artemiamat hur länge

#1 - 3 december 2004 07:47
Har bolivianska fjärilsciklidyngel.frisimmande i ca4-5 dygn.Hur länge ska jag mata dom med artemia?Är 3-4ggr dag lagom att ge dom mat?
#2 - 3 december 2004 08:11
Artemia kan man mata med hur länge som helst, även vuxna fiskar tycker att det är kul med lite levandefoder som komplement.
Men tänk på att artemia är bäst när den är precis nykläckt - sedan sjunker näringsvärdet snabbt. Jag brukar varva med Baby-Star till yngel.
mvh Daniel
#3 - 3 december 2004 18:56
Instämmer med föregående inlägg.
Jag har tillgång till mängder med bra "artemiaägg" och har dragit upp både Nothos (killis) och Endlers till lekvuxna och lekvilliga exemplar med i stort sett bara nykläckt artemia.
#4 - 3 december 2004 19:02
Fast om jag tolkar norrs fråga rätt, så undrar han hur länge man _måste_ mata med artemia? Isf är svaret "tills de accepterar ersättningsfoder". När ynglen tar annat foder kan man lägga av med artemian (eller fortsätta, om man vill, som föregående talare påpekat).
#5 - 3 december 2004 19:27
Azur har rätt i sitt påpekande.
Man får testa sej fram - men är de vana att få levande artemia så vill de naturligtvis fortsätta med det. Så det blir ofta mer en nödvändighet att byta foder eftersom man inte orkar eller vill fortsätta kläcka artemian - och då ganska ofta med tvång.
Men i så fall brukar det nästan alltid fungera med annat foder vid cirka 1 cm storlek.

Annons