Artificiellt driva upp skalareägg

#1 - 27 april 2008 10:36
Efter miljontals misslyckade kullar har jag bestämt att separera mina skalarers senaste kull skalarägg från sina mordlystna föräldrar. Hur ska jag gå till väga? Gjorde jag rätt? Har gjort liknande försök tidigare i en spann, men jag tror att de fåtal yngel som jag fick fram då dog av syrebrist. Har nu ett "akvarium" på ca 10-15 liter med full utrustning och vatten från deras födelseakvarium och en svärdplanta med ägg på. Går ofta och ventilerar dem.

Ha dt gött!
#2 - 27 april 2008 18:52
#3 - 28 april 2008 14:42
Varför föra dåliga gener vidare?
#4 - 28 april 2008 17:37
rsoderberg skrev:
Varför föra dåliga gener vidare?

Allt har inte med gener att göra. Trodde de flesta fattade det.... Visst finns det mycket skitfisk som aldrig skulle fatta hur man gör men det finns vildfångade som käkar rom och yngel också.
#5 - 29 april 2008 13:34
By the way, det funkade inte.
#6 - 30 april 2008 18:39
sme_h skrev:
Allt har inte med gener att göra. Trodde de flesta fattade det.... Visst finns det mycket skitfisk som aldrig skulle fatta hur man gör men det finns vildfångade som käkar rom och yngel också.

De viltfångade skulle då inte kunna föra sina dåliga gener vidare eftersom de inte kommer att föröka sig.
#7 - 1 maj 2008 13:36
rsoderberg skrev:
De viltfångade skulle då inte kunna föra sina dåliga gener vidare eftersom de inte kommer att föröka sig.

Jo jag vet precis vad du menar men du verkar inte förstå. Miljön de lever i kan trigga dem att äta rom just för att spara energi till bättre tillfälle. Det kan tex bero på stress, dåligt med mat etc.

Jag kan lova dig att när fiskarna lever i naturen är det inte vilka som käkar sina egna yngel som som avgör utan det är nog väldigt få på miljonen som gör så när förhållandena är de rätta. Så långt från trädet faller inte många äpplen vettu!

Det kanske tom är tvärt om?? Att äta rom för att spara energi kan vid något tillfälle ha sorterat ut de övriga i en miljö med små marginaler.... Vad vet vi om det?
#8 - 1 maj 2008 21:20
Byt ut någon i paret istället, då kanske det löser sig.
Eller skärma av akvariet så de får lugn och ro? De kanske behöver få någon annan fisk att skydda rommen emot? Möblera om?

ALLT är bättre än att föda upp artificiellt...inte effektivare, men BÄTTRE.....

Annons