Ärtor

#1 - 23 januari 2005 12:53
Hej, jag fick rådet att ge mina guldfiskar ärtor. De får det nu en gång om dagen och de älskar dem. Men sedan jag började med detta har fiskarna blivit allt gulare! De hade inget gult i sig från början, och den ljusaste fisken har nu svagt gul nos och gula fenor. En annan fisk som är ganska ljus har börjat gulna på nosen. Jag undrar om någon annan upplevt detta med ljusa fiskar!?
Förövrigt mår de bra, är pigga och vattenvärdena är bra, byter varje vecka.
Det finns även yngel där i som får frystorkad artemia, om det nu kan inverka.

Haggan
#2 - 23 januari 2005 18:05
Tja, om ni inte vet så kan ni åtminstone skriva att jag är dum som tror att det beror på ärtorna... det är säkert nåt fel med vattenkvaliteten eller akvariet i sig, jag vet inte jag är ju nybörjare...
#3 - 23 januari 2005 18:14
Bara en kompletterande fråga - vilka ärtor matar du med?
Nå vegetarisk mat för fisk är inte min starka sida men jag bara undrar...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 23 januari 2005 18:26
Guldfiskar kan ju utvecklas lite olika vad gäller färger - tror det handlar om en normal färgförändring.
#5 - 23 januari 2005 18:51
Precis som jag blivit rådd använder jag frysta ärtor som jag tinar upp, tar av skalet på och delar. Som sagt så älskar fiskarna det så det vore tråkigt om jag måste sluta.
#6 - 23 januari 2005 18:52
Gröna eller gula - just for the record...
Och är det gröna - tror jag inte det orsakar ditt problem
#7 - 23 januari 2005 18:59
Det är gröna, det är därför jag tycker det är konstigt med den gula färgen... om det hade varit morötter så hade jag förstått.
#8 - 25 januari 2005 18:44
äh du behöver kanske inte sluta helt med ärtorna då de týdligen uppskattas.. men kanske börja ge lite mer sällan? typ var 3e dag?

Annons