hej
ja ville bara skriva en liten sak som ja upptäckte för några år sen när ja var i mexiko.
innan ni läser den vill ja bara säga att man borde nog inte göra så här men det kanske inte är så himmla viktigt med exakta mått på saltet.
hur som helst så var ja som sagt i Mexiko för kanske 4-5 år sen.
och ja o min familj snårka väldigt mkt. för att se på alla fina fiskar:) hur som helst så skulle vi en dag åka till ett specielt ställe där det sades vara väldigt fina snårkel vatten.Vi satte oss i taxin o började köra ditt. fast så började vi snacka med taxi föraren om att vi skulle ditt o snårkla. Då föreslog han ett helt annant ställe som nästan ingen visste om. Vi tänkte att ok vi testar det här placet bara för o se annars så skulle man ju kunna åka till det andra stället nästa dag om det var så. Så vi åkte ditt i stället o det var fan värt att åka ditt det var inte en själ där bara en lite brygga i en liten lagun. Vi hoppade i o upptäckte att det fanns massor att se på:) massor med salt vattens fisk som till exempel kirurg fiskar,kejsarfiskar,barakudor ja har för mig att det fanns en o annan muräna oxå. Vi var där hela dan o bara såg på alla fina fiskar vi fota en del oxå fast bilderna vet ja inte riktigt var dom har tagit vägen:( hur som helst så när vi gick upp för att käka lunch så märkte ja att det simmade segelfens molly bara kanske 5 meter från bryggan i en liten vatten pöl. Så ja började se mig om kring o i varenda pöl som ja såg fanns det mer eller mindre segelfens molly det fanns oxå en del guppy där oxå. Efter ett tag när vi hade ätigt så hoppade ja i igen. och nu så väde ja blicken mot ytan (lite mot bryggkanten) och såg att där fanns det ocå guppy o segelfensmolly o bara nåra meter längre ut i vattenet så simmade kirurg o kejsar fiskar. Så ja konstaterade att Segelfens molly o guppy simmar alltås i saltvatten.
Men så efter ett tag så hände det som brukar hända när man dyker eller snorklar man får en kallsup och då märkte ja något vattenet var ju inte alls lika salt som det i havet (dom andra vattenen som ja hade snorklat i tidigare där kirugerna,kejsarna,barkudorna o muränorna har varigt i). Så då ändrade ja mig. Det är alltså bräckvatten som fanns i lagunen. Så segelfens mollyna o guppyna simmade i samma vatten som kirurgern,kejasarna,muränorna o barakudorna fast istället för att vattenet var salt så var det bräckt.
och ett fel smak på vattenets salt halt är bara att ute sluta för ja hade fått så mkt kallsupar i alla vattenen som ja snorklat i tidigare så ja hade tränat upp ett sinne för det:):P
det är en liten artikel som ja tänkte att fler skulle kunna få reda på. ja vet inte ni kanske har upplevt något liknanade men men.