Arter?

#1 - 2 september 2007 13:08
Fick akut rycka ut och omhänderta ett antal malawis från en "bekant" som inte ville ha dem kvar. Har satt upp en burk där de nu flyttat in. Fick uppgifter från förre ägaren om vilka arter det var men tycker inte det stämmer. Har gått igenom zoopet's artbeskrivningar utan att få verifierat till 100% vad jag har tagit hand om. Därför kära Zoppetanvändare ber jag om hjälp! (jag har mycket liten erfarenhet av malawiciklider sedan tidigare) På måndag har jag visserligen möjlighet att kuta bort till min lokala zoo-butik och få svaret..men vill ha det nu :)

(det var ena rackare att vara svåra att fota! De bara gömde sig hela tiden)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 september 2007 13:26
Det går nästan aldrig att med säkerhet ange vilka arter det är - eftersom det dles finns många som liknar varandra och dels finns mängder av korsningar ute på marknaden
Mitt tips är

Översta fotot
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95
samt
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89
mellersta fotot
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=74

firren på det nedersta fotot avstår jag från att gissa på
#3 - 2 september 2007 13:33
Tack så länge Kjell. Den nedersta fisken var lynnig att fotografera. Skall återkomma med en mer rättvisande bild....
#4 - 2 september 2007 14:12
Tackar! Nu klarnar bilden. Genom din hjälp Kjell inser jag nu, på gott och ont, att den sista bilden(den nedersta) föreställer en Metriaclima estherae-hane. (bifogad ny bild)
Det innebär tyvärr att jag har 2 hanar och en hona. Den som hade fiskarna hävdade tvärtom! Att de blå var honor och den orange var hane! Så hade hon köpt dem. (Tokigt... Dessutom höll hon dessa åtta malawiciklider i ett 100litersakvarium tillsammans med cirka 40 andra fiskar....)

Är dock fortfarande lite osäker på den mellersta bilden. Är min fisk en hybrid kanske. Ja ja. Skall kuta till affären imorgon och kolla lite :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 2 september 2007 14:39
Tackar! Nu klarnar bilden. Genom din hjälp Kjell inser jag nu, på gott och ont, att den sista bilden(den nedersta) föreställer en Metriaclima estherae-hane. (bifogad ny bild)

Det innebär tyvärr att jag har 2 hanar och en hona. Den som hade fiskarna hävdade tvärtom! Att de blå var honor och den orange var hane! Så hade hon köpt dem. (Tokigt... Dessutom höll hon dessa åtta malawiciklider i ett 100litersakvarium tillsammans med cirka 40 andra fiskar....)

Är dock fortfarande lite osäker på den mellersta bilden. Är min fisk en hybrid kanske. Ja ja. Skall kuta till affären imorgon och kolla lite :)

Jag tycker inte riktigt att det ser ut som en rödzebra-hane - kan mycket väl vara en hybrid.

Den mellersta bilden är helt säkert en Cyrtocara moori som jag skrev ovan
#6 - 2 september 2007 16:41
Jahaja :) Aldrig får man vara riktigt glad. Å ena sidan kan jag erbjuda dessa fiskar en mycket bra fristad (mot hur de bodde) men å andra sidan är det inte så kul att få ospecificerade fiskar. Jag är dock optimist och tror att det trots allt är något som passar ihop...om inte..jag vad sjuttons skall man göra då?

Jaja...3 av fyra arter vet jag i alla fall nu.
#7 - 3 september 2007 17:57
Har besökt den lokala zoobutiken i Västerås och studerat de malawis som fanns. Efter mycket om och men kom jag fram till, tillsammans med handlaren, att det kan vara en Metriaclima zebra "Maisoni Reef". Det simmade en hane i hans kar som till 99% överensstämde med den som jag har i karet. Tittar man på nämnda fisk i zoopets artlista så är den fisken mer "utfärgad" i ljusare blå nyanser, men, i handlarens kar simmade hanar som både var väldigt ljusa och mer mörka i färgen.

Lägger ut en bättre bild på min firre nu om det kan vara till någon hjälp :)
#8 - 3 september 2007 17:59
Jag tycker inte riktigt att det ser ut som en rödzebra-hane - kan mycket väl vara en hybrid.

Den mellersta bilden är helt säkert en Cyrtocara moori som jag skrev ovan

- Självklart har du rätt Kjell. Det är en moori!
#9 - 5 september 2007 17:50
Har besökt den lokala zoobutiken i Västerås och studerat de malawis som fanns. Efter mycket om och men kom jag fram till, tillsammans med handlaren, att det kan vara en Metriaclima zebra "Maisoni Reef". Det simmade en hane i hans kar som till 99% överensstämde med den som jag har i karet. Tittar man på nämnda fisk i zoopets artlista så är den fisken mer "utfärgad" i ljusare blå nyanser, men, i handlarens kar simmade hanar som både var väldigt ljusa och mer mörka i färgen.

Lägger ut en bättre bild på min firre nu om det kan vara till någon hjälp :)

Ser ut lite som en Rödzebra men ändå inte, tycker inte att ränderna på den stämmer riktigt och det är något med formen på huvudet som stör mig. Vår Rödzebra hanne har inte så sluttande panna utan ett längre mer spetsigt utseende.
#10 - 5 september 2007 20:31
Ser ut lite som en Rödzebra men ändå inte, tycker inte att ränderna på den stämmer riktigt och det är något med formen på huvudet som stör mig. Vår Rödzebra hanne har inte så sluttande panna utan ett längre mer spetsigt utseende.

- Som sagt! Inte helt enkelt detta. Men den får simma vidare i burken. Idag vid matningen ändrade den helt plötsligt utseende! Den färgade ut och blev mycket ljusare med markerade svarta ränder. Den blev helt enkelt väldigt ljust blå! Skall den hålla på på detta viset blir det inte enklare :)

Annons