Artsbeskrivningar som fattas!?!?!

#1 - 26 juli 2007 15:12
Tja, Shalom, Salam u Aleykum osv osv.

Jag sökte på scalare idag, fick bara fram 2 olika arter då jag vet att det finns 100tals andra riktigt snygga som jag anser bör finnas med. Kollar man tex på diskusar så finns alla olika arter med, samt de olika färgvarianterna. Däremot inte på skalare vilket jag tycker är ganska tråkigt.

Det man måste vara medveten om är att arts-sökningsfunktionen inte enbart används för att de som redan håller en fisk vill veta mer om den. Det handlar också om att folk går in och kollar igenom listan för att kanske hitta något intressant att köpa. Med detta i åtanke så borde ju tex alla skalare finnas med istället för bara 2 olika typer, alltså så bör det vara på samma sätt som diskusarna, att de alla finns med. Förstår ni min poäng ? :)

Jag har ej startat denna tråd för att klaga, allt på zoopet är perfekt. Tycker bara att en del detajler kan finslipas lixom ;)

Ps denna åsikt jag har gäller ej malarna eftersom dessa har sina enskilda hemsidor där man hittar alla arter samt info. Tex på www.goc.se som ni vet

FINNS det någon/några arter du själv anser bör finnas med så kan du ju alltid skriva ner dem här, har man lite tur så kanske de sätts in :)

Föresten, Jag undrar mästare-kjell, är det svårt, knepigt lr nått annat med att sätta in nya artsbeskrivningar på arter som just nu inte finns med på zoopets artsbeskrivningar??

Mvh Amaro
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 juli 2007 15:48
Nu finns det väl i och för sig "bara" 3 olika skalar-arter altum, scalare och leopoldi.
Leopoldi har jag inget foto på så den har jag inte gjort någon artbeskrivning på men de bägge andra finns med.
Dessutom finns Pt. scalare från Manacapuru med eftersom det är en naturform.

Rent generellt har jag med ett undantag (discus) valt att inte ta med en massa avelsformer av vare sig svärdbärare, platy, gurami, skalarer etc.etc. etc.
Det är ju egentligen bara att läsa artbeskrivningen för ursprungsformen eftersom texten för avelsformerna är identiska
#3 - 26 juli 2007 15:59
så det finns bara 3st olika typer av scalare :S Då är alltså de andra bara färgvarianter kan man säga eller ??

huvudsaken till denna tråd är inte riktat mot själva informationen av fisken utan mer riktad mot att det vore kul att se de olika "färgvarianterna" om man säger så. Bara i fiskbutiken här i eskilstuna så finns det ca 5-6st scalare med helt olika färger så man får för sig att de är olika varianter av scalare.

Skälet är som sagt att det vore bra för de som vill köpa denna fisk att få se de olika typer som finns ute i marknaden för att de inte ska gå och köpa en "färgvariant" och därefter se en annan betydligt snyggare variant och sedan ångra sitt köp.

jag såg nu att på platy beskrivningen så kan man trycka på fler bilder, för att där se flera olika färgvarianter. Detta vore väll en bra sak att kanske skriva ner på artsbeskrivningen, tex de vanligaste färgvarianterna kan ni se om ni trycker på fler bilder som står under bilden lr liknande ??

Platy är dock en så vanlig fisk så dennes färgvarianter ser man ju i butiker, jag vill bara att de mer speciella och vackrare fiskarna ska visas i fler varianter så att säga.
#4 - 26 juli 2007 16:01
Scalare är ju verkligen fina fiskar, detta tycker jag syns dåligt på bilderna i artsbeskrivningarna, bilderna lockar en liksom inte till att kanske vilja ha ett par st. Har man de riktigt vackra varianterna så kommer detta med garanti att skapa större intresse kanske, eller ?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 juli 2007 16:27
Amaro skrev:
Scalare är ju verkligen fina fiskar, detta tycker jag syns dåligt på bilderna i artsbeskrivningarna, bilderna lockar en liksom inte till att kanske vilja ha ett par st. Har man de riktigt vackra varianterna så kommer detta med garanti att skapa större intresse kanske, eller ?

Ambitionen med artbeskrivningarna är inte att locka till köp utan att ge en så rättvisande blid som möjligt.
Vi försöker också i möjligaste mån att visa foton på naturformerna.

Sedan är det väl dessvärre som så att de varianter som oftast säljs i affärerna är en himla mix av flera olika varianter så de kan variera rätt mycket och därför kan det vara rätt svårt att ange att så här skall en ?-skalar se ut eftersom de kan variera från affär till affär.
Men dyker det upp bra foton på avelsformer (av alla arter) i goldmedlemmarnas fotoarkiv så brukar jag ta med dom och lägga in på "flera bilder"
#6 - 26 juli 2007 17:51
Leopoldi har jag inget foto på så den har jag inte gjort någon artbeskrivning på men de bägge andra finns med.

Går detta att använda?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 juli 2007 18:20
Micke skrev:
Går detta att använda?

Ja om det är en Pt. leopoldi så - maila gärna över den till mig i så hög upplösning som möjligt så krymper och beskär jag den till lämpligt format..
Har du något foto utan avkapade fenor vore det ännu bättre;)
#8 - 26 juli 2007 18:49
Det blir tyvärr inte bättre än så.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 26 juli 2007 19:19
Micke skrev:
Det blir tyvärr inte bättre än så.

OK - vi får klara oss utan hela fenor;)
Så maila gärna över fotot
#10 - 26 juli 2007 20:55
Har funderat länge varför min Cryptoheros sajica hanne ser ut så här http://www.eriksson-torngarde.se/images/Cryptoheros%20sajica.jpg
när den på artbeskrivningarna inte alls har samma färger men faktiskt såg jag en ung fisk som liknade den i artregistret...
#11 - 7 augusti 2007 10:45
bump
#12 - 30 januari 2008 13:24
undrar hur det går med detta ?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 30 januari 2008 13:39
Det hade jag glömt av. Jag tror också att Micke har glömt att maila mig fotot i lite större format (hittar det i alla fall inte)
#14 - 30 januari 2008 15:11
Synd, jag är otroligt nyfiken på leopoldin! :)

Finns många fiskar som inte gör sig riktigt rättvisa på bild i artregistret. Så sett är det synd att det bara är öppet för goldisar att bidra med bilder. Man kan ju tycka att Zoopet ska le och vara glada om de får använda en bra bild gratis, oavsett goldis eller ej?
#15 - 30 januari 2008 15:18
Det hade jag glömt av. Jag tror också att Micke har glömt att maila mig fotot i lite större format (hittar det i alla fall inte)

Räcker det inte med 1000 pixlar?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 31 januari 2008 08:22
Micke skrev:
Räcker det inte med 1000 pixlar?

Sorry - inlagda foton i forumet brukar alltid vara mindre så av gammal vana antog jag att det var så nu också[:o]
Arten är nu inlagd som en kommande artbeskrivning
#17 - 3 april 2008 14:34
Om det är fotot som är den springande punkten så kanske någon med kontakter på antingen ciklid.se eller storkund på Åleds fråga om de bilderna de har är "till låns"...?;)

De är iaf ganska rättvisande på hur mina ser ut....
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 3 april 2008 15:51
Artbeskrivningen för leopoldi är nu gjord och den dyker upp under april.

Det är inte ciklid.se som äger fotona där utan resp. fotograf.
Vad gäller Åleds så har de fina foton men de har ett alldeles för litet format
#19 - 3 april 2008 15:53
:D

dig kan man lite på.......

Annons