Jag har lagt upp en artikel om Slimline här:
[COLOR=#000000]http://www.riftlakes.com/cichlids/artikel_mp_slimline.html[/COLOR]
Lämna gärna synpunkter.
Kjell Fohrman skrev:Jepp mkt bättre och ändrar du dessutom komibineras och skarmuff så (sorry yrkesskada[:o] )
Kjell Fohrman skrev:Sedan kan jag kanske nämna (vilket du dock inte har en chans att veta) att de två färgerna kallas för "white limestone" resp "red gneiss"
Micke skrev:Charlie kallade dem så. Ska det vara röd gnejs och vit limesten :confused: på svenska?
Sonja skrev:Är det lätt att såga i den? Skadar man inte ytan på något sätt så att vatten kan tränga in mellan ytterlagret med färg och själva matrialet som bakgrunden är gjord av?
Sonja skrev:Är det lätt att såga i den? Skadar man inte ytan på något sätt så att vatten kan tränga in mellan ytterlagret med färg och själva matrialet som bakgrunden är gjord av?
Kjell Fohrman skrev:En rejäl mattkniv eller liknande tycker jag funkar absolut bäst när man skall dela på den.
MagicFingers skrev:jag har nu kapat EN av mina 3 som jag köpt (2 delningar/platta) med en S****s mattkniv, och det var INTE skoj.
Kjell Fohrman skrev:Det är rätt lätt att såga i dom - använd en gammal sliten fogsvans
Micke skrev:Lita inte på Kjell [:-129] , i en annan tråd skrev han så här om att dela moduler ;):
Till större bakgrunder är det lättast att såga rakt med en fogsvans. Till Slimline tyckte jag att den funkade finfint med ett bågfilsblad. Ju finare tänder på sågen desto mindre risk att skada ytskiktet, men jobbigare att såga.
Kjell Fohrman skrev:Nåväl - det svaret gällde vanliga moduler och där är definitivt en fogsvans att föredra.
Jag har nog delat ett 50-tal Slimline utan problem med en mattkniv eller billig universalkniv.
Kjell Fohrman skrev:Jag har nog delat ett 50-tal Slimline utan problem med en mattkniv eller billig universalkniv.
Så här står det i den officiella monteringsinstruktionen på engelska
[[FONT=Arial]2/ The overhang that reach to the side glass of the aquarium should be cut of, otherwise the background doesn´t fit tightly to the side glass.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]3/ Cut off the overhang from the backside. Use a knife with a thin blade and cut 5-10 times in the same track.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]4/ Then carefully break it off. If you haven´t cut deep enough the background might splint up somewhat.[/FONT]
MagicFingers skrev:ahaaaaaa.., man skall alltså bryta av dom, det gjorde ju inte jag då..., är det så du gjort Kjell?.
jag stog ju och tryckte och drog igenom denna med mattkniven, ett j***la hästjobb...
"väntar på vidare svar"
Sonja skrev:Just Slimline är ju suverän till småkar. Jag har fixat bakgrund i ett litet hittills, det är den röda gneis. På botten har jag ganska fin Rådasand (1 mm i grovlek) och den matchar väldigt fint.