Artemiaodling

#1 - 10 juni 2003 13:39
Jag har gjort iordning ett kar där jag tänker odla artemia. Men jag är osäker på vad de ska ha för mat. Jag har köpt något som heter Microcell, men det ska man tydligen inte mata med förrän efter 10 dagar. Vad kan man använda innan?

I en zoobutik påstod de att jag kunde använda något som hette Wardley, Liquid, small fry. Men det var ju ämnat för små fiskyngel, så jag köpte det inte.

Kan man kanske använda spirulinaalger? Kan någon hjälpa mig?? Jag är jättetacksam för alla förslag, gissningar eller funderingar

Mvh
//Laura

#2 - 10 juni 2003 14:19
Jag har använt Liquifry (för äggläggande fiskar), det funkar utmärkt.
#3 - 10 juni 2003 20:35
Tusen tack för ditt svar MrJ.

Jag ska genast inhandla Liquifry. Jag såg att den fanns för både äggläggande och levandefödare och undrade vilken som kunde vara lämpligast. I affären sade de att jag nog skulle köpa den för levandefödare. Tur att jag inte gjorde det. :-)

I den för ägglggande var det ju mindre infusorier och därför borde jag ha förstått att den var bäst.;-)

Mvh
//Laura
#4 - 10 juni 2003 22:39
<font color="red">På förpackningen är den en röd fisk me en massa ägg under sig va?</font id="red">
#5 - 11 juni 2003 06:17
Tusen tack för ditt svar MrJ.

Det är lungt, jag fick själv tipset någonstans på Internet.

Sen efter att ha läst att halogenlampor ofta orsakar stark algväxt så köpte jag en skrivbordslampa med 20W halogen.
Formodligen filtrerar Artemian i sig algerna som bildas för under det halvåret jag hade den här 3 liters godisburken igång såg jag inga alger. Sen kunde jag reglera temperaturen ganska enkelt genom att höja eller sänka lampan.
#6 - 11 juni 2003 13:15
Jag har artemia i en vanlig plastskål som är ganska låg = bra syretillförsel utan pump...den står på ett akvarium för att få lite värme. matade med spirulina alger första dagen & sen matade jag inget förrän efter ett par dagar & då med lite vanligt yngelfoder och lite spirulina pulver...de är över en cm långa nu c:a 2.5 veckor senare.... & väldigt aktiva..man ska inte mata dem för mycket!
har bytt vatten en gång på dem & då bytta jag allt, det va rätt skitigt i bottnen... sen har jag bara fyllt på & de lever och mår bra!
#7 - 11 juni 2003 17:11
Tack för att ni delar med er av er erfarenhet.

Jag tog en plastback på 15 liter med c:a 8 liter vatten i som jag ställde ovanför elementet på fönsterbrädan. Jag hällde även i lite vatten från en algodling som jag har i fönstret samt havssalt. Slutligen nykläckt artemia och Liquifry. Ska även pröva spirulina, kanske både för nauplierna och mig själv.:-)

Ser fram emot att se mina artemia växa och kanske även föröka sig.

#8 - 11 juni 2003 21:37
jag brukar bubbla med ett sugrör ibland för att få ner lite syre och få lite rotation på vattnet...verkar räcka så!
#9 - 11 juni 2003 22:30
<font color="red">Kan man inte mata artemian med Äggula?</font id="red">
#10 - 26 maj 2005 22:23
När jag lägger i äggen i mitt artemiakar så ligger de runt kanten på ytan. När sjunker de?
#11 - 27 maj 2005 12:05
Kan göra lite reklam för en sida jag svängde ihop:
http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm

Jag började med den metoden för att jag tyckte jag fick så dåligt utbyte med luftpump och PET flaska, på detta sätt får jag betydligt mer artemia.

Vad gäller äggen har jag inte märkt nån skillnad om jag rör ned dem eller låter dem ligga och flyta. Jag rör ned dem, men det är mest en rutin.
#12 - 27 maj 2005 12:37
Då vill jag tillägga att jag aldrig rör ner dem utan låter de flyta och det går också bra.
Dessutom skall ju artemianauplien hänga ett tag under skalet vilket borde vara svårt på de ägg som sjunkit för snabbt. :)
#13 - 21 juni 2005 09:29
Hej!

Nu bombar jag ut en mängd frågor om artemia och hoppas på svar.

Om man vill vill få den lilla nykläckta artemian att växa sig större, kan man då flytta över dem till ett miniakvarium? Skall man i sådana fall ha saltvatten även i det? Jag läste på Azurs sida att artemiorna snabbt tappar i näringsvärde, innebär detta att det inte är bra att odla upp dem till att bli stora, blir de då stora och näringslösa? Hur länge överlever en artemia i ett sötvattensakvarium (om de ej blir uppätna dvs :-)?

/Mats
#14 - 21 juni 2005 21:09
Jag testade att kläcka mina artemia i saltvatten från havet. Tyckte att det funkade bättre är vatten med doserad upplöst salt. Tog med mig vatten när jag hade varit ute med båten, utaför Göteborg. Hade mycket bättre släckning, många fler ägg som kläcktes än innan.
#15 - 22 juni 2005 04:20
[QUOTE=Mats_E]Hej!
Om man vill vill få den lilla nykläckta artemian att växa sig större, kan man då flytta över dem till ett miniakvarium? Skall man i sådana fall ha saltvatten även i det? Jag läste på Azurs sida att artemiorna snabbt tappar i näringsvärde, innebär detta att det inte är bra att odla upp dem till att bli stora, blir de då stora och näringslösa? Hur länge överlever en artemia i ett sötvattensakvarium (om de ej blir uppätna dvs :-)?[/QUOTE]
Artemianauplierna dör inom några timmar i sötvatten.
Jag kör med 1 ml salt per liter vatten i yngelburkarna.
Då lever nauplierna uppmot 24 timmar.
Det är sant att näringsvärdet minskar i takt med att nauplierna förtär gulesäcken men ett visst näringsvärde kvarstår ju alltid.
Man kan föda upp nauplierna på t ex Liquifry Nr 1 i saltvattnet.
Men det dröjer kanske någon vecka innan man ser att de växer till rejält.
Och så en länk till det mesta man vill veta om Artemia:
http://websvirginia.com/angels/artemiafaq.htm
#16 - 16 augusti 2005 09:38
vad kan man mata dom med när dom blir större ca 1-2 veckor ??
#17 - 16 augusti 2005 15:42
[QUOTE=neon_kimpan]vad kan man mata dom med när dom blir större ca 1-2 veckor ??[/QUOTE]

se i början på tråden Mikrocell seras mikron spirulina En del har lite vetemjöl(har aldrig provat)
#18 - 18 augusti 2005 21:50
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Mats_E]Hej!
Om man vill vill få den lilla nykläckta artemian att växa sig större, kan man då flytta över dem till ett miniakvarium? Skall man i sådana fall ha saltvatten även i det? Jag läste på Azurs sida att artemiorna snabbt tappar i näringsvärde, innebär detta att det inte är bra att odla upp dem till att bli stora, blir de då stora och näringslösa? Hur länge överlever en artemia i ett sötvattensakvarium (om de ej blir uppätna dvs :-)?[/QUOTE]
Artemianauplierna dör inom några timmar i sötvatten.
Jag kör med 1 ml salt per liter vatten i yngelburkarna.
Då lever nauplierna uppmot 24 timmar.
Det är sant att näringsvärdet minskar i takt med att nauplierna förtär gulesäcken men ett visst näringsvärde kvarstår ju alltid.
Man kan föda upp nauplierna på t ex Liquifry Nr 1 i saltvattnet.
Men det dröjer kanske någon vecka innan man ser att de växer till rejält.
Och så en länk till det mesta man vill veta om Artemia:
http://websvirginia.com/angels/artemiafaq.htm[/QUOTE]

Som du själv skriver så dör artemian efter ett tag även i saltvatten, jag matade mina med NO1 men dom dog typ alla ändå!? Något tips på va man ska göra för att få upp dom lite i storlek..

Ja kläcker dom i typ 6dl vatten med 4-5 teskeder salt, å samma vatten som ja kläckte i fick dom ligga i när jag försökte mata dom, fast i en typ bigpack låda...å ja kläcker i flaska..
#19 - 19 augusti 2005 04:33
När man försöker dra upp artemian i storlek i saltvatten så dör de allra flesta i början i alla fall för mej. :mad:
Oftast överlever några som växer mycket sakta till att börja med men sätter fart efter ett par veckor. :)
Det är viktigt att inte övermata och ej heller svälta dem förståss.

Jag brukar beskriva processen på följande sätt:
Först dör dom (majoriteten), sedan händer ingenting, sedan händer ingenting, sedan börjar dom växa till.
;)
#20 - 19 augusti 2005 08:13
[QUOTE=erikthur]När man försöker dra upp artemian i storlek i saltvatten så dör de allra flesta i början i alla fall för mej. :mad:
Oftast överlever några som växer mycket sakta till att börja med men sätter fart efter ett par veckor. :)
Det är viktigt att inte övermata och ej heller svälta dem förståss.

Jag brukar beskriva processen på följande sätt:
Först dör dom (majoriteten), sedan händer ingenting, sedan händer ingenting, sedan börjar dom växa till.
;)[/QUOTE]

haha :p

ja då försöker jag med dom få som är kvar ändå då ...tackar!!
#21 - 16 oktober 2005 12:38
Kan man låta artiema låta växa och få "yngel" så, Jag har förståt de som att man köper typ äggen sen kläcker man och när den är färdig så köpter man nya ägg inte att man kan göra att dem "parar sig". Har jag rätt?

Annons