Artikel om Slimline

#1 - 19 november 2006 20:23
Jag har lagt upp en artikel om Slimline här:
[COLOR=#000000]http://www.riftlakes.com/cichlids/artikel_mp_slimline.html[/COLOR]

Lämna gärna synpunkter.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 19 november 2006 20:30
Mycket bra instruktion (dock en hel del stavfel;)) och snygga akvarier
#3 - 19 november 2006 20:40
Felstavningarna är förhoppningsvis åtgärdade nu.
#4 - 19 november 2006 20:42
Snyggt Micke!
Har precis beställt hem Slimline till mitt 450 på jobbet så denna artikel passade perfekt!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 19 november 2006 20:49
Jepp mkt bättre och ändrar du dessutom komibineras och skarmuff så (sorry yrkesskada[:o] )

Sedan kan jag kanske nämna (vilket du dock inte har en chans att veta) att de två färgerna kallas för "white limestone" resp "red gneiss"

Men som sagt mkt snygga akvarier och vi (dvs Zoopetklubbväst) såg ju dom också live när vi besökte dig)
#6 - 19 november 2006 20:55
Jepp mkt bättre och ändrar du dessutom komibineras och skarmuff så (sorry yrkesskada[:o] )

Fixat, tack för påpekandet.

Sedan kan jag kanske nämna (vilket du dock inte har en chans att veta) att de två färgerna kallas för "white limestone" resp "red gneiss"

Charlie kallade dem så. Ska det vara röd gnejs och vit limesten :confused: på svenska?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 november 2006 21:00
Micke skrev:
Charlie kallade dem så. Ska det vara röd gnejs och vit limesten :confused: på svenska?

Det är möjligt att de namnen var ett "arbetsnamn" då - nu skall han trycka "exponeringshängare" (med bl.a. en monteringsinstruktion på) för en massa pengar och då blir det de namnen jag nämnde ovan - så det är slutgiltigt.
Om man vill översätta så lär det väl bli "röd gnejs" (som du skriver) och "vit kalksten"
#8 - 19 november 2006 21:10
Okej, jag ändrade för att unvika förvirring kring färgerna.
#9 - 19 november 2006 22:30
Det där ser riktigt trevligt ut.
#10 - 20 november 2006 08:24
Mycket bra instruktion
#11 - 22 november 2006 10:24
Tack Micke för ännu en bra artikel..

Blir nog slimline i min MP 460L balja.

PS. Kjell hur går det med uppdateringen av BTN sidan ang slimline modulerna?
#12 - 22 november 2006 12:01
Är det lätt att såga i den? Skadar man inte ytan på något sätt så att vatten kan tränga in mellan ytterlagret med färg och själva matrialet som bakgrunden är gjord av?
#13 - 22 november 2006 12:30
Sonja skrev:
Är det lätt att såga i den? Skadar man inte ytan på något sätt så att vatten kan tränga in mellan ytterlagret med färg och själva matrialet som bakgrunden är gjord av?

Den är lätt att såga i, en fintandad såg är att föredra för att inte fläka sönder ytmaterialet för mycket. Jag har inte haft några problem med vatten under ytlagret, min äldsta bakgrund har varit i akvariet i 5-6 år.
#14 - 22 november 2006 12:35
mycket bra instruktion och snygga akvarium!
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 22 november 2006 13:07
Sonja skrev:

En rejäl mattkniv eller liknande tycker jag funkar absolut bäst när man skall dela på den.
#16 - 22 november 2006 23:14
Det måste ju funka jättebra att ha som bakgrund i riktigt små kar och dessutom bygga en liten, liten filterhörna också. Jag måste testa det där.
#17 - 23 november 2006 03:01
Jag oxå....måste bara prova i mitt 120L, så får jag användning för mina pumphuvud och filtermattan också...tackar för denna Guide :)
#18 - 24 november 2006 12:43
Jättesnygga akvarier:D
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 24 november 2006 13:10
adl skrev:
PS. Kjell hur går det med uppdateringen av BTN sidan ang slimline modulerna?

Artbeskrivningarna på räkorna på Zoopet kom emelllan
#20 - 24 november 2006 14:38
En rejäl mattkniv eller liknande tycker jag funkar absolut bäst när man skall dela på den.

jag har nu kapat EN av mina 3 som jag köpt (2 delningar/platta) med en S****s mattkniv, och det var INTE skoj.
#21 - 24 november 2006 14:45
jag har nu kapat EN av mina 3 som jag köpt (2 delningar/platta) med en S****s mattkniv, och det var INTE skoj.

Lita inte på Kjell [:-129] , i en annan tråd skrev han så här om att dela moduler ;):
Det är rätt lätt att såga i dom - använd en gammal sliten fogsvans

Till större bakgrunder är det lättast att såga rakt med en fogsvans. Till Slimline tyckte jag att den funkade finfint med ett bågfilsblad. Ju finare tänder på sågen desto mindre risk att skada ytskiktet, men jobbigare att såga.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 24 november 2006 15:49
Micke skrev:
Lita inte på Kjell [:-129] , i en annan tråd skrev han så här om att dela moduler ;):

Till större bakgrunder är det lättast att såga rakt med en fogsvans. Till Slimline tyckte jag att den funkade finfint med ett bågfilsblad. Ju finare tänder på sågen desto mindre risk att skada ytskiktet, men jobbigare att såga.

Nåväl - det svaret gällde vanliga moduler (Slimline-systemet består ju inte av moduler utan av platta sektioner) och där är definitivt en fogsvans att föredra.
Jag har nog delat ett 50-tal Slimline utan problem med en mattkniv eller billig universalkniv.

Så här står det i den officiella monteringsinstruktionen på engelska

[FONT=Arial]Installation of a Back to Nature Slimline background[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]1/ Combine the sections you need (see table below) to cover the back glass of your aquarium. You may use the different sections in what order you want.[/FONT]
[FONT=Arial]All sections have a straight edge on one side and an overhang on the other side. Because of this overhang you can´t see the joint between the sections.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]2/ The “overhang” that reach to the side glass of the aquarium should be cut of, otherwise the background doesn´t fit tightly to the side glass.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]3/ Cut off the overhang from the backside. Use a knife with a thin blade and cut 5-10 times in the same track.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]4/ Then carefully break it off. If you haven´t cut deep enough the background might splint up somewhat.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]5/ If there is a lot of silicon in the back corners of the aquarium you may have to cut away a small part of the background in order to make the background fit both the back- and the side glass.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]6/ Check if the background fits perfectly in the corner of the aquarium.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]7/ Then it´s time to glue the background. Start with the section that you just cut away the overhang on and place 10-20 rather big “lumps” with aquarium silicon on the backside.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]8/ Then press the section hard to the back glass. Make sure that the upper part of the background is placed appr. 5 mm above the future level of the surface of the water.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]9/ Now glue the other sections of the background in the same way (start with the section that is closest to the section that already is installed), but on these sections you also have to place a thin row of silicon on the backside of the overhang.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]10/ After this you just have to wait 12 hours until the silicon is dry enough. Then you can fill up the aquarium with water.[/FONT]
#23 - 24 november 2006 15:58
Nåväl - det svaret gällde vanliga moduler och där är definitivt en fogsvans att föredra.

Jag har nog delat ett 50-tal Slimline utan problem med en mattkniv eller billig universalkniv.

Jag blev lite konfunderad när du rekommenderade kniv i en tråd och såg i en annan :p.
Det går säkert bra att dela med kniv men en såg/bågfil känns lite säkrare. Ska man dela bakgrunder till ett akvarium kostar jag gärna på mig det lilla extra merarbetet med såg för att inte riskera något.
#24 - 24 november 2006 19:22

Så här står det i den officiella monteringsinstruktionen på engelska

[[FONT=Arial]2/ The “overhang” that reach to the side glass of the aquarium should be cut of, otherwise the background doesn´t fit tightly to the side glass.[/FONT]

[FONT=Arial][/FONT]

[FONT=Arial]3/ Cut off the overhang from the backside. Use a knife with a thin blade and cut 5-10 times in the same track.[/FONT]

[FONT=Arial][/FONT]

[FONT=Arial]4/ Then carefully break it off. If you haven´t cut deep enough the background might splint up somewhat.[/FONT]

ahaaaaaa.., man skall alltså bryta av dom, det gjorde ju inte jag då..., är det så du gjort Kjell?.

jag stog ju och tryckte och drog igenom denna med mattkniven, ett j***la hästjobb...

"väntar på vidare svar"
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 24 november 2006 19:54
ahaaaaaa.., man skall alltså bryta av dom, det gjorde ju inte jag då..., är det så du gjort Kjell?.

jag stog ju och tryckte och drog igenom denna med mattkniven, ett j***la hästjobb...

"väntar på vidare svar"

Ja men skär du 5-10 ggr så är du nästan helt igenom (helt igenom på vissa ställen). Det tar kanske 1-2 minuter så det är nog inte mycket till häst om den tycker det är jobbigt;)
#26 - 24 november 2006 22:34
jag måste ha fått en nyprodiktion som är i hästväg, den plattan jag har gjort var inte lätt för 5 öre..

"stenytan" är >3mm tjock på sina ställen...
#27 - 25 november 2006 14:09
va? e det bara jag som är prylgalning och använder dremel med kapskiva?
#28 - 16 augusti 2007 12:35
Hej
Tråden är lite " gammal " men ändå värd att lyfta fram
tycker jag.
Det var jätte fina bilder, vad kul att se att vi har gjort helt rätt
när vi skar till slimline bakgrunden på vårt akvarium.
Sedan tog jag lite sandpapper och gnuggade till, det blev kanon fint.

Jag har den vita kalksten och sedan har jag vit/grå sand och en
och " ca 7 - 9 st platys " korall "och sunburst tror jag de heter.
Korallplatyna gör sig jätte fin i mot bakgrunden.
I mitt nästa akvarium ett Juwel Trigon 190 L eller 350 L, trekantigt .Skall jag ha den röda gnejsen som bakgrund och bygga in filtret, och sätta i mina tigerbarber i den vita kalkstens akvariumet.
Tror det blir kanon snyggt.
Det är jätte roligt med BTN bakgrunder, dem är inte så dyra heller ;)
Mvh Wilda
#29 - 16 augusti 2007 15:48
Just Slimline är ju suverän till småkar. Jag har fixat bakgrund i ett litet hittills, det är den röda gneis. På botten har jag ganska fin Rådasand (1 mm i grovlek) och den matchar väldigt fint.
#30 - 16 augusti 2007 18:36
Sonja skrev:
Just Slimline är ju suverän till småkar. Jag har fixat bakgrund i ett litet hittills, det är den röda gneis. På botten har jag ganska fin Rådasand (1 mm i grovlek) och den matchar väldigt fint.

Hej
Är den bara fin till små kar :)
Jag har sett dem i Juwels Trigon 350 L på Herkules Zoo i Ggb.
Jätte fint är det och inbyggd pump.
De har vit sand och svart/vita ciklider och i liggerdet
svart lavasten eller det kanske heter kolsten;)
Men snyggt är det iallafall.
Jag vill inte ha BTN som bygger ut flera cm, jag gillar
dem slimade.
Mvh Pia
#31 - 17 augusti 2007 00:40
Nej så menade jag inte ;) Den är snygg i stora kar också. Men har man små så är det svårt att hitta något snyggare. Den vanliga BTN bygger ut så mycket på djupet.
Micke som skrev här längre upp har både vit och röd Slimline i större kar. Det ser kanonsnyggt ut på bilderna jag sett.
#32 - 17 augusti 2007 11:30
Hej !
Ja de måste vara perfekta för små kar eftersom dem är slimade ;)
Jag skall sätta i den " röda " nu i mitt större akvarium som vi köper.
Om det nu inte blir ett ännu större vi köper ( beror på utrymme )
Då kanske man tittar närmare på BTN med lite djup.
Men annars så är dem jätte fina de slimade och inte såååå dyra som BTN

Ps, vilka fina kort du har på din sidan. Önskade jag oxå hade sådan fina kameror
Mvh Wilda

Annons