfarande kvar och har blivit ganska så stor vid det här laget.

Men det är nog preskriberat nu:p...

Intressant. Var det en naturlig form eller en av de hemska hybriderna? :p
#13 - 29 januari 2009 11:08
oaken skrev:
Intressant. Var det en naturlig form eller en av de hemska hybriderna? :p

Förfädrarna var fångade av mannen som har sidan själv, och han hade odlat på den stammen hela tiden utan någon inblandning så mer naturligt än så blir det nog inte;).
Alla hannarna var nästan identiska, förutom en del hannar som även fick färg i ryggfenan, medan en del inte fick detta.
#14 - 29 januari 2009 11:41
Ansjo: har du någon bild på de endlers som du tog in? Jag skulle vilja jämföra med de jag har nämligen. Men personen jag fick dem från sa att de kom från någon som fångat dem själv, så att de ska vara naturform. Låter ju som dessa. Man man vet aldrig - folk vill tro så mycket.
#15 - 29 januari 2009 12:21
Om du kollar på min zoon så ska där nog vara någon bild på dem, annars kan jag ta nya kort på de som går nere i affären, men då tar det någon dag....
#16 - 29 januari 2009 12:23
Jag hittade dina bilder, och mina hanar ser ut EXAKT sådär. Det borde nog vara denna stam jag har endlers från. Hoppas det iaf :)
#17 - 29 januari 2009 12:34
Kul, då har de hittat ända till Norrköping:p!
#18 - 29 januari 2009 12:37
Jag har också från den stammen!:D Ynglen jag köpte på auktionen har börjat färga ut, det var två honor och två hannar.
#19 - 29 januari 2009 12:48
Jepp, och de kom från Varberg:p!
#20 - 29 januari 2009 12:53
ansjo skrev:
Förfädrarna var fångade av mannen som har sidan själv, och han hade odlat på den stammen hela tiden utan någon inblandning så mer naturligt än så blir det nog inte;).

Alla hannarna var nästan identiska, förutom en del hannar som även fick färg i ryggfenan, medan en del inte fick detta.

Som du vet så har jag dem hemma hos mig, och nu är det nästan endast hanar med färg i ryggfenan som "dyker upp" när hanarna färgar ut.:d:p

Men din nya variant är jättesnygg, men vad menar du med att odla den stammen "renare"?:confused:
#21 - 29 januari 2009 12:54
En av fem hannar såg inte riktigt likadan ut som de övriga trots att han var snygg han med, men han får nog flytta till det stora karet så länge.
Ska ta ett kort på honom så ser ni.
#22 - 29 januari 2009 12:58
ansjo skrev:
En av fem hannar såg inte riktigt likadan ut som de övriga trots att han var snygg han med, men han får nog flytta till det stora karet så länge.

Ska ta ett kort på honom så ser ni.

Ja, avviker han från de andra och du vill behålla en likformig stam så måste du naturligtvis separera honom snarast, men han kan ju få lite flicksällskap så har du snart en egen ny variant att erbjuda oss andra.....:p
#23 - 29 januari 2009 13:16
Jo, det är väl en idé som dykt upp i skallen här med:p.
Här ser man skillnaden, både i storlek och färg:
[ATTACH]17055[/ATTACH]
#24 - 29 januari 2009 13:18
ansjo skrev:
Jo, det är väl en idé som dykt upp i skallen här med:p.

Här ser man skillnaden, både i storlek och färg:

[ATTACH]17055[/ATTACH]

Det ser ju ut som att den "går tillbaka" mot en "vanlig guppy" med någon sorts ormskinnsursprung, eller hur?:)
Flytta honom snabbt bara för snart har du många yngel med honom som pappa bland dina som du ville "hålla rena", om skadan inte redan är skedd vill säga.....
#25 - 29 januari 2009 13:23
Det är nog redan försent, men jag tror att även han ger avkomma ifrån sig som blir som de "riktiga" när han parar sig med honorna men trots det så är det dumt att fortsätta ha honom bland de övriga.
#26 - 29 januari 2009 13:39
ansjo skrev:
Det är nog redan försent, men jag tror att även han ger avkomma ifrån sig som blir som de "riktiga" när han parar sig med honorna men trots det så är det dumt att fortsätta ha honom bland de övriga.

Nej hans avkomma kommer troligen att ge en eller flera olika nya varianter, flytta honom snarast och rensa bort allt som tenderar att avvika i fortsättningen! Det är nog tyvärr enda sättet att hålla dina asiatiska endlershybrider intakta! [:o]

Tro mig jag vet, jag har ganska lång erfarenhet just av att korsa olika guppyvarianter......skillnaden är bara den att jag gör det medvetet! :D
#27 - 29 januari 2009 15:49
ansjo skrev:

Okay, du vet inte vart de fångades då? De från Black Endler Pond och Laguna De Los Patos kommer ju också från den sidan, och finns i Sverige.

Förresten intressant att höra att det gick bra att beställa därifrån. Har själv varit sugen på att köpa Micropoecilia picta från honom.
#28 - 29 januari 2009 16:30
Jo, men du får hålla tummarna att de inte blir stoppade vid EU-gränsen;).
De Endlers som jag hade tidigare var från Laguna De Los Patos och kallades "black bar":).
#29 - 29 januari 2009 19:40
ansjo skrev:
Jo, men du får hålla tummarna att de inte blir stoppade vid EU-gränsen;).

De Endlers som jag hade tidigare var från Laguna De Los Patos och kallades "black bar":).

Okay, den klassiska typen då.
EU-gränsen tror jag inte de skulle bli stoppade vid, däremot tullen i Sverige. Har fått skicka in intyg till dem tidigare nämligen, fast då gällde det killiägg så då spelade det inte så stor roll att de fick stanna där i några dagar. Fast ett paket med plastpåse med torv från Brasilien kanske ser lite misstänkt ut ;)
#30 - 29 januari 2009 19:56
vilka fina!:) är det lätt att odla dom? äter dom sina yngel?:P
#31 - 29 januari 2009 20:54
harbard skrev:

Jag hade en liknande fast illgul sjärtfena:D
#32 - 30 januari 2009 00:48

Jadå, de är lätta att odla:). Att de sedan är tåligare än vanliga guppy gör inte saken sämre...
#33 - 30 januari 2009 08:09

De flesta endlers och endlershybrider låter ynglen vara, men man kan inte ge några 100%-iga garantier.....:D
#34 - 6 februari 2009 13:15
Jaha, då har kull nummer tre sett dagens ljus idag:). Vill man få det trångt i karen så är det bara att skaffa sig några Endlers:p...
#35 - 6 februari 2009 13:23
men herregud va fula dom är.

de ser ju helt missbildade ut.

gör oss och fisken en stor tjänst och skicka dom till mig så
lovar jag att jag skall avliva dom...............;)

.
#36 - 6 februari 2009 14:29
OK, jag ordnar detta:p....eller om du har vägarna förbi så kan du plocka upp dem själv;).
#37 - 6 februari 2009 17:48
Riktigt fina Endlers! Skulle vara nice att få tag i nå sånt!
#38 - 7 februari 2009 01:16
Riktigt snygga endlers Ansjo!
Såg såna i Lomma igår för 47 kronor stycket...
#39 - 7 februari 2009 20:31
ansjo skrev:
Jaha, då har kull nummer tre sett dagens ljus idag:). Vill man få det trångt i karen så är det bara att skaffa sig några Endlers:p...

Så "synd" det är om dig......:p
#40 - 10 februari 2009 13:04
Markus1984 skrev:
Riktigt fina Endlers! Skulle vara nice att få tag i nå sånt!
De går att beställa i din lokala zoobutik:).

NIC skrev:
Riktigt snygga endlers Ansjo!

Såg såna i Lomma igår för 47 kronor stycket...
Det var ett jä*la pris, men de är riktigt snygga.
Då skulle ni även sett de Guppy som Annika köpte nu i Tyskland, alla var eniga om att de var de snyggaste vi sett men tyvärr hade de bara en hona kvar så hoppet ligger på denna hona:).
#41 - 11 februari 2009 07:57
ansjo skrev:

Då skulle ni även sett de Guppy som Annika köpte nu i Tyskland, alla var eniga om att de var de snyggaste vi sett men tyvärr hade de bara en hona kvar så hoppet ligger på denna hona:).

Bild på dessa vore lämpligt....!:d
Bilagor:
#42 - 12 april 2009 16:26
Såja ansjo.. Eftersom du erbjudit mig några av dina ädelstenar när jag kommer upp så har jag nu bestämt mig för att möblera om lite bland fiskarna här hemma :D
Dina endlers kommer få ett alldeles eget 54L tillsammans med en och annan pygmépansarmal och ett litet guldancistrusyngel :)
Mina andra endlershybrider flyttar imorgon så nu är jag redo [:-15]
Räknar ner dagarna nu [:-94]

Säker på att du inte vill ha något i utbyte.. lite scalarer kanske ;)
#43 - 12 april 2009 17:03
Jepp, jag är stensäker:D...

Annons