Artemianauplier dör snabbt efter kläckning

#1 - 21 december 2011 15:37
Eller om alla kläcks vet jag inte ?
men det ligger en orange matta på dela av bottnen i kläckningsburken.
väldigt få hoppar runt så jag kan lysa o suga upp dem.
Varför ``???
#2 - 21 december 2011 15:39
hur snabbt dör de?
#3 - 21 december 2011 16:21
ja det vet jag inte... kollar efter 24 h o då e där inte så många kläckta. Sen tittar man då o då o då e där inte många levande bara en orange tacke på botten. Ska man ha mer än 1-2 matskedar salt per liter ?!?!?
#4 - 21 december 2011 16:51
Egentligen rekommenderas mindre av företagen men jag använder 1 msk salt till 3/4 liter vatten. Kan det vara för mycket klor i vattnet? Är det artemiaägg som ligger på botten eller nykläckt artemia (som är ljust orange).
#5 - 21 december 2011 17:07
Normalt sett ska nauplierna klara sig någon dag i alla fall.

För låg salthalt gör att de dör snabbt. En rågad matsked vanligt hederligt bordssalt per liter cirka ska det vara.

Om de samlar sig dåligt kan du ha för liten skillnad mellan ljus & mörker (t.ex. vit burk med ljus rakt uppifrån), de simmar mot ljus. För att få dem att samla sig i ett hörn se till att ljuset kommer från en sida. Men det ska inte vara mörkt i burken, de behöver ljus för att kläckas.
#6 - 21 december 2011 17:25
Själv använder jag 2 1/2 tesked havs salt utan jod till en 1/2 L vatten.
Vad har du för kläckningsburk hur stor är den?
Kanske du har för mycket Artemia i en för liten burk så att det snabbt blir syrebrist!?

Thaifighter
#7 - 21 december 2011 17:32
Kör inte för mycket ägg. Bara en dutt per liter.
Ligger oranga på botten.
Ska prova med mer ljus..
#8 - 21 december 2011 17:33
kör med syresten på fullt ös..
#9 - 21 december 2011 18:06
Vad är egentligen en dutt?
#10 - 21 december 2011 18:09
Jaha du kör i flaska? Då borde det väl inte bli nåt liggande på bottnen? Jag trodde du körde i burk.
#11 - 21 december 2011 18:21
Kör man med flaska och stänger av syrestenen så är det ju naturligt att nauplierna faller ner och lägger sej på bottnen efter ett tag, beror på var ljuset kommer ifrån dom dras ju dit. Kanske dom inte är döda alls!? Prova med nån ljuskälla uppifrån så kanske dom drar sej dit.

Thaifighter
#12 - 21 december 2011 18:30
Varför inte köra med skalad artemia istället och slippa hålla på med kläckning. dessutom är det ännu mer näring i ägget/cystan innan den kläcks! Fela mig om jag har rätt som han sa:D
#13 - 21 december 2011 18:33
I princip rätt men yngel gillar vanligtvis artemianauplier som rör på sej. mina yngel skulle inte nappa på ditt förslag!
#14 - 21 december 2011 18:50
Haha. du har skämt bort dom! Jag har en liten klen pump så vattnet rör sig lite grann när jag trycker ner artemian till dom,
men jag har iofs bara testat det på guldsömmar och sebraciklider och dom käkar ju allt...
Blev tvingad av sambon. fick inte kläcka artemia i våran sons rum för att det luktade:P Så det var bara att rätta sig efter regeringen.
#15 - 21 december 2011 18:54
Ciklider är ju en annan sak - behöver dom ens artemia???
#16 - 21 december 2011 19:18
Får jag komma in med en fråga i detta ämne?
Jag försöker kläcka artemia i en vanlig glassburk. Det har funkat tidigare men nu verkar det inte bli nästan några kläckta alls.
Kan artemian bli för gammal? Den har stått i en tät burk i ca 2 år i kylskåpet.
Det flyter omkring på ytan, och en del ramlar ned. Men endast några enstaka vandrar ut på andra sidan.
#17 - 21 december 2011 19:26
Kan så vara - jag föredrar frysen för långtidslagring.
#18 - 21 december 2011 19:27
svea skrev:

Kan artemian bli för gammal? Den har stått i en tät burk i ca 2 år i kylskåpet.

Ja, artemia kan bli för gammal. Om burken inte är riktigt lufttät håller sig inte äggen länge. Bäst är att förvara dem i en väl försluten glasburk i frysen, gärna med torkmedel, det är främst att de tar upp fukt ur luften som dödar.
#19 - 21 december 2011 20:47
erikthur skrev:
Vad är egentligen en dutt?

En dutt är en knivsudd :)
#20 - 21 december 2011 20:51
Har precis köpt dem från fiskfarmen på tradera.
Förvarar dem i frysen.
Ska försöka med en högre burk o mer ljus....
#21 - 21 december 2011 20:54
Kör ju med en godisburk men.. står på golvet ska prova på skrivbordet med lampa på hela tiden för mer värme o ljus.
#22 - 22 december 2011 08:34
Vad är torkmedel, var skaffar jag det?
#23 - 22 december 2011 08:49
svea skrev:
Vad är torkmedel, var skaffar jag det?

Torkmedel är ämnen som tar upp fukt ur luften. Salt gör det, t.ex., fast det bästa medlet är kiselgel, som man enklast får tag i genom att köpa den typ av kattsand som är som vita & blå kristaller*. Du blandar inte torkmedlet med äggen, utan ha äggen i en burk, placera burken i en påse eller större burk, och ha torkmedlet där. Att använda torkmedel är överkurs, det behövs inte; en tät behållare däremot är viktigt om man ska lagra länge.

Det största problemet med att kläcka artemia är att få tag i ägg som har bra kläckningsprocent. Jag har själv det senaste året köpt ägg från fyra olika firmor, och inte fått några som kläcker acceptabelt. Har man friska ägg är det nästan omöjligt att misslyckas.

* Kiselgel är skojigt, det kan man torka mycket med. Jag brukade frystorka sjöstjärnor och svamp med kiselgel.
#24 - 22 december 2011 08:55
Tack Azur.
Hur kan man veta om det är bra ägg, det lär ju inte synas!!
Var köper du dina som är acceptabla? Vanliga akvarieaffärer är väl inte världsbäst på det?
#25 - 22 december 2011 09:23
svea skrev:
Tack Azur.

Hur kan man veta om det är bra ägg, det lär ju inte synas!!

Nej, det gör ju tyvärr inte det. Enda sättet är att prova att kläcka; kläcks ingenting eller mycket få, då har man dåliga ägg.
Var köper du dina som är acceptabla? Vanliga akvarieaffärer är väl inte världsbäst på det?

Jag önskar jag visste var man säkert får tag i bra ägg! Jag har köpt fantastiskt bra ägg i zooaffär, men också mycket skräp, och de senaste fyra gångerna har jag som sagt bara fått skräp. Nästa gång kommer jag att testa att köpa en 500 grams burk artemiaägg från en stor firma i tyskland (smårören man köper är inte täta, dvs plåtburkarna bör ha bättre hållbarhet) och med tanke på priset hoppas jag verkligen att det är bra ägg!

Jag önskar att nån firma gjorde halvstora förpackningar på 250 gram eller så, men allt som finns är antingen pyttesmå 30-50 millilitersrör, eller gigantiska och svindyra halvkilosburkar. Ett 50 millilitersrör tömmer jag på en månad, med den takten räcker en halvkilosburk i många år, dvs även om det är skitbra ägg hinner det mesta bli för gammalt innan jag kan göra av med det.
#26 - 22 december 2011 09:31
Tempen kan göra rätt stor skillnad för kläckningen. Jag kläcker i flaskor och har dem i temp mellan 25-30 grader (varierar lite med årstiden). Saltmängd 2 msk till ca en liter, lysrör tänt dygnet runt. Bra ägg (Silverstar inköpt hos Åleds), stor burk. Man kan ju gå ihop flera stycken och dela på en burk eller köpa en burk själv och sälja "överskottet". Vet att Skandinaviska Killlisällskapet har bra artemia också, men man måste vara medlem.
#27 - 22 december 2011 10:36
Azur skrev:
Nej, det gör ju tyvärr inte det. Enda sättet är att prova att kläcka; kläcks ingenting eller mycket få, då har man dåliga ägg.

Jag önskar jag visste var man säkert får tag i bra ägg! Jag har köpt fantastiskt bra ägg i zooaffär, men också mycket skräp, och de senaste fyra gångerna har jag som sagt bara fått skräp. Nästa gång kommer jag att testa att köpa en 500 grams burk artemiaägg från en stor firma i tyskland (smårören man köper är inte täta, dvs plåtburkarna bör ha bättre hållbarhet) och med tanke på priset hoppas jag verkligen att det är bra ägg!

Jag önskar att nån firma gjorde halvstora förpackningar på 250 gram eller så, men allt som finns är antingen pyttesmå 30-50 millilitersrör, eller gigantiska och svindyra halvkilosburkar. Ett 50 millilitersrör tömmer jag på en månad, med den takten räcker en halvkilosburk i många år, dvs även om det är skitbra ägg hinner det mesta bli för gammalt innan jag kan göra av med det.

Har du tittat på http://www.ta-aquaculture.co.uk/ ? De håller mycket hög kvalitet på sina ägg. De har stor omsättning så man riskerar inte att köpa gamla ägg. Dessutom är de billiga och har billig frakt till Sverige. Det enda minuset är att de har en mycket ful hemsida.
#28 - 22 december 2011 10:58
oaken skrev:
Har du tittat på http://www.ta-aquaculture.co.uk/ ? De håller mycket hög kvalitet på sina ägg. De har stor omsättning så man riskerar inte att köpa gamla ägg. Dessutom är de billiga och har billig frakt till Sverige.

Billig är ett vackert ord. Det verkar ju dessutom vara en intressant firma, har mycket skojiga prylar... Du har beställt ifrån dem alltså?
Det enda minuset är att de har en mycket ful hemsida.

Ja, den hemsidan har definitivt fastnat i 90-talet. När jag ser en hemsida som ser ut så där så undrar jag om den ser ut så pga dålig smak eller pga att den är urgammal, inte uppdaterad, och osäker att göra affärer med. Menmen, jag får väl använda engångskod vid köpet.
#29 - 22 december 2011 12:20
Azur skrev:
Billig är ett vackert ord. Det verkar ju dessutom vara en intressant firma, har mycket skojiga prylar... Du har beställt ifrån dem alltså?

Ja, den hemsidan har definitivt fastnat i 90-talet. När jag ser en hemsida som ser ut så där så undrar jag om den ser ut så pga dålig smak eller pga att den är urgammal, inte uppdaterad, och osäker att göra affärer med. Menmen, jag får väl använda engångskod vid köpet.

Jag har beställt från dem (eller honom, Tim Addis) flertalet gånger. Sedan 2007, ungefär. Han är rätt välkänd inom killikretsar och SKS säljer en del av hans foder i sin "butik". Jag skulle även tro att det är från honom som SKS köper in artemiaägg, men det är bara en gissning.

Edit: Att sidan är så ful handlar nog mest om att "if it's not broken, don't fix it". I övrigt så uppdaterar han sidan med nya produkter ganska ofta. Jag har för övrigt alltid betalat med Paypal och om det är ett säkert eller bra sätt att göra betalningar på är upp till var och en.
#30 - 22 december 2011 12:21
Åååh nej så fult.
#31 - 22 december 2011 13:18
Dom små glasrör eller burkar man oftast köper i vanliga djuraffärer har oftast dålig kläckningsfrekvens och är dyra.
Har själv kört med stora oranga "konservburkar" köpta hos Åleds som varit väldigt bra.
Vissa akvarieaffärer har ibland Artemia ägg med bra kläckning som man kan köpa i lösvikt om man frågar.

Thaifighter
#32 - 23 december 2011 08:41
Rekommenderar TA-aquaculture å det varmaste. Själv har jag inte handlat direkt av honom, shoppat hans grejer via SKS. De ska dock sluta sälja hans foder, efterfrågan inom SKS har varit för dålig. Iaf, kört både med Red Astax och Otohime, grymmefoder båda två. Det står "high attraction" på etiketterna, och det stämmer. Tom kräsna Apisto har gått på det fodret direkt. Vad jag vet är hans artemia mycket bra också.

Annons